۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : شنبه , ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ۱۹:۴۴
نمای هتل از اصلی‌ترین عناصر هتل است که باعث جذب مسافر و توریست می‌شود و آن‌ها را ترغیب می‌کند که در یک هتل بمانند. اگر طراحی نمای هتل و اجرای آن خاص و منحصربه‌فرد انجام شود، همیشه در ذهن مسافران حک خواهد شد و آن‌ها در هر سفری، آن هتل را برای اقامت خود برمی‌گزینند. افرادی که قصد ساخت و راه‌اندازی یک هتل را دارند، علاوه‌بر فراهم‌کردن تجهیزات و امکانات کامل برای هتل،  باید اطلاعاتی درمورد نحوه طراحی نمای هتل، هزینه اجرای آن و بهترین متریال نمای هتل کسب کنند. 

طراحی و اجرای نمای هتل

همان‌طور که گفته شد، طراحی و اجرای هتل به بهترین نحو، کمک بزرگی به جذب مخاطب و زیبا‌سازی هتل خواهد کرد. زیرا نمای هتل اصلی‌ترین بخش ساختمان آن است و بدون طراحی مناسب نمی‌توان نمای هتل را اجرا کرد. 
طراحی و اجرای نمای هتل باید باتوجه‌به سلیقه صاحب آن و توسط گروه معماران و طراحان باتجربه انجام شود. برخی از طراحان اصول و استانداردهای لازم را در طراحی نمای هتل و اجرای آن رعایت نمی‌کنند، به‌همین دلیل طراحی آن‌ها به مرحله اجرا نمی‌رسد. 
علاوه‌بر سلیقه صاحب هتل در سبک طراحی نمای هتل و متریال مورد استفاده در اجرای آن، در هنگام انجام این کار طراحان باید عواملی همچون ویژگی‌‌های اقلیمی و زیست‌محیطی، فرهنگ و پیشینه تاریخی را در تمامی شهرهای ایران مورد توجه قرار دهند.

اهمیت طراحی و اجرای نمای هتل

طراحی و اجرای نمای هتل به بهترین نحو ممکن، از دیرباز تاکنون امری مهم درنظر گرفته می‌شود. در زمان هخامنشیان کوروش کبیر با ساخت کاروانسراها راحتی مسافران را در سفرها فراهم می‌کرد. در آن زمان نیز برای زیباسازی کاروانسراها از سنگ‌های براق و تراشیده‌شده به شکل حیوانات استفاده می‌شد. 
در واقع وجود کاروانسراهای قدیمی با نمای رومی و هخامنشی نشان‌دهنده اهمیت طراحی و اجرای نمای مناسب برای ساختمان هتل است. بدون شک در صنعت رو به رشد و درحال پیشرفت هتل‌‌داری می‌توان به این نکته اشاره کرد که هتلی با طراحی نمای منحصربه‌فرد، به‌مراتب نظر مشتریان و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. 
به‌طور کلی طراحی نمای هتل و اجرای آن به شکلی زیبا از این جهت اهمیت دارد که وسیله‌ای برای شناخته‌شدن هتل‌های بزرگ به‌حساب می‌آید.

 

 ویژگی‌های مهم طراحی نمای هتل 

صرفا داشتن ایده‌های نوین برای طراحی نمای یک هتل کافی نیست. طراحان و معماران در هنگام طراحی و اجرای نمای هتل باید ویژگی‌های مهم طراحی نمای هتل را بشناسند و آن‌ها را مدنظر خود قرار دهند. اگرچه این ویژگی‌ها در نگاه اول ساده هستند، اما تاثیر به‌سزایی در استحکام و زیبایی یک هتل دارند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

منحصربه‌فرد بودن طراحی نمای هتل

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام طراحی و اجرای نمای هتل باید رعایت شود منحصربه‌فرد بودن آن خواهد بود. برخی از صاحبان هتل‌ها یا طراحان از نمای سایر هتل‌ها الگوبرداری می‌کنند. در این روش طراحی نمای هتل، مسافران به‌راحتی متوجه تکراری‌بودن و کپی‌برداری‌شدن از نماهای هتل‌ها می‌شوند و درنظر آن‌ها این هتل جذابیت لازم را نخواهد داشت. 
اگرچه در فرآیند طراحی نمای هتل و اجرای آن، الگوبرداری از دیگر نماها، کار را برای طراحان راحت می‌کند، اما چنین کاری باعث ایجاد تاثیر منفی در مسافران و مشتریان هتل می‌شود. زیرا در تنوع عصر حاضر، خاص‌بودن و برخورداری از جذابیت‌‌های ظاهری بیش‌از هر چیزی نزد مردم اهمیت دارد. 

ماندگاری بالا نمای هتل

نمای هتل‌ها نیز همانند هر ساختمان دیگری باید از ماندگاری بالایی برخوردار شود. البته این ویژگی در مورد هتل چندین برابر اهمیت می‌یابد. زیرا بنای هتل‌های امروزی، همانند کاوانسرای‌های کهن و سنتی، زمان زیادی باید پابرجا باقی بمانند. 
لازم است هتل‌ها هر چند سال یک‌بار بازسازی شوند. درصورت عدم برخورداری نمای هتل از ماندگاری بالا تغییرات زیادی در آن ایجاد خواهد شد که این تغییرات اضافی می‌تواند به برند هتل و هویت اصلی لطمه بزند. بنابراین طراحان باید به ماندگار بودن طراحی نمای هتل دقت کنند و از متریالی در اجرای آن بهره‌مند شوند که ماندگاری بالایی دارند.  

 

کیفیت متریال به‌کار رفته در اجرای نمای هتل

در هنگام طراحی نمای هتل و اجرای آن توجه‌به کیفیت متریال به‌کار رفته از ویژگی‌های مهم این کار درنظر گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که نمای هتل بیشتر از هر بخش دیگر آن در تماس با عوامل جوی و محیطی قرار می‌گیرد، به‌همین دلیل آسیب بیشتری به نمای هتل وارد خواهد شد. 
انتخاب متریال باکیفیت از تخریب و آسیب‌دیدن نما در اثر رطوبت جلوگیری می‌کند و ماندگاری آن را نیز افزایش می‌دهد. استفاده از متریال باکیفیت در اجرای نمای هتل، هزینه‌های بازسازی را به حداقل می‌رساند و مانع از تعطیلی کسب‌وکار هتل‌ها خواهد شد.

جذابیت طراحی نمای هتل

طراحی نمای هتل و اجرای آن نه‌تنها باید منحصربه‌فرد صورت بگیرد، بلکه باید از جذابیت بالایی برخوردار شود. در واقع جذابیت نمای هتل از این جهت اهمیت دارد که در فضای مجازی نیز قابل توجه مشتریان و مسافران قرار می‌گیرد. زیرا بسیاری از مسافران قبل از سفر خود، محل اقامت خود را در فضای مجازی برمی‌گزینند. 
 هتل‌داران و طراحان نمای هتل با درنظر گرفتن این ویژگی فرصتی برای تهیه عکس‌های جذاب از نمای هتل به‌دست می‌آورند و آن‌ها می‌توانند این تصاویر زیبا را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند تا مشتریان بیشتری از سراسر جهان جذب کنند.

زیبایی نمای هتل در شب

اغلب مسافران در شب در اطراف هتل به گشت‌وگذار و تفریح مشغول می‌شوند. بنابراین باید نمای هتل در شب نیز جلوه و زیبایی خاصی به‌نمایش بگذارد. طراحان در هنگام طراحی نمای هتل و اجرای آن می‌توانند با استفاده از نورپردازی حرفه‌ای به این ویژگی دست یابند. زیباسازی نمای هتل در شب اهمیت زیادی دارد و به طراحان توصیه می‌شود از به‌کاربردن نورپردازی‌های متعارف بپرهیزند.  

 

ایمنی دربرابر سقوط مصالح از نمای هتل

در برخی مواقع احتمال دارد خطر سقوط سنگ و مصالح از نمای هتل یک حادثه بد و خطرناک را برای افراد ایجاد کند. بنابراین طراحان در هنگام اجرای نمای هتل باید این مورد را درنظر بگیرند و اجزای نما را به‌گونه‌ای نصب کنند که از سقوط ناگهانی مصالح جلوگیری شود. 

اصولی که در هنگام طراحی نمای هتل، باید مورد توجه قرار بگیرد

طراحی و اجرای نمای هتل باید طبق اصول و قواعد خاص خود انجام شود. با رعایت این اصول جذابیت و گیرایی نما یک هتل افزایش پیدا می‌کند. این اصول شامل موارد زیر می‌شود:

طراحی نمای بیرونی هتل

به‌طور کلی همیشه این باور در مورد طراحی نمای هتل و اجرای آن وجود دارد که هتل‌هایی با نمای بیرونی زیبا، قطعا از دکور داخلی زیبا و شیک و امکانات بیشتر و به‌روز برخوردار هستند. بنابراین هر چقدر طراحی نمای بیرونی یک هتل باشکوه و زیبایی بیشتر صورت بگیرد، در ذهن مخاطبان ماندگار‌تر است.
البته فاکتور‌های مهمی ازجمله فرهنگ، تاریخ، سنت، شرایطی اقلیمی و هویت هتل در طراحی نمای بیرونی آن تاثیر دارند. در واقع طراحی نمای بیرونی هتل، باید اطلاعات لازم را در همان نگاه اول در اختیار مخاطب قرار دهد. انجام این کار به هنر، خلاقیت و مهارت طراحان نمای هتل بستگی فراوانی دارد.

طراحی فضای سبز هتل

وجود یک فضای سبز در اطراف ساختمان هتل نقش بسیار مهمی در شادابی و طراوت محیط آن دارد. ازاین‌رو باید در هنگام طراحی نمای هتل و اجرای آن به طراحی فضای سبز هتل نیز توجه شود و طراحان بهترین ایده‌ها را برای آن برگزینند. البته طراحی فضای سبز، باید کاملا متناسب با سازه، معماری و نمای بیرونی هتل صورت بگیرد. استفاده از گیاهان و درختان طبیعی و تزئینی، هارمونی بسیار خوبی میان فضای سبز و نمای بیرونی هتل ایجاد می‌کند. 

 

ترکیب رنگ‌ها در طراحی نمای هتل

به‌منظور زیباترشدن و چشم‌نواز جلوه‌دادن طراحی نمای هتل، طراحان باید به ترکیب رنگ‌ها در طراحی آن اهمیت زیادی بدهند. تمامی رنگ‌ها، روانشناسی خاص خود را دارند و در شرایط مختلف، تاثیرات متفاوتی بر روی افراد متفاوت خواهند داشت. ازآنجایی‌که طیف گسترده‌ای از افراد، با سلیقه‌های مختلفی در هتل رفت‌وآمد می‌کنند، بنابراین باید طراحان در انتخاب رنگ و ترکیب‌ آن‌ها با همدیگر، توجه زیادی داشته باشند.

پارامترهای موثر بر هزینه طراحی و اجرای نمای هتل

برآورد هزینه طراحی نمای هتل و اجرای آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که قبل از شروع این پروژه باید انجام شود و هزینه نهایی انجام این کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. پارامترهای موثر بر هزینه طراحی و اجرای نمای هتل عبارتند از:
متراژ و ابعاد ساختمان هتل
سبک انتخاب‌شده برای طراحی نمای هتل
مصالح و مواداولیه موردنیاز برای اجرای نمای هتل  
حق‌الزحمه طراحان، پیمانکاران و کارگران

طراحی و اجرای نمای هتل آپارتمان

امروزه شاهد افزایش تعداد هتل آپارتمان‌ها در سراسر کشور هستیم. چنین هتل‌هایی در واقع آپارتمان‌هایی هستند که به‌عنوان هتل کاربرد دارند و برای اسکان خانواده‌ها یا چندین مسافر مناسب درنظر گرفته می‌شوند. طراحی نمای هتل آپارتمان به بهترین نیز همانند طراحی نمای هتل و اجرای آن اهمیت دارد. در هنگام طراحی و اجرای نمای هتل آپارتمان طراحان نکاتی را رعایت کنند تا موفق به طراحی یک نما مناسب و بی‌نظیر برای هتل آپارتمان شوند:
رعایت سادگی در طراحی نما برای هتل آپارتمان امری مهم تلقی می‌شود.
متریال مورد استفاده برای اجرای نمای هتل آپارتمان باید با سبک آن همخوانی کاملی داشته باشد.
استفاده از ترکیب رنگ‌های روشن در نمای هتل آپارتمان به بزرگ‌تر نشان دادن، ابعاد و اندازه‌های هتل آپارتمان کمک می‌کند. 
استفاده از ترندهای روز در طراحی هتل آپارتمان باعث شیک‌تر و زیباتر شدن آن خواهد شد. 

جمع‌بندی

طراحی نمای هتل و اجرای آن به بهترین نحو باعث می‌شود، مسافران زیادی برای اقامت به آن هتل جذب شوند و از این جهت اهمیت دارد. طراحان در هنگام طراحی و اجرای نمای هتل باید به ویژگی‌های مهم طراحی نما ازجمله منحصربه‌فرد بودن، ماندگاری بالا، کیفیت متریال به‌کار رفته، جذابیت، زیبایی نما در شب، ایمنی دربرابر سقوط مصالح دقت داشته باشند. طراحان باید اصول طراحی و اجرای نما برای هتل را رعایت کنند تا طراحی آن‌ها به مرحله اجرا برسد. 
 
تعداد بازدید : ۳۷۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی داخلی هتل سز پاریس

طراحی داخلی هتل سز پاریس

بازسازی و تغییرکاربری کارخانه سرامیک به هتلی منحصر به فرد

بازسازی و تغییرکاربری کارخانه سرامیک به هتلی منحصر به فرد

افتتاح اولین هتل زیر آب در مالدیو

افتتاح اولین هتل زیر آب در مالدیو

همنشینی نمای ساختمانِ هتل اطلس با طبیعت

همنشینی نمای ساختمانِ هتل اطلس با طبیعت

هتل تفریحی لوکس دوقلو سنگاپور

هتل تفریحی لوکس دوقلو سنگاپور

طراحی خلاق و زیبا هتل citizenM در روتردام

طراحی خلاق و زیبا هتل citizenM در روتردام

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir