معماری موزه کیمبل-لوئی کان

 معمار : لوئیز کان

مکان : فورت ورث ، تگزاس ، آمریکا (Fort Worth, Texas, United States)

سال ساخت : ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲

معماری موزه کیمبل، موزه کیمبل، لوئی کان

لوئی کان به دلیل حساسیتش نسبت به ارزش نور در طراحی ساختمان «شاعر نور پردازی» نامیده شده است و موزه هنری کیمبل که توسط او طراحی شده چکیده تمام طراحی های خوب نورپردازی با نور روز می باشد. این ساختمان می بایست در زمره کلاسیک های تمام دوران ها قرار گیرد.

معماری موزه کیمبل، موزه کیمبل، لوئی کان

از قدیم نورپردازی موزه های هنری با شک و تردید فراوان همراه بوده، زیرا اشعه ماوراء بنفش موجود در نور روز، بخصوص بر نقاشی ها، می تواند تأثیر مخرب داشته باشد. کان ملایم ترین سطح نور روز را برای روشنائی محیط در موزه کیمبل انتخاب کرد، با تصور اینکه تأثیر مخرب وجود نداشته یا حد اقل بسیار کم خواهد بود. او انتظار داشت با نور روز احتیاجات بیولوژیکی را ارضا نماید، و ایجاد احساس آرامش از طریق آگاهی به زمان، و فراهم نمودن حالت ها و احساس های بسیاری دیگر. این موزه از یک سری طاق های مدور بتنی متصل به یکدیگر به طول ۳۰ متر و به عرض ۷ متر با یک نورگیر سقفی شفاف در امتداد برآمدگی هر طاق ساخته شده است. نور روز از طریق «اتصالات نور طبیعی معلق» «natural light fixlure » که در زیر نورگیر سقفی قرار دارد بازگردانده و تصفیه می شود. اتصالات نور روز شامل قابی است که صفحه ای فلزی به آن متصل شده است، و دارای سوراخ های ریز می باشد که اجازه نفوذ مقداری از نور روز را داده تا هر گونه کنتراست شدید ممکن بین قسمت تحتانی اتصالات و اطراف آن را تعدیل نماید. تصاویر زیر بخش هایی از این موزه هنری را نشان می دهند.

معماری موزه کیمبل، موزه کیمبل، لوئی کان

استفاده از در ختان برای جلوگیری از ایجاد کنتراست نور میان فضای خارجی و داخلی و به وجود آوردن فضایی زیبا و دل چسب به وسیله در کنار هم قرار دادن آب و درختان و افتادن عکس درختان در آب  که تقریبا مثل شگردهای طراحی در معماری سنتی ایران است.

معماری موزه کیمبل، موزه کیمبل، لوئی کان

 

معماری موزه کیمبل، موزه کیمبل، لوئی کان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *