۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ چهارشنبه , ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ ۰۶:۴۱
تحریریه معماری آرل
گرفتن رندرهای سنگین با تعداد زیادی نور در صحنه، کار هر کسی نیست و شاید هم گاهی گرفتن چنین رندر سنگینی از عهده سیستم کامپیوتری شما برنیاید، با این حال شاید بهتر باشد گاهی به جای قراردادن همه نورها در صحنه برای رندر، به صورت دستی افکت نور را به صحنه اضافه کنید. ممکن است این روش در ابتدا کمی خسته کننده به نظر برسد. اما به این فکر کنید که چقدر زمان لازم است که نورها را در صحنه مدلسازی قرار دهید و چقدر زمان مضاعف لازم است که این نورها رندر شوند، بنابراین شاید استفاده از نرم افزار فتوشاپ برای این کار به میزان قابل توجهی در وقت شما صرفه جویی کند. روشی که در ادامه معرفی می شود، به یک خروجی تمییز و نزدیک به واقعیت منجر خواهد شد در عین حال که نیاز به زمان گذاشتن زیادی ندارد. در این آموزش از صحنه ای که متعلق به یک شب برفی است به عنوان صحنه اولیه استفاده شده است. مدلی که در این صحنه برای آموزش انتخاب شده، هم بزرگ است و هم پنجره های بسیاری دارد. راهکار استفاده از فتوشاپ برای نوردهی به این صحنه در ادامه توضیح داده خواهد شد :


مرحله اول: انعکاس شیشه پنجره ها را در یک لایه ذخیره کنیقد.

برای صحنه هایی مانند صحنه بالا، می بایست از شیشه های بناهای اطراف با رفلکشن بالا رندر بگیرید. این کار باعث می شود که بتوانید این انعکاسات را در لایه منحصر به انعکاس به نام Reflection کپی کرده و از آنها در ادامه  در حالت ترکیب Overlay استفاده کنید. برای کپی کردن این انعکاسات در لایه مربوطه از ابزار “Ploygonal Tool”  استفاده کنید، سپس شیشه پنجره هایی را که می خواهید پشت آنها روشن شود را انتخاب کنید. روی قسمت انتخاب شده کلیک راست کرده و گزینه Layer Via Copy را انتخاب کنید.
انعکاس شیشه پنجره ها

مرحله دوم: یک رنگ اولیه به عنوان نور روی شیشه ها ترسیم کنید.

حال یک لایه جدید به نام "Glass Light" بسازید. دوباره بخش شیشه ای پنجره ها را انتخاب کنید. برای سرعت بخشیدن به کار و به جای انتخاب مجدد همه پنجره ها با ابزار Polygonal Tool، می توانید دکمه ctrl را از روی کیبورد نگه داشته و روی لایه Reflection که از انعکاسات در مرحله قبل ساخته بودید کلیک کنید. درحالیکه شیشه ها در حالت انتخاب هستنید از ابزار “Brush” استفاده کنید و یک رنگ زرد روشن انتخاب کرده و سپس یک براش با نوک گرد انتخاب کنید، میزان opacity براش را پایین آورده و روی 15% تنظیم کنید. حالا شروع به گذاشتن رنگ روی پنجره ها کنید. در حین رنگ گذاشتن توجه کنید که رنگ از قسمت پایین پنجره به سمت بالای پنجره محو شود.
نور روی شیشه
نور روی شیشه فتوشاچ

مرحله سوم: روی کار سایه روشن بگذارید.

این مرحله از آن مرحله هایی است که به سادگی ممکن است آن را فراموش کنید و یا حذف کنید اما در واقعیت این مرحله جزء مهمترین مراحل این کار است. بدون این مرحله نورها تخت به نظر می رسند. یک لایه جدید بسازید و حالت ترکیب آن را روی Overlay قرار دهید. تنها سطوحی از پنجره را انتخاب کنید که هنگام عبور نور از شیشه روشن می شوند. روش مناسبی که بتوانید تشخیص دهید این سطوح، کدام بخش از پنجره ها هستند این است که سطوحی که با شیشه زاویه 90 درجه دارند را انتخاب کنید. در حالیکه انتخاب انجام شده است ابزار براش را بردارید و یک رنگ زرد ملایم انتخاب کرده و یک براش با نوک گرد نرم نیز انتخاب کنید و میزان opacity را روی 35% بگذارید. حالا سایه روشن ها را رسم کنید. اگر سایه روشن ها به نظر ضعیف و کمرنگ می رسند می توانید لایه هایلایت ها را duplicate کنید (یک کپی دیگر از لایه در بالای آن ایجاد کنید)
سایه روشن در فتوشاپ

سایه روشن در فتوشاپ
مرحله چهارم: به نورها یک درخشش ملایم بدهید.

یکی دیگر از مراحل ساده ولی مهم این کار، همین مرحله است. یک لایه جدید بسازید و یک رنگ سفید که کمی ته مایه طوسی دارد را انتخاب کنید. ابزار paint را انتخاب کرده و یک براش با نوک گرد انتخاب کنید. میزان opacity را روی مقادیر خیلی پایین، شاید در حدود 12% تا 15% بگذارید. در لبه پنجره ها به دقت شروع به ترسیم کنید ولی مراقب باشید که بیش از حد این کار انجام نشود.
درخشش ملایم نور در فتوشاپ
درخشش ملایم نور در فتوشاپ

مرحله پنجم: دوباره از لایه انعکاس شیشه های پنجره ها استفاده کنید.

مرحله آخر این است که دوباره از لایه مربوط به انعکاس پنجره ها که در مرحله اول ساختید استفاده کنید. این لایه را به بالای فهرست لایه ها بیاورید و حالت ترکیب آن را روی Screen بگذارید. این کار انعکاسات صحنه را تقویت می کند چرا که به واسطه ترسیم مرحله قبل، تاثیر آنها کمرنگ شده بود و کمتر روی تصویر نهایی به چشم می آمد.
انعکاس شیشه
نور پردازی با فتوشاپ


تصویر اولیه

نور پردازی با فتوشاپ
تصویر نهایی بعد از گذاشتن نور

نور پردازی با فتوشاپ

تحریریه معماری آرل
منبع: visualizingarchitecture.com
تعداد بازدید : ۵۴۴۶
alireza

عااااااالي هستيد شما❤️❤️



گروه enabz

خیلی بد توضیح دادین بهتر بود تمام مراحل رو با شکل و جزییات بیشتری توضیح می دادین



ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir