۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ شنبه , ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ ۱۲:۲۸

مجوز شهرداری،لازمه تخریب و بازسازی ملک و مدارک آن

تخریب بنا نیاز به پروانه ساختمانی دارد و بدون پروانه اجازه تخریب ندارند و تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید تحت نظر یک مهندس ناظر که نامش در پروانه قید می شود انجام شود.
ابتدا پروانه تخریب بنا جداگانه صادر می شود و سپس بعد از تخریب و جمع آوری نخاله های ساختمانی پروانه نوسازی ارائه می گردد و در حال حاضر پروانه تخریب و نوسازی با هم صادر می شود.

در این مورد چند تبصره وجود دارد :
1- برای افرادی که قصد تحرب و ساختن خانه های قدیمی خود را دارند و قصد دارند وام بگیرند الزامیست که دفترچه مالکیت و سند بنچاق محضری ملک فرسوده به نام متقاضی باشد و مجوز تخریب و نوسازی آن ضمیمه پرونده وام شود.
2- اگر ملک اوقاثی باشد علاوه بر مجوز تخریب و پروانه نوسازی ملک فرسوده ؛اجاره نامه عرصه ملک از طریق اوقاف محل و نیز سند مالکیت اعیانی آن به نام متقاضی باید ضمیمه مدارک شود.
3- اعطای تسهیلات به املاک وکالتی ؛قولنامه ای و مانند اینها که فاقد سند مالکیت رسمی هستند تعلق نمی گیرد.
4- از تاریخ صدور پروانه ساختمانی برای باز سازی خانه های فرسوده نباید بیش از 36 ماه گذشته باشد.
5- در قرارداد تخریب علاوه بر تمام ماده های قرارداد ساختمان باید توسط مجری در زمینه حوادث و سوانح پیش بینی نشده بیمه گردد و نیز جهت جلوگیری از آلودگی صوتی و زیست محیطی ،محدودیت زمانی جهت انجام کار در نظر گرفته شود.

اینفوگرافیک از گردش کار صدور پروانه دو مرحله ای

گردش کار صدور پروانه دو مرحله ای
صدور پروانه
صدور پروانه

معاونت شهرسازی و معماری

به شهرداران محترم مناظق 1 الی 22

موضوع : صدور پروانه دو مرحله ای (پروانه شهرسازی و پروانه ساخت)


باسلام و احترام
در راستای اجرای تدابیر شهردار محترم تهران جهت تحول و توسعه خدمات الکترونیک، تسهیل و تسریع امور شهروندان، کاهش زمان صدور پروانه و ارتقای سطح رضایت مندی ایشان، اقداماتی نظیر هوشمندسازی هرچه بیشتر سامانه شهرسازی، یکپارچه سازی آرشیو مدارک مربوط به ادارات مختلف شهرداری ( شهرسازی ، در آمد و نوسازی ، فضای سبز و املاک و مستغلات ) به منظور دسترسی آسان به کلیه مدارک املاک، تغییر و ارتقای سیستم جزیره ای منطقه ای ( پام ) به سامانه فراگیر (سامانه شهرسازی ) با قابلیت اتصال به سامانه های دیگر و به حداقل رساندن نقش کاربران و همچنین پیاده سازی ضوابط و مقررات طرح تفصیلی (صدور دستور نقشه هوشمند منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی توسط سامانه شهرسازی )، ایجاد سامانه اطلاعات مکانی و برقراری ارتباط سیستماتیک این سامانه با سامانه شهرسازی ، حذف استعلامات غیرضروری در فرآیند صدور پروانه و گواهی ( استعلام سیستماتیک از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، ارسال سیستماتیک پرونده های مشمول کمیسیون ماده هفت ، به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران جهت تشخیص باغات و ...) و ایجاد ارتباط بین سازمانی با سایر ادارات، سازمان ها و ... از جمله سازمان ثبت احوال کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شرکت های خدماتی - تاسیساتی و ... ، پیاده سازی ادبیات مشترک بازدید های شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سال ۱۳۸۴ لغایت سال ۱۳۹۶ در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار گرفته و به تدریج در سامانه شهرسازی و سامانه های مرتبط راه اندازی گردیده است.

در تکمیل ادامه فرآیند هوشمندسازی صدور پروانه، طرح صدور پروانه دومرحله ای به صورت پروانه شهرسازی و پروانه ساخت، با صدور دستور نقشه جامع و کامل با اعلام فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز به تفکیک کلیه کارتابل ها ، فرم های مرتبط با صدور پروانه دو مرحله ای از جمله " فرم اطلاعات احداث بنا" و " دستور نقشه " در سامانه شهرسازی طراحی و پیاده گردیده و پیرو دستور شهردار محترم تهران در مراسم رونمایی در تاریخ ۹۶/ ۵ /۲۲ راه اندازی گردیده است ؛ لذا اهداف و فرآیند صدور پروانه دومرحله ای به شرح ذیل ابلاغ می گردد :

اهداف صدور پروانه دومرحله ای

- اصلاح و کاهش مراحل گردش کار صدور پروانه در راستای تسهیل و تسریع امور و کاهش زمان صدور پروانه و تفکیک مراحل آن از دیگر نهادهای برون سازمانی در گردش صدور پروانه از جمله سازمان های : نظام مهندسی ساختمان استان تهران، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و ... (انتقال اخذ تاییدیه های برون سازمانی به پروانه ساخت)
- شفاف سازی ضوابط و مقررات شهرسازی با صدور دستور نقشه جامع ، شفاف ، توسعه کیفی و کمی ساختمان های احداثی با توجه به صدور فرم اطلاعات احداث بنا و ورود اطلاعات نقشه معماری به صورت الکترونیکی توسط مهندس معمار پروژه
- تعیین تکلیف عوارض شهرداری هم زمان با صدور پروانه شهرسازی (قبل از صدور پروانه ساخت)

فرآیند صدور پروانه دو مرحله ای

فرآیند صدور پروانه دومرحله ای پروانه شهر سازی (مدارک مورد نیاز)
  • - تشکیل پرونده، ثبت درخواست پروانه شهرسازی و باز دید
  • - صدور فرم اطلاعات احداث بنا (اظهار نظر روسای طرح تفصیلی و صدور پروانه وفق شرح وظایف تعیین شده به همراه تهیه کروکی بروکف و محل احداث بنا و ... به عنوان ضمیمه فرم اطلاعات احداث بنا) 
  • - دریافت نقشه و برگ تعهد معماری و استعلام برگ ( در صورت تایید ظرفیت و صلاحیت مهندس معرفی شده، پرونده در کارتابل ویژه طراحی شده جهت مهندس معمار قرار می گیرد)
  • - ثبت اطلاعات نقشه های معماری توسط مهندس معمار از طریق وبگاه شهرداری تهران با درج نام کاربری و رمز عبور ( پیش بینی صفحه ورود مهندس معمار - به شرح پیوست)
  • - تشکیل شورای معماری و شهرسازی منطقه (در صورت نیاز) و صدور دسترده نقشه بر اساس تصمیم شور های مذکور
  • - تایید نقشه و اعلام محو ارض
  • - وصول عوارض ( عوارض مرتبط با شهرداری)
  • - صدوره پروانه شهرسازی پروانه ساخت: شروع عملیات ساختمانی مستلزم صدور پروانه ساخت می باشد.
  • - تشکیل پرونده ( پروانه ساخت)
  • - معرفی مهندسین طراح سازه ، تاسیسات مکانیکی و برقی ، مهندس ناظر
  • - تکمیل مدارک و ارائه نقشه های اجرایی
  • - اعلام وصول عوارض سایر سازمان ها از جمله تامین اجتماعی، آموزش و پرورش و ...
  • - صدور پروانه ساخت



گروه معماری آرل با توجه به تجربه و فعالیت در حوزه معماری و ساخت و ساز می تواند شما را در اخذ پروانه صدور و طراحی راهنمایی کند.
شماره تماس : 02122901905




تحریریه معماری آرل
منبع : معاونت شهرسازی و معماری

تعداد بازدید : ۷۲۵۰
اتاق فرار ولنجک

مرسی از سایت خوبتون



ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir