معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

پارک دانشجو، پارکی است که قبل از انقلاب اسلامی در تقاطع دو شریان اصلی شهر در آن روزگار که حیاتی بوده و هستند، ساخته شد. ساخت این پارک همزمان با شکل گیری ابتدایی ساختار فعلی شهر صورت گرفت. پارک دانشجو بیش از اینکه به عنوان یک پارک مستقل شناخته شود، بیشتر به عنوان پارکی نام برده می شود که در همسایگی بزرگترین بنای تئاتر تهران که محل گردهمایی هنرمندان، هنر دوستان و دانشجویان می باشد، در کنار سالن تئاتر شهر، قرار دارد.

بوستان دانشجو، معماری بوستان دانشجو، بیژن صفاری

پارک دانشجوی تهران در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر (تقاطع خیابان ولیعصر) در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار گرفته است. این پارک از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود است.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

نام ابتدایی پارک دانشجو «پارک پهلوی» بوده است که در زمینی به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع احداث شده و شامل سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه است‌.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

زمینی که پارک دانشجو در آن واقع شده، در گذشته زمینی مخروبه و محل اسکان زاغه نشینان بوده که با توجه به سیاست های حکومت در آن دوره که مبتنی بر انتقال زاغه نشینان به حومه شهر بود، تصمیم گرفته شد که به پارکی در نزدیکی قلب شهر و مرکز فرهنگی- دانشجویی تبدیل گردد. بنا بر این با هدف تبدیل یک مرکز ناهمگون با شهر به یک مرکز فرهنگی پارک دانشجو طراحی و در طی ۲ سال ساخته شد. ۴سال پس از بهره برداری از پارک، ساختمان تئاتر شهر نیز تکمیل گردید تا قدمی باشد در راستا ی تبدیل آن ناحیه به شریان اصلی فرهنگی شهر تهران.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

پارک دانشجودر اواسط دهه۴۰ خورشیدی، همزمان با شروع پروژه هایی مشابه در تهران، طراحی شد و پس از ۲ سال، تکمیل گردید. طراح این پارک بیژن صفاری است .

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

بیژن صفاری (متولد ۱۹۳۳) روشنفکر، نقاش و معمار ایرانی و استاد سابق دانشکده هنرهای تزئینی است. او مشاور سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران (۱۳۵۶- ۱۳۴۴) بود. او از جمله مدیران فرهنگی و هنری دوره پهلوی و از نزدیکان فرح دیبا بود.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

وی در کنار مارکو گریگوریان، سیراک ملکونیان، سهراب سپهری، پرویز تناولی و منوچهر شیبانی از اعضای «گروه هنرمندان معاصر» بود. او سرپرست و دبیر شورای کارگاه نمایش بود.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

در سالهای اخیر در شهرداری تهران اقدام به ساخت ایستگاه متروی چهارراه ولی عصر در ضلع شمال غربی این پارک نموده است . که موجب انتقادات شدید بسیاری از شهروندان و هنرمندان تهرانی در مخدوش کردن نمای ساختمان تئاتر شهر گشته است.

معماری پارک دانشجو.بیژن صفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *