۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : چهارشنبه , ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۰
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره
تحریریه معماری آرل
آجر به عنوان یکی از گسترده ترین و پرکاربردترین متریال های شناخته شده در جهان، بدون شک، بسیار متنوع، کم هزینه و با کاربرد آسان است. اگرچه معمولاً در سطوح عمودی مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای استفاده در قسمت های افقی مانند کف، نیز از خواص بسیار خوبی برخوردار است.
آجر به دلیل طیف وسیعی از الگوها ، بافت ها و مدل های چیدمان مختلف ، ترکیبات گرافیکی خوبی ایجاد می کند و فضاها را از نظر معیارهای زیبایی شناسی گرمتر و دعوت کننده جلوه گر می سازد در مورد فضای داخلی بهتر است از آجر دست ساز استفاده شود که از نظر فنی به دلیل ماندن بیشتر در کوره، مقاومت بیشتر و جذب کمتر شناخته شده است. شایان ذکر است که آجر خشتی در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است ، بنابراین استفاده از لایه ضد آب هر دو سال یکبار ، به همراه یک لایه رزین اکریلیک مخصوص حلال ، برای پوشش آن بسیار مهم است. در ادامه با 9 پروژه که آجر به عنوان یک متریال همه کاره برای همه قسمت هایشان استفاده شده با آرل همراه باشید....

مزایا و کاربرد آجر در معماری

آجر به عنوان یکی از گسترده ترین و پرکاربردترین متریال های شناخته شده در جهان، بدون شک، بسیار متنوع، کم هزینه و با کاربرد آسان است. اگرچه معمولاً در سطوح عمودی مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای استفاده در قسمت های افقی مانند کف، نیز از خواص بسیار خوبی برخوردار است.
آجر به دلیل طیف وسیعی از الگوها ، بافت ها و مدل های چیدمان مختلف ، ترکیبات گرافیکی خوبی ایجاد می کند و فضاها را از نظر معیارهای زیبایی شناسی گرمتر و دعوت کننده جلوه گر می‌سازد در مورد فضای داخلی بهتر است از آجر دست ساز استفاده شود که از نظر فنی به دلیل ماندن بیشتر در کوره، مقاومت بیشتر و جذب کمتر شناخته شده است. شایان ذکر است که آجر خشتی در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است، بنابراین استفاده از لایه ضد آب هر دو سال یکبار ، به همراه یک لایه رزین اکریلیک مخصوص حلال ، برای پوشش آن بسیار مهم است. در ادامه با 9 پروژه که آجر به عنوان یک متریال همه کاره برای همه قسمت هایشان استفاده شده با آرل همراه باشید....

9 پروژه عالی به‌عنوان نمونه کاربرد آجر در معماری

آجر سنتی چه استفاده‌ای در سبک معماری مدرن می‌تواند داشته باشد؟ این سوالی است که بسیاری از معماران جوان به سردی به آن پاسخ می‌دهند. البته اخیرا نگاه خلاقانه‌ای به ترکیب سنت و مدرنیته در معماری پدید آمده است. 9 پروژه در این بخش با نمای آجری زیبا خود یا حتی استفاده از آجر در تمام بخش‌ها، بار دیگر آجر را به‌عنوان یک متریال جدی به رخ می‌کشند.

عبادتگاه سینت برنارد در آرژانتین کار Nicolás Campodonico

عبادتگاه مسیحیان با عنوان سینت برنارد به مساحت کل 92 مترمربع در سال 2015 در شهر لا پلایوسا کشور آرژانتین ساخته شد. پیش از این عبادتگاه، یک خانه روستایی در این مکان وجود داشت که تماما آجری بود. معماران با تخریب این خانه و استفاده از آجرهای سنتی آن، به طراحی عبادتگاه پرداختند.
منفذ عبادتگاه رو به جهت طلوع خورشید قرار دارد و به‌خوبی آفتاب را در طول روز به داخل راه می‌دهد. بیرون از بنای عبادتگاه، دو میله، یکی افقی و یکی عمودی برپا شده‌اند که در طول روز، به‌طور جداگانه به شکل سایه روی دیوارهای داخلی حرکت می‌کنند. سپس در یک زمان خاص به هم می‌رسند و نماد صلیب کاملی می‌سازند.

Capilla San Bernardo / Nicolás Campodonico
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره







خانه فرش اند گرین در لندن کار Sanya Polescuk Architects

خانه Fresh and Green یک پروژه بازسازی گسترده برای یک خانه باغ کوچک در شهر لندن است که در سال 2019 انجام شد. به گفته گروه SPA، کاربرد آجر در معماری این پروژه بسیار چشمگیر بود. در این پروژه، همه فضاهای قبلی با مدل‌سازی جدید حفظ شدند و فضاهای تازه‌ای نیز با تمرکز بر ارتباط بین محیط بیرون و داخل اضافه شد.
از طریق بازی با نوع، الگو و طرح آجرهای کف ساختمان، کارکرد فضاهای مختلف این پروژه تعیین شده است. در سالن ورودی، یک طاق تماما آجری دقیقا مطابق با نمای آجری زیبا این پروژه وجود دارد. فضاهای افزوده شده در پشت ساختمان، بدون استفاده از شیشه و کاملا از آجر ساخته شده‌اند تا به دلیل خاصیت خنک‌سازی آجر، از گرمای بیش‌ازحد فضا جلوگیری به عمل آید. رنگ آجرهای این فضا نیز روشن‌تر است که به خنک‌سازی بیشتر کمک می‌کند. وجود آجر در کف پشت‌بام ساختمان نیز به زیبایی باغچه می‌افزاید.

Fresh and Green House Extension / Sanya Polescuk Architects
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره






خانه آجری در چین کار معماران AZL

خانه آجری با مساحت سایت کل 580 مترمربع در سال 2008 در نانجینگ چین طراحی و ساخته شد. طراحان برای این پروژه، از خانه‌های سنتی منطقه روستایی پیرامون الهام گرفتند. آجرهای تراکوتای ساختمان همگی با استفاده از مصالح منطقه ساخته شده‌اند. همچنین پیمانکاران و کارگران ماهر از اهالی منطقه برای ساخت این بنا استخدام شدند. آن‌ها کاربرد آجر در معماری این خانه را مطابق با سبک معماری مدرن به‌خوبی پیاده کرده‌اند و این کار به اقتصاد منطقه نیز کمک کرد.
نمای آجری زیبا در این پروژه با سه بافت متفاوت از آجر طراحی شد. این پروژه متعلق به یک شاعر معروف چینی است. با همکاری ساکن هنرمند پروژه و بهره‌گیری از ترفندهای خلاقانه، هزینه طراحی ساختمان به قیمت بسیار پایین 80 یورو به ازای هر مترمربع تمام شد.

Brick House / AZL architects
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره






کاربرد آجر در معماری خانه SEL در مکزیک کار CampoTaller

خانه SEL یک پروژه بازسازی خانه قدیمی با مساحت 220 مترمربع در مکزیک است که در سال 2016 تکمیل شد. مصالح اصلی به‌کاررفته در خانه قدیمی، آجر بود. البته معماران هنگام بازسازی، آجر را به‌عنوان متریال اصلی به کار نبرده‌اند، بلکه بافت آجری را چه در طراحی فضای داخلی منزل و چه فضای بیرونی، همسو با طرح ابتدایی سنتی برگزیده‌اند؛ به‌خصوص نمای آجری زیبا در بعضی زوایای این پروژه، بسیار به چشم می‌آید.

S E L House / CampoTaller
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره




خانه آجری در هند کار معماران Srijit Srinivas

می‌توانیم بگوییم که تقریبا سرتاپای این پروژه را آجر تشکیل می‌دهد و بیهوده نیست که نام خانه آجری را برایشان انتخاب کرده‌اند. این خانه در سال 2019 در هند برای یک زوج جوان پزشک و 2 فرزندشان طراحی شد. طراحان قصد داشته‌اند سبک معماری مدرن خود را با استفاده از مصالح آجر به حالت نوستالژی درآورند. آن‌ها با ترکیب بتن و آجر در فضای داخلی، حس گرما و صمیمیت را انتقال می‌دهند. ارتباط بین محیط بیرون و درون با وجود منافذ نور، سیستم تهویه آجری، گیاهان و حتی آبگیرهای داخلی ممکن می‌شود.

The Brick House / Srijit Srinivas - ARCHITECTS
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره






مجیسترت تاورز 5 در آفریقای جنوبی کار معماران Jeremy Steere

پروژه 5 Magistrate Towers به‌عنوان امتداد یک خانه سنتی آفریقایی برای ساخت 2 اتاق‌خواب مجزا طراحی شد. هدف این بود که متریال پروژه بومی باشند و نیاز به تعمیرات نداشته باشند. به همین دلیل، آجر مناسب‌ترین گزینه بود. یک برج پلکانی آجری برای دسترسی به اتاق‌خواب‌ها در 2 طبقه بنا در نظر گرفته شده است. نمای آجری زیبا در این پروژه بدون هیچ روکاری، بسیار مقاوم خواهد بود.

5 Magistrate Towers / Jeremy Steere Architect
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره






فروشگاه ملز براشز در برزیل کار Estúdio Mineral + Plante Comigo

ترکیب سرامیک‌های طرح آجر و رنگ سفید در متریالی مانند کوریان، حس پاکی و نابی را هم‌زمان به خریداران این فروشگاه منتقل می‌سازد. کاربرد آجر در معماری فروشگاه عطر Mels Brushes مستقیم نیست؛ بلکه طراحان از بافت و رنگ آجر برای انتقال حس گرما و دنجی استفاده کرده‌اند. طرح آجر می‌تواند ترکیب رنگ خنثی برای سبک معماری مدرن فروشگاه را نیز حفظ کند.

Mels Brushes Store / Estúdio Mineral + Plante Comigo
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره




استادیوم کریکت رواندا در کشور رواندا کار Light Earth Designs

در ساخت این استادیوم در سال 2017، هدف این بود که با استفاده از مصالح سنتی داخلی مانند کاشی با طرح آجر، هزینه واردات مصالح و میزان نشر گاز کربن کاهش یابد. در طراحی طاق‌های این استادیوم، از طاق سازی مدیترانه‌ای باستانی با کاشی الهام گرفته شده است. هندسه طاق‌ها به شکل توپ کریکت شباهت دارد. کاشی‌ها در سایت استادیوم با استفاده از خاک‌های منطقه و مهارت افراد بومی تهیه شده‌اند. گرانیت نیز برای قسمت‌هایی مورداستفاده قرار گرفت.

Rwanda Cricket Stadium / Light Earth Designs
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره






نمای آجری زیبا پروژه‌ای به نام وزن هیچ در آرژانتین کار Miguel Ortego

این پروژه، در ورودی خانه والتوریا به‌عنوان فضایی برای استراحت، آرامش و به‌عنوان یک بنای تکمیلی ساخته شد. کاربرد آجر در معماری این پروژه از نگاه طراحش، بسیار روحانی و فلسفی بوده است. به‌ویژه، طراح از مفهوم تکرار در اندیشه‌های فریدریش نیچه الهام گرفت. تمرکز طراح بر فضای خالی بین آجرها بود تا مفهوم بی‌وزنی مکرر را به ذهن مخاطب انتقال دهد.

The Weight of the Void / Miguel Ortego
9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره




تحریریه معماری آرل
منبع:آرک دیلی

تعداد بازدید : ۳۲۵۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
سیستم حرارتی گرمایش از کف

سیستم حرارتی گرمایش از کف

هویج بتن را قوی تر و پایدارتر می کند؟

هویج بتن را قوی تر و پایدارتر می کند؟

تیره ترین بنای روی زمین در المپیک زمستانی 2018

تیره ترین بنای روی زمین در المپیک زمستانی 2018

آجر نسوز نما

آجر نسوز نما

طراحی دفتر کار  : سقفی که  فضای بیرون را  به داخل دعوت می کند

طراحی دفتر کار : سقفی که فضای بیرون را به داخل دعوت می کند

خانه های برزیلی: 12 پروژه با چوب بازیافتی

خانه های برزیلی: 12 پروژه با چوب بازیافتی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir