۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۰۴/۰۶ ۱۲:۲۶
تحریریه معماری آرل
در طول چند سال گذشته پهبادها (Drons) به عناصری مهم در دنیا تبدیل شده اند و به واسطه دسترسی آنها برای عموم از پتانسیل های بالای این وسیله آگاهی یافته ایم. سایت Dezeen با ساخت یک مستند کوتاه و مصاحبه با طراحان و معماران صاحب سبک از اهمیت این وسیله در شهرسازی، معماری، طراحی و ساخت گفته است. اینکه چطور می توان سرعت ساخت یک پل را بیشتر کنیم، یا ساختمانی بلند را صرف زمانی بسیار گمتر نقاشی کنیم، و حتی از آنها به عنوان وسیله ای برای جابجایی آبجکت ها استفاده کنیم. اینکه عمل نقشه برداری و طراحی یک مجتمع یا محله می تواند از روزها به ساعت ها خلاصه شود. این مستند معماری کوتاه 17 دقیقه ای خلاصه صحبت های معمارن مشهوری همچون: نورمن فاستر، لیام نانگ، هانز اولریچ اوبریست و چندین محقق و طراح مشهور می باشد که از فواید پهبادها در معماری آینده سخن گفته اند.
خلاصه ای از صبحت های طراحان درباره مزیت و معایب پهبادها:
به طور خلاصه پهباد یک وسیله پرواز بدون سرنشین تلقی می شود. اما اگر به طور دقیق تر با نگرش به جزئیات در زندگی خود بنگریم متوجه می شویم که این وسیله از توانایی های بسیار زیادی برخوردار می باشد. اینکه می توانند حامل تلقی شوند، بررسی کنند، بسازند، ببینند و حتی شنونده باشند. نورمن فاستر عنوان می کند که پهباد یک هلیکوپتر بسیار پیچیده است. این وسیله می تواند هواس و دید شما را بگستراند و یا به عنوان وسیله ای برای جاسوسی در مصارف نظامی به کار رود. چشم اضافی که ما در اختیار نداریم و می تواند ما را به جاهایی ببرد که به شخصه تماشای آن زاویه یا منظره با شیوه های دیگر پرهزینه یا غیرممکن باشد.
تکنولوژی معماری با پهبادها
پهبادها تا همین 10 سال گذشته وسایل بسیار گران قیمتی بوده و خرید آن به هیچ وجه کار راحتی نبود. امروز هر فرد (حتی کودکان) می توانند آن را از هر فروشگاه یا اسباب بازی فروشی تهیه کنند. زمانی که کاربری پهبادها را از زاویه صنعت و تکنولوژی مشاهده می کنیم، قابلیت های فراوان آن ظهور می کند. صنعت ساختمان، کشاورزی، معماری، خدمات عمومی و حمل و نقل شهری جز کمترین کارهایی به شمار می رود که پهباد توانایی انجام آن را در اختیار دارد.
تکنولوژی معماری با پهبادها
تصور کنید که سازه های یک پل معلق را در کمترین زمان ممکن و با در نظر گرفتن امنیت جان انسان ها به هم متصل کنید. اینکه نمای یک ساختمان بلند یا آسمان خراش را نقاشی یا تمیز کنید. تمام تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و بخش های یک پروژه را نظارت کنید، بدون اینکه ساعت ها وقت خود یا نیروی کار را هدر دهید. زاویه ها، مکان ها یا بخش هایی را نظاره کنید که در حالت عادی امکان نظارت بر آنها وجود ندارد، یا هزینه نظارت آن توسط انسان مقرون به صرفه نیست. 
تکنولوژی معماری با پهبادها
به عنوان مثال در کشور ژاپن پروژه های عظیمی را با هدایت خودکار پهباد ها انجام می دهند. از مزرعه خورشیدی که در حوالی شهر دایر شده بگیرید(پهبادها بر روی پنل های فوتولتائیک پرواز می کنند و میزان انرژی جذب شده و عملکرد صحیح باتری های خورشیدی را اسکن می کنند) تا آسمانخراشی که قرار است توسط این وسایل ساخته شود. 
تکنولوژی معماری با پهبادها
یکی از مشکلات بزرگ در امر شهرسازی یا نوسازی، نقشه برداری و رولوه یک بخش محسوب می شود. زمانی که برای نقشه برداری دستی صورت می گیرد بسیار کند است و دقت کار در این روش به طور غیر ارادی پایین می باشد. یک پهباد می تواند به راحتی تمام این جزئیات را از بالا اسکن کند و با دقت میلیمتری در اختیار تیم طراحی بگذارد. فقط با پرواز اطراف محوطه مد نظر می توانیم یک نقشه سه بعدی با جزئیات ریز را دریافت کنیم تا مهم ترین فاز طراحی ما به انجام برسد. علاوه بر نقشه برداری، عکاسی از پرسپکتیوهای منحصربه فرد یکی از مزیت های این وسیله در معماری به شمار می رود.
تکنولوژی معماری با پهبادها
پردیس کمپانی اپل که توسط شرکت نورمن فاستر و همکاران طراحی شده یکی از پروژه هایی است که نظارت بر روی تاسیسات سقف و محوطه آن توسط پهبادها صورت گرفته است. فاستر که از طرفدران این تکنولوژی به شمار می رود تمام نقاط بالای ساختمان و محوطه را توسط پهبادها نظارت کرده و اشکالات کار خود را از زوایای دید پهباد بررسی و رفع نموده است. حس حریم و امنیت در این ساختمان بسیار هائز اهمیت بود. لذا تماشای این ساختمان از بالا یا زوایای دیدی که انسان نمی تواند ببیند ضعف های موجود را مشخص ساخت. به طوری که اگر شخصی با پهباد شخصی خود اطراف این مجموعه را نظاره کند، نتواند به بخش های خصوصی دید داشته باشد.
تکنولوژی معماری با پهبادها
به طور قطع هدف نهایی معماران برای استفاده از پهباد، اجرای کامل یک پروژه معماری در بالاترین جزئیات ممکن است. چون به عقیده کارشناسان ساخت و ساز با پهباد در مقیاس گسترده بسیار نزدیک بوده و می توان برنامه ریزی زیادی را توسط معمارن برای مدیریت پروژه هایشان توسط پهباد مشاهده نمود. 
تکنولوژی معماری با پهبادها
شاید تنها عیب این وسیله که هنوز هم مشکلات زیادی را به بار می آورد، رد کردن مرز حریم های خصوصی است. در طول چند سال گذشته مشاهده کردیم که از پهبادها برای منافع شخصی یا آزار و اذیت دیگران استفاده شده و چنین وسیله ای در مقیاس عمومی دردسرهای خودش را دارد. از طرف دیگر زمانی که شخص تصاویر بدرفتاری پلیس ها با مردم را ضبط کرد و در فضای مجازی قرار داد، به برخی محسنات این وسیله پی بردیم. طبق صحبت های نورمن فاستر ایجاد حریم خصوصی به واسطه تکنولوژی متریال های معماری بسیار پیشرفت داشته و می توان به راحتی در کنار پهبادهای شخصی هم زندگی کرد. زمانی که یک پهباد از کنار پنجره اتاق خواب یا نشیمن شما می گذرد، می توان پرده اتوماتیکی تعبیه کرد که فضا را برای شما محصور کند یا از شیشه هایی استفاده کنیم که از بیرون نتوان داخل را مشاهده نمود. فقط همین امر خاکستری در مورد پهبادهای شخصی است که مانع ورود این وسایل به دنیای ما در مقیاس جهانی شده است.
امیدواریم که استفاده صحیح از پهبادها سریع تر به دنیای ما رسوخ کند.

تحریریه معماری آرل
منبع: dezeen.com & youtube.com
تعداد بازدید : ۴۰۴۲
نسخه چاپی :  
میلاد

خیلی جذاب بود. رسیدن به شهر های هوشمند و استفاده از پهباد ها به عنوان یکی از اجزای مهم این شهرها دور از انتظار نیست و به زودی میسر خواهد شد.



amir

واقعاااااااااااا فوق العاده بود



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری هتل با نمای پوسته ای هوشمند

معماری هتل با نمای پوسته ای هوشمند

طراحی نمای متحرک مدرن

طراحی نمای متحرک مدرن

اتصالات آینده/استفاده از آهک در زیباسازی شهری

اتصالات آینده/استفاده از آهک در زیباسازی شهری

طراحی المان شهری با توجه به فلسفه طبیعت و تکنولوژی

طراحی المان شهری با توجه به فلسفه طبیعت و تکنولوژی

طراحی و معماری آسمان خراش های چوبی: آیا می توان برج امپایراستیت را با سازه ای چوبی ساخت؟

طراحی و معماری آسمان خراش های چوبی: آیا می توان برج امپایراستیت را با سازه ای چوبی ساخت؟

ساخت یک خودرو توسط یک معمار ، نه یک مهندس

ساخت یک خودرو توسط یک معمار ، نه یک مهندس

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir