۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ ۱۲:۲۵
تحریریه معماری آرل
همکاری مشترک میان سه موسسه خیریه ی Newstory، شرکت فن آوری ICON و استودیو طراحی Fuseprject منجر به حذف معضل جهانی بی خانمانی شد و یا لااقل قدمی مثبت در راستای به پایان رسانیدن آن برداشته شد!
اگر مایلید تا بدانید چگونه این امر محقق گردیده است با آرل همراه باشید...
این گروه اخیرا از اولین نمونه پرینتر سه بعدی جهت احداث ساختمان در منطقه ی Tabasco در مکزیکو ی جنوبی پرده برداری کرده اند. آقای Yves Behar و استودیو طراحی او به نام Fuseproject خانه هایی را طراحی کرده اند که حاصل همکاری مستقیم آنها و ساکنان این منازل است. طبق گفته ی Beher  :
"بر مبنای مذاکراتی که با ساکنان این منازل داشتیم متوجه شدیم که آنها تمایلی به زندگی در مسکن های فردی را نداشته و این امر پاسخ گوی نیاز آنها نمی باشد. بلکه آنها  ترجیح می دهند تا خانه های شان در کنار یکدیگر احداث شده و به صورت یک اجتماع بزرگ زندگی کنند"
همین مهم ما را بر آن داشت تا سیستمی طراحی کنیم که قابلیت تطبیق پذیری با عوامل گوناگونی نظیر شرایط آب و هوایی، افزایش تعداد افراد خانواده و متراژ فضاها و سایر برنامه های گوناگون را دارا باشد. به همین جهت ساکنان این خانه ها در طی روند انتخاب زمین و پروسه های برنامه ریزی دخالت داده می شوند تا اطمینان لازم جهت برآورده شدن کلیه نیازهایشان فراهم گردد.


نتیجه شامل احداث خانه هایی یک طبقه با مساحتی معادل 45 متر مربع است که در اختیار فقیر ترین اقشار جامعه ای قرار می گیرد که همیشه در زمره ی آخرین افرادی بوده که از اختراعات و تکنولوژی روز بهره می برند. در همین راستا استودیو ICON چاپگر سه بعدی خود به نام Vulcan II را به این منطقه ارسال کرد.
روند کار این پرینتر سه بعدی به این صورت است که در عرض 24 ساعت خانه هایی بر روی بستری بتنی به همراه دیوار های آن پرینت می کند و سایر اجزاء نظیر درب ها، سقف ها و پنجره ها در مرحله بعدی به آن اضافه می گردد.

Vulcan II به شیوه ای ساخت و طراحی شده است که در برابر بارندگی، نوسانات برق و سایر عوامل بازدارنده که در مناطق محروم و روستایی وجود دارد به خوبی عمل می کند.
خانه های پرینت شده شامل فضاهایی نظیر دو اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می باشند. دیوارها های خارجی با رنگ هایی ملایم به همراه بام شیب دار یک طرفه از جمله عناصری هستند که نمای خارجی این خانه ها را رقم می زنند. بام های یک طرفه  محافظ مناسبی در برابر باران های شدید می باشد. همچنین بستر بتنی اجراء شده به همراه دیواره ها، سازه را در برابر فعالیت های لرزه ای ایمن می سازند.
احداث این مساکن با متریال شرکت ICON که به شکل ماگما های مذاب شده بتنی هستند تضمینی ست در جهت استحکام و قدرت این بنا ها.
یک پاسیو کوچک به همراه سایه بانی در ایوان وروردی تبدیل به فضایی جهت تعامل اجتماعی ساکنان خانه با سایرین گردیده است.

Beher فضاهای داخلی را جهت تهویه مطبوع به صورت باز طراحی کرده است. کلیه این ساختمان ها به سیستم برق رسانی و آب رسانی مجهز می باشند. هزینه اقامت در این خانه ها معادل 400 پزو ی مکزیک در ازای هر ماه است که این رقم جهت 7 سال و بدون هیچ گونه سود و ودیعه ای در نظر گرفته شده است.
ساکنان این خانه ها پناه گاه امنی دارند که در حال گسترش برای نسل های آتی است. پیش بینی می شود که تا سال آینده در حدود 50 خانه دیگر به همین شیوه احداث گردد تا ما را یک قدم دیگر در جهت به پایان رساندن معضل جهانی بی خانمانی یاری رساند.

خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj
خانه مسکونی با 3d vdkj

تاریخچه ساخت شهرک مسکونی پرینتی با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی

تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی در ساخت شهرک مسکونی پرینتی برای اولین بار در سال 2004 توسط یک پروفسور از دانشگاه کارولینای جنوبی ابداع شد. از آن زمان تاکنون از این تکنولوژی استقبال نسبتا گسترده‌ای شده است. زیرا با استفاده از آن می‌توان در کمتر از 20 ساعت یک خانه مسکونی جدید ساخت. پرینتر سه بعدی که پروفسور اختراع کرد، بر روی یک بازوی رباتیک سوار می‌شود و لایه‌های بتونی را بر روی هم قرار می‌دهد تا یک مدل سه‌بعدی سیمانی ایجاد کند. 
اگرچه این فناوری خصوصیات مطلوبی همچون کاهش هزینه و ضایعات، سرعت ساخت بالاتر، کاهش اتفاقات ناگوار و امکان ساخت اشکال پیچیده معماری را دارد، اما از آن کمتر استفاده میشود. امروزه در برخی از کشورهای درحال توسعه با استفاده از پرینتر سه‌بعدی در کمتر از 24 ساعت خانه‌هایی با متراژ تقریبی 55 تا 75 مترمربع ساخته می‌شود. 

نحوه عملکرد پرینترهای سه‌بعدی در ساخت شهرک مسکونی پرینتی

در ساخت شهرک مسکونی پرینتی بتن معمولی کاربرد ندارد. زیرا لازم است قبل از تکمیل کار ساخت خانه، بتن سفت و سخت شود، درحالی‌که بتن معمولی این خاصیت را ندارد. بنابراین برای ساخت خانه‌ها با پرینتر سه‌بعدی استفاده از بتن زودگیر که خواص تنظیم سریع را دارد، توصیه می‌شود. 
عملکرد تکنولوژی پرینتر سه‌بعدی تا حدودی شبیه به آجرچینی سنتی خواهد بود. در این دستگاه ریل‌هایی وجود دارد که اطراف زمین موردنظر برای ساخت خانه نصب می‌شوند و این ریل‌ها وظیفه هدایت بازوهای الکترونیک دستگاه را برعهده دارند. با حرکت جلو و عقب این بازوها بر روی ریل، بتن‌ها به‌صورت لایه لایه بر روی هم قرار می‌گیرند و ساخت دیوارهای خانه موردنظر در طرح‌های دلخواه تکمیل می‌شود. 
البته لازم به ذکر است که فعلا از این پرینترها فقط برای ساخت خانه‌ها با متراژ کم کاربرد دارد و تاکنون آن‌ها در ساخت هتل، ویلا یا عمارت‌های لوکس مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. چالشی که پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت شهرک مسکونی پرینتی دارند، جلب اعتماد مسئولین و مردم است. باتوجه‌به نیاز افراد به مسکن ایمن، پایدار و مقرون‌به‌صرفه تعداد افراد کمی به این فناوری اعتماد کرده‌اند.

مزایای استفاده از پرینتر سه‌بعدی در ساخت شهرک مسکونی پرینتی

اگرچه هنوز هم در بسیاری از کشورها پرینتر سه بعدی نتوانسته به‌صورت کامل جایگزین تکنیک‌های ساختمان‌سازی شود، اما استفاده از آن در ساخت خانه های مسکونی مزایای غیرقابل انکاری دارد. 

کاهش زمان ساخت

طراحی و ساخت خانه‌ها به روش سنتی و متداول یک کار سخت و زمان‌بر خواهد بود و سرعت عمل پرینترهای سه‌بعدی در ساخت‌خانه‌های مسکونی باعث جذاب‌شدن آن‌ها و ضرورت استفاده از آن‌ها می‌شود. این فناوری قادر است مراحل ساخت یک ساختمان را که به شکل عادی 6 ماه زمان نیاز دارد، در مدت زمانی حدود یک ماه و نیم به پایان برساند. بنابراین استفاده از آن برای ساخت ساختمان‌های اضطراری که باید طی زمان کوتاهی تکمیل شوند، مفید خواهد بود.

کاهش هزینه‌های ساخت

استفاده از این پرینترهای سه‌بعدی در ساخت شهرک مسکونی پرینتی علاوه‌بر کاهش زمان ساخت، باعث کاهش هزینه‌های ساخت نیز می‌شود. زیرا با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی در مقایسه با روش‌های سنتی ساختمان‌سازی مواد اولیه و نیروی کار کمتری مصرف خواهد شد. 

کاهش ضایعات ساختمانی

استفاده از این فناوری در ساخت خانه‌های مسکونی به انرژی کمتری نیاز دارد و حدود 30 درصد از ضایعات تولیدشده در یک پروژه عمرانی را کاهش می‌دهد. بنابراین این روش به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.
 
تحریریه معماری آرل
تهیه و ترجمه: سالومه معمری
منبع : yankodesign
تعداد بازدید : ۶۲۷۴
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
چگونه می توان با جلبک انرژی ساختمان را تامین کرد؟ + ویدیو

چگونه می توان با جلبک انرژی ساختمان را تامین کرد؟ + ویدیو

فیسکر آتلانتیک با پیشرانه ب ام و

فیسکر آتلانتیک با پیشرانه ب ام و

نمایی  با تکنولوژی  جدید ،زیبا و خلاقانه!

نمایی با تکنولوژی جدید ،زیبا و خلاقانه!

نوآوری در سیستم امنیتی هوشمند : KORNER

نوآوری در سیستم امنیتی هوشمند : KORNER

پروژه تانگو گوگل و  نقشه سه بعدی

پروژه تانگو گوگل و نقشه سه بعدی

رونمایی از اتوبوس غولپیکر مخصوص کاهش ترافیک!

رونمایی از اتوبوس غولپیکر مخصوص کاهش ترافیک!

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir