۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ ۱۵:۱۵
بازی معمارانه سوپر ماریو
تحریریه معماری آرل

برای ما در زمان کودکی اولین تعامل با جهان از طریق اشکال، بلوک های بازی و لگوها صورت گرفته است اما با گذر زمان اشتیاق به این بازی ها در ما کمرنگ تر شده و به فعالیت های منفعلانه تر رو می آوریم، فعالیت هایی همچون تماشای تلویزیون به جای داستان پردازی، یا پیام دادن به دوستانمان در فضای مجازی به جای خیالپردازی های هر روزه. برای کسانی که جذابیت ساخت و ساز هیچوقت برایشان متوقف نمی شود، فهرستی از بازی های ویدئویی که هر معمار یا علاقه مند به طراحی و یا حتی کسانی که عاشق لگوبازی هستند را در ادامه فراهم کرده ایم.
این فهرست بازی های فراگیر و محبوب همگان از جمله SimCity  و Minecraft  و همینطور بازی های کمتر شناخته شده مانند Monument Valley  و  Calvino Noir را شامل می شود. این بازی ها با این هدف طراحی شده اند که بازی کنندگان را به واسطه حس کنجکاوی، خلاقیت و یا حل معما، هیجان زده کنند. در برخی از این بازی ها بازیکن می تواند یک بنای یادمانی و یا یک شهر بسازد و برخی دیگر از این بازی ها نمونه ای هستند از اینکه چگونه معماری می تواند از راهی که نمی توان به سادگی فهمید، احساسات را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هم بازی را می شناسید که در این لیست قرار نگرفته ولی متناسب با این فهرست است، حتما برای ما پیام بگذارید.

1. بازی The Sims و SimCity طراحی شده توسط EA Maxis

تقریبا نکته مبهمی در مورد بازی های The Sims و SimCity وجود ندارد که در نگاه اول به این بازی ها درک نشود. این دو بازی ویدئویی به کاربران اجازه می دهند که محدوده اطراف خود و یک شهر را بسازند و همینطور با قابلیت ساخت یک فضای آرمانشهر گونه یا ضد آرمان شهری، امکان به تصویرکشیدن زندگی انسانی را نیز فراهم کرده است. اگرچه سازنده این مجموعه، ویل رایت، بازی Simcity را به عنوان یک "تجربه مجرمانه" توصیف می کند اما می توان این بازی را تجربه ای دانست که می تواند الهام بخش آن باشد که چگونه یک فرد می تواند خود را در طراحی فضای داخلی و منظر شهری، به گونه ای که پیش از این سابقه نداشته است، غرق کند.

2. بازی Calvino Noir طراحی شده توسط Dan Walters

کسانی که بازی Calvino Noir را بازی کرده اند، ممکن است در میانه فضاهای پیچیده و آسمانخراش های مخفی شده زیر سایه ها که با نزدیک شدن بازیکن به آنها، محو می شوند، احساس سردرگمی داشته باشند. این بازی ماجراجویانه، که جذابیت های بصری آن وابسته به معماری است ملهم از ژانر سینمایی نوآر و همینطور آثار معمار قرن هجدهمی Charles de Wailly می باشد. سازنده این بازی، دن والترز، که خود نیز معمار است می گوید که جلوه های بصری این بازی بیشتر متاثر از پرسپکتیوهای معمارانه، به دلیل کیفیت دراماتیک و مجسمه گونه آنها، بوده است. 

3. Super Mario Odyssey طراحی شده توسط Nintendo

این بازی که به تازگی توسط Nintendo Switch منتشر شده است، در زمان انتشار با این عنوان مطرح شد که "یکی از منحصر به فردترین کاراکترهای بازی به یکی از بهترین بازی های ماجراجویانه بازگشت." در ماموریت ماریو برای نجات پرنس پیچ از دست دشمن همیشگیش، Bowser، ماریو به یک سفر ماجراجویانه به سراسر جهان می رود که باعث می شود جهان شگفت انگیز و پر از ریزه کاری"Kingdoms"را طی کند، از دنیای زیرآب فانتزی و شهرهای کویری گرفته تا شهر New Donk که براساس شهر نیویورک ساخته شده است. 

4. بازی Monument valley طراحی UsTwo

این بازی ویدئویی و مینیمال، یک پازل ملهم از آثار هنرمند مشهور ام سی اشر است، که به صورتی ساخته شده است که یادآور مناره های اسلامی و قلعه های اسکاتلندی باشد. الکساندرا لنج، منتقد معماری مجله اینترنتی Curbed، جذابیت بازی Monument Valley را در جاذبه های معمارانه آن که  متاثر از معماران دهه 70 و سبک دیکانتسراکتویسم است، می داند. او می گوید در حین این بازی احساس می کردم طراحان آن، هم از روی قصد و هم گاهی ناآگاهانه، بسیاری از درس های معماری مدرن را به کار برده اند. اما بعلاوه احساس کردم که معماران می توانند از این بازی چیزهای زیادی یاد بگیرند، ازاین که مردم چگونه در یک فضا حرکت می کنند، در مورد اینکه غریزه ما با چه اتفاقاتی در مورد یک بنا آشکارانه مخالفت می کند و اینکه چه حرکت هایی در یک بنا غیرممکن است درحالیکه بنا به ما این حرکت را پیشنهاد می دهد.
برای آنهایی که می خواهند به دنیای بازی های ویدئویی گام بگذارند،  مدیر بازی های USTwo، نیل مک فارلند، گفته است که قصد داشته بازی Monument valley یک بازی برای کسانی باشد که اهل بازی نیستند، بازی که امتیاز منفی نداشته و درگیر هیچ محدودیت زمانی نیست. بعلاوه این بازی یک افزونه 8 فصلی به نام Forgotten Shores دارد. Eulidean Lands نیز بازی monument valleyگونه دیگری است که می توانید آن را نیز امتحان کنید.

5. بازی Minecraft طراحی شده توسط Mojang

بازی Minecraft که شاید بتوان آن را یکی از مشهورترین بازی های این فهرست نامید، یک بازی ویدئویی مستقل است که توسط یک فرد و نه یک شرکت و بدون پشتوانه تولید بازی های ویدئویی ساخته شده است. ازآنجا که این بازی، که برنده جایزه نیز شده است، از گونه بازی های سندباکس می باشد، به بازیکن آزادی عمل داده می شود تا با جهان بدون قالب های خطی و محدودکننده، ارتباط برقرار کند. اگر این بازی یک هدف داشته باشد، آن هدف را خود بازیکن خلق می کند. اگرچه به نظر می رسد مکعب های این بازی به اندازه کافی به عنوان بلوک های ساختمانی ساده هستند، اما بازیکن می تواند سازه ای عظیم با استفاده از این بلوک ها بسازد که با پیچیدگی دنیای واقعی معماری رقابت می کند. 

6. بازی Design Home طراحی شده توسط  Glu Mobile

این بازی موبایل مشهور برای سیستم های اندروید و IOS ، نهایت یک فضای ماجراجویانه برای تجربه طراحی داخلی است، البته در یک فضای رقابتی. بازیکن ها می توانند مبلمان و دکور موردعلاقه خود را از برندهای واقعی برای طرح خود برای هر نوع فضایی انتخاب کنند و در چالش های روزانه طرح خود را به مسابقه و رای می گذراند. اگر آنچه را که در دنیای مجازی ساخته اید دوست دارید می توانید روی آبجکت ها کلیک کرده و آنها را مستقیما از این اپلیکیشن خریداری کنید. 

7. بازی Gone Home طراحی شده توسط Fullbright

وبسایت Polygon بازی Gone Home را بازی سال 2013 نامید. در این بازی ویدئویی، بازیکن، رویکرد همیشگی گشتن به دنبال یک خانه تسخیرشده را دنبال می کند، جایی که قهرمانان این بازی باید عمارتی بزرگ را بیابند که از عمو اسکار بزرگ به ارث رسیده است. در حین بازی بازیکنان نوارهای کاست، یادداشت، کارت پستال و نامه هایی را می بابند که نه تنها در مورد اتفاقات درون خانه خبر داده، بلکه راز ساکنان آن را نیز برملا می کند. در مقایسه با بازی هایی مانند SimCity و Cities:Skilines بازی Gone home در ابتدا به نظر ساده تر می آید و به جای آنکه بازیکن خلق کند، به کشف می پردازد. اما آنچه این بازی به ما یادآوری می کند این است که یک فضای منفرد می تواند آنقدر غنی باشد که حواس یک فرد و احساسات او را تحریک کند. 

8. بازی Cities in Motion طراحی شده توسط Colossal Order

در بازی Cities in motion هدف بازیکن ساده است: تکمیل و بهبود یک سیستم حمل و نقل عمومی در آمستردام، برلین، هلسینکی و وین. انتخاب شما چیست؟ قطارهای مترو، تراموا، قایق، اتوبوس یا هلیکوپتر. از زمان انتشار این بازی در سال 2011 افزونه های متعدد دیگری برای این بازی انتشار یافته است که امکان بازی را در شهرهای دیگر همچون توکیو و لندن نیز امکان پذیر می کند. به عنوان یک بازی شبیه ساز تجاری، راه برنده شدن این است که یک نفر را به این چالش بکشانید که از خود بپرسد " چگونه می توانم شهر خود را بهتر کنم؟" سوالی که خیلی ها باید از خود بپرسند اما اینکار را نمی کنند.

9. بازی Mirror Edge Catalyst طراحی شده توسط Electronic Arts 

در بازی Mirror Edge Catalyst ( و همینطور نسخه اصلی Mirror Edge که در سال 2008 انتشار یافت) می توانید تمام هیجان آویزان شدن از یک برج یا حتی ورزش پارکور را بدون اینکه زندگی خود را به خطر بیاندازید، تجربه کنید. این بازی، حول یک قهرمان می چرخد که باید یک شهر ضدآرمانشهری را پیموده و ماموریت خود را تکمیل کند و با دشمنان مبارزه کند. آنگونه که وبسایت Polygon در مورد ویژگی های این بازی می گوید " اگرچه شهر شیشه ای Mirror Edge Catalyst یک جهان گسترده است اما بازیکنان باید مرحله به مرحله قفل آن را باز کنند."

10. بازی cities:skilines طراحی شده توسط Colossal Order

اگرچه بازی Simcity ممکن است یکی از مشهورترین بازی های شبیه ساز برنامه ریزی شهری باشد اما بازی cities:skilines بی شک یکی از محبوبترین بازی ها در این ژانر است. در این بازی ویدئویی بازیکن قادر است برای محله های مختلف پلیس بگذارد و سیستم های حمل و نقل تکامل یافته تری را استفاده کند. به عنوان شهردار، بازیکن می تواند همینطور با آلودگی، جرائم و بیماریها مقابله کرده و دسترسی به آب سالم را فراهم آورد. بازیکن در مواجهه با اتفاق های تصادفی و نه چندان فاجعه آمیز می تواند به سادگی بدور از هیچ اعتراض و ناکارآمدی، روی برنامه ریزی شهری تمرکز کند. 

11. بازی Infra طراحی شده توسط کمپانی Loiste Interactive

بازی ویدئویی Infra با ماهیت سازمانی، علائق سینمایی بازیکن را هدف گرفته و آنها را به ماجراجویی می کشاند که قهرمانان بازی که مهندسان هستند را به رقابت دربرابر شهر تخیلی فاسد و از هم پاشیده Stalburg ترغیب می کند. این بازی متاثر از crumbling America است، مستندی که مشکلات زیرساختی آمریکا مانند سیستم های معیوب آب و فاضلاب و اتوبان های تخریب شده را بررسی می کند. با الهام از این مستند، طراح بازی Oskari Samiola، قصد داشته است که بازیکنان با لابیرنتی از خرابه ها رو در رو شده و نواقص را تنها با استفاده از یک دوربین و چراغ قوه در دست، حل کنند. 

12. بازی Design This Home و بازی Design this Castle طراحی شده توسط App Minis

گاهی شما بازی های ساده و شیرین مثل شکلات را می پسندید، در این صورت بازی اعتیادآور Design This Home و در ادامه آن Design This Castle انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. در این دو بازی رایگان اندروید و iOS، شما صدها صدها گزینه در اختیار دارید تا خانه و یا قصر خود را با آنها،  به سبک و سلیقه خود طراحی کنید. هدف همیشه این است که بهترین را بسازید، در مورد بازی Design this Home خانه بهتر ارزش بالاتری داشته و امتیاز بیشتری کسب می کند. 

13. بازی Anima Crossing: Pocket Camp طراحی شده توسط Nintendo

آخرین نسخه مجموعه Animal Crossing یعنی Pocket Camp یک کمپ را شبیه سازی می کند که بازیکنان می توانند آن را هر طور که می خواهند دکور کنند. برای اینکه مبلمان موردنظر خود را به دست آورید باید متریال خام برای مبل سازان محلی تهیه کنید و یا به فروشگاه ها برای پیدا کردن یک مبل جدید سر بزنید، همه این ها در حالی صورت می گیرد که باید با روستانشینان اطراف (animal villagerها) ارتباط برقرار کنید. 

 


کدام بازی را می پسندید و علاقمند هستید آن را بازی کنید؟

تحریریه معماری آرل
منبع: curbed.com


 

تعداد بازدید : ۱۹۰۶۸
نسخه چاپی :  
مانی

بنظرم یک معمار صد در صد باید asassins creed unity نصب کنه



محبوبه احمدی

خیلی علاقه کند به بازی۶شدم



محبوبه احمدی

خیلی علاقمند شدم تا بازی شماره ۶رو انجام بدم



محمدکارخانه ای

شماره ۱۰



معصومه نوری پور

من خیلی اهل بازی نیستم اما این بازی ها به نظر جالب اومد و دوست دارم بازی شماره 6 رو تجربه کنم .



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
بازی شهر سازی بلاک هود با رویکرد معماری پایدار

بازی شهر سازی بلاک هود با رویکرد معماری پایدار

پیش بینی های تکنولوژی 2020 :  هوش مصنوعی و دوره سوم محاسبات

پیش بینی های تکنولوژی 2020 : هوش مصنوعی و دوره سوم محاسبات

سیستم هوشمند اتوماسیون خانگی با نرم‌افزار فوق‌العاده + ویدیو

سیستم هوشمند اتوماسیون خانگی با نرم‌افزار فوق‌العاده + ویدیو

۲۷ لوگوی گوگل به مناسبت رویداد های معماری

۲۷ لوگوی گوگل به مناسبت رویداد های معماری

شبکه‌ای از خیابان‌های زیرزمینی در لس‌آنجلس

شبکه‌ای از خیابان‌های زیرزمینی در لس‌آنجلس

BIM چیست و چرا به نظر می رسد که BIM در طراحی معماری امروز، نقشی اساسی دارد؟

BIM چیست و چرا به نظر می رسد که BIM در طراحی معماری امروز، نقشی اساسی دارد؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir