۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۹:۰۵
 

پروژه HESS TIMBER

پروژه Timber یک مرکز فرهنگی و تفریحی است که در شهر کیسی استرالیا قرار دارد. برای ساخت پروژه Timber از منطقه ملبورن الهام گرفته شده که دارای معماری مدرن با ترکیب سبک‌های قبایل بومی بون وورنگ و مردم کولین است. نمادهای پرداخته شده در این پروژه، معنای حفاظت از جامعه را می‌دهند. 

مشخصه‌های کلی طراحی

این پروژه دارای هندسه انعطاف‌پذیر و المان‌ها و مجسمه‌هایی است که به عنوان نماد از آن‌ها در طراحی بنا استفاده شده است. الوارها با استفاده از چوب چند لایه چسبانده شده‌‌اند و امکان ساخت اجزای هیبریدی چوبی را می‌دهند. به‌طور کلی جنس الوار برای ساخت این پروژه، صنوبر و بلوط باکیفیت است. علاوه بر این، برای ساخت نقاط دیگر از الوار گلولام و فولاد کمک گرفته‌اند. مونتاژ اثر در محل و تحت نظارت متخصصین Hess Timber صورت گرفته است.
این پروژه نشان‌دهنده نقطه عطفی در صنعت ساخت و ساز استرالیا بوده و برای اثبات پتانسیل مصالح ساختمانی چوبی طراحی و ایجاد شده است. پروژه Timber به عنوان طراحی ساختمان‌ های چوبی برنده چندین جایزه ملی و بین‌المللی شد.

پروژه دفتر پارک مالی هلن و هارد SAHHA

پروژه Sahha شامل ساختمان‌های اداری می‌شود که به سرپرستی "پائولا پینتوس" در ابعاد ۲۲۵۰۰ مترمربع طراحی و اجرا شده است. این بنا در شهر استاوانگر نروژ قرار دارد و موقعیت منحصربه‌فردی در یک پارک مالی دارد. هدف از طراحی ساختمان چوبی ایجاد ارزش در منطقه بود و مشتریان این پروژه می‌خواستند بهترین را برای کارمندان خود رقم بزنند. 

مشخصه‌های کلی طراحی 

پروژه Sahha یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های اداری اروپا محسوب می‌شود که با چوب ساخته شده است. در کنار این شرکت، یک بانک در مقیاس بزرگ با طراحی ساختمان چوبی نیز قرار دارد. این بنا در ۷ طبقه طراحی و به اجرا درآمده است. این پارک مالی در محیط شهری قرار دارد و با نمای کشیده و بلند در امتداد خیابان ظاهر می‌شود. ساختمان از یک راهروی محافظت شده، پارک و سالن کنسرت تشکیل شده است. 
طراحی پلان این پروژه حول یک آتریوم قرار دارد که نور، هوا و گیاه را به طراحی ساختمان اضافه کرده است. ساختمان‌ها به شکل مثلثی تیز در نمای بیرونی نمایان می‌شوند. برای تاثیر گذاری بیشتر بر ذهن کاربران، از الوار چوبی متنوع بهره گرفته شده است. 

La Seine Musicale  

پروژه خانه کنسرت در سال ۲۰۱۷ در شهر بولون فرانسه با متراژ ۳۶۵۰۰ مترمربع ساخته شد. ترکیب فضای چوبی ساختمان با نوای دلنشین موسیقی و رودخانه‌ای که در جزیره بولون بیلانکورت قرار گرفته، محیط خارق‌العاده‌ای ایجاد کرده است. 
اینجا مکانی است برای هنرمندان، بازدیدکنندگان و محیطی که هنرهای خارق‌العاده‌ای را با روزمره‌ افراد ادغام می‌کند. سالن شامل مدولار، باغ، بوتیک‌های بدون محفظه و مکان‌های متعدد چوبی با طراحی بی‌نظیر برای نوازندگان از جمله فضاهایی برای گروه‌ها در محل سن، استودیوهای تمرین و ... می‌شود. سازندگان و معماران خانه کنسرت LaSeine برای بنای این پروژه تصمیم گرفته‌اند از شیشه و چوب استفاده کنند تا منظره‌ای مدرن را در دل جزیره ایجاد کنند. 

مرکز فرهنگی سرپرستی ماریاBunjil 

مرکز فرهنگی Bunjil واقع در نار وان استرالیا با ۲۴۵۰۰ مترمربع مساحت، در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. ویژگی منحصربه‌فرد طراحی ساختمان چوبی Bunjil نورپردازی تخصصی آن است که توسط Steensen Varming انجام شده و تمام سازه به صورت اکوستیک طراحی شده است. 

مشخصه‌های کلی طراحی

Bunjil Place دارای یک کتابخانه، یک تئاتر پرفورمنس، سالن تجمع، نمایشگاه، گالری و موزه، یک فضای منعطف و آزمایشی برای رویدادها، سخنرانی‌ها، مناظره و جشن است. چشم‌انداز بنا برای ایجاد اصالت و تاثیرگذاری، به روش خاصی طراحی شده است. این بنا رویکرد تاریخی و فرهنگ متنوع منطقه را تقویت کرده است و به زنده نگه داشتن داستان‌های کهن منطقه کمک می‌کند. 
منابع الهام برای ساخت این اثر، آثار هنری کتی آدامز در سال ۲۰۰۱، به نام Meeting many paths و Bunjil Eaglehawk هستند. هر دو درباره مسئله اصلی یعنی فرهنگ مردم آن منطقه، افراد سنتی و ساکنان این سرزمین سخن می‌گویند.
این بنا استفاده برابری طلبانه و دموکراتیک توسط همه اعضای جامعه را تشویق می‌کند و تاریخ و تنوع منطقه را منعکس می‌کند که باعث غرور مدنی می‌شود. فراگیری با فضاهای باز برای تجمع، معابر فعال و غیرفعال و ترغیب به گردهمایی در طراحی بنا در نظر گرفته شده است.

ورودی مرکز فرهنگی شهر تایچونگ 

طراحی این بنا الهام گرفته شده از قدرت زمین، دریا و کوه است تا به همگان تصویر تایوان را با قدرت نشان دهد. طراحی ساختمان چوبی مرکز فرهنگی توسط BAT انجام شد و به اجرا درآمد. طراحی تایونگ از این قدرت‌ها برای دستیابی به یک معماری خیره‌کننده کمک می‌گیرد تا این مرکز فرهنگی، اعتباری بین‌المللی پیدا کند. تایوان، سرزمین دریا، سرزمین کوه‌ها و جایی است که فرم‌ها و مناظر شگفت‌انگیزی در اثر عمل نیروهای طبیعی شکل گرفته‌اند.

مشخصه‌های کلی طراحی

این بنا قصد دارد خود را به عنوان یک معبد فرهنگی نشان دهد و فضاهای داخلی برای سازگاری با فضای بیرونی به دقت طراحی شده‌اند. تالار موزه، تالار بزرگ سه قد با منظره‌ای تکان‌دهنده از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند. طبقات مختلف موزه به صورت تخته‌های افقی با شکل نرم سازمان‌دهی شده‌اند.
فرم‌های پیچ در پیچی که از پارک رشد می‌کنند، شروع به باز شدن می‌کنند و به پایان می‌رسند، تصویر دریا را برای بینندگان مصور می‌کنند. طراح با تعبیه تیرهای چوبی چند لایه در طراحی ساختمان، باعث ایجاد عمق در سازه شده است. بیشتر سطح سقف با یک فرش سبز پوشیده شده است، اما سطوح شیشه‌ای برای تامین نور فضاهای داخلی، پنل های خورشیدی یا مناطق سنگ‌فرش شده چوبی نیز وجود دارند.

مرکز گردشگریDunhuang 

مرکز گردشگری Dunhuang واقع در چین با ۳۷۳۵ مترمربع مساحت، در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. این پروژه یک ساختمان مصنوعی در بیابان است. بنابراین باید بین فرم و شکل بنا و تپه‌های شنی، همبستگی ذاتی وجود داشته باشد. به دلیل حفظ تناسب، معمار این پروژه طراحی ساختمان چوبی را با همان رنگ تپه شنی اجرا کرد. او حتی شیب سقف را نیز به ملایمت تپه‌های شنی طراحی کرد. وی با این کار، گردشگران زیادی را برای گردش و تفریح به سوی این مکان جذب می‌کند.  
ساختمان اصلی با توجه به عملکرد خدمات جامع، اداری، خدمات غذایی و نمایشگاه گردشگری به چهار بلوک مجزا تقسیم شده است. سنگ زرد خاکی نمای خارجی با سبک محلی هماهنگ است. در فضای داخلی ساختمان، حفره‌هایی مانند غارهای موگائو در چین تعبیه شده‌اند. در روزهای سوزان تابستان، بازدیدکنندگان وارد این فضای اسرارآمیز می‌شوند که از سقف بزرگ و دیوار ضخیم تشکیل شده است. 

سالن کنسرت اندرمات 

سالن کنسرت اندرمات واقع در سوئیس با متراژ ۲۰۷۲ مترمربع در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد. دهکده سنتی آلپ سوئیس، سالن کنسرت آندرمات را به یکی از بهترین مقاصد جهان در طول سال تبدیل کرده است. 
این مکان با داشتن برخی از بهترین امکانات اسکی و تبدیل شدن سریع به یکی از بزرگ‌ترین استراحتگاه‌های سوئیس، از مناطق مورد علاقه مهاجران و مردم محلی است. اندرمات یک روستا در سوئیس است که در کانتون «اوری» قرار دارد. این روستا در ارتفاع ۱۴۳۷ متری از سطح دریا، در مرکز سنت گوتارد و مرکز تاریخی گذرگاه شمال جنوب و شرق سوئیس واقع شده است.
در اوایل دهه ۲۰۰۰، پس از یک دوره افول، اندرمات دوباره شروع به رشد کرد. این شروع جدید نیاز به امکانات جدید را برای جذب بیشتر گردشگران در این منطقه به وجود آورد. دهکده در حال حاضر، اندرمات میزبان چندین هتل، امکانات مسکونی و کلبه‌های چوبی است. به عنوان بخشی از این توسعه جدید، از استودیو Seilern Architects خواسته شد یک مرکز کنسرت در سطح جهانی در قلب دهکده قرار دهد. 

مشخصه‌های کلی طراحی

در طراحی ساختمان چوبی اندرمات، با ترکیب شیشه در کنار چوب در نما، سالن کنسرت غرق در نور طبیعی می‌شود. از سطح خیابان، بازتابنده‌های آکوستیک مانند مجسمه‌ای هنری، روی یک فضای خالی شناور دیده می‌شوند. رهگذران می‌توانند داخل سالن کنسرت را ببینند و در واقع یک کنسرت و یک ارکستر را از خیابان به عنوان یک نمایش تماشا کنند. 

مدرسه Angsdals

مدرسه Angsdals سوئد با مساحت ۴۰۰۰ مترمربع در سال ۲۰۲۰ با استفاده از الوار و چوب ساخته شد. این مدرسه در نزدیکی براکت پل قرار دارد و یکی از اولین ساختمان‌هایی است که هنگام ورود از دانمارک به سوئد قابل مشاهده است. 
هندسه پیچیده سایت، همراه با نزدیکی آن به بزرگراه و راه‌آهن، چندین چالش طراحی را به همراه داشت. این ساختمان دارای طرحی هندسی و معاصر است که تعامل با محیط درونی و بیرونی را حفظ کرده است. متریال به کار رفته در نمای این ساختمان، از ورود سر و صدای ترافیک محافظت می‌کند. این مدرسه برای گنجایش ۳۵۰ دانش‌آموز طراحی شده است. 

مشخصه‌های کلی طراحی

هدف اصلی این پروژه، ایجاد محیطی نوین برای ارتقای سطح دانش محصلان بود. از نظر سازمانی، معماری این بنا عملکردهای خلاقانه‌ای را در خود جای داده است. کلاس درس هنر و کتابخانه در طبقه همکف به سمت سالن غذاخوری باز می‌شود. انتخاب مصالح درونی در نشان دادن سلسله مراتب فضاها بسیار هوشمندانه انجام شده است. دال‌ها و تیرهای ستون‌های بتنی به‌ویژه در اطراف مرکز ساختمان قابل مشاهده هستند. حتی سکوها و صندلی‌هایی که کاربران از آن‌ها برای نشستن استفاده می‌کنند، از الوار و صفحه‌های چوبی طراحی شده‌اند. 

جمع‌بندی 

از آنجایی که کیفیت چوب آن را به برجسته‌ترین ماده برای ساخت و ساز تبدیل می‌کند، طراحی ساختمان ‌های چوبی به‌شدت روبه افزایش است. به عنوان یک منبع تجدیدپذیر در ساختمان، چوب سازگار با محیط زیست است و کمترین میزان انرژی را در طول ساخت مصرف می‌کند. اگرچه مواد جدیدی در طول زمان پدیدار شده‌اند، اما چوب هنوز هم یکی از موادی است که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
https://www.archdaily.com/919465/andermatt-concert-hall-studio-seilern-architects?ad_medium=widget&ad_name=category--article-show
https://www.archdaily.com/919465/andermatt-concert-hall-studio-seilern-architects?ad_medium=widget&ad_name=category--article-show
https://www.archdaily.com/908274/dunhuang-tourism-distributing-center-biad-zxd-architects
https://www.archdaily.com/933182/the-financial-park-helen-and-hard-architects-plus-saaha
https://www.archdaily.com/919465/andermatt-concert-hall-studio-seilern-architects
 
 
 
 
تعداد بازدید : ۵۵۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
14 بنا برتر با پوشش مس در آمریکا شمالی

14 بنا برتر با پوشش مس در آمریکا شمالی

کف کاذب چیست

کف کاذب چیست

بتن انعطاف‌پذير

بتن انعطاف‌پذير

آجر نسوز نما

آجر نسوز نما

انواع اتصالات پنهان در سازه های چوبی

انواع اتصالات پنهان در سازه های چوبی

کاشی بازیافت شده از مانیتورهای قدیمی (مانیتورهای اشعه کاتودی CRT)

کاشی بازیافت شده از مانیتورهای قدیمی (مانیتورهای اشعه کاتودی CRT)

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir