ایستگاه راهآهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهرهبرداری از محور تبریز – جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر افتتاح شد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ خورشیدی محور تبریز- تهران بهطول ۷۴۸ کیلومتر به بهرهبرداری رسید.
طراح این ایستگاه معمار فرانسوی فرناند پویون می باشد.از ویژگیهای برجسته ایستگاه راهآهن تبریز میتوان به حمل و نقل بینالمللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز-رازی، حمل و نقل بینالمللی کالا به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق محور تبریز-جلفا و تنها خط برقی راهآهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد.
طراح ساختمان جدید این ایستگاه خیدر غیایی شاملو بوده است.