۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ۱۹:۱۶
در سبک معماری ارگانیک، طبیعت بیرون و فضای داخلی رستوران تا حد ممکن به هم نزدیک می‌شوند. با بررسی انواع نمونه طراحی رستوران ارگانیک، متوجه می‌شویم که ویژگی‌های مشترکی در همه آن‌ها وجود دارد؛ ازجمله گیاهان و درختان، نور طبیعی، ارتباط بصری با محیط بیرون و فضای باز. این ویژگی‌ها در این 4 نمونه رستوران کاملا آشکار هستند.

تعریف معماری ارگانیک و طبیعت دوست

معماری ارگانیک یک سبک معماری است که در آن، ساختمان‌ها با الهام از محیط طبیعی پیرامون ساخته می‌شوند و با طبیعت در هم می‌آمیزند. نخستین بار معمار مشهور، فرانک لویک رایت، این عبارت را در سال 1908 ابداع کرد. طرح‌های نمونه رستوران ارگانیک، کمترین تغییر ظاهری و سیستمی را در طبیعت ایجاد می‌کنند و می‌کوشند تا با طبیعت هم‌نوا باشند. انواع سبک های معماری و مواد و مصالح طبیعی در نمونه طراحی رستوران ارگانیک به کار می‌روند تا بیشترین میزان همسویی با طبیعت به دست آید.
در میان ویژگی‌های این سبک معماری رستوران، می‌توانیم به 3 مورد اصلی اشاره کنیم:
  1. اجزای ساختمان مانند درب‌ها، پنجره‌ها و اثاثیه، ازنظر زیبایی‌شناختی با طبیعت پیرامون خود ادغام می‌شوند.
  2. سازه و فرم ساختمان به‌گونه‌ای خواهد بود که گویی به‌طور طبیعی و به دست طبیعت ایجاد شده است.
  3. رنگ‌بندی اصلی نمونه رستوران، همسو با رنگ‌های طبیعی اصلی در محیط پیرامون انتخاب می‌شود.

مزایای معماری ارگانیک رستوران

مهم‌تر از همه، با پیاده‌سازی سبک ارگانیک در سازه‌های خود، یک اکوسیستم یکپارچه ایجاد می‌کنیم؛ یعنی اثرات مخرب ساخت‌وساز انسانی روی طبیعت به کمترین میزان خود می‌رسد. از سوی دیگر، ارتباط روحی و احساسی بین انسان و طبیعت را تقویت خواهیم کرد. با لحاظ کردن المان‌هایی چون سنگ، چوب، آب و گیاهان در نمونه طراحی رستوران خود، مشتریان در رستوران ما بیشتر احساس آرامش می‌کنند. ضمنا، میزان نور طبیعی، سایز پنجره‌ها و درب‌ها، جلوه نما و وسعت فضاهای بیرونی در رستوران ارگانیک پررنگ‌تر هستند.
مسئله پایداری و مصرف انرژی نیز در معماری ارگانیک جایگاه ویژه‌ای دارد. هرچه خود را بیشتر به طبیعت نزدیک سازیم، احتمالا کمتر به مصرف انواع انرژی نیاز خواهیم داشت. همچنین ممکن است نیاز به تمیز کردن و نگهداری و احتمال فرسودگی اجزا در معماری ساختمان را پایین ‌آوریم.  

4 نمونه رستوران ارگانیک، دنج و طبیعت دوست

اگر بخواهیم در عین ایجاد یک فضای راحت و مرزبندی شده برای صرف غذا و نوشیدنی، طبیعت را نیز با آن ادغام کنیم، با چالش روبه‌رو خواهیم شد. البته معماران خلاق، رویکردهای جالبی را بدین منظور در نظر گرفته‌اند، مانند حائل‌های شیشه‌ای، استفاده از گیاهان و درختان و بازی با فرم‌ها و رنگ‌ها. این خلاقیت‌ها را می‌توانیم در این 4 نمونه معماری رستوران مشاهده کنیم.

نمونه معماری رستوران کافه پوملو آمفاوا (Pomelo Amphawa) – تایلند

کافه رستوران پولو آمفاوا، تنها یکی از 5 ساختمان پروژه بزرگ پوملو آمفاوا است که در منطقه سرسبز و طبیعی بزرگی برپا شده‌اند. این کافه درست درون یک باغ سرخالو قرار دارد. طراحان، نمای اصلی آن را به‌سوی رود مکونگ جهت داده‌اند. این جهت‌گیری برای به حداقل رساندن تابش آفتاب درون ساختمان نیز ایده آل بود. البته ساختمان کافه هیچ جهت واحدی برای ورود افراد ندارد و می‌توانیم از هر سو وارد آن شویم. فضای داخلی مستطیل شکل این نمونه طراحی رستوران، با حائل‌های تماما شیشه‌ای از محیط بیرون جدا می‌شود.
بام کافه به‌صورت یک آمفی‌تئاتر پلکانی دایره‌ای از جنس بتن طراحی شد. هنگام نشستن روی این بام، افراد نمای زیبایی از رود خواهند دید. استفاده از بتن در معماری ارگانیک، نقطه عطف و ویژگی منحصربه‌فرد این نمونه رستوران به شمار می‌رود. همچنین ترکیب شسته‌رفته‌ای از خطوط صاف و منحنی را در این طرح می‌بینیم. فضای زیر پلکان آمفی‌تئاتر مشابه با فضاهای باز سنتی «تایهون» در تایلند طراحی شده است و امکان فعالیت جمعی در محیط بیرونی ساختمان را به‌دوراز حرارت خورشید فراهم می‌کند.

ارتباط بین بیرون و درون در کافه پوملو آمفاوا

نور خورشید از دل درختان بلند پیرامون کافه به بخش‌های مختلف آن می‌تابد تا هم نور طبیعی کافی به فضا برسد و هم از شدت حرارت آن کاسته شده باشد. صندلی‌های کافه رستوران در فضای داخلی شیشه‌ای و در فضاهای بیرونی قرار داده شده‌اند و سرو نوشیدنی و غذا آنجا انجام می‌گیرد. انتخاب رنگ، بافت، فرم‌ها، موقعیت و نحوه معماری رستوران کافه پوملو آمفاوا، آن را به‌خوبی با محیط طبیعی ادغام می‌کند.

رستوران غذای دریایی کینگ (Keeng) – ویتنام

کینگ (Keeng) درواقع به‌عنوان یک مجموعه رستورانی بزرگ، شامل چندین نوع فضا می‌شود؛ ازجمله سالن کنفرانس، اتاق غذاخوری خصوصی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یک سالن بزرگ بامبو. در این میان، سالن بامبو به دلیل ظاهر کشتی مانند، استفاده از چوب بامبو و ساختارهای شبیه به نخل نیپا، بسیار به چشم می‌آید. این نمونه رستوران در سالن بامبوی نیمه‌باز خود، امکان پذیرایی از 180 مهمان را دارد. بیشتر مواد به‌کاررفته در این بخش، سازگار با محیط‌زیست هستند. به دلیل استفاده از مصالح بامبو، فرآیند ساخت بسیار سریع بود.
برای ساخت این سالن، از گونه خاصی از بامبو به نام «بامبوی آهنی» استفاده شد که استحکام بسیار بالایی دارد. چوب این بامبو در ساختمان‌سازی سنتی ویتنام نیز به کار می‌رود. جهت افزایش استحکام، ساختار هایپار در این نمونه طراحی رستوران به کار گرفته شد. ترکیب ساختار هایپار و چوب بامبو، بسیار ایده‌آل است. این پروژه ازنظر رنگ، شکل، جو، جنبه‌های سنتی، هزینه و سازگاری با محیط‌زیست، کاملا با طبیعت و محیط پیرامون همسویی دارد.
 

نمونه رستوران و بار استاک تری هاگر (Stalk Tree-hugger) – اندونزی

 نام این پروژه را «استاک تری هاگر» یا «در آغوش ساقه‌ها» گذاشته‌اند، زیرا 5 درخت 30 متری درست از میان آن سر بلند می‌کنند. بار استاک تری در میانه یک محله تجاری و البته درون فضای سبز آن قرار دارد. سبک معماری ارگانیک در این پروژه، با استفاده از سایه درختان بلند، یک محل به‌دوراز از حرارت آفتاب برای صرف نوشیدنی و غذا ایجاد می‌کند. طبیعت دقیقا به دل این رستوران و بار وارد می‌شود، بدون آنکه آسیب ببیند.
ورودی این رستوران با مساحت کل 750 مترمربع، در انتهای خطوطی از درختان بلند پنهان شده است. سقف رستوران، به‌نحوی نما و نشانه آن نیز هست. شب‌ها، سقف با نور مصنوعی روشن می‌شود و فضای بار را نیز کاملا روشن می‌کند.

 

نمونه طراحی رستوران و کافه فرنچ کیچ 3 (French Kitsch III) – تایلند

ایده اصلی معماری رستوران فرنچ کیچ، از سبک هنری «کیچ» الهام گرفته شده است. در سبک هنری کیچ، «ناکامل بودن» مورد توجه قرار می‌گیرد و اشکال، فرم‌ها و مصالح به‌صورت ناکامل طراحی می‌شوند. معماران این پروژه در طراحی آن به ساختار کلیساهای فرانسوی نیز توجه داشته‌اند. به همین دلیل، در معماری ارگانیک فرنچ کیچ، کمان‌های ناکامل را به‌صورت ریتمی و مکرر می‌بینیم. فرم کلی این طرح ابتدا بر پایه یک مستطیل کامل انتخاب شد و ناکاملی‌ها به کمک قوس و کمان به آن افزوده شدند.
طراحی داخلی رستوران را می‌توانیم به غارهای طبیعی تشبیه کنیم. طراحان به کمک حائل‌های شیشه‌ای، نورگیرهای بزرگ و پرتعداد و حتی یک درخت بزرگ درون فضای داخلی، کوشیده‌اند تا ارتباط بین محیط بیرون و درون را حفظ کنند. رنگ‌بندی این رستوران نیز با محیط‌های طبیعی همخوانی دارد.

 

 

 

جمع‌بندی

همه‌روزه، افراد بیشتری به آشتی با طبیعت و صرف غذا در محیط‌های طبیعی علاقه پیدا می‌کند. معماری ارگانیک رستوران، مانند آنچه در 4 نمونه رستوران دیدیم، راه‌حلی عالی برای این تقاضا خواهد بود. این رستوران‌ها عبارت بودند از: کافه پوملو آمافاوا، رستوران غذای دریایی کینگ، رستوران و بار استاک تری هاگر و کافه فرنچ کیچ. سبک معماری رستوران ارگانیک می‌تواند به ارتباط انسان و طبیعت، مسئله پایداری و صرفه‌جویی در انرژی کمک کند.
https://parametric-architecture.com/organic-architecture-harmony-between-nature-and-built-enviorment/
https://www.masterclass.com/articles/organic-architecture-guide
https://www.archdaily.com/1003045/the-pomelo-amphawa-cafe-looklen-architects?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1009690/keeng-seafood-restaurant-bambubuild?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1009052/stalk-tree-hugger-bar-rad-plus-ar-research-artistic-design-plus-architecture?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
https://www.archdaily.com/1007405/french-kitsch-iii-cafe-touch-architect?ad_source=search&ad_medium=projects_tab
 

تعداد بازدید : ۲۴۴
نسخه چاپی :  
zahra_zenali

سلام وتشکر برای مطالب خوبتون ،
دنبال یه ایده برای طراحی آکوستیک در فضای باز میگردم .مجتمع ساختمانی که مجاور مدرسه است؟میشه کمکم کنید؟



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی رستوران پاریس-نیویورک

طراحی رستوران پاریس-نیویورک

طراحی شیرینی پزی مدرن در 92 متر

طراحی شیرینی پزی مدرن در 92 متر

طراحی داخلی رستوران 100 متری لِکا در بارسلون

طراحی داخلی رستوران 100 متری لِکا در بارسلون

طراحی داخلی رستوران با تم رنگی تیره و مبلمان چوبی

طراحی داخلی رستوران با تم رنگی تیره و مبلمان چوبی

طراحی کافی شاپ JPG با دکوراسیون تعاملی

طراحی کافی شاپ JPG با دکوراسیون تعاملی

طراحی رستورانی مدرن توسط معماران بزرگ

طراحی رستورانی مدرن توسط معماران بزرگ

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir