معماری موزه قرآن کریم-بهروز احمدی

نام اثر : فرهنگسرای نگارستان , موزه قرآن

طراح : بهروز احمدی

تاریخ شکل گیری اثر:

مرحله اول: ۱۳۵۳ – 1355 ه.ش

مرحله دوم:  1374 – 1377 ه.ش

 کارفرما:

مرحله اول: دفتر مخصوص فرح دیبا

مرحله دوم: وزارت مسکن و شهرسازی

موقعیت : تهران

مساحت بستر طرح : ۱۴۰۰۰متر مربع

مساحت زیر بنا : ۱۰۰۰۰متر مربع

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

محوطه باز فرهنگسرای نگارستان باغی سرسبز در مجاورت دو بنای تاریخی کاخ مرمر و کاخ نگارستان است که توسط دیوارهای نیم بسته آجری از خیابان های اطراف جدا شده است . درمیان باغ , آمفی تئاتر روبازی طراحی شده که اطراف آن را درختان قدیمی , باغچه ها و پیاده رو ها و جدید باغ فرا گرفته اند . ساختمان اصلی فرهنگسرا کاملا در دل زمین ساخته شده است . و به جز دو حیاط ورودی و پلکان دسترسی و نورگیر وسیع سرسرای میانی نمود خارجی دیگری ندارد . علاوه بر ساختمان اصلی , دو بخش کوچک دیگر نیز در اطراف بستر طرح وجود داشته است که در هنگام اجرا از ساخت آن ها صرف نظر شده است . این ساختمان پس از بهره برداری به عنوان موزه قرآن قرار گرفته است.

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

در معماری این مجموعه «هندسه و سازه» نقش اصلی را ایفا می کند. عامل هندسه به ویژه در طراحی سرسرای اصلی نقش بسیار مسلط و نمایانی دارد. عامل سازه نیز با استفاده ماهرانه از اشکال هندسی در ساختن سقف ها (به ویژه کتابخانه) و سالن اصلی و سقف و دیوارها (به ویژه در آمفی تئاتر) نمونه جالبی از کاربرد عناصر سازه ای در طراحی معماری این مجموعه به شمار می رود.
تلاش برای استفاده از نور و روشنایی طبیعی، از طریق تعبیه نورگیرها در بام مجموعه سبب شده سرسرا و کتابخانه، بخش هایی از موزه و نمایشگاه ها و قسمت اداری تا اندازه مطلوبی از نور بهره مند شوند.

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

 

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

در انتخاب مصالح، دوام زیاد، کاهش میزان نیاز به رنگ آمیزی و تعمیر و نگه داری با امکانات موجود و توجه به اهمیت نماهای داخلی (در بنایی که نمای خارجی ندارد) معیارهای اصلی بوده اند و به همین جهت در قسمت اعظم بنا از آجرنما و بتن نمایان (بتن تیشه ای با سیمان سفید) استفاده شده است.

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

معماری موزه قرآن کریم، موزه قرآن کریم،بهروز احمدی

ذوق و سلیقه خوب در انتخاب مواد مصالح و اجرای دقیق کار (تا آن جا که ممکن بود) با استفاده از صناعت و مهارت استادکاران ایرانی در آجرکاری، کاشی کاری، نجاری، سنگ کاری و… به زیبایی فضاها و ایجاد احساس خوشایند ناشی از حضور در یک مکان مهم و عمومی فرهنگی کمک بسیار کرده است.

2 دیدگاه در “معماری موزه قرآن کریم-بهروز احمدی

  • سومین عکس ربطی به موزه ی قرآن نداره موزه ی قرآن کریم تهران در محوطه ی کاخ مرمره
    جنوب پلاک کاخ احداث شده بیرونش این شکلی نیست عکس های گوگل ارث کاملا معلومه به شکل یک ستارست در گوگل مپ (پایین کاخ مرمر)

  • سلام من یک قرآن خطی مربوط به ۳۴۰ سال قبل دارم لطفا برای تعیین قیمت توسط کارشناس راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *