۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۳:۲۶
 طراحی و معماری چند حسی                
تحریریه معماری آرل
در سال 450 قبل از میلاد، پروتاگوراس فیلسوف یونانی اظهار داشت: "انسان چیزی جز مجموعه ای از احساسات نیست." به عنوان معمار، برای انسان ها طراحی می کنیم  از این رو، تمرکز بر حواس یکی از جنبه های ضروری و در عین حال نادیده گرفته شده ترین جنبه در طراحی است که تفکری عمیق تر درباره معماری چندحسی را می طلبد.
 در مفهوم طراحی و معماری چند حسی،  تمرکز روی حواس می تواند تجربیات و کاوش های جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد. واقعیت هایی در مورد رویکرد چند حسی نسبت به طراحی و معماری وجود دارد که باید توسط هر معمار درک شود در ادامه  با وبسایت شرکت معماری آرل همراه باشید....

تاریخچه طراحی و معماری چند حسی

ایده های پشت طراحی چندحسی اولین بار در دهه 1950 در ژاپن ظهور کردند و هنرمندان و طراحان مبتکر این طراحی معتقد بودند که بینایی به تنهایی،  برای درک هنر کافی نیست و نه تنها شروع به کار با حواس پنج گانه با استفاده از نور، صدا و جلوه های بصری کردند بلکه  با ایجاد رویدادهای زنده، پویایی بیشتری درآثار خود گنجاند و معتقد بودند که هنر باید مشارکت کامل انسان را در بر گیرد.
مفهوم معماری حسی یا طراحی و معماری چند حسی برای هنرمندان این دوره، استفاده از بدن به عنوان ابزاری برای خلق و تجربه هنر بود. آنها عملکرد، هنر و محیط های تعاملی را با هم ترکیب کردند و ارتباطی بین بدن و هنر ایجاد نمودند.
در دهه 1970، این شکل جدید از بیان هنر شروع به گسترش کرد. هنرمندان دور هم جمع شدند و نور و صدا را برای خلق تجربیات جدید تلفیق کردند. هنرمندان پرفورمر از تالارهای بسته بیرون آمدند و تعاملات جدیدی شکل گرفت و به همین ترتیب رویکرد طراحی و معماری چند حسی به زودی بین معمارانی که به پتانسیل کاربرپسندتر کردن فضاها پی برده بودند، رایج گردید.

 طراحی حسی هنرمندان پرفورمر
اصول طراحی چند حسی

در حالی که ارسطو حواس پنج گانه را به همگان معرفی کرد، امروزه کارشناسان معتقدند حدود 33 حس مختلف وجود دارد. در بدن انسان چهار گیرنده حسی و چهار محرک وجود دارد. محرک ها حسی را ایجاد می کنند که به آن حالت های حسی نیز می گویند (بینایی، شنوایی، لامسه و غیره).

حالات حسی :

  • بینایی - احساس بینایی از طریق چشم

  • شنوایی - حسی که توسط آن صداها از طریق گوش درک می شوند

  • بویایی - حسی که بوسیله آن بوها  از طریق بینی درک می شوند

  • طعم - حسی که بوسیله آن یک طعم توسط زبان تشخیص داده می شود

  • لمس - احساس حس شده از طریق پوست

  • درد - احساس ناراحتی جسمی ناشی از هر گونه محرک خارجی یا داخلی در بدن

  • دریافت مکانیکی - احساس ناشی از ارتعاش یا هر فرآیند مکانیکی دیگر

  • دما - احساس گرما و سرما از طریق پوست

 طراحی و حافظه چند حسی

تمام تجربیات به یاد ماندنی یک فرد به لطف جنبه چند حسی آن است این موضوع درارتباط با فضا  نیز با معماری چندحسی نمود بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال، بازدید از یک ساحل به دلیل پاشیدن قطرات آب روی پاها، طعم شوری، بوی خاص آب، صدای کوبنده امواج همراه با وزش سریع باد و انتقال از ماسه خشک به ماسه مرطوب زیر پا احساس می شود.
بنابراین، برای برجسته شدن و ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی در ذهن افراد، طراحی نه تنها برای بینایی، بلکه برای تمام حواس مهم است. طراحی یا باید تجربه جدیدی را برای کاربر ایجاد کند یا حس نوستالژیکی را القا کند.

تجربه بصری نور و سایه
نقش سلیقه در طراحی و معماری چند حسی

ساختمانها قطعا نمی توانند با طعم شیرینی زنجبیلی و جذابیت حسی همگانی برای همه کاربران باشند از این رو، بله، سلیقه تا حدی مهم است!  اما درک این نکته مهمتر است که برای معماری چندحسی در فضاها، حواس را  تا حد زیادی می توان مرتبط کرد. حس بصری و چشایی می توانند دست به دست هم بدهند؛ این بدان معناست که می توان رنگ ها، بافت ها، اشکال و تصاویر را  برای درک و تجربه ای متفاوت تلفیق نمود.
نور و سایه در معماری
طعم و مزه را می توان با عناصر طبیعی مانند آب، درختان و ماسه نیز القا کرد. آیا تا به حال طعم یک عصر بارانی یا شوری آب دریا را بدون اینکه واقعاً در دهان خود بگذارید، حس کرده اید؟
تجربه سرما  درمعماری چندحسی  بدون قرارگیری در فضای سرد
بویایی نقش مهمی در بیداری گیرنده های چشایی دارد. به همین دلیل است که بوی غذا محرک اشتها است.

پایداری و طراحی چند حسی

استفاده هوشمندانه از متریال های معماری پایدار و تغییرات ظریف می تواند یک معماری چندحسی عالی ایجاد کند. برای مثال: تداخل بافت ها، دیوارهای آجری با گیاهان خزنده روی آن ها ، فریم های چوبی پنجره و درب ها، بازی با نور و سایه، بازی با دما، استفاده از سنگ یا احساس چمن در زیر پا و.... همگی متریال هایی طبیعی برای القا و تجربه ی حسی متفاوتی هستند.

سایه حاصل از انعکاس نور بر حجم معماری
فناوری و طراحی چند حسی

در عصر دیجیتال کنونی، چرا از فناوری به نفع احساسات انسانی استفاده نکنیم و جلوه های مصنوعی را برای یک تجربه چندحسی ایجاد نکنیم؟
دستکاری نورها به ارتقای این نوع تجربه کمک می کند؛ معماران دیگر مجبور نیستند به نور خورشید موجود در سایت وابسته باشند، اما می توانند هر نوع اثری را که می خواهند ایجاد کنند. اصوات مصنوعی نیز می توانند به این هدف کمک کنند همینطور موادی مانند رنگ ترموکرومیک و تاسیسات تعاملی حس لامسه را برمی انگیزند.
فناوری و طراحی چند حسی
فراموش نکنید فضاها می توانند ذهن و بدن را تحت فشار قرار دهند. ثابت شده است که طراحی و معماری چند حسی، سطوح استرس و اضطراب را کاهش می دهد،  نحوه تعامل بدن با ماده و فضا چیزی است که می تواند یک تجربه درمانی موثر ایجاد کند.
 
برای نتیجه گیری می توان گفت معماری چندحسی  نیازی است که بیش از پیش در جوامع احساس می شود و می تواند در خانه و  حتی در مقیاس بزرگتر، شهری متناسب با روحیات انسانی و سلامت ایجاد نماید اگر معمار هستید برای شروع طراحی از خود بپرسید:
کاربران فضا چه احساسی دارند ؟ برای درک فضا به چه احساسی نیاز دارند؟ با بکارگیری  و ترکیب کدام حواس انسانی  می توانم تجربه حسی متفاوتی ایجاد کنم؟
 
تحریریه معماری آرل
تعداد بازدید : ۱۸۹۰
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
رم کولهاس چگونه رم کولهاس شد؟

رم کولهاس چگونه رم کولهاس شد؟

تفاوت معماری داخلی و دکوراسیون داخلی و مقایسه این دو تخصص

تفاوت معماری داخلی و دکوراسیون داخلی و مقایسه این دو تخصص

معماری بی زمان، وحدت جوهرۀ عقلی و گوناگونی پویندۀ صورت ها در ادوار به هم پیوستۀ تاریخ

معماری بی زمان، وحدت جوهرۀ عقلی و گوناگونی پویندۀ صورت ها در ادوار به هم پیوستۀ تاریخ

چگونه با غول رشته معماری به نام

چگونه با غول رشته معماری به نام "دفاع از پایان نامه" مواجه شویم؟

ملک اربابی قرن نوزدهم میلادی در خدمت کهنسالان  قرن بیست و یک

ملک اربابی قرن نوزدهم میلادی در خدمت کهنسالان قرن بیست و یک

درباره فب لب چه می دانید؟

درباره فب لب چه می دانید؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir