۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

هنر سینما و طراحی صحنه از زیرشاخه های طراحی داخلی و معماری محسوب می شود که در این بخش سعی شده است، فیلم ها و سریال های معرفی و بررسی شوند که دارای طراحی صحنه و معماری و آینده سازی مناسبی داشته باشند.
تحریریه معماری آرل
"روح ما همانند یک اقامتگاه است. و با به یاد آوردن "خانه ها" و "اتاق ها"، در می یابیم که در درون خود بمانیم. تصورات ما از خانه به دو جهت حرکت می کنند: به همان اندازه که ما درون آن ها هستیم، آنها نیز درون ما هستند."
سینما و معماری اگرچه به مثابه دو‌ «هنر‌- صـنعت‌» بـررسی مـی‌شوند، مشترکاتی به لحاظ ساختاری با هم دارند که می‌توان آنها را مورد بررسی‌ قرار داد. اما جـدا از این تشابه و افتراق‌ها، سینما و معماری از آنرو با‌ هم قابل مقایسه ‌اند که‌ هر‌ دو بـا مصادیقی چون "انسان" و "شـهر" مـرتبط هستند. سینما به عنوان هنر هفتم نقش مهمی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد. شباهت های معماری و سینما بسیار زیاد است، چه از نظر عنصر دیدن و چه از نظر عامل زمان و حضور شخص. فضای وجودی در معماری به خوانش بیشتر مکان و زمان کمک می کند و باعث ادراک تجربه های وجودی ما می شود. هم چنین فضای وجودی در فیلم  موجب ایجاد فضای خیالی و حسی می شود و به ادراک مخاطب کمک می کند. بنابراین مفهوم فضای وجودی به مثابه الگویی مشترک در سینما و معماری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه با آرل همراه باشید....
تحریریه معماری آرل
حدود دو سال قبل خبری مبتنی بر ساخت یک فیلم سینمایی با موضوع قتل های سریالی توسط اچ.اچ.هولمز در نمایشگاه بین المللی شیکاگو در سال 1893 منتشر شد. پروژه ای که با دردسرهای زیادی در هنگام تولید همراه بوده و تا به امروز مقدمات فیلمبرداری آن عقب افتاده است. لئوناردو دیکاپریو در قامت هنرپیشه نقش اول و مارتین اسکورسیزی به عنوان کارگردان در خلق این اثر همکاری می کنند. نکته مهم اینجاست که ابتدا قرار بود روایت اچ.اچ.هولمز در قالب یک فیلم سینمایی تولید شود، اکنون به یک مینی سریال تبدیل خواهد شد. بنا به گفته های اسکورسیزی نقل روایت داستان در محیطی به گستردگی نمایشگاه جهانی شیکاگو با آن همه الحاقات معماری و رشد صنعت ساختمان در ادغام با پیچیدگی های سناریو، زمان بیشری می طلبد. زمانی که نمی توان در یک فیلم 140 دقیقه ای گنجاند.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
سال 2019، گذشت یک قرن از تاریخچه جنبش باوهاس است. مدرسه ای که به دلیل جابجایی اجباری، مداخلات سیاسی و عوامل فرهنگی دیگر در نهایت بسته شد. با وجود تغییرات چشمگیر در دنیای فناوری و طعم و سبک معماری در سال های پس از آن، از اهمیت باوهاوس نکاسته است. باوهاوس همچنان یکی از مهم ترین موضوعات آموزش و پرورش در حوزه معماری/طراحی است. باوهاوس هنوز هم برای بسیار از علاقمندان به طراحی یک مرجع کامل و غنی محسوب می شود.
به این بهانه یک مستند معماری در سه اپیزود را برای شما قرار داده ایم که به اثرات جنبش باوهاوس و متودهای آن پرداخته است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
اسکار و طراحی صحنه. این دو عنوان بخشی از مطالب سایله سایت معماری آرل به شمار می روند. طبق رسم هر ساله ما مهم ترین رویداد سینمای مرتبط با معماری (طراحی صحنه) را برای علاقمندان به بخش طراحی معرفی می کنیم. جوایز علوم و فنون سینمایی دنیا ملقب به اسکار، یکی از شاخص ترین رویدادهای هنری محسوب می شوند که شامل طراحان بنام و شاخصی بوده که گاهاً دنیای خلاقیتشان، فراتر از فضای معماری رفته و مرزهای طراحی را می شکند. در ادامه 5 فیلمی که به مرحله پایانی این رقابت را معرفی کرده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
هتل ها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای خیالی سینما یکی از بهترین سوژه های داستانی محسوب می شوند. نمایش های تلویزیونی و سینمایی از سال های دور کلاسیک تا امروز میزبان هتل های مشهور و شاخص زیادی بودند که گاها بیشترین زمان فیلمبرداری را به خود اختصاص داده اند. به همین بهانه ما 7 پلان سه بعدی از فضای هتل هایی را برای شما قرار دادیم که در فیلم های مشهور هالیوودی بیشترین تاثیر را داشته اند. از فیلم زن زیبا (1990) گرفته تا درخشش (1980) و خماری (2009).
برای مشاهده 7 پلان 3D هتل با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
زمستان و فصل نهایی سریال بازی تاج و تخت در راه است. شاید بتوان گفت راز جذابیت این حماسه ادبی نوشته جورج آر. آر. مارتین که توانسته موفقیتی عظیم در شبکه های تلویزیونی Sky و HBO کسب کند، در فضاهای واقعی است که این مجموعه تلویزیونی در آن فیلم برداری شده است. برای باززنده سازی فضای دوران قرون وسطی، گروه فیلم برداری این مجموعه در میان شهرهای مختلف SEVILLA در اسپانیا، Girona، Dubrovnik در کرواسی، Fort Manoel در کشور مالت و سرزمین های دور و یخی Vatnajokull در کشور ایسلند سفر کرده اند.
تحریریه معماری آرل
یکی از جالب توجه ترین ویژگی های فیلم های سینمایی ساختمان ها، شهرها و ویژگی های معماری است که نقش سازنده ای در عناصر شکل دهنده سناریو و لوکیشن ا ایفا می کند. هر کمپانی برنامه ای مجزا و ویژه ای نسبت به محل فیلم برداری برای خود در نظر می گیرد. یکی از کمپانی هایی که این روزها بیشتر بر سر زبان هاست، استودیو فیلم سازی ماورل  می باشد. شهرها یا ساختارای معماری نقش به سزایی در ویژگی های بصری فیلم های استودیویی مارول بازی می کنند. به همین دلیل یک ویدئوی کوتاه از چند مورد از پروژه های معماری و نقش آنها در فیلم های کمپانی مارول جمع آوری شده است. در این ویدئوی کوتاه میبینیم که یکی از جدیدترین ساختمان های بیارکه انگلس تریلر فیلم دکتر استرنج حضور دارد. اما با مشاهده فیلم این ساختمان را در هیچ بخش از فیلم نمی بینیم. حتی دلایل استفاده از شهر نیویورک به عنوان لوکیشن بیشترین فیلم های هالیوودی، بخصوص انتقام جویان 1 و دکتر استرنج مشخص می شود. 
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
کورالاین(Coraline) از آن دسته انیمیشن هایی است که هر چند سال یک بار ممکن نمونه ای مشابه آن را در دنیای سینما تماشا کنیم. فیلمی که به لحاظ داستان سرایی، صداپیشگی، کارگردانی، طراحی، و ساخت در کلاس استادان سینما قرار می گیرد. سبک ایست-حرکتی (Stop-motion) کورالاین که با برخی المان های انیمیشن های کامپیوتری ادغام شده از بهترین نمونه های سینما مدرن در دنیا به شمار می رود. هنری سیلیک از طریق حکایتی خاکستری و تا حدودی تاریک بهترین کار خود را عرضه کرده. شاید مهم ترین ویژگی کار او رنگ ها زنده و شاداب در تناقض با رنگ های سرد و بی روح باشد. بخصوص که بخش اعظمی از داستان در محفلی تاریک سپری شده است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
دکتر استرنج (Doctor Strange) فیلمی است که فقط به دلیل طراحی سحنه هائز اهیمت نیست، بلکه ترکیب جلوه های بصری و تصاویر گرافیکی یکی از بهترین نمونه های تلفیق طراحی و ساخت به شمار می رود. امسال فیلم سینمایی دکتر استرنج سهم مثبت زیادی را از جشنواره ها و منتقدها کسب کرد. به نوعی که آنرا بهترین نمونه از تلفیق فضای معمارانه در سینما عنوان کرده اند. البته از نامزدی اسکار این فیلم در بخش جلوه های ویژه هم نمی توان گذشت. طراحان با خلاقیت هر چه تمام تر فضاهای معماری در این فیلم را در هم تنیده و آنرا در مکانی خیالی دوباره سازی، تکرار و یا تلفیق کرده اند. نزدیک ترین نمونه نسبت به این پروژه فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است که حتی در اکثر مواقع از فیلم دکتر استرنج هم بهتر عمل کرده است. البته تماشای دکتر استرنج به خاطر فضاسازی نابش ارزمند است.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
سریال خانه پوشالی (House of cards) جزء ریسکی ترین پروژه های شبکه خانگی نتفلیکس به شمار می رود که در سال 2011 آغاز به کار کرد. ایده ای برای ساخت یک سریال سیاسی با محور قدرت که به صورت آنلاین پخش شود یا به اشتراک گذاشته شود. ساخت چنین مجموعه ای دردسرهای خود را دارد، بخصوص که قرار بود چندین لوکیشن حقیقی یا مجازی مدلشان کامل ساخته شود یا بعضی مواقع در اجاره مجموعه قرار بگیرد. این مجموعه به واسطه بازی استثنایی کوین اسپیسی و رابین رایت تضمین کاملی برای استقبال از 5 فصل این سریال را به وجود آورد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی این مجموعه را برای شما قرار داده ایم.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
فیلم سینمایی جاودانگان (Immortals) اثری حماسی-فانتزی از افسانه های یونان باستان است و مانند تمام همتایان خود دارای نقطه مشترک میباشد: قدرت نمایی در خلق تصاویر بصری. معمولا طراحی صحنه چشمگیر به همراه جلوه های کامپیوتری اثربخش جزء لاینفک فیلم های اساطیر باستان یونان می باشد. اما فیلم جاودانگان جزء سه اثر برتر این ژانر محسوب می شود. تام فودن در شهر چستر انگلستان متولد شده و کار خود را با نوازندگی در یک گروه راک محلی آغاز کرد. مسیر عجیبی که تا راننده لیموزین شدن و آشنایی با ستارگان طی شد و در نهایت به تحصیلات در رشته طراحی و ساخت دکور در دانشگاه منچستر رسید. طراحی فیلم جاودانگان از معدود کارهای بلند او به شمار می رود که توانست استعداد خود در زمینه طراحی را با سبک و سیاقی بریتانیایی به تصویر بکشد. در ادامه خلاصه ای از طراحی بخش های فیلم را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
گاهی برای طراحی صحنه و خلق دکور مناسب نمی بایست از المان های مصنوعی شلوغ و ساخته شده استفاده کرد. فیلم لوگان محصول جدید کمپانی مارول و فاکس دقیقاً ازچنین رویکردی استفاده کرده و به غیر از فیلمی زیبا و ساختار شکن، امتیاز کاملی از طراحی خود کسب می کند. فرانسوا اودی (François Audouy) طراح و دکوراتو فرانسوی چالش بسیار سختی با ویژگی های کارگردانی جیمز منگولد داشته است. اکثر سکانس ها در محیط های طبیعی رخ داده و فرانسوا اودی می بایست کار خود را در لوکیشن ها باز ارائه دهد و فضا را در سال 2029 به شیوه ای ساختارشکن به نمایش بگذارد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی صحنه فیلم لوگان را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
تحریریه معماری آرل
تقدیر از آن دسته فیلم هایی است که طراحی صحنه و دکوراسون آن مرجعی کامل برای دوستداران طراحی و معماری است. داستان فیلم به نحوی است که در پیچش ها و سکانس های زیادی شما را درگیر می کند و به شما حس حضور در لوکیشن های زیادی از گذشته و آینده را منتقل می کند. مت پولند طراح جوان آمریکایی چالش موجود سفر در زمان کتاب "همه شما زامبی ها" را به زیبایی رعایت کرده و جزئیات طراحی را به تصویر کشیده است. در ادامه خلاصه ای از شیوه طراحی پولند به همراه کارگردانی برادران اسپیرگ را مشاهده می نمایید.
با آرل در ادامه همراه باشید...
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir