۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶
در طول تاریخ، بازارها عملکرد مهمی در تبادل غذاها، کتاب ها، ادویه ها، اقلام روزمره و حتی ارائه ایده ها داشته اند. از شرقی ترین نقطه کره زمین تا غربی ترین قسمت آن، فروشگاه و بازار نقش مهمی در تنظیم و اصول فضاهای شهری ایفا کرده اند.معماران و طراحان مختلف وارد این چالش شده و شروع به طراحی و توزیع فضاهای متفاوت برای انواع بازارها کرده اند.
نماها و عناصر کالبدی شهر در فضاهای شهری، بهترین راه درک مستقیم شهر و آنچه در آن می گذرد، هستند. شهروندان با تعامل در این فضاها، اشتراکاتی با سایر شهروندان پیدا کرده، رویداد های مشترکی برای آنان رخ داده و تصویر مشترکی از شهر در ذهن آنان شکل می گیرد. ماحصل این تجربیات و تصاویر مشترک را می توان، شناخت از شهر و آن چه چیستی و هویت شهر در ذهن ساکنان خوانده می شود، نامید. فضاهای باز شهری، یعنی مکانی برای ملاقات، تفریح و یا وجود مراکز فراغتی و خرید. جایی که امکان اجتماع عموم مردم بدون مانع و در هر زمان، وجود داشته باشد،و در ایجاد هویت جمعی بین شهروندان و یکپارچگی هویت شهر، بسیار موثرند. مصداق بارز چنین فضاهایی را می توان در بازارهای سنتی دید. مکانی به عنوان جاذبه عمومی در شهر، جایی که همه مردم شهر را به سوی خود می خواند.
شهرهای قدیمی ایران اکثرا شهرهای بازرگانی هستند و در نتیجه بازار ستون فقرات شهرها را تشکیل داده است.
در ادامه 20 نمونه طراحی پلان و مقطع بازار برای الهام بخشیدن در پروژه های بعدی تان را فراهم نموده ایم.