۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ ۱۵:۰۳
طراحی زیستگاه در مریخ
تحریریه معماری آرل

ناسا، دید "ای آی اسپیس فکتوری" را برای زیستگاهی که قابلیت چاپ سه بعدی در مریخ دارد تأیید می کند
ای آی اسپیس فکتوری جزییات طرح پیشنهادی خود را، که زیستگاهی استوانه ای شکل برای سیاره مریخ است، در راستای پاسخگویی به چالش طراحی زیستگاهی باقابلیت چاپ سه بعدی که توسط ناسا سازماندهی شده منتشر کرد. پروژه مارسها (مارس هابیتات)  توسط ناسا با جایزه تقریباً 21،000 دلاری تائید شد، یکی از پنج طرح انتخاب شده از میان هفده رده بندی.
این مسابقه از شرکت کنندگان خواسته بود که زیستگاه قابل اجرا و مؤثری برای یک گروه چهار نفر فضانورد که قرار است در سیاره سرخ (مریخ) مستقر شوند، با استفاده از تکنیک های ساخت و ساز توسط چاپ سه بعدی طراحی کنند. سپس طرح های ارائه شده بر اساس نوآوری، طراحی معمارانه و سطح جزئیات آن ها در مدل سازی BIM رتبه بندی شدند.

طرح انتخاب شده، از طرح زیستگاه های گذشته که یا گنبدهای کم خیز یا سازه هایی در زمین فرو رفته بودند، متمایز است. یک فرم استوانه ی عمودی که پس از چندین مطالعه ی فضایی و بهینه سازی به دست آمده است. این شکل استوانه ای، باعث ایجاد مخزن تحت فشار بسیار بهینه ای است زیرا با فشار اتمسفر و تنش های سازه ای مطابقت دارد، همچنین دارای مساحت قابل استفاده بیشتری نسبت به حجم خود است.

پروژه مارسها کاملاً بر اساس مصالحی که در مریخ یافته می شود ساخته خواهد شد. در این طرح، به علت استفاده از ترکیب نوآورانه ای از فیبر (الیاف) بازالت (مشابه الیاف شیشه) که از سطح سیاره تهیه شده و بیوپلاستیک تجدید پذیر که از رشد گیاهان در مریخ به دست می آید، نیازی به حمل مصالح از زمین نیست. همچنین شکل استوانه ای زیستگاه به روند ساخت کمک می کند، این فرم هم قابل چاپ ترین مخزن تحت فشار است و هم کمترین تحرک و انعطاف پذیری را لازم دارد. 

برای توانایی انقباض و انبساط در راستای پاسخگویی به نوسانات حرارتی شدید سیاره مریخ، مارسها بر لبه هایی که بر روی   اسلاید متصل شده اند قرار دارد، و توسط گیره ها و لنگرهای خاکی در برابر بلند شدن پوسته محافظت می کند. در داخل طرح، دوپوسته ی طراحی شده مخزن تحت فشار را از زیستگاه جدا می سازند و نتیجه آن وجود کاربری های متعدد است. 

در بالای بنا، یک بازشو بزرگ که از آب پرشده وجود دارد و اجازه ورود نور طبیعی زیادی را به محل سکونت می دهد. این ویژگی به وسیله پنجره های متناوب پررنگ تر می شود. فضای مابین پوسته داخلی و خارجی، این نور را بیشتر توزیع می کند تا به طرز دقیق تری شرایط زمین را به وجود بیاورد. همچنین به وسیله راه پله، سیرکولاسیون و حس معماری افزایش می یابد. 

زیستگاه در چهار سطح تقسیم شده است، با یک گاراژ در زیرزمین، آزمایشگاه خشک و آشپزخانه در طبقه دوم، کابین های شخصی و حوض هیدروپونیک در طبقه سوم، و اتاق آسمان روشن جهت سرگرمی (تفریح) در طبقه چهارم. هر سطح دارای حداقل یک پنجره است که مجموعاً پانورامای 360 درجه ای را شکل می دهند. این طرح در کنار پاسخگویی به وظایف دقیق و جدی، در طول یک روز مریخی، به سلامت اجتماعی و بهداشت روان افراد توجه کرده است. 

در مرحله ی بعدی چالش چاپ زیستگاه سه بعدی ناسا، ای آی اسپیس فکتوری یک نمونه (پروتوتایپ) از زیستگاه را در مقیاس 1:3 چاپ خواهد کرد. این  برنامه درزمانی که علاقه ی زندگی بر روی مریخ به اوج رسیده خبرساز شده، همچنین در کنار آن، ایده های فرازمینی توسط الون ماسک و فاستر و شرکا منتشرشده است.

مشارکت معماران و طراحان در بررسی نحوه زندگی انسان ها در مریخ با توجه به کشف هیجان انگیزی که در روز انتشار این مقاله اعلام شده اهمیت بیشتری یافته است، محققان مدارکی مبنی بر وجود دریاچه ای که آب مایع دارد در مریخ پیداکرده اند.


ایده برای شهر مریخ ایده برای شهر مریخ کانسپت طراحی در مریخ کانسپت طراحی شهر در مریخ طراحی پایگاه در مریخ چاپ سه بعدی در مریخ طراحی داخلی زیستگاه در مریخ طراحی داخلی شهر مریخ پایگاه مریخ معماری داخلی شهر مریخی ایده شهر در مریخ
تحریریه معماری آرل
منبع : اتوود
تعداد بازدید : ۲۵۲۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
خوشحالی تیم کوک به دلیل کسب مجوز ساخت مقرر جدید اپل در کوپرتینو

خوشحالی تیم کوک به دلیل کسب مجوز ساخت مقرر جدید اپل در کوپرتینو

آمار بیشترین عبارات جستجو شده گوگل در سال 2013

آمار بیشترین عبارات جستجو شده گوگل در سال 2013

خانه ای برای مریخ

خانه ای برای مریخ

اسکن سه بعدی و طراحی فضا بر روی ipad

اسکن سه بعدی و طراحی فضا بر روی ipad

طراحی،شهرسازی،و معماری منظر در آینده

طراحی،شهرسازی،و معماری منظر در آینده

آشنایی با تنظیم های پیشرفته امنیتی در Mac از طریق CLI

آشنایی با تنظیم های پیشرفته امنیتی در Mac از طریق CLI

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir