۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۲۰:۴۱

14 راهکار برای ساخت خانه ویلایی ارزان و ساده

هر روز، تعداد بیشتری از افراد تصمیم می‌گیرند ویلایشان را خودشان بسازند. ساخت خانه ویلایی ساده و ارزان، رویای بسیاری از ایرانی‌ها است. خانه های ویلایی، محلی هستند برای تفریح و خوش‌گذرانی یا حتی زندگی. عده‌ای فکر می‌کنند که ساخت ویلا حتما باید هزینه زیادی داشته باشد. اما می‌توانید با هزینه بسیار کم، خانه‌ای ویلایی بسازید که همه نیازهایتان را برطرف کند. این کار با رعایت چند نکته ساده امکان‌پذیر خواهد بود. 

1. محاسبه ریز هزینه‌ها پیش از آغاز پروژه

توصیه می‌شود هزینه‌های کار را پیش از شروع، حتما دقیق تخمین بزنید و یادداشت کنید. بزرگ‌ترین اشتباه این است که بعد از شروع پروژه بخواهید تازه به فکر هزینه‌هایش بیفتید. اینکه هزینه های تقریبی را در ذهنتان داشته باشید، به‌هیچ‌وجه کافی نیست؛ هزینه‌ها باید با عدد و رقم به‌طور کاملا دقیق (تا جایی که قابل پیش‌بینی هستند) تعیین شوند.  

2. ساخت خانه ویلایی ساده با متراژ پایین

هرچه اندازه خانه ویلایی شما کوچک‌تر باشد، مطمئنا هزینه‌هایش کمتر خواهد بود. برای داشتن ویلای دلخواه، لزوما نیازی نیست مساحتش را بالا ببرید. سعی کنید مساحت را تا جایی پایین بیاورید که با بودجه‌تان همخوانی داشته باشد. شاید بتوانید یک اتاق اضافی را حذف کنید یا گاراژ را کمی کوچک‌تر در نظر بگیرید. 
 ساخت خانه ویلایی ساده با متراژ پایین

3. خرید مصالح ساختمانی ارزان و باکیفیت

این روزها، فناوری ساخت مصالح ساختمانی پیشرفت چشمگیری داشته است. برای مصالح هر یک از اجزای ساختمان، گزینه‌های فراوانی خواهید داشت. در بسیاری از مواقع، می‌توانید مصالح ارزان‌تر و مقاوم‌تر را پیدا کنید. مصالح و مواد بازیافتی نیز می‌توانند انتخاب خوبی همراه با هزینه پایین باشند. 

4. خرید زمین ویلا با ابعاد کم

خرید زمین، نخستین گام برای ساخت ویلا به شمار می‌رود. هرچه ابعاد زمین شما کم‌تر باشد، قیمت آن نیز پایین‌تر می‌آید. در ضمن، زمین‌های بزرگ، حتی بعد از خرید به هزینه‌های پروژه ساخت خانه ویلایی ساده می‌افزایند. زیرا به محوطه‌سازی بیشتری نیاز خواهید داشت. برای مثال، طول دیوارهایی که می‌خواهید دور زمین بکشید، بیشتر می‌شود. رنگ زدن همین دیوارها، دوباره هزینه دیگری را به شما تحمیل خواهد کرد. 

5. محوطه سازی به‌طور ساده

بخش عمده‌ای از هزینه های ساخت ویلا را هزینه محوطه‌سازی آن تشکیل می‌دهد. محوطه ویلا به فضای پیرامون ساختمان ویلا شامل حیاط و غیره می‌گویند. اجزای گوناگونی برای طراحی در این فضا قرار داده می‌شوند؛ مانند آلاچیق، استخر، مسیرها و گیاهان زینتی. اما می‌توانید این فضاها را به بهترین نحو با کمترین هزینه ممکن طراحی کنید. 
نیازی نیست حتما استخرهای بزرگ یا آلاچیق‌های گران قیمت در محوطه قرار دهید. یک فضای کوچک برای شما کافی خواهد بود یا می‌توانید به‌کل، سرگرمی دیگری را در نظر بگیرید. به‌جای آلاچیق، می‌توانید میز و نیمکت‌های ساده و زیبا را با طراحی جالب و سایه‌بان در فضا بچینید. گیاهان تزئینی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به مراقبت کمتری نیاز داشته باشند و قیمت پایین‌تری داشته باشند. 
 ساخت خانه ویلایی ساده با متراژ پایین

6. انجام دادن برخی از کارهای ساخت به دست خود مالک

همه امور لازم برای ساخت خانه ویلایی ساده به مهارت حرفه‌ای نیاز ندارند. می‌توانید کارهای ساده را خودتان تکمیل کنید. اگر در زمینه کارهای ساختمانی مهارت دارید، حتی می‌توانید بعضی از کارهای پیچیده‌تر را بر عهده بگیرید. البته بهتر است همیشه از کمک افراد متخصص در امور ساختمانی استفاده کنید. 

7. طراحی ویلا با اشکال هندسی ساده

تا جایی که ممکن است، پیچیدگی طراحی را کم کنید. طراحی‌های پیچیده، مانند طراحی‌های مارپیچی، منحنی یا اشکال خاص، نیاز به فضای بیشتری خواهند داشت. همچنین بعدا هزینه طراحی داخلی ویلا را بالا می‌برند. طراحی داخلی مستطیلی و مربعی یا L شکل، هزینه ساخت خانه ویلایی ساده را کاهش می‌دهد. سبک‌های ساده و مدرن مانند طراحی مینیمالیستی این روزها بسیار محبوب شده‌اند. 

8. لوله‌کشی و سیم‌کشی ساده و بهینه

سعی کنید لوله‌کشی و سیم‌کشی ویلا را به ساده‌ترین حالت ممکن انجام دهید. به‌طور کامل بررسی کنید که کدام فضاهای ویلا به لوله‌کشی نیاز دارند. درواقع، فقط تعداد کمی از اتاق‌ها باید به سیستم لوله‌کشی متصل باشند. طرح ویلا را به‌گونه‌ای تعیین کنید که اتاق‌هایی که به لوله‌کشی نیاز دارند، نزدیک هم باشند. بدین ترتیب، طول لوله موردنیاز کاهش می‌یابد و نقشه لوله‌کشی ساده‌تر خواهد بود. درنتیجه، هزینه‌ها پایین‌تر می‌آیند.
چنین مسئله‌ای درباره سیم‌کشی ویلا نیز صدق می‌کند. البته بیشتر اتاق‌ها باید به تجهیزات برقی ساختمان متصل باشند. اما میزان استفاده از برق در همه اتاق‌ها یکسان نیست. می‌توان نقشه سیم‌کشی را با توجه به این مسئله به‌طور بهینه طراحی کرد تا نقشه ساده‌تر و طول سیم‌کشی کمتر باشد. 

9. ساخت خانه ویلایی ساده با اجزای پیش ساخته 

مدتی است که استفاده از اجزای پیش ساخته در کارهای عمرانی رواج یافته است. این اجزا درواقع قسمت‌های مختلف یا سازه ساختمانی هستند که از قبل، به طور کامل در کارخانه ساخته می‌شوند. سپس آن‌ها را به سایت ساختمان منتقل می‌کنند و آنجا فقط نصبشان می‌کنند. سقف‌ها و دیوارهای پیش ساخته، شیروانی‌های آماده و دیگر اجزای پیش ساخته برخی از این موارد هستند. 
هزینه ساخت خانه ویلایی ساده با اجزای پیش ساخته کمتر خواهد بود. زیرا نیازی نیست این اجزا در محل ساختمان طراحی و ساخته شوند. تولید کارخانه‌ای این اجزا به‌صورت انبوه، ارزان‌تر تمام می‌شود. ضمنا، نصب آن‌ها در محل نیز بسیار سریع‌تر است و به زحمت کمتری نیاز دارد. این یعنی هزینه کارگران را نیز کاهش داده‌اید. 

10. تنظیم زودهنگام قرارداد با پیمانکاران

بسیاری از پیمانکاران، معمولا تا چند هفته یا چند ماه آینده، برنامه‌شان پر است. اگر نیاز باشد که با چند پیمانکار همکاری کنید، باید مدت‌ها قبل از آغاز پروژه ساخت خانه ویلایی ساده هماهنگی‌های لازم را با همه آن‌ها به عمل آورید. در غیر این صورت، مجبور می‌شوید قراردادهای فوری با پیمانکاران ببندید که هزینه اضافی خواهد داشت. 

11. تمرکز بر طراحی عمودی به‌جای طراحی افقی

اگر می‌خواهید ویلایتان فضای زیادی داشته باشد، اما مساحت زمین و ساختمان آن کم باشد، می‌توانید فضای آن را به‌صورت عمودی افزایش دهید. یعنی می‌توانید ساخت خانه ویلایی ساده و چند طبقه را در نظر داشته باشید. همچنین می‌توان فضاهای انبار و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا را به‌منظور اشغال فضای کمتر، به‌طور عمودی انجام داد. طراحی عمودی ویلا، نسبت به طراحی افقی و افزایش مساحت آن، ساده‌تر است و سریع‌تر تکمیل می‌شود. 

12. استفاده از نمای آجری

نیازی نیست حتما نمای بیرونی ساختمان ویلا را رنگ کنید یا با لایه دیگری روی آجرها را بپوشانید. می‌توانید آجرهایی با ظاهر زیبا برای نما تهیه کنید. بدین ترتیب، هزینه و زحمت رنگ و بتونه روی آجر را نخواهید داشت. بسیاری از افراد نمای آجری را از نظر زیبایی به نمای رنگ‌کاری شده ترجیح می‌دهند. با این ترفند، زمان تکمیل ساخت ویلا نیز کوتاه‌تر می‌شود. 

13. ساخت خانه ویلایی ساده با طراحی باز

طراحی باز می‌تواند به کاهش زحمت ساخت و درنتیجه کاهش هزینه ساخت ویلا کمک کند. برای طراحی باز ویلا، تعداد فضاها را کمتر در نظر می‌گیرند. یعنی اتاق‌ها، سالن‌ها، آشپزخانه و غیره تا جای ممکن با هم یکی می‌شوند. بدین ترتیب، تعداد اتاق‌ها کمتر، اما فضای هر اتاق بیشتر خواهد بود. همچنین در این نوع طراحی، پیچیدگی‌های داخل فضا، مانند اپن، پارتیشن و سکو را نیز به حداقل می‌رسانند. 
برای طراحی باز، می‌توان اتاق‌ها را با پنجره‌های بزرگ یا دیوار و پارتیشن شیشه‌ای از هم جدا کرد. همچنین حداکثر تعداد پنجره در نظر گرفته می‌شود تا بیشترین نما از بیرون ویلا به دست آید و جذب نور خورشید به حداکثر برسد. در طراحی باز، می‌توانید تقریبا از هر قسمت داخل ویلا به قسمت دیگر آن دید داشته باشید. 

14. استفاده از مصالح با وزن سبک‌تر

تا جای ممکن، جنس مصالح را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که کمترین وزن ممکن را داشته باشند. بدین ترتیب، وزن تمام‌شده ساختمان به حداقل میزان خود می‌رسد. درنتیجه، وزن و جرم فولاد مورداستفاده در اسکلت نیز به‌طور چشمگیری پایین خواهد آمد. این یعنی هزینه کمتری برای مصالح فولادی پرداخت می‌کنید. درعین‌حال، به دلیل وزن کم ساختمان، مقاومت لرزه‌ای آن بالا می‌رود. 

5 گام اصلی برای ساخت خانه ویلایی ساده و ارزان

ساخت خانه ویلایی ارزان، به تجربه و تخصص در امر ساخت‌وساز نیاز دارد. بیشتر افراد، تخصص یا زمان کافی را برای ساخت ویلا به‌تنهایی ندارند. بنابراین، اگر تصمیم به ساخت ویلا در شمال یا هر منطقه دیگری گرفته‌اید، خوب است حتما این کار را به کمک پیمانکاران انجام دهید. خودتان نیز می‌توانید ناظر فرآیند ساخت باشید یا بخش‌های کوچکی را بر عهده بگیرید. مراحل ساخت ویلا به‌طورکلی به شرح زیر هستند. 

1. درباره نقشه ویلا، فکر و تحقیق کنید

بدیهی است که نقشه و طرح کلی ویلا از همان ابتدا باید مشخص باشد. می‌توانید چندین نمونه نقشه ویلا ساده را جستجو کنید تا به شما ایده بدهند. همچنین می‌توانید از مشاوره و راهنمایی طراحان و معماران در این زمینه استفاده کنید. 

2. در محدوده پی ویلا، پاک‌سازی انجام دهید

همه درخت‌ها، گیاهان، سنگ‌ها و هرگونه ناهمواری یا شیء مزاحم دیگر در محدوده پی ویلا باید حذف شوند. پاک‌سازی پی، معمولا کار ساده‌ای است. اگر خودتان آن را انجام دهید، در هزینه ساخت ویلا بسیار صرفه‌جویی کرده‌اید. 

3. با پیمانکاران قرارداد ببندید

برای هر بخش از کار ساخت ویلای ارزان، یک پیمانکار متخصص نیاز خواهد بود. معمولا برای تکمیل ویلا، باید با چند پیمانکار قرارداد ببندید که هر یک تخصص خودشان را دارند. برای مثال، ممکن است پیمانکاران مختلفی برای برق کاری، ساخت ساختمان، پی ریزی، لوله‌کشی، کف‌سازی و سقف‌سازی نیاز باشند. 

4. فرآیند ساخت خانه ویلایی ساده آغاز می‌شود

پیمانکاران، ابتدا پی ریزی ویلا را انجام می‌دهند. سپس جدارها، روکش‌ها، تجهیزات (برق، آب، گاز، تلفن و غیره)، بام‌سازی و عایق‌کاری را تکمیل می‌کنند. این مراحل زمان‌بر هستند. شما باید پابه‌پای پیمانکاران بر کار آن‌ها نظاره‌گر باشید یا با آن‌ها همکاری کنید. 

5. برای گرفتن مجوز، با پیمانکاران همکاری کنید

در نواحی مختلف کشور ما، قوانین ساخت ویلا متفاوت‌ هستند. پیمانکاران برای آغاز عملیات‌های مختلف مربوط به ساخت ویلا، نیاز به مجوزهای قانونی خواهند داشت. شما به‌عنوان مالک زمین و ویلا، باید برای کسب این مجوزها با آن‌ها همکاری کنید. 

راهنمای خرید مصالح ارزان برای ساخت خانه ویلایی ساده

مصالح ساختمانی نقش مهمی در قیمت ویلا و هزینه ساخت آن ایفا می‌کنند. چندین نوع مصالح ارزان قیمت هستند که به‌طور رایج در ویلاها مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته برای انتخاب دقیق نوع مصالح، بهتر است دراین‌باره با یک مشاور ساختمانی متخصص صحبت کنید. 

1. الوار بازیافتی و  چوب

چوب و الوار قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر مصالح دارند. ظاهر آن‌ها نیز بسیار شیک و زیبا است. همچنین باعث می‌شوند مقاومت کلی ساختمان افزایش یابد. 

2. ورقه های فلزی 

ورقه‌های موج‌دار که معمولا از جنس فولاد هستند، برای استفاده در ساختمان دوام بالایی دارند. مقاومتشان نیز در برابر پوسیدگی بیشتر است. ضمنا در برابر آتش‌سوزی، زمین‌لرزه و باران از خود مقاومت نشان می‌دهند. ورقه‌های فولادی یا فلزی را به‌منظور پوشش دیوار ساختمان از داخل و نیز پوشش سقف ویلا به کار می‌برند. بدین ترتیب، بارندگی نمی‌تواند آسیبی وارد کند. 

3. آجر برای ساخت خانه ویلایی ساده و ارزان

آجر یکی از رایج‌ترین و البته ارزان‌ترین مصالح برای ساختمان‌سازی به شمار می‌رود. به‌ویژه در مناطقی که در معرض خطر جدی زلزله نیستند، آجر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. زیر هم مقاوم و هم ضد آتش‌سوزی است. برای کاهش هزینه و ساخت خانه ویلایی ارزان، می‌توانید حتی خرید آجر دست‌دوم را امتحان کنید. 

4. ورقه های بتنی

برای نمای بیرونی ساختمان ویلا، می‌توان از ورقه‌های بتنی استفاده کرد. بدین ترتیب، هم در زمان و هم در هزینه ساخت ویلا صرفه‌جویی می‌شود. 

5. مواد پلاستیکی

پلاستیک را می‌توان ازجمله ارزان‌ترین مصالح ساختمانی به شمار آورد. برای بسیاری از اجزای ساختمان، ازجمله بام‌سازی، عایق‌بندی، لوله‌کشی و حتی پنجره‌ها، می‌توانید از مصالح پلاستیکی با قیمت بسیار پایین استفاده کنید. 

6. بامبو

گیاه بامبو مقاومت بسیار بالا و قیمت پایینی دارد. آن را معمولا برای نمای ساختمان به کار می‌برند. البته نمی‌توان آن را برای ویلاهایی که در منطق خشک و گرم ساخته می‌شوند، به کار برد. چراکه اگر رطوبت به آن نرسد، احتمالا ترک برمی‌دارد یا تغییر اندازه می‌دهد. 

7. سنگ و روکش سنگی 

سنگ‌ها به‌طورکلی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خرید مصالح ارزان هستند که در قسمت‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند. اما مهم‌ترین کاربرد آن‌ها، به‌عنوان روکش سنگی برای نما است. ورقه‌های سنگی طبیعی یا مصنوعی، جلوه زیبایی به نمای ساختمان شما می‌بخشند. 

جمع‌بندی

تنها با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید هزینه ساخت ویلا را کاهش دهید. پیش از شروع فرآیند ساخت، خوب است جزئیات هزینه ساخت ویلا را به‌طور دقیق تعیین کنید. همچنین برای ساخت خانه ویلایی ساده و ارزان، مساحت زمین و متراژ بنا را کمی کوچک‌تر در نظر بگیرید. محوطه‌سازی ساده، طراحی عمودی، طراحی باز ویلا، طراحی ویلا با اشکال هندسی ساده و خرید مصالح ارزان، از دیگر راهکارها به شمار می‌روند. الوار، ورقه‌های فلزی، پلاستیک، بامبو و آجر برخی از ارزان‌ترین مصالح ساختمان هستند. 
 
https://propertyclub.nyc/article/what-is-the-cheapest-way-to-build-a-house
https://www.magicbricks.com/blog/10-ways-to-plan-low-budget-single-floor-house-design/129024.html
https://avalkhune.com/articles/How-Build-Cheap-Villa https://homezood.com/villa-construction-cheap
https://vilawhite.com/familiarity-with-the-cheapest-methods-of-building-a-villa
https://mokkaab.com/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B5%D8%A7/
تعداد بازدید : ۴۸۹۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
طراحی مدرن ویلا - ویلای MIKI 1

طراحی مدرن ویلا - ویلای MIKI 1

خانه ی کوهستانی “Z” در قلب کوه های ایتالیا | کاری از GEZA

خانه ی کوهستانی “Z” در قلب کوه های ایتالیا | کاری از GEZA

معماری ویلای لوکس شناور

معماری ویلای لوکس شناور

معماری ویلای رَج در کیش از گروه معماری CSD

معماری ویلای رَج در کیش از گروه معماری CSD

طراحی و معماری ویلای کیپ تاون آفریقای جنوبی

طراحی و معماری ویلای کیپ تاون آفریقای جنوبی

ویلا آپ،  پروژه ای در آبعلی تهران

ویلا آپ، پروژه ای در آبعلی تهران

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir