۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ ۰۸:۰۱
این سبک سرزنده که متاثر از شخصیت هر فرد، خروجی متفاوتی دارد، قراردادها را زیرپا گذاشته و مرز میان سبک های مختلف را از بین می برد. در ادامه درخواهید یافت که چگونه در این سبک تخصص پیدا کنید.
سبک التقاطی چیست : سبک التقاطی یک سبک ترکیبی است. این سبک قواعد همیشگی را برهم زده  و نو و کهنه، شرق و غرب، لوکس و مندرس، پر زرق و برق و رنگ و رو رفته را با هم ترکیب و تلفیق می کند. این سبک شما را دعوت می کند که فضا را با اشیایی پرکنید که دوست دارید و منحصرا آنها را خودتان جمع آوری کرده اید و متناسب ذائقه شماست.
البته چیزی که قطعا معرف این سبک نیست، این است که هر کاری که دوست دارید انجام دهید. اگر کمی از این و کمی از آن بردارید و مقداری از اشیا دیگر نیز به صورت تصادفی به فضای خود اضافه کنید، قطعا در نهایت یک فضای درهم و وحشتناک خواهید داشت. آزادی که در سبک التقاطی وجود داشته و آن را جذاب کرده است، نیاز به مهارت نیز دارد. باید آگاه باشید که مرز بین کنتراست و تضاد با در هم ریختگی و هرج و مرج بسیار باریک است.
چرا این سبک جواب داده است : زمانیکه این سبک به خوبی اجرا شود، یک فضای التقاطی می تواند نشانگر سبک شخصی شما باشد البته اگر اصول طراحی نیز در آن رعایت شده باشد. در این سبک نیازی نیست که دوره زمانی خاصی را به عنوان راهنمای خود در طراحی انتخاب کنید. فضایی که در اختیار دارید، با آنچه شما دوست دارید پر می شود. بعلاوه آیا این حس شخصی بودن فضا جذاب نیست؟
شما این سبک را دوست خواهید داشت اگر : اگر از شخصیت هایی هستید که از قفسه حراجی ها می توانند یک دست لباس خوب ست کنند. اگر لیست موزیک های محبوب شما از باخ تا باب مارلی تا بلک کیز را شامل می شود. اگر هماهنگ کردن همه مبلمان ها برای شما سخت است. اگر دوستانتان در مورد شما معتقدند هیچوقت تصمیم صد در صد نمی گیرید و اگر آدم های اصیل را دوست دارید ولی بیشتر عاشق آدم های کمی عجیب تر هستید، این سبک می تواند برای شما مناسب باشد.

از رموز این سبک: ست نکردن ولی به صورت روشمندانه

سبک التقاطی، تبعیت نکردن از یک اصل خاص را خیلی راحت می پذیرد و انرژی خود را از تضادها می گیرد. نکته این سبک این است که در اشیا مختلف ویژگی های کوچکی بیابید که بتواند آنها را متناسب قرار گرفتن کنار هم کند. فضای ناهارخوری که در تصویر زیر می بینید در کل از صندلی تا قاب عکس ها و حتی لوستر از یک پالت رنگ تقریبا نزدیک به هم و یک درخشش خیلی اندک بهره برده است. هیچ دو صندلی را در تصویر زیر نمی بینید که مشابه هم باشند اما هر سه آنها از نظر فرمی، شکلی قوی دارند و تناسبات آنها تقریبا نزدیک به هم است.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
بهترین روش برای این که در سبک التقاطی کسب مهارت کنید این است که: انجامش بدهید. تعدادی مبلمان که وجود آنها ضرورت دارد به عنوان المان های ثابت فضا انتخاب کنید. سپس شروع کنید و با فرش ها، آثار هنری، لایتینگ ها و المان های دیگری که می توان از آنها به عنوان نقطه تاکید استفاده کرد، کیفیت فضا را بسنجید. تیره را در برابر روشن، ساده را در برابر پرجلوه و روستیک را در برابر لوکس قرار دهید. اما در همین حال دنبال فرصتی برای همگون کردن بعضی از المان ها نیز باشید. و اینکه نسبت به اصلاح فضایی که ساختید، پذیرا باشید. نمی توانید هر آنچه را که دوست دارید در یک فضا کنار هم قرار بدهید.
زمانیکه به توازن موردنظر رسیدید، خود به خود احساس می کنید که فضا به یک تعادلی رسیده است. اما اگر شک دارید یک عکس از فضای خود بگیرید و آن را بررسی کنید. چه چیزی به عنوان یک عنصر ناهمگون در میانه تصویر شما فریاد می زند؟ حذفش کنید و دوباره امتحان کنید.
ست نکردن ولی به صورت روشمندانه

از رموز این سبک: تکرار

تکرار به لحاظ بصری چه رنگ باشد، چه فرم و چه پرداخت نهایی، می تواند به یک فضای التقاطی کمک بکند که هارمونی خود را پیدا کند. دقیق تر به تصویر نگاه کنید. این فضای نشیمن ضرورتا از مجموعه ای از فرم های مستطیلی تشکیل شده است، از فرم پنجره ها تا قاب تابلو تا میزها و حتی تابلو آنتیک کافه. اشیای استفاده شده نیز، کاربرد رنگ زردبراق، که متعلق به نقطه تاکید فضا یعنی دراور زرد رنگ هست، را دوباره تکرار کرده اند.

برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
تعداد کمی از اشیا اصلی که در فضا ضرورت دارد را انتخاب کرده و معماری فضا را نیز بررسی کنید. حال نگاه کنید که کدام المان ها را می توانید تکرار کنید. آیا یک جلومبلی گرد و میزعسلی طراحی آیلین گری دارید؟ پس از موتیف دایره در فضای خود باز هم استفاده کنید. یک آینه با قاب دایره ای، یک ساعت آنتیک گرد و چند گلوله حصیری. از اشکال متضاد نیز به میزان اندکی برای ایجاد توازن استفاده کنید و اینگونه شما به یک مجموعه التقاطی دست پیدا کرده اید.
تکرار در طراحی نشیمن

 

از رموز این سبک: تناسبات، ترکیب بندی

این ویژگی ها برای هر فضایی که خوب طراحی شده باشد، ضرورت دارند اما به ویژه در فضایی که مملو از المان های متفاوت است، اهیمت آنها بیشتر می شود. توجه ویژه به اصول بنیادین، متضمن آن است که هر المان درسرجای خود نشسته است. اگر فردی که تخصص کمتری در امر دیزاین دارد به این تصویر نگاه کند، به نظر می رسد که شبیه یک نمایش حراج اثاث منزل باشد، اما اگر دقیق تر شوید خواهید دید که به خوبی عناصر آن در توازن با هم قرار گرفته اند. دستک های پرده پرجلوه این تصویر خود را در برابر کاناپه که رنگ خفه ای دارد، به نمایش می گذارند و همینطور در برابر میزهای عسلی و میز صبحانه که فقط حضور دارند بدون اینکه نگاه را به خود جذب کنند. به جز تابلوهای متعدد و اکسسوری ها در این فضا هیچ المان تصادفی دیگری وجود ندارد.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید: قبل از اینکه یک شی را به یک فضای التقاطی وارد کنید، ارتباط آن با سایر المان ها را در نظر بگیرید. آیا این شی نسبت به بقیه فضا، فضا را درهم می شکند، یا در فضا گم می شود و یا فضا را شلوغ می کند؟ اگر این چنین است شاید فضای بهتری برای آن در خانه تان بتوانید بیابید.
بافت ها و تکسچرهای مختلف

از رموز این سبک: بافت ها و تکسچرهای مختلف

بافت عناصر فضا می تواند به یک فضای اکلکتیک عمق بدهند. تقریبا هر سطحی در این فضای نشیمن یک ویژگی متفاوت به فضا اضافه می کند. فرش سبک شرقی روی موکت سیزال با بافت خشن. چوب خوش رنگ کف، مبلمان دارای بافت ضخیم و سطح صیقلی میز. مجموعه ای غنی از بافت ها و تکسچرهای متعدد باعث می شود فضا حس بهتری به دست به دهد و در فضای داخلی هارمونی بیشتری ایجاد شود.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
این مورد خیلی آسان است. از قاعده متضادها استفاده کنید. اگر یک آبجکت براق دارید یک شی مات نیز انتخاب کنید. استفاده از فلز را با چوب، پلاستیک و سرامیک پرسلانی خنثی کنید. از پارچه سیلک نرم در برابر پارچه های ضخیم استفاده کنید. از دست هایتان در کنار چشمانتان استفاده کنید و خروجی ترکیب بافت های متعدد را محک بزنید.
پس زمینه ساده

از رموز این سبک: پس زمینه ساده

سبک التقاطی مثل مهمان های یک مهمانی آخر هفته است. مهمان های پرحرف را کنار مهمان های خجالتی تر بگذارید تا همه خوشحال باشند. این سبک از آبجکت های قوی بهره می برد بنابراین پس زمینه یعنی دیوارها، کف و پنجره ها را تا جای ممکن ساده نگه دارید که در رقابت بصری با آبجکت ها برنیایند.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
از رنگ های خنثی برای ساخت پس زمینه فضای خود استفاده کنید. استفاده از رنگ سفید خالص برای دیوارها در سبک التقاطی به ندرت انتخابی اشتباه است اما اگر خیلی برای شما ملایم است از یک رنگ خنثی دیگر مانند دودی، کرم یا آبی خیلی کمرنگ استفاده کنید. کافی نیست؟ پس از یکی از رنگ هایی که در فضا وجود دارد استفاده کرده و سقف یا یک دیوار را با آن رنگ کنید. یا می توانید قاب های بیشتری به دیوار بیاویزید یا پنجره ها را رنگ کنید یا یک فرش پرنقش و نگار روی زمین پهن کنید. برای رنگی کردن بیشتر فضا، در همه المان هایی که تغییر در آنها راحت صورت می گیرد، می توانید در طول پیشبرد طراحی فضای خود، تغییر ایجاد کنید.
رنگ

از رموز این سبک: رنگ ها و پترن های همساز

در یک فضای التقاطی دست شما در انتخاب رنگ از چرخه رنگ باز است، اما نه کاملا. رنگ های روشن طبیعی را در کنار رنگ های ملایم تر پاستلی قرار دهید. پرده های مختلف از رنگ سبز را با هم ترکیب کنید و حتما پالت رنگی کار خود را ملزم به استفاده از سفید و مشکی کنید. پترن های راه راه را با گلدار و پترن v شکل درشت ترکیب کنید. آیا روش زندگی معقولانه همیشگی شما به چالش کشیده است؟ بله دقیقا همینطور است.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
با این حال و قطعا باید پالت رنگ و پترن هایی که انتخاب می کنید با هم سازگاری داشته باشند. اگر بخواهید تمام رنگ های که دوست دارید در فضا استفاده کنید یا بدون محدودیت هر پترنی که دوست دارید به کار ببرید، در نهایت یک فضای درهم و برهم خواهید داشت. برای مثال در این تصویر پترن های مختلفی داریم. از کاور تخت گلدار که پترن خیلی درشتی دارد تا طرح زیگزاگی فرش. حالا تصور کنید که یک کاغذ دیواری طرح دار یا یک رنگ جیغ را نیز به کار ببرید. احساس سرگیجه به شما دست خواهد داد. در عوض استفاده مناسب از رنگ ها و موتیف های قوی فضا را زنده می کند بدون اینکه بر فضا غلبه کند.

از رموز این سبک: نقطه تاکیدهای غیرقابل پیش بینی

در کدام سبک دیگر شما می توانید همزمان از یک پاتختی کهنه کاری شده، یک فرش شرقی و دیواری پر از گرافیک های تبلیغاتی قدیمی استفاده کنید؟ شوخ طبعی سبک التقاطی در کاربرد المان های غافلگیرکننده است. حال زمان آن است که فضا را به سبک شخصی خود درآورید: از سوغاتی هایی که در سفرهای گذشته خود به همراه آورده اید، استفاده کنید. پوستر رنگ و رو رفته قدیمی گروه موسیقی محبوبتان را دربیاورید. کتابهایتان را روی گاری های اسباب بازی کودکیتان قرار دهید.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید:
ممکن است در مورد اتفاقی بودن، کمی زیاده روی کنید. اگر یک دوچرخه قدیمی را در کنار یک یونیت دندان پزشکی قدیمی کنار یک کاناپه کنار یک ..... قرار دهید، خب تصور کنید که چه می شود؟ از آنچه که واقعا ارزش دارد به عنوان شی غیرعادی استفاده کنید. ترکیب این المان ها با چند مبلمان ساده و کلاسیک می تواند زیبایی آنها را بیافزاید بدون آنکه از عجیب بودن آنها بکاهد.

از رموز این سبک: آبجکت ناهمگون را یا خارج کنید یا شاخص کنید.

سبک التقاطی استفاده همزمان از سبک های مختلف مربوط به دوره های زمانی مختلف را ترغیب می کند. خب پس چه خواهید کرد اگر شی در اختیار داشته باشید که حتما دوست دارید از آن استفاده کنید ولی به نظر متناسب با بقیه فضا نمی آید؟ سعی نکنید آن را در پس زمینه محو کنید. به این شی مثل جوجه اردک زشت فضایتان نگاه کنید. شما این شی را همانطور که هست دوست دارید پس سعی نکنید آن را به چیز دیگری تغییر بدهید.
برای اینکه این سبک را امتحان کنید.
این رویکرد بهتر است محتاطانه و به ضرورت استفاده شود. در تصویر زیر در فضای این اتاق، این صندلی لاله ای سبزرنگ با مابقی فضا خوب کار می کند چرا که بقیه المان های فضا به آن اجازه داده اند که تنها عنصر شاخص در این فضا باشد. اگر این فضا پر از المانهای قوی مانند این صندلی بود، اذیت کننده به نظر می رسید. به علاوه در شرایطی که حتما می خواهید از اشیایی استفاده کنید، می توانید آنها را به تناوب و نه به صورت همزمان به کار ببرید. یک فصل، از صندلی تخم مرغی آرنه جاکوبسن که به عنوان جایزه برده اید، استفاده کنید و فصل دیگر مبل برژه قدیمی خود را استفاده کنید که حالا پارچه آن با یک طرح راه راه جدید عوض شده است.

منبع: houzz.com ، آرل
تعداد بازدید : ۹۴۳۷
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
پیوند متریال بتن و چوب در دکوراسیون داخلی آپارتمان!

پیوند متریال بتن و چوب در دکوراسیون داخلی آپارتمان!

48 پلان سه بعدی آپارتمان های سه خوابه

48 پلان سه بعدی آپارتمان های سه خوابه

طراحی داخلی آپارتمان ساحلی

طراحی داخلی آپارتمان ساحلی

طراحی داخلی آپارتمانی با پلان  باریک  3 در 30 متر

طراحی داخلی آپارتمانی با پلان باریک 3 در 30 متر

 طراحی فضای کار در کمدهای دیواری، ایده ای برای آپارتمان های کوچک !

طراحی فضای کار در کمدهای دیواری، ایده ای برای آپارتمان های کوچک !

آپارتمان مسکونی شماره 1، برنده رتبه اول جایزه معمار

آپارتمان مسکونی شماره 1، برنده رتبه اول جایزه معمار

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir