معماری آرل


رستوران چوجی تهران

رستوران چوجی تهران
تحریریه معماری آرل
معمار: گروه معماری آدمون
موقعیت پروژه: تهران، ایران
تیم طراح: شبیر موسوی، امیررضا فاضلی، مهدی کلاهی
متراژ پروژه: 200 متر مربع
سال اتمام ساخت: 2016
با توجه به افزایش سرمایه در تهران، بسیاری از پروژه های معماری یا طراحی داخلی تموماً از تخریب یک بنای موجود شکل گرفته اند و با نام و برندی تازه جایگزین شده اند. این شیوه طراحی و اجرا در طول چند سال گذشته بسیاد تعدد داشته که اثرات منفی و مضری بر روی زیست محیط به وجود آورده است. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

ویلای سی کاج اصفهان

ویلای سی کاج اصفهان
تحریریه معماری آرل
ویلای سی کاج بازسازی یک پروژه مسکونی در حومه شهر اصفهان می باشد که به عنوان چشم اندازی برای اجرای پروژه های کوچک در دست طراحی قرار گرفته است. انتخاب این نام برای پروژه به این علت بوده که سی درخت کاج 30 ساله در محوطه این ساختمان وجود داشته است. مسیر ورودی از حیاط به ساختمان به بدترین شکل ممکن از زیر درختان کاج می گذشت و به همین علت درختان را در خطر نابودی قرار داده بود. گذر از کنار ریشه اکثر درختان جزء نکته های منفی ویلای سی کاج به شمار می رفته که با نگرش معمار به تغییر طرح محوطه تغییر پیدا کرده است. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: جلوه افلاک در گنبد مینا

جلوه افلاک در گنبد مینا
گزارش و عکاسی: الهه کاشی، غزاله عزالدین
جاده ابریشم در دل مجموعه عباس آباد، پس از عبور از پل ابریشم به بوستان شمسی می رسد. جایی که گنبد مینا، به هیات خورشید در دل مجموعه عباس آباد می درخشد. این گنبد نمادی است از سفرهای دور و دراز آسمانی، یادآور رصدخانه مراغه، بوستان منظومه شمسی 11 هزار مترمربع مساحت دارد و در حاشیه جنوبی بزرگراه همت، حدفاصل بزرگراه مدرس جای گرفته است.
گنبد مینا در دل بوستان منظومه شمسی قرار دارد. مجموعه ای که بزرگترین آسمان نمای خاورمیانه لقب گرفته است و هم اکنون مورد استقبال شهروندان بسیاری است. بوستان منظومه شمسی، با هدف ارائه فضایی تفریحی و آموزشی ویژه نجوم، طراحی شده است.برای مشاهده تصاویر و اطلاعات بیشتر در ادامه با آرل همراه باشید....

معماری و طراحی داخلی ویلای برادر کوچک تر علیرضا تغابنی

معماری و طراحی داخلی ویلای برادر کوچک تر علیرضا تغابنی
تحریریه معماری آرل
معماری: علیرضا تغابنی
موقعیت: تهران، لواسان
سال: 1394
مساحت: 812 مترمربع
این پروژه در زمینی قرار میگرفت که از سمت ورودی زمینی تودلی به حساب می آمد و در گودی می نشست اما از سمت پشت به محوطه گسترده که قبلا بستر رودخانه بود مشرف بود. سوال پروژه که چگونه می توان به این مسئله متناقض پرداخت که پروژه در عین حال که در گودی قرار گرفته،بتواند خود را بنمایاند و در بین مابقی پروژه ها گم نشود و شخصیت خود را داشته باشد و همچنین مانع اشراف همسایگانِ بلند قدش بر فضاهای خصوصی و حیاطش بشود. در ادامه با آرل همراه شوید...

سادگی معماری بناهای ایرانی در بطن هندسه پیشرفته

هندسه معماری بناهای ایران
تحریریه معماری آرل
جغرافیای ایران شامل فضای گسترده ای از کویر و فضای گرم و خشک می باشد که توسط رشته کوه های زیادی احاطه شده است. با توجه به این موضوع که بیشتر بافت زمین در ایران از شن، ماسه و سنگ پوشیده شده، معماران ایرانی با شیوه های بی نظیر خود عناصری مهم مانند آجر یا المان های ترکیبی خلق کرده اند. اکثر ساختمان های شهرهای بزرگ تهران یا اصفهان از متریال آجر ساخته شدند و شما می توانید متودهای به کار رفته در ساختمان های آجری این دو شهر را در تمام جهان مشاهده کنید. اما وقتی به گذشته باز می گردید شاهد گنجینه ای باورنکردنی از هندسه و الگوهای بصری هستید که تحول عظیمی در نماسازی معماری ایجاد کرده اند. این هندسه فقط در آجرکاری خلاصه نشده و مشاهده می کنیم که در برخی بناها لایه ای از کاشی با هندسه ای بی نظیر پوسته اصلی را پوشش داده است. هنر خلق پیچیدگی های منظم با استفاده از متریال های گوناگون یکی از توانایی های بی شمار ایرانیان در معماری است که نسبت به آن تسلط خاصی دارند. در دنیای معماری مدرن ساختمان های در لایه های زیادی از گچ، خاک، تخته، شیشه و ... پنهان شده اند. ما می توانیم با مشاهده معماری زیبای ایرانی و هندسه زیبای آن آموزش های گسترده ای از همپوشانی شدن (یکی شدن) سازه و پوسته بنا دریابیم.(یکی شدن پوسته و سازه در اکثر بناها وجود داشته و صرفاً تمام ساختمان های قدیمی ایرانی از این شیوه پیروی نمی کردند.)
در ادامه عناصر اصلی در معماری ایرانی و شیوه استفاده از آن را برای شما قرار داده ایم.

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه هنرمندان ایران

شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه هنرمندان ایران
تحریریه معماری آرل
این مرکز در یکی از باغ های به جا مانده از دوره ناصرالدین شاه قاجار که متعلق به کامران میرزا (پسر ناصرالدین شاه) بوده، در سال 1378 اجرا شده است. باغ که به « فیشر آباد»  شهرت داشته در زمان جنگ جهانی دوم به یک مکان نیمه نظامی تبدیل شده و پس از انقلاب نیز در اختیار نیروهای نظامی قرار گرفته است.  این مکان فرهنگی که به تملک شهرداری در آمده بود توسط رئیس جمهور وقت «سید محمد خاتمی» تحت عنوان «خانه هنرمندان ایران» افتتاح شد. در ادامه با آرل همراه باشید... 

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی

ساختمان شماره 93 تهرانپارس علیرضا تغابنی
تحریریه معماری آرل
معماری: علیرضا تغابنی
سال: 1387
موقعیت:تهران
به قلم معمار پروژه: دفتر های کوچکی مثل دفتر ما،گاهی مراجعانی دارد که پروژه ای در دست دارند که توسط دفتر هایی با حساسیت کمتر نسبت به کیفیت کار(معمولا نزدیک شهرداری ها و متخصص گرفتن جواز)،طراحی شده است.آنها در مرحله ای که ساخت را شروع کرده یادر حین عملیات ساخت،تکایل دارند دستی به سر و روی پلان ها کشیده و نمایی جذاب را برای پروژه فراهم کنند. معمولا پروژه های این چنینی برای دفتر های مانند ما،فاقد جذابیت اند و قبول نکردن این نوع پروژه ها اولین راه حل است. این بار سعی کردیم ببینیم با این نقشه های جواز گرفته و سازه تایید شده و بودجه محدود،چه می شود کرد. در ادامه با ما همراه باشید...

ساختمان مسکونی لاله اقدسیه محمدرضا نیکبخت

ساختمان مسکونی لاله اقدسیه محمدرضا نیکبخت
تحریریه معماری آرل
معماری: محمدرضا نیکبخت
همکاران: شیرین صمدیان٬ علیرضا بختیاری
موقعیت: تهران- اقدسیه
سال: 1385
این پروژه در زمینی به مساحت ۱۰۸۱ مترمربع واقع در خیابان اندرزگو در حال ساخت می باشد. سطح اشغال این پروژه ۴۲۱۵ درصد در هر طبقه و به صورت برج باغ می باشد. این پروژه شامل ۴ طبقه زیرزمین٬ یک طبقه همکف ( یک لابی و یک واحد ساختمانی) و ۱۰ طبقه مسکونی می باشد. هر طبقه شامل ۲ واحد است. در ادامه با ما همراه باشید...

شگفتی نقوش هندسی در معماری اصفهان!

تحریریه معماری آرل
استفاده از نقوش هندسی در معماری اسلامی از جمله خصایص شاخص و مهم هر بنایی است و تزئینات آن شامل: گچ بری، آجرکاری، سنگ کاری و کاشی کاری می شود که در تلفیق با یکدیگر نمایش شگفت از زیبایی ها را به وجود می آورد. نقوش هندسی در معماری اصفهان تنوع فوق العاده ای داشته و تداعی گر شکل و ترکیب تازه ای از جذابیت در بنا هستند. این انیمیشن نقوش هندسی بنا را در قالب یک ویدئو به تصویر کشیده که شما را به مشاهده ی آن دعوت می کنیم. با ما همراه باشید...

شنبه های نگاه آرل به تهران: برج آزادی (شهیاد)

برج آزادی،شهیاد
گزارش: مهرداد نجیب زاده
عکاس: مسعود فلاح
برج آزادی یا همان برج شهیاد نمادی از معماری تهران در فرم و قالب معماری ایران می باشد. این ساختمان زیبا که یکی از نشانه های اصلی شهر تهران به شمار می رود توسط حسین امانت در سال 1349 طراحی و ساخته شده است. می توان عنوان کرد تقریباً در تمام نقاط دنیا ایران را با معماری برج آزادی به عنوان نماد می شناسند. برج آزادی، به عنوان نماد "ایرانِ مدرن" و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میانه یکی از میدان‌های اصلی غربِ تهران به نام میدان شهیاد و آزادی کنونی واقع شده است. در ادامه تور کوچکی از ویژگی ها و کاستی های بیرون و درون برج را برای شما قرار داده ایم تا تجربه ای بس کوتاه از یک روز آرل در این مکان را حس کنید. 
با آرل در ادامه همراه باشید...

طراحی داخلی جواهر فروشی رحیم زاده/ رضا مفاخر

طراحی داخلی جواهر فروشی رحیم زاده
تحریریه معماری آرل
بازار زرگرها را می توان محور درخشان بازار تهران توصیف کرد. محوری که در آن، جواهرات در پس زمینه قدمت و هویت بازار چشم ها را خیره می کنند؛ بخشی تجملی در بطن بازار سنتی و خاکی که متناسب با همان، دادوستدی سنتی را میان اقشار مختلف به جریان می اندازد. جواهرات درخشان در زمینه اکر و بی رنگ، تعامل افراد متفاوت از قوی تا ضعیف، همگی پارادوکس هایی ذاتی را به ذهن متبادر می کنند. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

آپارتمان مسکونی شماره 21 با نمایی پویا

طراحی آپارتمان شماره 21
تحریریه معماری آرل
معماری: استودیو BNS
موقعیت: تهران
مساحت: 1100 مترمربع
سال: 2015
آپارتمان مسکونی شماره 21 در محله مجیدیه تهران با 5 طبقه به سبک مدرن و منحصر به فرد طراحی شده که 3 طبقه آن واحد های 150 مترمربعی با 3 اتاق خواب و طبقه ی بالا به یک پنت هاوس دوبلکس با مساحت 300 مترمربع در نظر گرفته شده است. طبقه زیر زمین و همکف دارای فضای پارکینگ، انبار و اتاق تاسیسات مکانیکی می باشد. در ادامه مطلب با آرل همراه باشید...

طراحی مطب ٢٥ میلیمتری رضا مفاخر

طراحی مطب ٢٥ میلیمتری رضا مفاخر
تحریریه معماری آرل
معماری: رضا مفاخر
موقعیت: تهران
مساحت: 185 مترمربع
صمیمی و خودمانی، این چیزی است که می خواهم باشم. "دکتر مشکات" کارفرمای پروژه این جمله را ذکر کرده بود. این جمله در واقع توقعات و خواسته های کارفرما بر روش های طراحی داخلی کلینیک را بیان می کند. محیط این کلینیک حدود ۱۵۰ مترمربع ،در یک ساختمان اداری در خیابان شریعتی تهران است. کلینیک دکتر مشکات، مانند یک تونل بدون هیچ بازشویی است که فقط به فضای باز از طریق دو انتهای آن راه دارد.
با توجه به نظر ها و ملاحظات کارفرما از مشخصات و موقعیت های فضا ، این تصمیم اتخاذ شد تا گرفتن  تهویه و نور روز به عنوان ایده اصلی طراحی استفاده شود. در واقع پروسه ی خلق فرم،با شکستن یک سطح به وسیله دو خط و ساختن یک کیوب سه وجهی که در بین آن تونل نام برده قرار گرفته شروع شد. این کیوب U شکل بدون قسمت های شرق و غرب آن، عبور نور و هوا را ممکن ساخته است و در نهایت یک نظم خاص برای هر دیوار در سر راه تعریف کرده است.