۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۲/۱۲/۰۲ ۱۱:۰۰
طراحی اداری
تحریریه معماری آرل
دکوراسیون  اداری و نوع چیدمان دفاترکار و شرکت ها عامل مهمی است که بر نحوه انجام وظایف کارمندان تأثیر می گذارد از این رو قبل از تصمیم گیری در مورد چیدمان دفترکار خود ، مطمئن شوید که اهداف شرکت، وظایف کارمندان و  نیاز آنها به تعامل با یکدیگر و مشتری ها و همچنین به قابلیت دسترسی به عملکردهای پشتیبانی فکر کنید.
انواع چیدمان در دکوراسیون اداری:
 دیگر روزگار کار در اتاقک های دلگیر و یکسان برای همه مشاغل  گذشته و  انواع مختلفی از طرح های اداری برای پشتیبانی از سبک های مختلف کار و نیازهای مشاغل مختلف وجود دارد. در ادامه با آرل با  چند نمونه از انواع چیدمان اداری همراه باشید.....
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری

1-چیدمان سنتی دفاتر کار:

چیدمان اداری سنتی از اتاق های مجزا شده با دیواهای صلب تشکیل شده است این سبک از چیدمان دفاتر شامل ترکیبی از دفاتر محصور و فضای جلسات با یک سالن بازتر و قسمتی برای پذیرش کارفرمایان است که اگرچه این مدل سنتی برای بسیاری از مشاغل  هنوز مناسب است اما برای برخی مشاغل غیرکارامد و محدود کننده محسوب می شود.

مزایای چیدمان سنتی دفاتر کار

  • حفظ حریم شخصی کارکنان اداره و تسهیل ارتباطات خصوصی
  • افزایش تمرکز با ایجاد محیطی متمرکز و افزایش کیفیت و بهره‌وری
  • مدیریت بهتر زمان با جداکردن فضاهای مختلف برای جلسات، پذیرش کارفرمایان و انجام کارهای روزمره

معایب چیدمان سنتی دفاتر کار

  • کاهش تعاملات و روابط دوستانه بین کارکنان
  • کاهش هم‌افزایی و توانایی تیم در تبادل اطلاعات و ایده‌ها
  • هزینه بالاتر در ساخت‌وسا‌ز و طراحی انواع چیدمان دفتر کار
  • کاهش انعطاف‌پذیری سازمانی و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق تعاملات
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری

2-چیدمان اتاقکی(کابین):

طرح اداری اتاقکی نوعی طرح اداری باز است که در آن فضای کار با استفاده از دیوار های پارتیشنی در 3 طرف ایجاد می شود تا یک فضای کابینی یا اتاقکی  ایجاد شود. این سبک از طراحی دکوراسیون اداری، فضای کمتر و مقرون به صرفه تری دارد. به طور معمول در ترکیب با اتاق های جلسات داخلی و دفاتر خصوصی کارمندان ارشد استفاده می شود.
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری
این اتاقک ها به مرور مدرن تر شده اند نسخه مدرن کابین های اداری ، به طوری است که ارتفاع دیواره های پارتیشن کوتاهتر است تا نور بیشتر و تعامل بیشتری بین کارمندان ایجاد شود و در صورت نیاز به حفظ حریم خصوصی بیشتر ، ممکن است شامل اتاق های جلسات و دفاتر مجزای داخلی نیز باشد.
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری
بهترین حالت این سبک برای دفاترکاری مناسب است که نیاز به حریم خصوصی و تمرکز بیشتر دارد.

مزایای طراحی  دکوراسیون اداری اتاقکی:

  • حفظ حریم خصوصی بیشتر و احساس مالکیت برای کارمندان در محل کار.
  • برابری را ارتقا می بخشد زیرا هر کارمند به همان اندازه فضا می گیرد.
  • باعث تمرکز و از بین بردن حواس پرتی می شود. (ایده آل برای کارهای جزئی گرا.)
  • فرصت ایجاد چندین فضای کاری در یک منطقه بزرگ.

معایب طراحی  دکوراسیون اداری اتاقکی:

  • در مقایسه با سایر طرح های طراحی به فضای اداری بیشتری نیاز دارد.
  • عدم تعامل و ارتباط مستقیم با سایر کارمندان
  • نیاز به مدیریت بهینه فضا برای ساخت تعداد کافی اتاقک

3-چیدمان دفتر کار مبتنی بر تیم

چیدمان اداری مبتنی بر تیم نوع جدیدتری از چیدمان است که در آن کارمندان براساس تیم دسته بندی می شوند. اندازه و فضای اختصاص داده شده به هر تیم بسته به نوع کاری که باید انجام شود متفاوت است. یک فضای کاری تیمی اغلب شامل ایستگاه های کاری جداگانه و یک فضای همکاری است. این امر نیاز به اتاق های جلسات را کاهش می دهد.

مزایای چیدمان دفتر کار مبتنی بر تیم

  • امکان ایجاد و تقویت همکاری و هماهنگی بین اعضای تیم
  • افزایش خلاقیت و نوآوری با تبادل ایده‌ها و تجارب بین کارکنان سازمان
  • کاهش نیاز به اتاق جلسات متعدد و تسهیل مدیریت بهینه فضا
  • امکان نظارت و مدیریت حرفه‌ای اعضای تیم و فرایندهای کاری

معایب چیدمان دفتر کار مبتنی بر تیم

  • کم‌شدن حریم خصوصی با کار در فضای مشترک در این نوع از انواع چیدمان دفتر کار
  • کاهش تمرکز کارکنان به‌دلیل سبک‌های مختلف کاری
  • احتمال افزایش نقض قوانین حریم خصوصی و مسائل امنیتی

دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری

4-طرح باز اداری

در چیدمان دکوراسیون اداری با پلان باز پارتیشن ها  به کلی از بین می روند  در عوض ، مناطق کار با استفاده از مبلمان ایجاد و تعریف می شوند. میزها ممکن است در کنار هم قرار بگیرند یا ممکن است با میزهای کار بزرگتر جایگزین شوند. از میزها و صندلی های سالن برای ایجاد جلسات غیر رسمی و همکاری استفاده می شود. جذابیت این نوع دفاتر این است که بسیار انعطاف پذیر است و می تواند به راحتی گسترش یابد و بارها تغییر چیدمان دهد.
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری

مزایای طرح آفیس با پلان باز:

  • ارتباطات را در محل کار تقویت می کند.
  • کارمندان را قادر می سازد تا سریعتر تصمیم بگیرند.
  • کارایی کار را افزایش می دهد.
  • مقرون به صرفه و اجرای آن آسان است.

معایب  طرح آفیس با پلان باز:

  • حریم خصوصی کارمندان کاهش می یابد
  • کمبود پارتیشن ممکن است باعث حواس پرتی برخی از کارمندان شود.

  5-طرح اداری هیبریدی

دفاتر هیبریدی یکی از جدیدترین دیزاین های محبوب دکوراسیون اداری  است. این عناصر تمام سبک های اداری فوق را بر اساس نیاز شرکت شما ترکیب می کند. به این فکر کنید که چیدمان دفتر کار خود را به گونه ای تنظیم کنید که گویی منویی دارید و از طریق آن می توانید حوزه های مختلف را بر اساس نیاز شرکت خود انتخاب و ایجاد کنید. سیستم های نوین اداری جدید این کار را بیش از هر زمان دیگر امکان پذیر و آسان کرده اند.
بهترین حالت این طراحی برای دفاتر با محیط کار پویا و خلاقانه است

مزایای طرح اداری هیبریدی:

  • آسان برای سفارشی سازی
  • کارمندان کنترل بهتری در مورد محل کار و نحوه کار دارند.
  • رضایت شغلی کارمندان را افزایش می دهد.
  • باعث بهبود خلق و خو و در نتیجه بهره وری کارمندان در فضای کار می شود.

معایب طرح اداری هیبریدی:

  • فضاهای ترکیبی می توانند بیشتر در معرض سر و صدا و رفت و امد افراد قرار بگیرند که گاهی اوقات باعث حواس پرتی می شود.
  • نیاز به شناسایی مداوم تضادهای کارمندی و مدیریت فضای کاری
  • ایجاد مشکلات ارتباطی با تنوع در فضا و کاهش کارایی و هماهنگی
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری

6-طراحی دفاتر اشتراکی

دفاتر اشتراکی یکی از بزرگترین ابتکارات طراحی اداری در قرن اخیر است. این نوع طراحی به شما امکان می دهند به تمام امکانات  و جنبه های یک دفتر مدرن دسترسی داشته باشید بدون اینکه خودتان مجبور شوید آن را ایجاد کنید. در عوض ، برای عضویت در آن ماهیانه هزینه پرداخت می کنید. فقط وارد سیستم  می شوید و یک ایستگاه کاری یا نقطه ای دلخواه را با توجه به کار و شغل خود انتخاب می کنید.
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری
بهترین حالت این نوع طراحی برای شرکت های نوپا ، فریلنسرها ، سازمان های کوچک اجاره ای

مزایای فضاهای اداری اشتراکی:

  • امکانات بیشتر
  • فرهنگ کار و سبکی انعطاف پذیر.
  • مقرون به صرفه برای شرکت هایی که فضای کاری خود را ندارند.
  • عالی برای جلسات لحظه  آخری مشتری یا کارهای فوری.
  • شبکه های حرفه ای

معایب فضاهای اداری اشتراکی:

  • هیچ حریم خصوصی برای کارمندان وجود ندارد زیرا فضای کار با شرکت های دیگر به اشتراک گذاشته شده است.
  • کمتر ایمن و مستعد مشکلات اینترنتی یا حملات سایبری.

طراحی دفاتر مبتنی بر پادهای تیمی

پادهای تیمی، یک رویکرد نوین در طراحی انواع چیدمان دفتر کار است که به‌منظور افزایش همکاری و تعامل بین اعضای تیم توسط شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود. در این رویکرد، فضاهای کاری به ایستگاه‌های کوچکی به نام پادها (PODs) تقسیم می‌شوند که هرکدام برای یک تیم مشخص یا یک گروه کاری طراحی شده‌اند. هر عضو تیم، یک ایستگاه کاری شخصی دارد که با میز و صندلی مناسب و ابزارهای لازم برای انجام کار ایجاد شده است.

مزایای دفاتر مبتنی بر پادهای تیمی

  • افزایش تمرکز تیم‌ها در فضای کاری جداگانه
  •  استفاده بهینه از فضای کاری در انواع چیدمان دفتر کار
  •  انعطاف‌پذیری بالا و همکاری برای انجام پروژه
  • کاهش نیاز به برنامه‌ریزی قبلی برای تبادل اطلاعات

معایب دفاتر مبتنی بر پادهای تیمی

  •  کم‌بودن حریم خصوصی و اطلاعات پروژه برای اعضای یک تیم واحد
  •  ایجاد مشکلات مربوط به حفظ تمرکز اعضا، با وجود سروصداهای موجود
  • احتمال افزایش ارتباطات ناخواسته و بدموقع حین کار

چیدمان دفتر سلولی

در این نوع از انواع چیدمان دفتر کار، هر کارمند یا گروه کاری معمولا در یک سلول قرار می‌گیرد که شامل یک میز کاری، صندلی، فضایی برای ذخیره اسناد و امکانات فناوری اطلاعاتی است. سلول‌ها معمولا با دیوارهایی جداگانه از یکدیگر جدا شده‌اند تا حفظ حریم شخصی و تمرکز کارمندان ممکن باشد.
این سبک طراحی از تمام فضای موجود استفاده می‌کند. تفاوت این سبک با سایر سبک‌هایی که فضای خصوصی ایجاد می‌کردند در این است که در اینجا، فضای سلولی به‌وسیله یک در جداکننده، فضایی شکل اتاق اما کوچک‌تر و بهینه‌تر به شما می‌د‌هد.

مزایای چیدمان دفتر سلولی

  • هر کارمند یا گروه کاری فضای اختصاصی خود را دارد.
  • امکان تمرکز روی وظایف خاص و جلوگیری از بروز تداخلات ناخواسته
  • کاهش اختلالات صوتی و محیطی در انواع چیدمان دفتر کار
  • بهینه‌سازی منابع و اولویت‌ها بر اساس نیاز هر کارمند یا گروه

معایب چیدمان دفتر سلولی

  • کاهش تعاملات بین‌تیمی یا بین‌فردی و محدودیت ارتباطی
  • افزایش نیاز به برنامه‌ریزی‌های ازپیش‌تعیین‌شده
  • کاهش خلاقیت و نوآوری ارتباطی و بین‌فردی
  • هزینه بالا به علت سفارشی‌سازی و فراهم‌کردن تجهیزات

طراحی چیدمان دفتر بر اساس نوع فعالیت

چیدمان دفتر کار مبتنی بر فعالیت (Activity-Based Office Layout) یکی از انواع چیدمان دفتر کار  انعطاف‌پذیر است که به‌طور ویژه برای انجام فعالیت‌های مختلف کاری طراحی شده است. در این سبک، فضاهای مختلف بر اساس نوع فعالیتی که برای آن کاربرد دارند، شخصیت‌بخشی می‌شوند. درواقع، در این سبک چیدمان دفتر کاری، شما شاهد مناطق کاری هستید. برای مثال، یک فضا (منطقه کاری) برای جلسات تیمی، یک فضا برای برقراری ارتباطات اجتماعی، اتاق جلسات دوبه‌دو یا آنلاین تک‌نفره، منطقه خلاقیت و ایده‌پردازی و فضاهای مورد نیاز دیگر.
این رویکرد در انواع چیدمان دفتر کار، اطمینان می‌دهد که کارمندان برای وظایف خود، محیط مناسبی داشته باشند. به‌این‌ترتیب توانایی تولید و خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد. درعین‌حال، به سبک‌های مختلف کاری اعضای تیم احترام می‌گذارد و به نیازهای فردی آن‌ها نیز توجه می‌کند.

مزایای چیدمان دفاتر فعالیت محور

  • امکان جابه‌جایی کارمندان بر اساس نوع فعالیت و انعطاف‌پذیری کاری
  • افزایش تحرک، تنوع و انتخاب در محیط کاری
  • تشویق به تعامل و همکاری با سایر اعضا و سایر تیم‌ها
  • ترویج خلاقیت و افزایش انگیزه و نوآوری

معایب چیدمان دفاتر فعالیت محور

  • ایجاد پیچیدگی مدیریتی و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق مداوم
  • محدودیت در حفظ حریم شخصی و ایجاد تنش
  • نیاز به فضایی بزرگ برای فراهم‌کردن قابلیت‌های فعالیت محور
  • ایجاد چالش در تعادل و بهره‌وری و بهینه‌سازی فضای سازمانی

سبک چیدمان دفتر نیمه پارتیشن

در این طراحی از انواع چیدمان دفتر کار، تا نیمی از ارتفاع دیوارها حذف می‌شودو فضایی باز برای ارتباط بین کارمندان فراهم می‌گردد. این سبک طراحی، تلاشی برای مدرن‌کردن طراحی دفاتر کاری با دیوارهای کوتاه و ایجاد فضای مجزاست. این چیدمان، فضای بیشتری برای ارتباطات و تعامل بین کارمندان ایجاد می‌کند زیرا دیوارهای پایین‌تر مانع دیده‌‌شدن و ارتباط نمی‌شوند.

این شکل از انواع چیدمان دفتر کار، یک توازن مناسب بین حفظ حریم شخصی و تسهیل ارتباطات میان کارمندان ایجاد می‌کند. از یک طرف، فضای باز مانند چیدمان اداره‌های اشتراکی امکان ارتباطات آسان را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، وجود تقسیمات نیمه‌مجزا، احساس حریم شخصی و حفظ حریم خصوصی را تقویت می‌کند.

مزایای سبک چیدمان نیمه پارتیشن

  • تسهیل برقراری ارتباط بین کارمندان درعین حفظ فضای شخصی
  • ایجاد فضایی دلپذیر از لحاظ نور و روشنایی
  • احساس امنیت نسبی کارمندان و حفظ نظارت عمومی

معایب سبک چیدمان نیمه پارتیشن

  • تمرکز کمتر به‌دلیل حفظ ارتباط با فضای عمومی و بین‌فردی دفتر
  • محدودیت در دکوراسیون دفتر اداری
  • ایجاد مشکلات امنیتی و مربوط به حفظ حریم شخصی
خوب ، اکنون که از محبوب ترین چیدمان فضاهای اداری مطلع شدید این سوال باقی می ماند که کدام یک برای فضای کاری شما مناسب است؟
چیدمان دفتر به طیف گسترده ای از گزینه ها بستگی دارد و قطعاً انتخاب اشتباه می تواند بر فرهنگ کار و رفاه کارمندان تأثیر بگذارد بنابراین بهتر است دیزاینی را انتخاب کنید که با فرهنگ ، ارزش ها ، گردش کار و تعداد کارمندان و نوع شغل شما متناسب باشد انجام این کار به راحتی به شما کمک می کند تا طرح ایده آلی که شرکت شما واقعاً آرزو دارد را  جهت ارتقا اهداف کاری انتخاب کنید در صورت نیاز به کمک حرفه ای  و جهت بازسازی اداری یا تغییر دکوراسیون فضای اداری خود با  شرکت معماری و طراحی داخلی آرل در تماس باشید....
دکوراسیون داخلی و انواع چیدمان اداری
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: - roomsketcher-officeworkdesign
 
 

تعداد بازدید : ۱۹۰۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
استفاده از گیاهان و طراحی داخلی دفتر کار در توکیو

استفاده از گیاهان و طراحی داخلی دفتر کار در توکیو

طراحی داخلی دفتر کار شرکت مایکروسافت در سانفرانسیسکو

طراحی داخلی دفتر کار شرکت مایکروسافت در سانفرانسیسکو

10 سوال برای انتخاب شرکت طراح دکوراسیون اداری

10 سوال برای انتخاب شرکت طراح دکوراسیون اداری

سرعت ، انعطاف پذیری و محیطی دوستانه در طراحی داخلی ساختمان اداری

سرعت ، انعطاف پذیری و محیطی دوستانه در طراحی داخلی ساختمان اداری

طراحی داخلی ساختمان اداری  Yandex

طراحی داخلی ساختمان اداری Yandex

طراحی مینیمال مرکز اداری سفارت ایتالیا در مسکو

طراحی مینیمال مرکز اداری سفارت ایتالیا در مسکو

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir