پلکسی گلاس چیست؟ محافظی برای مقابله با انتشار کرونا ویروس ؟

تحریریه معماری آرل
اگرچه شیمیدانان و مخترعین  اولین بار در سال 1901 با ایده های پلکسی گلاس مواجه شدند ، اما سال 1933 شرکت Rohm & Haas برای اولین بار این محصول با نام تجاری Plexiglas را به بازار معرفی کرد. این ماده که به عنوان جایگزینی سبک و مقاوم در برابر خرد شدگی شیشه ارائه شد  تاریخچه جذابی داشته و در آن زمان بسیاری از کاربردهای مختلف را تجربه کرده است.  امروزه ، پلکسی گلاس به شیوه های جدید و جالب مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله به عنوان ابزاری بالقوه برای کمک به مبارزه با انتشار کرونا ویروس!
بانک ها،رستوران ها ، فروشگاه ها و مشاغل دیگر استفاده از پارتیشن های پلکسی گلاس را به عنوان سپرهای محافظتی برای کارگران و مشتریان ، به ویژه هنگامی که شهرها  پس از قرنطینه به آرامی بازگشایی می شوند ، آغاز کرده اند.  با آرل با اطلاعات بیشتری درباره خواص ، تاریخچه و روش های استفاده از آن همراه باشید....

پلکسی گلاس یک ترموپلاستیک با پایه نفتی شفاف است که به طور معمول در ورق ها تولید می شود. این متریال قوی ، محکم و سبک است و از ضریب ضربه بیشتری نسبت به شیشه برخوردار است. همچنین به دلیل پایداری محیطی بالاتر نسبت به سایر پلاستیکها مانند پلی استایرن و پلی اتیلن برای کاربردهای فضای باز نیز مفید است. این مزایا ، همراه با سایر خواص از جمله طول عمر بالا ، انتقال نور موثر و پردازش ساده ، پلکسی گلاس را ابداع بسیار مفیدی می کند. با این حال ، محصولات پلکسی گلاس به ندرت از PMMA خالص استفاده می کنند ، در عوض مواد را اصلاح می کنند تا خواص آن حتی بیشتر از قبل بهینه شود. چنین تغییراتی شامل افزودن بوتیل آکریلات برای بهبود مقاومت در برابر ضربه ، افزودن اسید متاکریلیک برای استفاده بیشتر از دمای هوا ، افزودن رنگها برای ایجاد رنگ برای کاربردهای تزئینی و موارد دیگر است.

پس از اختراع پلکسی گلاس در اوایل 1900 ، این ماده به سرعت برای تعداد بیشماری از کاربردهای مختلف از جمله برای روکش ابزار ، عینک ساعت و کارد و چنگال مورد استفاده قرار گرفت. تولید کنندگان نه تنها شرکت Rohm & Haas بلکه  Imperial Chemical Industries در انگلستان ، با نام تجاری Perspex ، و شرکت DuPont ایالات متحده ،با نام تجاری Lucite  نیز شامل  این گروه شدند. در طول جنگ جهانی دوم ، صنعت پلکسی گلاس به دلیل استفاده از متریال در کابین خلبان های هواپیما رشد چشمگیری پیدا کرد و طرفداران  شرکت Rohm & Haas در این مدت ده برابر شده اند. پس از جنگ ، از پلکسی گلاس شروع به استفاده بیشتر برای کاربردهای معماری از جمله  بنرهای تبلیغاتی ، سقف شیشه ای و طراحی نماشد. در دهه 1960 و 70 ، از پلکسی گلاس نیز در سرویس های بهداشتی و پنجره های گلخانه نیز  استفاده می شد.


امروزه ، پلکسی گلاس برای طیف بسیار گسترده ای از کاربران در صنایع  استفاده می شود. به عنوان یک جایگزین شیشه ای شفاف ، اغلب برای آکواریوم ها ، بنادر در زیر دریایی ها ، لنزهای اتومبیل ، محافظت از تماشاگر در ورزشگاه ها ، پنجره های هواپیما ، کنترل شورش پلیس ، لنزهای فانوس دریایی و موارد دیگر نیز استفاده می شود. همچنین درزمینه های پزشکی از جمله برخی از جراحی ها ، مواد دندانپزشکی و عینک سازی مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.
ازدیدگاه معماری ، از پلکسی گلاس می توان برای پنجره ها استفاده کرد  همچنین به دلیل تعمیر و نگهداری آسان ، استحکام و مقاومت در برابر آب و هوا ، اغلب در نورگیرها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین اغلب در حمام ها  به عنوان مثال در قاب های دوش - به دلیل مقاومت در برابر لغزش و شکنندگی استفاده می شود زیرا، خطر آسیب جدی را کاهش می دهد. علاوه بر این ، این مزایا باعث می شود تا پلکسی گلاس به عنوان ی کروکش مفید بخصوص برای قفسه ها و رومیزی استفاده شود. در کل، پلکسی گلاس می تواند برای کاربردهای معماری دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد: انتقال نور ، مقاومت در برابر شکستگی ، مقاومت در برابر آب و هوا  باعث شده تا این ماده به عنوان یک ماده ایده آل برای ساختن گلخانه ها و پانل های خورشیدی باشد.

با توجه به الزامات ایمنی COVID-19 که به مداخلات موقت معماری در رستوران ها ، فروشگاه ها و مشاغل کوچک احتیاج دارد ، پلکسی گلاس نقش دیگری را نیز به عهده گرفته . سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها و مراکزی که به مراجعه حضوری نیاز دارد  برای محدود کردن شیوع ویروس بین مشتریان و کارگران ، اقدام به نصب پانل های پلکسی گلاس شفاف نمایند. با شروع به کار مجدد مشاغل و دفاتر ،  نیز استفاده از پارتیشن های پلکسی گلاس افزایش یافته و برخی از دفاتر با ایجاد موانعی  بین میز های کار امنیت را بیشتر می نمایند  پلکسی گلاس همچنین در رستورانها ، سالنهای سینما و سالنهای آریشی کاربرد یافته تا نه تنها بین کارمندان و مشتریان بلکه در بین مشتریان هم از انتشار ویروس جلوگیری نماید.

 پارتیشن های پلکسی گلاس می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد  بسیاری از آنها موانع ساده ورقی هستند ، به عنوان مثال بین غرفه در رستوران ها ، اما برخی از استودیوهای طراحی به دنبال اجرای اقدامات ایمنی پلکسی گلاس به نحوی هستند که هم موثر و هم از نظر زیبایی شناسی خوشایند باشد به عنوان مثال استودیوی Christophe Gernigon ، اخیراً یک حباب محافظ پلکسی گلاس  با نام PLEX'EAT طراحی کرده است که می تواند بر روی هر نوع صندلی یا میز نصب شود ، و در محیط های شلوغ یا فضاهایی که نیاز به تعامل نزدیک دارند ، از کاربران محافظت می کند. نمونه بارز آن ناهار خوری رستوران ها است که حباب های PLEX'EAT را می توان در تمام میز ی و یا برای هر صندلی نصب کرد و از هر میهمان محافظت نمود. مثالهای دیگر شامل نصب آنها روی میزهای پذیرایی ، صندلیهای اتاق کنفرانس ، میزهای کلاس  است.

پلکسی گلاس یک متریال همه کاره است و دارای خواصی است که در استفاده از صنایع مختلف از جمله معماری و طراحی به کاربرد گسترده ای دارد کاربردهای پلکسی گلاس در طول تاریخ بیش از یک قرن متفاوت بوده و متناسب با نیازهای جدید و ا یجادتحولات تاریخی نیز قابل انعطاف و متناسب است.

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8552.html