۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۱۰/۰۴ ۱۹:۳۶
طراحی نمای سبز ساختمان به عنوان یک رویکرد نوآورانه و پایدار به طور فزاینده‌ای در معماری مدرن محبوبیت پیدا کرده است. نمای سبز به استفاده از پوشش گیاهی مانند گیاهان بالارونده یا باغ‌های عمودی روی سطوح ساختمان‌ها اشاره دارد. این نما نه‌تنها زیبایی طبیعی محیط‌های شهری را افزایش می‌دهد، بلکه مزایای بی‌شماری هم برای محیط زیست و هم برای ساکنان ساختمان دارد.

طراحی نمای سبز ساختمان چیست؟

نمای سبز که به عنوان باغ عمودی یا گرین وال نیز شناخته می‌شود، روشی است که در معماری و شهرسازی برای ترکیب پوشش گیاهی در نمای بیرونی ساختمان‌ها به کار می‌رود. این روش مستلزم نصب یک چارچوب معمولا از فلز یا چوب، روی نمای ساختمان یا دیوار است؛ چارچوبی که به عنوان ساختار پشتیبانی برای انواع مختلف گیاهان عمل می‌کند.

مزایای طراحی نمای سبز ساختمان چیست؟

طراحی نمای سبز ساختمان مزایای متعددی هم از نظر زیبایی و هم از نظر زیست محیطی دارد. از نظر بصری، نمای سبز می‌تواند ظاهر ساختمان‌ها را طراوت ببخشد. همچنین رنگ سبز زندگی‌بخش را به مناظر شهری اضافه کند و سخت و بی‌روح بودن سازه‌های بتنی و شیشه‌ای را از بین ببرد.
علاوه بر این، نمای سبز با مزایای زیست محیطی متعددی نظیر بهبود کیفیت هوا، کاهش مصرف انرژی و کاهش اثر جزیره گرمایی در مناطق شهری همراه است. نماهای سبز با اضافه کردن پوشش گیاهی به سطوح ساختمان، به بهبود کیفیت هوا، فیلتر کردن آلاینده‌ها و جذب ذرات گرد و غبار نیز کمک می‌کنند.
نمای سبز ساختمان می‌تواند مصرف انرژی را هم کاهش کمک دهد. زیرا مانند یک عایق اضافی برای ساختمان است و درنتیجه، نیاز به گرمایش و سرمایش را به حداقل می‌رساند. همچنین فرآیند تعرق گیاهان می‌تواند هوای اطراف را خنک کند و اثر جزیره گرمایی را به‌ویژه در مناطق شهری پرجمعیت کاهش دهد. نماهای سبز نه‌تنها جذابیت بصری ساختمان‌ها را افزایش می‌دهند، بلکه مزایای زیست محیطی متعددی را به همراه دارند.

ملاحظات اجرا و طراحی نمای سبز ساختمان

طراحی و اجرای نماهای سبز نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد تا موفقیت و طول عمر آن‌ها تضمین شود. یکپارچگی سازه، سازگاری با آب و هوا، در دسترس بودن آب، نگهداری، زیبایی‌شناسی و ملاحظات هزینه‌ها باید در نظر گرفته شوند. در ادامه، به بررسی عوامل مختلفی می‌پردازیم که باید آن‌ها را در طراحی نمای سبز ساختمان و اجرای آن‌ها در نظر گرفت.

1. یکپارچگی ساختاری

نمای سبز می‌تواند سنگین باشد، به‌خصوص زمانی که به طور کامل رشد کند و با پوشش گیاهی پر شود. پس سازه ساختمان باید قادر به تحمل این وزن اضافی باشد. مشارکت مهندسان سازه در مرحله طراحی نمای سبز بسیار ضروری است. زیرا آن‌ها باید ظرفیت باربری دیوارها را ارزیابی و نصب آرماتورهای لازم را تایید کنند.

2. سازگاری

علاوه بر ملاحظات ساختاری، پوشش گیاهی انتخاب شده باید با اقلیم محلی نیز سازگار باشد. گیاهان مختلف از نظر نور خورشید، آب و دما نیازهای متفاوتی دارند. بنابراین، باید گونه‌هایی را انتخاب کرد که بتوانند در شرایط اقلیمی خاص محل ساختمان رشد کنند. این امر بقای طولانی‌مدت گیاهان را تضمین می‌کند و از تعویض یا نگهداری مکرر جلوگیری خواهد شد.

3. در دسترس بودن آب

نماهای سبز برای رشد گیاهان و حفظ خود به آبیاری منظم نیاز دارند. اگر مشکل کمبود آب در منطقه وجود داشته باشد، باید به بررسی روش‌های آبیاری جایگزین مانند آب باران یا آبیاری قطره‌ای پرداخت. علاوه بر این، طراحی نمای سبز باید دارای سیستم‌های زهکشی مناسب باشد تا از تجمع آب و آسیب احتمالی به ساختمان جلوگیری شود.

4. تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری یکی دیگر از نکات مهم در طراحی نمای سبز ساختمان و اجرای آن است. گیاهان برای اطمینان از سلامت و شادابی خود، به هرس و کود دهی منظم نیاز دارند. پس دسترسی به نمای سبز باید برای پرسنل تعمیر و نگهداری فراهم شود تا این وظایف را به صورت ایمن و کارآمد انجام دهند. علاوه بر این، یک برنامه نگهداری منظم شامل بازرسی‌های منظم و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی مانند کنترل آفات لازم است.

5. زیبایی شناسی

انتخاب گونه‌های گیاهی، رنگ‌ها و چیدمان نمای سبز باید با معماری ساختمان و محیط اطراف هماهنگ باشد. نمای سبز باید جذابیت بصری ساختمان را افزایش دهد و تاثیر مثبتی بر منظره خیابان‌های اطراف ایجاد کند. همکاری با معماران و طراحان منظر می‌تواند دستیابی به نتیجه‌ای منسجم و از نظر بصری دلپذیر را تضمین کند.

6. هزینه‌ها

طراحی نمای سبز ساختمان و اجرای آن شامل هزینه‌های اولیه مانند خرید، کاشت، سیستم آبیاری و نصب سایر تجهیزات لازم است. با این حال، مزایای بلندمدت، مانند صرفه‌جویی در انرژی و بهبود رضایت ساکنان ساختمان معمولا به بازگشت سرمایه کمک می‌کند. علاوه بر این، ممکن است کمک‌ها و مشوق‌هایی برای پروژه‌های ساختمان سبز وجود داشته باشند.

انواع نماهای سبز و ویژگی‌های آن‌ها

امروزه انواع مختلفی از نماهای سبز وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. درواقع هر نوع از نمای سبز را باید در کنار بافت‌های مناسب آن طراحی و اجرا کرد. از سیستم‌های مش سیمی گرفته تا سیستم‌های پانل مدولار و گرین وال تا نماهای مهندسی شده معماران و طراحان خبره می‌توانند مناسب‌ترین نمای سبز را برای پروژه‌های شما طراحی و اجرا کنند.

1. سیستم مش سیم

سیستم مش سیم شامل اتصال یک شبکه سیمی به نمای ساختمان و اجازه رشد پوشش گیاهی روی آن است. ویژگی اصلی این نوع نمای سبز را باید انعطاف‌پذیری آن دانست. چرا که قابلیت نصب روی ساختمان‌های جدید و نماهای موجود را دارد. سیستم مش سیمی امکانات طراحی بسیار خوبی دارد، زیرا گیاهان را می‌توان در الگوهای مختلف چیدمان کرد و یک صفحه نمایش پویا و فریبنده ساخت.

2. سیستم پانل مدولار

نوع دیگری طراحی نمای سبز ساختمان سیستم پانل مدولار است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این سیستم از پانل‌های از پیش مونتاژ شده تشکیل شده است که روی سازه یک ساختمان نصب می‌شوند. پانل‌ها دارای محفظه‌های داخلی هستند که گیاهان در آن قرار می‌گیرند؛ این کار یک دیوار سبز و یکپارچه ایجاد می‌کند. این نوع نمای سبز بسیار قابل تنظیم است. بنابراین گزینه‌ای عالی برای افرادی است که به دنبال سرعت اجرا در پروژه‌های خود هستند.

3. گرین وال

گرین وال یا دیوار سبز نیز به طور گسترده در محیط‌های شهری مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوار سبز از سیستم‌های هیدروپونیک تشکیل شده است که در آن، گیاهان در ساختارهای عمودی و متصل به یک ساختمان رشد می‌کنند. ویژگی کلیدی این نوع نمای سبز، پایداری بالای آن است. گرین وال را می‌توان برای جذب و فیلتر کردن آب باران طراحی کرد و مدیریت آب ساختمان را بهبود بخشید.

4. نماهای مهندسی زیستی

نماهای مهندسی زیستی، نوع پیشرفته‌تری از طراحی نمای سبز ساختمان هستند؛ ساختارهای عمودی که فناوری را برای فراهم کردن شرایط رشد بهینه گیاهان به کار می‌گیرد. این سازه‌ها معمولا شامل یک سیستم آبیاری، سنسورهای نظارتی و مکانیسم کنترلی برای تنظیم عوامل محیطی مانند نور و دما هستند. نماهای مهندسی زیستی برای ساختمان‌هایی با محیط‌های پیچیده یا آب و هوای چالش برانگیز، ایده‌آل هستند؛ زیرا بقا و شکوفایی گیاهان را تضمین می‌کنند.

5. دیوارهای خزه‌ای

دیوارهای خزه‌ای نوع منحصر به فرد و با نگهداری کم از نمای سبز هستند. برخلاف سیستم‌های دیگر، دیوارهای خزه‌ای نیازی به آب یا خاک ندارند. در عوض، آن‌ها به خزه‌های حفظ‌شده تکیه می‌کنند که برای شاداب ماندن و سبز ماندن، فقط گاهی به مه‌پاشی نیاز دارند. ویژگی اصلی دیوارهای خزه، تطبیق‌پذیری آن‌ها است؛ زیرا می‌توان آن‌ها را به راحتی روی تمام دیوارهای داخلی و بیرون نصب کرد.

6. پرده‌های گیاهی

پرده‌های گیاهی ترکیبی از رشد گیاه و پشتیبانی ساختاری هستند. این پرده‌ها از قاب‌های عمودی با گیاهان بالارونده تشکیل شده‌اند که پیچک‌ها و تاک‌های خود را به هم متصل می‌کنند. ویژگی اصلی این نوع از طراحی نمای سبز ساختمان را باید سازگاری آن با سبک‌های گوناگون معماری دانست. از پرده‌های گیاهی می‌توان برای ایجاد فضای سبز روی سطح ساختمان یا برای پوشاندن مناطق خاص مانند بالکن یا آلاچیق بهره برد.

 

نگهداری و مراقبت از نمای سبز

حفظ نمای سبز نیاز به مراقبت و توجه منظم دارد. مانند هر باغی، نماهای سبز نیاز به هرس و پیرایش، مدیریت آفات و بیماری‌ها و نگهداری فصلی دارند. هرس و پیرایش منظم به این منظور ضروری است که نمای سبز تمیز و مرتب به نظر برسد. شاخ و برگ‌های مرده یا آسیب دیده باید برداشته شوند، گیاهان برای رشد مطلوب شکل بگیرند و اندازه آن‌ها کنترل شود. این نه‌تنها ظاهر زیبایی را به نما می‌دهد، بلکه باعث رشد سالم و جلوگیری از ازدحام بیش از حد گیاهان در نما می‌شود.
مانند هر گیاه دیگری، نماهای سبز در معرض آفات و بیماری‌ها هستند. بنابراین باید گیاهان را به طور منظم و برای تشخیص علائم آلودگی تحت نظر گرفت و اقدامات مناسب را برای کنترل مشکل انجام داد. استفاده از روش‌های مدیریت آفات ارگانیک و سازگار با محیط زیست، برای به حداقل رساندن آسیب به اکوسیستم ضروری خواهد بود.
ضمنا نگهداری فصلی، برای اطمینان از سلامت و سرزندگی طولانی‌مدت طراحی نمای سبز ساختمان ضرورت دارد. این کار با تنظیم برنامه‌های آبیاری برای در نظر گرفتن تغییر شرایط آب و هوایی، کود دهی در صورت نیاز و آماده‌سازی گیاهان برای دماهای شدید صورت می‌گیرد.

جمع‌بندی

نماهای سبز که به عنوان باغ‌های عمودی یا گرین وال نیز شناخته می‌شوند، سازه‌های خلاقانه‌ای هستند که طبیعت را به محیط‌های شهری می‌آورند. این نما جذابیت بصری ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد و در عین حال، مزایای زیست محیطی متعددی دارد. طراحی نمای سبز ساختمان باید در نهایت دقت و توسط یک گروه کاملا متخصص و بادانش صورت گیرد. در غیر این صورت، هزینه زیادی به ساختمان تحمیل می‌کند و نتایج دلخواه را نیز به بار نخواهد آورد.
 
https://wfmmedia.com/green-facade-promoting-a-new-sustainable-approach/
https://danpal.com/green-building-facades/
https://urbangreenbluegrids.com/measures/green-facades/
https://www.ambius.com/resources/plant-care/ultimate-guides/green-walls#:~:text=the%20natural%20balance.-,Are%20there%20different%20types%20of%20living%20green%20walls%3F,out%2C%20and%20in%20any%20climate.
 
تعداد بازدید : ۳۱۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
30 نمونه طراحی نمای بیرونی ساختمان های مسکونی

30 نمونه طراحی نمای بیرونی ساختمان های مسکونی

ترکیب چوب و بتن در طراحی نمای خانه ای مشرف به دریای اژه

ترکیب چوب و بتن در طراحی نمای خانه ای مشرف به دریای اژه

طراحی ساختمان دفتر مرکزی جدید شرکت ملی نفت ابوظبی

طراحی ساختمان دفتر مرکزی جدید شرکت ملی نفت ابوظبی

سبک‌ های طراحی نمای ساختمان

سبک‌ های طراحی نمای ساختمان

10 نمای آجری ایرانی از نگاه آرک دیلی

10 نمای آجری ایرانی از نگاه آرک دیلی

طراحی نمای آجری هتل هیو در تایوان

طراحی نمای آجری هتل هیو در تایوان

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir