۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۲۱:۰۶
ساخت ویلا در شمال

کمی با اصول ساخت ویلا در شمال آشنا شوید

ساخت ویلا در مناطق شمالی کشور معمولا با هدف استفاده از این سازه به‌عنوان محل زندگی تفریحی انجام می‌شود. بااین‌حال، برای ساخت ویلا در شمال باید به اصول ساختمانی و فضایی توجه داشت تا نه‌تنها مانند دیگر ساختمان‌ها زیبا و جذاب باشد، بلکه از نظر عملکردی و بازدهی نیز به‌خوبی عمل کند.

انتخاب محل مناسب برای ساخت ویلا

یکی از موارد مهم در ساخت ویلا، انتخاب محل مناسب برای ساخت آن است. برای این منظور باید منطقه انتخابی را در جایی در نظر گرفت که به جاده‌ها و خدماتی مانند آب، برق و ارتباطات دسترسی مناسبی را فراهم سازد. همچنین محیط مورد نظر نیز باید بستر مناسبی برای ساخت ویلا در اختیار سازندگان بگذارد. سرعت باد و شدت بارندگی در آن منطقه نیز باید برای این کار مناسب و سازگار باشد.

نوع مصالح ساختمانی

بعد از انتخاب محل، نوع مصالح ساختمانی در ساخت ویلا در شمال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب بهترین مواد با توجه به شرایط محلی، جهت حفظ دمای مناسب در محیط داخلی ویلا و کاهش هزینه‌های انرژی بسیار مهم خواهد بود. همچنین توصیه می‌شود که در ساخت از مواد باکیفیت و مقاوم استفاده شود تا عمر بهینه سازه افزایش پیدا کند.

نحوه طراحی ویلا

نحوه طراحی ویلا نیز از دیگر نکات بسیار مهم به‌شمار می‌رود. در طراحی فضاهای داخلی ویلا باید به افزایش نور طبیعی در نقاط مختلف توجه کافی نشان داد. همچنین باید از دیدگاه تنظیم فضا و ترکیب رنگ‌ها و جزییات ظاهری، طرحی را انتخاب کرد که هم جذاب و زیبا باشد و هم به کاربران خدماتی متنوع را ارائه دهد.

سازمان‌دهی و بهینه‌سازی تقسیم‌بندی فضاهای داخلی

در نهایت، ساماندهی و بهینه‌سازی تقسیم بندی فضاها، نحوه چیدمان و دسترسی به مکان‌های مختلف در ویلا نیز در درجه اهمیت بالایی قرار می‌گیرد. به همین دلیل در طراحی و ساخت ویلا در شمال باید فضاهای مناسبی را با توجه به نیازهای کاربران برای استفاده آن‌ها در فصول مختلف سال فراهم کرد و همچنین تعبیه امکانات ضروری مانند پارکینگ، حیاط و... نیز باید در طراحی پیش‌بینی شوند.
سازمان‌دهی و بهینه‌سازی تقسیم‌بندی فضاهای داخلی

مراحل ساخت یک ویلای اصولی در شمال

ساخت ویلا در شمال به‌دلیل نوع اقلیم این منطقه که شامل رطوبت بالا، سرمای کم و بارش فراوان است، چالش‌های خاصی را همراه خود دارد. این مسئله باعث می‌شود که ساخت ویلا در این مناطق به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز داشته باشد تا در نهایت یک ساختمان مقاوم و باکیفیت به‌دست آید.
مراحل ساخت یک ویلا در منطقه شمالی کشور به‌طور کلی به شرح زیر است:

۱- برنامه‌ریزی

در این مرحله، پروژه ساخت ویلا طراحی می‌شود. این بخش شامل بررسی نیازهای مالی، حقوقی و فنی است. همچنین در این مرحله، مکان ویلا و متراژ آن را نیز تعیین می‌کنند.

۲-پایه‌گذاری

در این مرحله، زمین برای ساخت ویلا آماده خواهد شد. این بخش، مراحلی همچون شناسایی و خرید زمین، تهیه مجوز ساخت ویلا از شهرداری و پایه‌گذاری برای ساخت سازه را در بر می‌گیرد.

۳-سازه‌بندی

در این مرحله از ساخت ویلا در شمال، ساخت سازه‌های اصلی بنا شامل قالب‌بندی و اجرای دیواره‌ها و سقف صورت می‌گیرد. همچنین انواع سیستم‌های برقی، گرمایشی، سرمایشی و سایر سیستم‌های الکترونیکی نیز در این مرحله نصب می‌شوند.

۴-پوشش خارجی

در مرحله چهارم، پوشش خارجی ساختمان شامل نمای کامل، درب و پنجره‌ها و سایر جزییات ساختمانی به زمان نصب خود می‌رسند.
مراحل ساخت یک ویلای اصولی در شمال

۵-تاسیسات داخلی

در گام بعدی تمامی تاسیسات داخلی به‌عنوان مثال لوله‌کشی و نصب سیستم‌های تهویه مطبوع و گرمایشی و سایر تاسیسات الکترونیکی نصب خواهند شد و به مرحله پایانی خواهند رسید.

۶-اجرای تزیینات داخلی

در این بخش از کار ساخت ویلا در شمال، تمامی تزیینات داخلی شامل کف‌پوش، پوشش دیوار، سقف و سایر جزییات تزیینی نصب می‌شوند.

۷-تحویل

بعد از اتمام تمامی مراحل ساخت، ساختمان در اختیار مالک یا خریدار قرار داده خواهد شد. این بخش با بازدید از ساختمان و اطمینان از وجود تمامی امکانات و تاسیسات مورد نیاز شکل می‌گیرد.
بعد از تحویل ویلا به مالک یا خریدار باید به نگهداری صحیح ویلا توجه کرد تا ساختمان همیشه در حالت بهینه قرار داشته باشد. در ادامه به موارد نیز اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های یک ویلای ایمن برای زندگی

ویلای ایمن درواقع محیطی است که ساکنان آن امنیت و آرامش روحی را همراه با یکدیگر تجربه کنند. ساخت ویلا در شمال در صورتی ایمن پیش می‌رود که ویژگی‌های زیر را به‌همراه داشته باشد:

سیستم امنیتی

ویلای ایمن باید دارای یک سیستم امنیتی پیشرفته شامل دزدگیر، دوربین مداربسته و درب با قفل‌های امنیتی خاص باشد.

سیستم اطفاء حریق

ویلای ایمن را باید به سیستم اطفاء حریق مناسب مشتمل بر سنسورهای دود و آلارم‌های آشکارساز حرارتی مجهز کرد تا درصورت نیاز و بروز حریق بتوان از آن کمک گرفت.
سیستم گرمایش و سرمایش

سیستم گرمایش و سرمایش

ویلایی ایمن خواهد بود که دارای سیستم گرمایش و سرمایش مناسب با قابلیت تنظیم باشد. به‌هنگام ساخت ویلا در شمال باید این موضوع را در نظر گرفت که رطوبت هوا مانع استفاده از انواع مدل‌های سیستم گرمایشی و سرمایشی می‌شود. به‌همین خاطر، نیاز است که به‌دنبال مدل‌هایی باشید که مختص شمال ایران ساخته شده‌اند.

تهویه مناسب

ویلاهای ایمن را با تجهیز آن‌ها به سیستم تهویه مناسب می‌سازند تا در کاهش آلاینده هوا، حفظ هوای داخلی مناسب و جلوگیری از ایجاد مشکلات تنفسی برای ساکنان به ایفای نقش بپردازد.

تجهیزات آشپزخانه

ویژگی دیگر ویلاهای ایمن را باید برخورداری آن‌ها از تجهیزات آشپزخانه‌ای دانست که درصورت بروز خطرات شعله‌وری و حریق از گسترش آن‌ پیشگیری کند.
ساختار و عملکرد سیستم برق

ساختار و عملکرد سیستم برق

ساخت ویلا در شمال باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که عملکرد سیستم برق در زمینه‌ای کاملا ایمن انجام شود. هرگونه مشکل در این مورد می‌تواند به ایجاد اتفاقات ناگواری بیانجامد.

ایده‌های مناسب برای ساخت ویلا در شمال و طراحی آن

ساخت ویلا در شمال، یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن خانه‌ای تفریحی در منطقه‌های شمالی ایران است. در ادامه به برخی از ایده‌ها و نکات مهم برای ساخت و طراحی ویلا در شمال می‌پردازیم.

انتخاب زمین

یکی از مهم‌ترین موارد برای شروع ساخت ویلا انتخاب زمین مناسب خواهد بود. در این راستا، باید به این نکته توجه داشت که بهتر است زمین مورد نظر را در مناطقی با مناظر طبیعی زیبا و هوای خنک و مطبوع انتخاب کرد.

طراحی ویلا

در طراحی ویلا بهتر است به نیازهای خود، نهایت توجه را داشته باشید. برای مثال، اگر ویلای شما برای استفاده در ماه‌های سرد سال طراحی می‌شود حتما در انتخاب امکانات آن وجود یک سیستم گرمایشی مناسب را نیز در نظر بگیرید. همچنین باید به‌طور کامل به فضای داخلی و خارجی ویلا توجه کنید.

مواد ساخت

با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی منطقه باید از مواد ساخت مناسبی برای ساخت ویلا در شمال استفاده کرد. برای مثال، استفاده از پوشش‌های ضدآب در مناطقی با باران شدید، بسیار حائز اهمیت است.

امکانات و تجهیزات

برای ساخت ویلا، باید امکانات و تجهیزات آن را نیز مورد توجه قرار داد. این امکانات مواردی ازجمله آشپزخانه، حمام، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های امنیتی، پنجره‌ها و درها و... را در بر می‌گیرند.

نورپردازی

نورپردازی مناسب، علاوه‌بر زیبایی ویلا، امنیت و راحتی را نیز بهبود می‌بخشد.
نورپردازی

دکوراسیون داخلی

با توجه به سلیقه خود و محیط اطراف، می‌توانید بهترین انتخاب را برای دکوراسیون داخلی به اجرا برسانید. نکته مهم در این بخش را توجه به شکل و محتوای دکوراسیون داخلی به خود اختصاص می‌دهد. برای مثال، استفاده از رنگ‌های روشن در فضاهای کوچک خانه، محیط را بزرگ‌تر نشان خواهد داد. همچنین، استفاده از نورپردازی مناسب به‌هنگام ساخت ویلا در شمال نیز به دکوراسیون داخلی جذابیت بیشتری می‌بخشد.

امکانات خارجی

برای ساخت ویلا نباید از امکانات خارجی آن غفلت کرد. این امکانات شامل حیاط، استخر، باغچه و غیره هستند. بهتر است در طراحی چنین امکاناتی محیط طبیعی و مناظر اطراف آن را نیز مد نظر قرار داد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

در طراحی ویلا، ترجیح این خواهد بود که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی دقت کافی نشان داد. این موضوع به معنای استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، سیستم‌های نورپردازی با کمترین مصرف برق و... است.

در نهایت ...

برای ساخت ویلا در شمال می‌توانید با توجه به سلیقه خود از طرح های ویلایی با سبک‌های مدرن، روستایی، کلاسیک و غیره کمک بگیرید.

برآورد هزینه تقریبی ساخت ویلا در شمال

ساخت ویلا در شمال یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های سرمایه‌گذاری در املاک به‌شمار می‌رود. با توجه به زیبایی‌های طبیعی منطقه و مناظر دل‌نشین بسیاری از افراد به ساخت ویلا در این مناطق علاقه‌مند می‌شوند. اما برای ساخت یک ویلا به برآورد هزینه‌های تقریبی نیاز است.
برای برآورد هزینه‌های ساخت ویلا در شمال باید به‌عوامل مختلفی توجه کرد. این عوامل شامل مساحت زمین، موقعیت جغرافیایی، جنس و کیفیت مصالح ساختمانی، نوع کاربردی ویلا، تجهیزات و امکانات موجود در ویلا و... خواهد بود.
هزینه ساخت ویلا در شمال

مساحت زمین

اولین قدم را برای برآورد هزینه‌های ساخت ویلا، محاسبه مساحت زمین می‌دانند. براساس مساحت زمین باید به‌دنبال محاسبه هزینه ساخت بنا بود. هزینه ساخت براساس قیمت‌های بازار، مصالح و نیروی کار محلی تعیین می‌شود.

سایر هزینه‌ها

هزینه‌های دیگری که باید در نظر گرفته شود، عبارتند از:
  1. هزینه طراحی و نقشه‌کشی
  2. هزینه خدمات آب، برق و گاز
  3. هزینه تجهیزات نصب‌شده در ویلا مانند آشپزخانه، حمام و غیره.
  4. هزینه لوازم دکوراسیون داخلی و خارجی
  5. هزینه مالیات و عوارض ساختمانی
بنابراین، هزینه کل برای ساخت ویلا در شمال با توجه به عوامل متعددی محاسبه خواهد شد. نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت آن است که برآورد و پیش‌بینی هزینه‌های ساخت ویلایی در شمال کشور با توجه به شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی به‌صورتی کاملا متفاوت صورت می‌گیرد. برای برآورد دقیق و کامل این هزینه‌ها که احتمالا بسیاری از مخارج پنهان را نیز در بر می‌گیرد باید به اطلاعات گسترده‌ای تسلط و آگاهی داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار حتما از کمک افراد متخصص بهره‌مند شوید و از آن‌ها استفاده کنید.

تاثیر رنگ‌ها در ساخت و طراحی داخلی ویلاهای شمال

در طراحی و دکوراسیون داخلی ویلاهای شمال استفاده از رنگ‌ها را باید به‌عنوان نکته‌ای بسیار مهم و جدی در نظر گرفت. رنگ‌ها برای ایجاد جوی مناسب و شاداب در چنین فضا‌هایی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. به‌عنوان مثال، رنگ‌های پرطرف‌داری مانند سفید، خاکستری و بژ می‌توانند احساس آرامش و راحتی را برای ساکنان ویلا به ارمغان بیاورند.
  • استفاده از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای و نارنجی در دکوراسیون داخلی ویلا می‌تواند به شکل‌ گرفتن حس سرزندگی بیانجامد.
  • همچنین رنگ‌های مشکی و خاکستری در دکوراسیون داخلی ویلا به‌دلیل تیرگی و شدت بالایی که دارند باید با دقت و به نسبت مناسب در دکوراسیون انتخاب شوند.
  • رنگ سبز در دکوراسیون داخلی ویلاهای شمال بسیار محبوب است. این رنگ را عاملی برای شکل‌گیری احساس آرامش و پایداری می‌شناسند و به‌طور مستقیم با مفهوم مناظر طبیعی و الگوهای زندگی سالم ارتباط برقرار می‌کند.
  • رنگ آبی نیز در دکوراسیون داخلی ویلا به‌خاطر ارتباطی که این رنگ با عمق دریا و آسمان دارد با محبوب بسیار زیادی به چشم می‌آید. این رنگ احساس آرامش و اعتمادبه‌نفس را در ساکنان به وجود می‌آورد.
استفاده از رنگ‌های سرد مانند آبی، نقره‌ای و سبز روشن نیز برای به کار گیری در زمان ساخت ویلا در شمال مناسب به نظر می‌رسد. این رنگ‌ها با مفهوم دریا و طبیعت ارتباط پیدا می‌کنند. به‌علاوه، رنگ‌های سرخ، زرد و نارنجی نیز باید در دکوراسیون داخلی ویلاهای شمال با حوصله و دقت به کار گرفته شوند. زیرا این رنگ‌ها معمولا با تیرگی و شدت بالا همراه هستند.
تاثیر رنگ‌ها در ساخت و طراحی داخلی ویلاهای شمال

اخذ مجوز ساخت ویلا در شمال

مهم‌ترین گام در فرایند ساخت ویلا در بخش شمالی کشور، اخذ مجوزهای لازم برای آغاز عملیات ساخت آن خواهد بود. برای انجام مراحل اداری و قانونی مورد نیاز باید از شهرداری منطقه‌ای که ساخت‌و‌ساز در آن انجام خواهد شد، مجوزهای لازم را دریافت کنید.
تراکم ساخت‌و‌ساز در هر منطقه از‌جمله مسائل حائز اهمیت در خصوص ویلاسازی به‌حساب می‌آید. در داخل شهر، تراکم ساخت‌و‌ساز به نسبت ۵۰ درصد و در حومه شهر‌ها به نسبت ۳۰ درصد محدود شده است. به‌طور کلی، این محدودیت را باید بیانگر این موضوع دانست که امکان اخذ مجوز برای ساخت ویلا در نصف زمین‌های داخل شهر و 33 درصد زمین‌های حومه شهر وجود دارد.
اخذ مجوز ساخت ویلا ممکن است در برخی از لوکیشن‌های خاص مانند سواحل یا جنگل‌ها با مشکلاتی همراه باشد. اخذ مجوز‌هایی که میزان ساخت و ارتفاع مجاز را برای این کار مشخص خواهند کرد یکی دیگر از اجازه‌نامه یا مجوزهای لازم برای ساخت ویلا را تشکیل می‌دهد. این مجوز تعیین می‌کند که تعداد طبقات مجاز برای ساخت ویلای مورد نظر شما چقدر خواهد بود و همچنین میزان هزینه لازم را براساس مساحت زمین تا حد زیادی برای شما روشن خواهد ساخت. در این زمینه می‌توانید از افراد باتجربه کمک بگیرید تا تمام مراحل به‌درستی طی شود.

جمع‌بندی

ساخت ویلا در شمال از مرحله طراحی و برنامه‌ریزی تا اخذ مجوزهای لازم ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. اخذ مجوزهای مورد نیاز از شهرداری، اخذ مجوز ساخت و ارتفاع مجاز برای ساخت، همچنین اخذ مجوزهای خاص مانند ساخت در مناطق حساس ازجمله مواردی هستند که باید در نظر گرفته و پیگیری شوند. همچنین، تراکم ساخت‌و‌ساز در هر منطقه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. با در نظر داشتن این مسائل و پیگیری با دقت مراحل می‌توان به‌راحتی ساخت ویلا در بخش شمالی کشور را انجام داد.
تعداد بازدید : ۲۱۳۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ترکیب جذاب چوب و شیشه در طراحی ویلا

ترکیب جذاب چوب و شیشه در طراحی ویلا

سایه های معماری در طراحی لنداسکیپ

سایه های معماری در طراحی لنداسکیپ

معماری و طراحی داخلی ویلایی Koosmann توسط معماران Salmela

معماری و طراحی داخلی ویلایی Koosmann توسط معماران Salmela

طراحی داخلی و معماری ویلا clifftop - نمایش بی وقفه ی اقیانوس

طراحی داخلی و معماری ویلا clifftop - نمایش بی وقفه ی اقیانوس

معماری ویلای آشیانه توسط معماران WOHA

معماری ویلای آشیانه توسط معماران WOHA

بازسازی و طراحی داخلی خانه ی ویلایی، حفظ بخش قدیمی

بازسازی و طراحی داخلی خانه ی ویلایی، حفظ بخش قدیمی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir