نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ ۰۹:۴۰
تحریریه معماری آرل
فرهاد احمدی متولد سال 1329 در آبادان است که در سال 1356 از دانشگاه تهران، در مقطع کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی فارغ التحصیل شد. وی در سال 1360 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی شد و از همان دهه فعالیت های حرفه ای خود را شروع کرد.
شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان؛ و بعد از وقوع جنگ ایران و عراق نیز در باز سازی مناطق جنگی میباشد. به طور کلی فرهاد احمدی در طی دو دهه ی گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیت های دیگر حدود بیش ازسی طرح ارائه کرده است، که اغلب آنها در حد ملی بوده و مضمون فرهنگی داشته اند.
شروع کار وی پس از انقلاب اسلامی با ساخت مجموعه مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان؛ و بعد از وقوع جنگ ایران و عراق نیز در باز سازی مناطق جنگی میباشد. به طور کلی فرهاد احمدی در طی دو دهه ی گذشته در کنار آموزش معماری و مسئولیت های دیگر حدود بیش ازسی طرح ارائه کرده است، که اغلب آنها در حد ملی بوده و مضمون فرهنگی داشته اند.
اصول فکری فرهاد احمدی
- اصولی که در طرح هایش به کارگرفته شده منتج به ایجاد ریخت ظاهری شده و همواره فرم، چهره ای از تحقق عینی آن مبانی بوده که به صورت لایه ای فعال و متحول در بیرونی ساختن طرح نقش داشته است.
- نگاه مفهومی به فضا، متن گرایی، فروتنی، صداقت، ایجاز و ایهام اصولی بوده که در اغلب طرح ها حضور دارند.
- این اصول همواره حول یک فکر مهندسی مرکزی به کار گرفته شده است و رابطه کلان و خرد و یا معماری و شهر، بنا و بستر طبیعی در آنها به صورت لاینفک دنبال شده است.
- به معماری به مثابه یک پوسته پیوسته ی ، هوشمند، سخت و یا نرم و یا ترکیب آن دو که برای تولید فضایی امن به کار گرفته می شودو می تواند برنامه های گوناگونی را در بر گیرد نگاه می شود.
- معماری به مثابه یک عنصر شاخص و منتزع از طبیعت و محیط ساخته شده دیده نمی شود و در واقع اشاره به معماری پایدار دارد.
- نگاه مفهومی به فضا، متن گرایی، فروتنی، صداقت، ایجاز و ایهام اصولی بوده که در اغلب طرح ها حضور دارند.
- این اصول همواره حول یک فکر مهندسی مرکزی به کار گرفته شده است و رابطه کلان و خرد و یا معماری و شهر، بنا و بستر طبیعی در آنها به صورت لاینفک دنبال شده است.
- به معماری به مثابه یک پوسته پیوسته ی ، هوشمند، سخت و یا نرم و یا ترکیب آن دو که برای تولید فضایی امن به کار گرفته می شودو می تواند برنامه های گوناگونی را در بر گیرد نگاه می شود.
- معماری به مثابه یک عنصر شاخص و منتزع از طبیعت و محیط ساخته شده دیده نمی شود و در واقع اشاره به معماری پایدار دارد.
مهم ترین طرح های داخلی:
سال های 1362 - 1360 طراحی شهرک های آسیب دیده در مناطق جنگی در نقاط مختلف ایران
- سال های 1372 –1366 مرکز فرهنگی دزفول( طرح منتخب از سوی همایش دوسالانه نروژ(
- سال های 1384 - 1367 مرکز فرهنگی اصفهان( استاد فرشچیان)
- سال 1368 توسعه و بازسازی باغ تاریخی شاهگلی تبریز
- سال 1370 مرکز فرهنگی و تجاری کرمان
- سال ۱۳۷۰ طرح تالار شهرداری و مجموعه خدمات شهری تبریز
- سال ۱۳۷۲ طرح مرکز سرگرمیها و خانه جوان تهران
- سال 1374 کتابخانه ملی ایران در تهران
- سال ۱۳۷۴شهرکتاب شعبه مرکزی بازسازی و طراحی داخلی، تهران
- سال ۱۳۷۶ ساختمان اداری فرشته، تهران
- سال ۱۳۷۸طرح مجموعه مسکونی رودکی، شمیران، تهران
- سال ۱۳۸۲ طرح تئاتر تجربی و مرکز خرید صبا، تهران
- سال ۱۳۸۳ طرح یادمان شهدای دفاع مقدس، قصر فیروزه تهران
- سال ۱۳۸۵ خانه مسکونی و دفتر کار، الهیه، تهران
- سال ۱۳۸۶ بازطراحی جنوب میدان نقش جهان
- سال ۱۳۸۶ طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمانهای دانشکده های مربوطه، اصفهان
- سال های 1372 –1366 مرکز فرهنگی دزفول( طرح منتخب از سوی همایش دوسالانه نروژ(
- سال های 1384 - 1367 مرکز فرهنگی اصفهان( استاد فرشچیان)
- سال 1368 توسعه و بازسازی باغ تاریخی شاهگلی تبریز
- سال 1370 مرکز فرهنگی و تجاری کرمان
- سال ۱۳۷۰ طرح تالار شهرداری و مجموعه خدمات شهری تبریز
- سال ۱۳۷۲ طرح مرکز سرگرمیها و خانه جوان تهران
- سال 1374 کتابخانه ملی ایران در تهران
- سال ۱۳۷۴شهرکتاب شعبه مرکزی بازسازی و طراحی داخلی، تهران
- سال ۱۳۷۶ ساختمان اداری فرشته، تهران
- سال ۱۳۷۸طرح مجموعه مسکونی رودکی، شمیران، تهران
- سال ۱۳۸۲ طرح تئاتر تجربی و مرکز خرید صبا، تهران
- سال ۱۳۸۳ طرح یادمان شهدای دفاع مقدس، قصر فیروزه تهران
- سال ۱۳۸۵ خانه مسکونی و دفتر کار، الهیه، تهران
- سال ۱۳۸۶ بازطراحی جنوب میدان نقش جهان
- سال ۱۳۸۶ طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان و طرح ساختمانهای دانشکده های مربوطه، اصفهان
مهم ترین طرح های بین المللی:
۱۹۸۵ غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۸۵ در تسکوبا، به همراهی دفتر فنی دانشگاه شهید بهشتی
- ۱۹۹۰ غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی در دوبی
- ۱۹۹۱ غرفه ایران در نمایشگاه سنآنجل در مکزیکوسیتی
- ۱۹۹۲ غرفههای جهانگردی در نمایشگاه های ITB در میلان و برلین
- ۱۹۹۲ طرح اولیه برای بازسازی MAISON DE L، IRAN در پاریس
- ۱۹۹۳ غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۹۳ در تهجان
- ۱۹۹۹ ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در سئول- کره جنوبی
- ۲۰۰۰ ساختمان سفارت ایران در سئول، کاندید جایزه آقاخان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی
- ۲۰۰۱ طرح سفارت ایران در استکهلم
- ۱۹۹۰ غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی در دوبی
- ۱۹۹۱ غرفه ایران در نمایشگاه سنآنجل در مکزیکوسیتی
- ۱۹۹۲ غرفههای جهانگردی در نمایشگاه های ITB در میلان و برلین
- ۱۹۹۲ طرح اولیه برای بازسازی MAISON DE L، IRAN در پاریس
- ۱۹۹۳ غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی اکسپو ۹۳ در تهجان
- ۱۹۹۹ ساختمان اقامتگاه سفیر ایران در سئول- کره جنوبی
- ۲۰۰۰ ساختمان سفارت ایران در سئول، کاندید جایزه آقاخان و دریافت لوح زرین در اولین همایش معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی
- ۲۰۰۱ طرح سفارت ایران در استکهلم
کتابخانه مرکزی علم و صنعت
مرکز فرهنگی دزفول
مرکز فرهنگی سینمای اصفهان
ساختمان اداری فرشته
دانشگاه هنراصفهان
سفارتخانه سئول
سفارت ایران در استکهلم
افتخارات فرهاد احمدی:
- سال ۱۳۷۴- مسابقه محدود کتابخانه ملی ایران- تهران، مابین پنج مشاور منتخب، (ظاهرأ مقام سوم) اعلام نشده، (اولین مسابقه بین المللی قبل از انقلاب)
- سال ۱۳۷۵- مسابقه محدود مرکز کتب خطی وتصویری در شبه قاره، پاکستان- اسلام آباد، مابین سه مشاور (مقام اول)
- سال ۱۳۷۶- مسابقه محدود مرکز مدیریت صنعتی در کردان- کرج، مابین ۹ مشاور، طرح منتخب منتقدان جامعه حرفه ای
- سال ۱۳۷۹- مسابقه محدود مجموعه مسکونی نمایندگان مجلس در تهران، ما بین سه مشاور (مقام اول)
- سال ۱۳۸۱- مسابقه محدود مجموعه ساختمانهای اداری وزارت نفت، تهران، ما بین هشت مشاور (جزء چهار طرح منتخب اول)، پر اهمیت ترین طرح پس از انقلاب اسلامی، و اولین مسابقه بین المللی با همکاری گروه BATTLE MACCARTY از انگلیس که در سازمان ارزیابی ساختمانهای پایدار در لندن (BREAME) درجه EXCELLENT دریافت نمود.
سال ۱۹۹۸ به عنوان معمار منتخب از آسیا درBIANUAL-ROROS معماری در نروژ به دلیل طراحی مرکز فرهنگی دزفول
- سال ۱۹۹۸ - سخنرانی در دانشکدههای معماری BERGAN & TORNDHIEM
- سال ۲۰۰۲ – به عنوان معمار منتخب از ایران در BIANUAL-GOLF معماری در امارات - دوبی در رابطه با هویت و معماری نوین و معرفی طرحها
- سال ۲۰۰۷- سخنرانی در سمینار UNESCO در پکن - چین در مورد GENTRIFICATION در بافتهای تاریخی و توضیح طرح جنوب میدان نقش جهان
- سال ۱۳۸۶- دریافت نشان و لوح زرین برای رتبه اول طراحی ابنیه دولتی و عمومی (طرح های ملی)- (برای چهار طرح ساخته شده سفارت ایران در سئول، کره جنوبی - مرکز فرهنگی اصفهان - مرکز فرهنگی دزفول و مرکز نمایشهای آئینی تهران) در اولین همایش ملی و مسابقه معماری و طراحی شهری، (جشنواره شیخ بهائی) توسط وزارت مسکن و شهرسازی
از سال 1360 تاكنون عضو هيئت علمي دانشكده معماري و شهرسازي شهيد بهشتي
- مسئول درس طراحي فني، مسئول درس طراحي در بافت هاي تاريخي، پايه گذار و مسئول درس معماري پايدار در دانشگاه بهشتي
- تدريس در دانشكده معماري شهيد بهشتي، در سال آخر دوره كارشناسي ارشد و هدايت طرح ها و پايان نامه هاي كارشناسي ارشد
- هدايت طرح ها و پايان نامه هاي كارشناسي ارشد در دانشكده هاي معماري آزاد اسلامي شيراز، اصفهان، همدان، قزوين
- تدريس در دانشكده هاي معماري يزد و پرديس اصفهان
با تاسف فراوان فرهاد احمدی، پس از ماه ها مبارزه با بيمارى سرطان ۱0 شهریور ماه ۱۳۹۹ شمسی درگذشت .
تحریریه معماری آرل
- سال ۱۳۷۵- مسابقه محدود مرکز کتب خطی وتصویری در شبه قاره، پاکستان- اسلام آباد، مابین سه مشاور (مقام اول)
- سال ۱۳۷۶- مسابقه محدود مرکز مدیریت صنعتی در کردان- کرج، مابین ۹ مشاور، طرح منتخب منتقدان جامعه حرفه ای
- سال ۱۳۷۹- مسابقه محدود مجموعه مسکونی نمایندگان مجلس در تهران، ما بین سه مشاور (مقام اول)
- سال ۱۳۸۱- مسابقه محدود مجموعه ساختمانهای اداری وزارت نفت، تهران، ما بین هشت مشاور (جزء چهار طرح منتخب اول)، پر اهمیت ترین طرح پس از انقلاب اسلامی، و اولین مسابقه بین المللی با همکاری گروه BATTLE MACCARTY از انگلیس که در سازمان ارزیابی ساختمانهای پایدار در لندن (BREAME) درجه EXCELLENT دریافت نمود.
سال ۱۹۹۸ به عنوان معمار منتخب از آسیا درBIANUAL-ROROS معماری در نروژ به دلیل طراحی مرکز فرهنگی دزفول
- سال ۱۹۹۸ - سخنرانی در دانشکدههای معماری BERGAN & TORNDHIEM
- سال ۲۰۰۲ – به عنوان معمار منتخب از ایران در BIANUAL-GOLF معماری در امارات - دوبی در رابطه با هویت و معماری نوین و معرفی طرحها
- سال ۲۰۰۷- سخنرانی در سمینار UNESCO در پکن - چین در مورد GENTRIFICATION در بافتهای تاریخی و توضیح طرح جنوب میدان نقش جهان
- سال ۱۳۸۶- دریافت نشان و لوح زرین برای رتبه اول طراحی ابنیه دولتی و عمومی (طرح های ملی)- (برای چهار طرح ساخته شده سفارت ایران در سئول، کره جنوبی - مرکز فرهنگی اصفهان - مرکز فرهنگی دزفول و مرکز نمایشهای آئینی تهران) در اولین همایش ملی و مسابقه معماری و طراحی شهری، (جشنواره شیخ بهائی) توسط وزارت مسکن و شهرسازی
از سال 1360 تاكنون عضو هيئت علمي دانشكده معماري و شهرسازي شهيد بهشتي
- مسئول درس طراحي فني، مسئول درس طراحي در بافت هاي تاريخي، پايه گذار و مسئول درس معماري پايدار در دانشگاه بهشتي
- تدريس در دانشكده معماري شهيد بهشتي، در سال آخر دوره كارشناسي ارشد و هدايت طرح ها و پايان نامه هاي كارشناسي ارشد
- هدايت طرح ها و پايان نامه هاي كارشناسي ارشد در دانشكده هاي معماري آزاد اسلامي شيراز، اصفهان، همدان، قزوين
- تدريس در دانشكده هاي معماري يزد و پرديس اصفهان
با تاسف فراوان فرهاد احمدی، پس از ماه ها مبارزه با بيمارى سرطان ۱0 شهریور ماه ۱۳۹۹ شمسی درگذشت .
تحریریه معماری آرل
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید