معماری ساختمان سینما سروش(مولن روژ سابق).حیدر قلی خان غیایی شاملو

از قدیمی ترین سینماهای تهران که هنوز هم پابرجاست و فیلم هایی در آن به نمایش درمی آید، سینما مولن روژ سابق و سینما ایران فعلی در خیابان شریعتی روبه روی خیابان بهار شیراز است. روز ۲۴ مهر ۱۳۳۵، سینما مولن روژ تهران با نمایش فیلم بندباز افتتاح شد. سینماهای زنجیره ای مولن روژ شامل هشت سینما بود که توسط برادران اخوان سال ۱۳۳۴ دایر شدند.

ساختمان سینما سرورش، معماری ساختمان سینما سرورش، ساختمان سینما مولن روژ سابق، معماری ساختمان سینما مولن روژ سابق، حیدر قلی خان غیایی شاملو

سینماهای مهتاب، برلیان، زهره، کریستال و مولن روژ از جمله آنها بود که فیلم های کمپانی پارامونت و یونایتد آرتیستز را وارد و به صورت غیردوبله نشان می دادند. پس از آن استودیو مولن روژ شروع به فعالیت کرد و محصولات این دو کمپانی را دوبله و به بازار عرضه کرد. این سینما در حال حاضر در سالن های مختلف خود فیلم هایی از سینمای ایران را نمایش می دهد.

ساختمان سینما سرورش، معماری ساختمان سینما سرورش، ساختمان سینما مولن روژ سابق، معماری ساختمان سینما مولن روژ سابق، حیدر قلی خان غیایی شاملو

 

2 دیدگاه در “معماری ساختمان سینما سروش(مولن روژ سابق).حیدر قلی خان غیایی شاملو

  • با درود. اسم کنونی سینما مولن روژ، “سروش” است که نزدیک سه راه تخت جمشید (طالقانی امروز) قرار دارد و آنچه که امروز سینما ایران نام دارد، نام تازه ی سینما “پاسیفیک” است که مقابل خیابان بهار شیراز در خیابان شریعتی کنونی قرار دارد. سینما مولن روز هنوز هم زیباست و چه خوب است که ما مردم بیشتر، این سینماهای قدیمی را حمایت کنیم و اگر می خواهیم فیلمی تماشا کنیم، در همین سینماها ببینیم. با سپاس از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *