۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : سه شنبه , ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۱:۱۰
انتخاب متریال در طراحی نما         
تحریریه معماری آرل
متریال های نما با گذشت زمان در حال تکامل هستند  هم ویژگی‌های عملکردی آن‌ها ارتقا یافته و هم از نظرزیبایی‌شناسی به روز و مدرن تر شده اند.  از آنجا که  طراحی نما یکی از مواردی است که به عنوان یک معمار باید به آن تسلط داشته باشید و بدون آشنایی با متریال های نما و معیارهای انتخاب از بین آنها نمی توانید  بهترین پوشش را برای طراحی نمای ساختمان انتخاب کنید با  وبسایت شرکت معماری آرل با  معیارهای انتخاب بهتر همراه باشید....

چگونه بهترین  متریال نما را انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای نمای ساختمان از چه متریالی استفاده کنید، باید معیارهایی را که مطابق با نیازهای شما کار می کند، همینطور عوامل مهم در تصمیم گیری را بدانید:

مقاومت

پوشش نما باید به اندازه کافی از ساختمان ها در برابر شرایط شدید آب و هوایی و محیطی از جمله طوفان، باران، گرما، رطوبت و خوردگی محافظت کند. متریال های مختلف، مقاومت متفاوتی را از خود بروز می دهند؛ پس شناخت آنها با توجه به اقلیم، میزان تابش و جهت باد و ... بسیار موثر است.

اقتصادی

قبل از انتخاب متریال نما ساختمان ، باید بدانید که آیا  به کار گیری متریال با برنامه مالی شما مطابقت دارد یا خیر. دو اولویت اول شما باید مقاومت و کیفیت بالا و  معیارهای زیبایی شناسانه باشد؛ سپس اگر هنوز بودجه ای برای افزودن ویژگی های بیشتر وجود دارد تا با اولویت ها مطابقت داشته باشد، می توانید موارد بیشتری اضافه کنید!

ایمن و سالم

ساختمان‌ها بیش از آنچه می‌دانیم بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند،  سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی موجود در مصالح ساختمانی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات سلامتی خطرناکی از سردرد تا آسم شوند. هنگام انتخاب متریال نما، در مورد اجزاء و تأثیر آنها بر سلامت و ایمنی تحقیق کنید.

زیبایی شناسی

گذشته از دیگر ویژگی ها، معماری باید خوب به نظر برسد. هنگام انتخاب متریال برای روکش نما، چیزی را انتخاب کنید که زیبایی شناسی کلی ساختمان ، بافت آن و حس کلی که می خواهید در ساختمان ایجاد کنید را تکمیل کند. روکش چوبی حال و هوای گرمی ایجاد می‌کند، در حالی که روکش فلزی تمی آینده‌نگر و امروزی‌ تر به نما می دهد.

دسترسی

قبل از امیدورار شدن و  تصمیم گیری در مورد متریالی خاص ، باید در دسترس بودن آن را بررسی کنید. معیار در دسترس بودن نقش مهمی در فرآیند تصمیم‌گیری حتی در بلندمدت ایفا می‌کند،  یک سوال مهم که باید بپرسید این است که آیا می‌توانید در صورت نیاز این متریال را تعویض کنید یا خیر.

پایداری

پایداری بیش از یک الزام نیاز امروز است و این عامل در تعیین متریال نما نیز بسیار موثر است و انتخاب متریال پایدار نما نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای صرفه جویی در هزینه ها نیز  تاثیرگذار است.

نگهداری

نگهداری و حفظ  نما چیزی است که باید از قبل  به آن فکر کنید. آیا این کار مقرون به صرفه و بدون پیچیدگی خواهد بود؟ روکش ایده آل نما کاملاً بادوام و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد، اما مطمئناً هزینه بیشتری را به همراه دارد. بنابراین، شما باید همه معیارها را بسنجید و بهترین کار را انتخاب کنید.

عایق

یکی از مهمترین وظایف روکش نما عایق کاری  در برابر دما، رطوبت،  سر و صدا یا نور طبیعی ناخواسته باشد. متریال های مختلف با توجه به چگالی، جرم حرارتی، شفافیت و سایر عوامل،  میزان عایق بندی مختلفی را ارائه می دهند.

دوام

دوام یک ماده،  بیانگر مقاومت آن در برابر زمان و آسیب احتمالی است. پوشش های نمای بادوام،  اقتصادی هستند  آنها کاملا  از ساختار ساختمان محافظت می کنند و نیازی به تعمیر و نگهداری مکرر یا تعویض ندارند. به ویژه  مکان هایی با شرایط آب و هوایی متغیر  نیاز به متریال نمای بسیار بادوام دارد.

10  متریال رایج  نما :

طراحی نمای ساختمان آجری

آجر از سنتی ترین متریال ها برای پوشش نما است که بسیار بادوام است و در برابر آتش و شرایط آب و هوایی شدید مقاوم همینطور  به نگهداری کمی نیاز دارد، غیر سمی است و عایق صوتی کاملی را ارائه می دهد. علاوه بر این، روکش آجری پایدار است؛  زیرا می توان آن را بازیافت کرد.
:برای مشاهده نمونه نمای آجری  این مطلب را بخوانید

9 پروژه با آجر به عنوان یک متریال همه کاره

 انتخاب متریال آجر در طراحی نما

نمای چوبی

این متریال سبک وزن و در عین حال مستحکم، یک مصالح ساختمانی عالی برای پوشش نما  از نظر زیبایی، امکان راحتی  برای تغییر و نگهداری آسان است. می توان از طریق برخی از فن آوری ها حتی عملکرد آن را  افزایش داد. از نظر ظاهری این متریال با تغییراتی که می پذیرد انعطاف پذیری خوبی برای طراحی  نما دارد و متریالی کاملا پایدار محسوب می شود.
 انتخاب متریال چوب در طراحی نما

نمای سنگ طبیعی

سنگ طبیعی برای پوشش نما نیز یک انتخاب کلاسیک است. این انتخاب به طراحان این فرصت را می‌دهد تا بدون تحمل الزامات ساختاری و هزینه‌های یک ساختمان سنگی واقعی، یک ساختمان را یکپارچه‌سازی نمایند. روکش سنگ طبیعی به راحتی نصب می شود، نیاز به تعمیر و نگهداری کم و مقرون به صرفه دارد و ضایعات را کاهش می دهد. علاوه بر این، ظاهری سه بعدی و طبیعی به نما می دهد.
 انتخاب متریال سنگ طبیعی  در طراحی نما

نمای آلومینیومی یا فلزی

روکش فلزی در طیف وسیعی از گزینه ها مانند روی، آلومینیوم، مس و فولاد وجود دارد که هر کدام از نظر ظاهر و ویژگی خاص خود را دارند. یکی از بهترین متریال های نما  آلومینیوم که یک ماده سبک وزن و در عین حال قوی برای  نما است. این متریال یکی از ضد آب ترین متریال های نما است و در برابر رطوبت مقاوم می باشد که آن را به انتخاب خوبی برای خانه های ساحلی تبدیل می کند. روکش آلومینیومی نیاز به نگهداری کمی دارد و در صورت نیاز می توان آن را به راحتی رنگ آمیزی کرد.
 انتخاب متریال آلومینیوم در طراحی نما

نما سرامیکی

سرامیک از زمان مصر باستان خود را به عنوان یک متریال نمای منحصر به فرد ثابت کرده است! این ماده واقعاً پایدار است زیرا از خاک رس طبیعی ساخته شده است، به این معنی که عاری از فلزات سنگین و مواد شیمیایی سمی است. علاوه بر این، روکش سرامیکی نما حفاظت حرارتی و آتش سوزی کاملی را ارائه می دهد و ساختمان را در برابر صداهای خارجی عایق می کند. علاوه بر این، به عنوان یک ماده متخلخل، تهویه و ایجاد یک محیط داخلی سالم را تضمین می کند.
 انتخاب متریال سرامیک در طراحی نما

نمای فایبر سمنت پیش ساخته

پانل های سیمانی یک راهکار مقرون به صرفه برای طراحی نمای ساختمان های اداری تجاری، مسکونی و صنعتی است. این پانل ها را می توان برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار داد؛  به ویژه برای عایق صدا مفید است و در حال حاضر برای فرودگاه ها و پوشش های تونل در سراسر جهان استفاده می شود. پانل های فایبر سمنت در طیف گسترده ای از رنگ ها، شکل ها و ابعاد  در بازار موجود هستند.
 انتخاب متریال فایبر سمنت  در طراحی نما

نمای بتنی

پوشش بتن پیش ساخته از طریق ساخت پانل های بتنی پیش ساخته شکل می گیرد. این پانل ها در طیف وسیعی از کاربردها قابل استفاده هستند. علاوه بر مزایای ساختاری، روکش بتنی می تواند راهی عالی برای ترکیب اشکال و بافت های تندیس گونه باشد. مهمتر از آن، نمای بتنی دوام و قابلیت اطمینان نهایی زیادی را ارائه می دهد در عین حال که فوق العاده ارزان است.
 انتخاب متریال بتنی در طراحی نما

طراحی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت دو نوع اصلی دارد. پانل های کامپوزیت آلومینیوم-پلی اتیلن و مواد کامپوزیت چوب-پلاستیک. پانل های روکش کامپوزیت آلومینیومی دارای یک هسته کامپوزیت بین دو لایه نازک آلومینیوم هستند. این گزینه یک جایگزین ارزان ارائه می دهد، ولی  تاحدی از نظر مقاومت در برابر آتش ناایمن هستند. روکش کامپوزیت چوب یا کامپوزیت چوب پلاستیک معمولاً از الیاف چوب یا آرد چوب و ترموپلاستیک هایی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا پلی وینیل کلراید ساخته می شود.
 انتخاب متریال کامپوزیت در طراحی نما

نمای سه بعدی

نمای سه بعدی که امروزه  در معماری مدرن رایج شده است نما را چند وجهی و سه بعدی و دارای عمق جلوه می دهد. این نوع نماها زیبایی منحصر به فردی  ایجاد میکنند که می‌توان آن را روی چندین متریال اعمال کرد.
 نمای سه بعدی در معماری مدرن

نمای پلاستیک

مانند روکش فلزی، پانل های روکش پلاستیکی می توانند مکملی عالی برای نمای کلی ساختمان باشند. روکش پلاستیکی معمولاً ارزان، سبک و نصب آن آسان است و می تواند به عناصر ساختمان فوراً سبک  یا رنگی را بیافزاید.
 انتخاب متریال پلاستیک در طراحی نما
شرکت معماری آرل به عنوان  یک  شرکت  مهندسی موفق با سال های سابقه  در طراحی نما  با توانایی با لای  هنری  و فنی و شناخت ضوابط شهراداری و اخذ تاییدیه کمیته نما ، با صفر تا صد طراحی و اجرای انواع نماها در  انواع  پروژه های  مسکونی ، اداری ، تجاری ، فرهنگی  و ....همراه شما خواهد بود جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آرل از طریق شماره تماس  زیر در ارتباط باشید....
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۲۸۷۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
معماری مدرن، ریشه ها و مفاهیم: قسمت اول

معماری مدرن، ریشه ها و مفاهیم: قسمت اول

معماری، پول یا هنر؟

معماری، پول یا هنر؟

آنچه باید در ارتباط با مصالح کاربردی در سطح خارجی کف و دیوارها بدانید

آنچه باید در ارتباط با مصالح کاربردی در سطح خارجی کف و دیوارها بدانید

مفهوم معماری وایرال و بررسی نمونه ای از آن

مفهوم معماری وایرال و بررسی نمونه ای از آن

چگونه منزل را برای خرید و انتخاب مبلمان اندازه گیری کنید؟

چگونه منزل را برای خرید و انتخاب مبلمان اندازه گیری کنید؟

7 نکته بازاریابی دیجیتال برای شرکت های معماری

7 نکته بازاریابی دیجیتال برای شرکت های معماری

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir