۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ۱۰:۱۷
خانه آپارتمان لوسان از آتی زیست
تحریریه معماری آرل

خانه – آپارتمان لواسان در زمینی به مساحت 520 مترمربع و زیربنای کلی 1447 مترمربع در 6 طبقه، 4 طبقه مسکونی با متراژهای 260 الی 270 متر مربع، 2 طبقه مشاعات شامل لابی، پارکینگ ها، استخر، طراحی و احداث گردیده است. این آپارتمان متعلق به خانواده و دوستان است.

برقراری دیالوگی منطقی و مبتنی بر پایبندی از اصول فرهنگی معماری ایرانی و تبدیل به یک کاشانه خانوادگی و دوستانه (تفسیری امروزی از معماری ایرانی) خواسته ی کارفرما بوده است. ضمن این‌که قرار گرفتن این آپارتمان در نزدیکی آرامستان کوچک ترک مزرعه و اهمیت جایگاه عباس کیارستمی (که در این جا آرمیده است) برای کارفرما، پروژه را در شرایط خاصی قرار می‌داد. سایت پروژه دارای یک دیوار ترانشه به ارتفاع ده متر از قسمت انتهایی زمین بوده که برای نورگیری طبیعی، ایجاد یک حیاط‌خلوت را در آن قسمت را ناگزیر می‌نمود؛ بنابراین پروژه از چند جهت درگیر نیروها و پتانسیل‌هایی بود که می‌بایست در حین طراحی مورد توجه قرار می‌گرفت که در ذیل به آن اشاره‌ شده است :

1- طراح در ایجاد اتمسفر فضاهای معماری ایرانی به محوریت فضاهای باز محصور در معماری ایرانی، توجه داشته است. حیاط در معماری بومی، محل برهم‌کنش ارتباطات و رویدادهای مشترک اهالی یک‌خانه بوده که در این پروژه با ایجاد تراس هایی با عمق‌های مختلف است که تراس‌ها دارای voidهای مختلف نسبت به هم هستند که این چهار واحد را به هم مرتبط کرده است (پیوستگی در عین مستقل بودن) و منجر به حادث شدن روایت‌هایی از یک زندگی سنتی در یک ساختمان مدرن گردیده است. پروژه علاوه بر این تراس‌های گشوده شده دارای تراس‌های خصوصی هم می‌باشد.

طراحی نما آجری آپارتمان
طراحی نما خانه

2- در پروژه ی خانه آپارتمان لواسان، جایگذاری بنا در محیط، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با اینکه بنا در منطقه ای مرتفع با دید منظره ی لواسان، کوه های اطراف و همچنین دریاچه برخوردار است؛ اما به دلیل قرارگیری قبرستان ترکمزرعه در نزدیکی ضلع غربی زمین که مسلماً با وجود این نمی توان در ضلع غربی از بازشو استفاده نمود؛ طراح با در نظر گرفتن این مقوله چرخشی در حجم بنا ایجاد نموده که نه تنها از نظر زیبایی شناختی بلکه با پشت کردن به فضای قبرستان، بازشوها را برای استفاده کنندگان کاربردی نموده و همچنین برای کاربر چشم اندازی زیبا بدون دید به قبرستان خلق گردیده است.

طراحی تراس آپارتمان
تراس های آپارتمان لوسان

3- یکی از چالش های بنا قرارگیری در شیب حدود 45% می باشد؛ که با در نظر گرفتن طراحی سازه ای و ترکیب آن با معماری، تفکیک فضایی در بنا ایجاد گردیده است. ورودی بنا در قسمت پایین شیب بوده که پارکینگ ها و فضای انباری ها را شامل گشته و کاربر با طی نمودن پلکان ورودی و آسانسور به فضای لابی پروژه می رسد که یکی از شاخصه های بنا و نشانه ای از نما که به داخل کشیده شده، می باشد.

ترکیب چوب و سنگ در نمای ساختمان خانه آپارتمان لواسان

4- اتمسفر زمینه و بستر پروژه با حضور قدرتمند اجزاء مادی (مصالح) تولید می‌شود. تشدید تجربه ماده‌گرایی، منجر به تقویت احساس واقعیت و جسمانیت در فضا می‌گردد. طراح با توجه به محل قرارگیری پروژه در انتخاب متریال ایده های خود را به کارفرما ارائه نموده و از متریال های اقلیمی که شامل سنگ لاشه، آجر و چوب می باشد، استفاده شده و به این ترتیب بنای ساخته شده به محیط اطراف خود کاملا احترام گذاشته است تصاویر برخاسته از ماده، تجربه‌های عمیق‌تر و ژرف‌تری را نسبت به تصاویر بر خواسته از فرم گرایی صرف بر جای می‌گذارد. مصالح، تخیل و احساسات حاصل از ادراک ناخودآگاه را برمی‌انگیزاند و در این پروژه، مصالح حضوری قوی و در تعامل با ساکنین خود دارند. 

معماری داخلی آپارتمان
طراحی داخلی آپارتمان

5- ایده حیاط ایرانی از طریق فراخوانی حوض و فواره و کاشی فیروزه‌ای در لابی اصلی ساختمان متجلی شده است. لابی دارای عناصر فضایی مختلفی است که به‌غیراز آب‌نما و اجزای آن دارای ارتفاعات مختلفی بین 3 متر تا 10 متر می‌باشد که از طریق سقف نورپردازی شده است؛ گویی وارد حیاط خانه‌ای سنتی شده‌ایم که هر یک از ساکنین از موقعیت‌های مکانی خاص خود، نظاره‌گر حضور دیگران هستند؛ و دستگاه پله نیز آزادانه امکان دید به چشم‌انداز منطقه لواسان را برای گذرگنندکان از آن فراهم می‌کند. در فضای لابی، با اضافه شدن آبنما و کاشی های فیروزه ای و همچنین گذر از روی پل چوبی که بر روی آبنما قرار گرفته، حس حیاط ها و ورودی های خانه های ایرانی را برای بازدیدکننده القاء می نماید.

طراحی داخلی سفید
طراحی استخر

6- پروژه دارای گفتمان‌های مؤثری از فضا و مکان است و صرفاً به دلیل موقعیت قرارگیری در ارتفاع مناسب، چشم‌انداز لواسان را هدف قرار نداده است. این ساختمان ویژگی حسی مخاطب را در خود درگیر می‌کند. درک محیطی فضاهای آن، تصاویر حاصل در شبکیه را به یک استلزام بدنمند در فضایی که در آن حضور داریم، مبدل می‌کند و حس اتمسفری ما را ارتقا می‌دهد. معماری صرفاً بصری، خاصیت جداکنندگی و کنترل دارد درحالی‌که معماری مبتنی بر لامسه اتصال‌دهنده و یکپارچه کننده است و حساسیت لامسه‌ای از طریق مادیت، مجاورت، شناخت و صمیمیت حاصل می‌شود. عواملی که هویت در خانه بودن را ارتقا می‌بخشد.

تراس آپارتمان خانه آپارتمان لوسان
تراس

7- دیوار حیاط‌خلوت این ساختمان، نزدیک‌ترین ديوار به آرامگاه عباس كيارستمي است. با تأمل در عکس‌های كيارستمي روايت ديگري از ديوار را در آثار او می‌بینیم؛ روايت نقش طبيعت بر آن. آمیزه‌ای از زمان، نور، رنگ‌بر چهره ديوار. از نگاه او ديوار پرده‌ای است كه طبيعت بر آن، نماهاي گذرا را نقاشي می‌کند. براي ما معماران، ديوار تكستي بوده كه آن‌ها را بر طبيعت به‌مثابه كانتكست نگاشته‌ایم. لذا در این پروژه این دیوار تبدیل به جداره‌ای سبز شده است.

طراحی داخلی سنتی ایرانی
خانه آپارتمان لوسان از آتی زیست

8- در طراحی داخلی بنا، با در نظر گرفتن حس زیبایی شناسی و کاربرد هریک از فضاها، با به کارگیری خلاقانه ی نور طبیعی، محیط سرشار ازروشنایی گردیده؛ همچنین طراح، ضمن دعوت هرچه بیشتر طبیعت به فضای داخلی، خانه را برای کاربران محیطی مملو از نور و آرامش نموده است.

نور پردازی

9- طراح سعی نموده با چرخش بنا و همچنین تراس های جلو آمده ی وسیع، در عین شاخص بودن در کنار دیگر ساختمان های اطراف، مانع اشراف همسایگان بر فضاهای خصوصی از جمله حیاط و استخر که در محوطه قرار گرفته، شود. استخر به گونه ای طراحی و جایگذاری گردیده که استفاده کنندگان هنگام استفاده از آن شاهد منظره ی وسیعی از دریاچه می باشند؛ گویی استخر انتهایی ندارد و امتداد آن به دریاچه متصل گردیده و کابر را دچار یک تجربه ی جدید از فضای استخر می نماید.

راه روی وردی آپارتمان
طراحی نما

خانه – آپارتمان لواسان

آدرس: لواسان، ترک مزرعه
شركت مشاور: مهندسین مشاور آتی زیست
معمار مسئول: احسان مالکی
تیم طراحی: یکتا آفرین، شیما زهرایی، لیلی بیجاری، حسن عابدی
تاریخ : 1395-1394
مساحت زمين:   520 مترمربع
مساحت ساخته شده:   1447 مترمربع
نوع:  مسکونی
مشاور سازه:  محمدرضا گودرزی
تاسيسات مکانیکی : علیرضا شادبخش
اجرا:  عین الله گودرزی
مديراجرايي:  علیرضا پورکاظم
نظارت:  شركت مهندسين مشاور آتی زيست
گرافيست:  سعید فهیم پور، پژمان طیبی
مصالح:  آجر بهمنی، چوب ترمووود، سنگ میگون
کارفرما:  علیرضا پورکاظم و شرکاء
عکاس:  استودیو دید
جايزه: 
- تقدیر شده جايزه معمار در گروه ساختمان های مسکونی آپارتمانی، برگزار كننده مجله معمار، 1396
- فینالیست ساختمان سال 1396
- حضور در سمپوزیوم معماری معاصر آسیا در ژاپن

دیاگرام آپارتمان
مسیر حرکت
نور طبیعی در آپارتمان
دید به مناظر
طراحی تراس آپارتمان
نمای بیرونی آپارتمان خانه لواسان
طراحی پارکینگ
سایت پلان خانه آپارتمان لواسان
پلان طبقه دوم
پلان مسکونی طبقه سوم
پلان مسکونی طبقه چهارم
پلان طبقه پنجم
پلان طبقه ششم
سکشن خانه آپارتمان لواسان
سکشن
تحریریه معماری آرل
منبع : مهندسین مشاور آتی زیست
تعداد بازدید : ۵۳۶۹
نسخه چاپی :  
حسین

سلام ببخشید من دانشجوی معماری هستم پلانهای این چگونه میتونم پیدا کنم راهنماییم کنید



Reza

سلام بسيار طراحى زيبا بود ممنون ميشم چنتا طراحى ويلا يي برام ارسال كنيد



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ویلای شماره ۱۲ / برنده جایزه معمار سال 97 / استودیو noir

ویلای شماره ۱۲ / برنده جایزه معمار سال 97 / استودیو noir

مروری  بر  اسامی برندگان نهایی جایزه معمار ۹۹

مروری بر اسامی برندگان نهایی جایزه معمار ۹۹

بازسازی پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین، برنده جایزه معمار 93

بازسازی پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین، برنده جایزه معمار 93

خانه چهل‌ گره (House of 40 Knots)

خانه چهل‌ گره (House of 40 Knots)

ساختمان مسکونی گوشواه ها رتبه دوم جایزه معمار 95

ساختمان مسکونی گوشواه ها رتبه دوم جایزه معمار 95

ویلا جلال آباد / حجم سبز / تقدیر شده در جایزه معمار 97

ویلا جلال آباد / حجم سبز / تقدیر شده در جایزه معمار 97

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir