۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ ۱۵:۰۶
معماری چوبی برای کودکان
تحریریه معماری آرل
محیطی که در آن زندگی می کنیم مستقیماً بر ما تأثیر می گذارد  بنابراین به خصوص برای کودکان ، این محیط باید ایمن و در دسترس و همزمان تحریک کننده خلاقیت و محرک شادی آنان نیز باشد ، به گونه ای که بتوانند بدون به خطر انداختن امنیت جسمی خود ، آزادانه حرکت کرده و رشد نمایند. قبلاً در مورد چگونگی ایجاد زمین های بازی در فضاهای داخلی توضیحاتی دادیم اما امروز با آرل با سری نمونه ها یی از گرمی و تطبیق پذیری چوب برای ایجاد فضای داخلی تعاملی ، خلاقانه و سرگرم کننده برای کودکان همراه باشید.....
پروژه های چوبی که معماران برای کودکان طراحی می کنند ، صرف نظر از اینکه اقامتگاه یا فضاهای جمعی باشند فضایی مهم در زندگی کودکان محسوب می شوند ، زیرا امکاناتی  را برای ایجاد دهانه ها و فرورفتگی هایی ایجاد می کند که علاقه کودکان راسبب می شوند. با چوب می توان علاوه بر مبلمان یا بازی های اختصاصی ، یک خانه مینیاتوری یا حتی یک خانه درختی و طراحی های خلاقانه ای نظیر مخفی کردن نقاط ، رمپ ها و دیوارهای کوهنوردی ایجاد کرد. علاوه بر این ، می توان با بهره گیری از عناصر ساختاری چوبی ساده ، تخیل کودکان را تحریک نمود.

معماری چوبی برای کودکان
1- ساختارهای برجسته

ساخت فضاهای کودکان با استفاده از تطبیق پذیری چوب برای جالب تر ساختن عناصر ساختاری یک ساختمان، محیطی متمایز و شاد برای بازیگوشی کودکان ایجاد می کند
ساختار چوبی به پیکربندی فضا کمک می کندو تفاوت در هر سطح امکانات مختلفی را برای استفاده و بازی فراهم می کند.
در مقیاس کوچکتر ، عناصری مانند نرده  ها می توانند برای کودکان و نوزادان ایمنی را به ارمغان آورند از این رو در طراحی و معماری فضا برای کودکان  باید نقطه شروع هر پروژه مربوط به کودکان خردسال و رعایت ایمنی برای سلامتی و محافظت آنان باشد.

معماری چوبی برای کودکان
2- طاقچه ها و برآمدگی ها

استفاده از تورفتگی ها و  طاقچه ها به شکل خانه های کوچک پراکنده در طول پروژه مکانی را برای مخفی شدن کودکان و یا نشستن ایجاد میکنند 
معماری چوبی برای کودکان
یا بیرون آمدگی های هر فضا کودکان را به خلاقیت و بازی به آن ها ترغیب میکند و هر دوی این خصوصیات با افزودن رنگ ها ، به خصوص رنگ های اولیه بیشتر جذابیت می آفرینند.
معماری چوبی برای کودکان

معماری چوبی برای کودکان
3- امكان تحرک

 فضاهایی مانند سطوح شیبدار، پله ها و یا دیوارهای کوهنوردی  فعالیت و تحرک بیشتر کودکان را سبب می شوند  که علاوه بر اینکه برای کودکان مفید است می تواند قسمت هایی مانند پله را که ممکن است برای کودکان سخت یا خطرناک باشد جذاب تر مینماید  همینطور  این ایده ها به طور فزاینده ای فضاهای جمعی برای کودکان را افزایش می دهند و به برقراری تعامل در کودکان  کمک می کنند.
معماری چوبی برای کودکان
معماری چوبی برای کودکان

معماری چوبی برای کودکان
4- خانه ای در دل خانه

توجه به تناسبات  بدن کودکان خردسال ،  و ایجادخانه های کوچک و در مقیاس جسم ان ها به پیشرفت خلاقیت در کودکان کمک می کند   به همین دلیل از استفاده ی طرح های خانه های سنتی گرفته تا به کارگیری مفاهیمی انتزاعی از یک خانه و شکل دادن به فضا از طریق عناصر قابل تشخیص برای کودکان مانند درها ، پنجره ها و پله ها که یادآور خانه باشد راهکاری مطلوب برای کودکان خواهد بود و احساس آشنایی را از ماندن در فضا مانند خانه خود با اطمینان قلبی بیشتر مهیا می سازد.
معماری چوبی برای کودکان

معماری چوبی برای کودکان
5- پله های سرگرم کننده

پله های نردبانی یاکشویی علاوه بر فراهم کردن فضای اضافی ، خلاقیت را درکودکان تقویت می نماید و تنوع فضایی زیادی را ایجاد می نماید.
معماری چوبی برای کودکان
معماری چوبی برای کودکان
معماری چوبی برای کودکان

6- مبلمان، تجهیزات و دیتیل های چوبی

مبلمان چوبی در مدل های متفاوت و طراحی شده  برای سازماندهی اسباب بازی ها و هم برای محدود کردن  و کاربردی تر نمودن فضای داخلی استفاده می شوند و می توانند با انگیزه مهارت های هنری و معاشرت ی کودکان را تقویت نمایند.
معماری چوبی برای کودکان
معماری چوبی برای کودکان

7- اثرات نور و سایه

تأثیر نور و سایه جلوه بصری خوبی ایجاد می کند و این تاثیر در نگاه کودکان می تواند موضوعی برای سرگرمی بازی با نور و رنگ باشد.

معماری چوبی برای کودکان

مبلمان کاربردی و ایمن

هدف از معماری چوبی برای کودکان ایجاد حس حرکت آزادانه برای آن‌ها است. بنابراین انواع مبلمان باید به گونه‌ای طراحی شوند که کودک بتواند با خیال راحت آن‌ها را لمس کند، از آن‌ها بالا برود و با فشار آوردن به آن‌ها نشکنند و خراب نشوند. برای رسیدن به این هدف، مبلمان باید ترجیحا ثابت و بدون چرخ باشند.
وسایلی که در دسترس کودک هستند، باید با حاشیه‌های صاف، بدون تیزی و متریال خشن طراحی شوند. مبلمان چوبی ایمن برای کودک بهتر است چند منظوره و با کاربری‌های مختلف طراحی شود. به این ترتیب، وسیله موردنظر برای کودک علاوه ‌بر ایمنی، سرگرم‌کننده هم خواهد بود. باید اطمینان حاصل کرد که مبلمان تحرک کافی برای کودکان ایجاد می‌کند و کودک می‌تواند آزادانه از آن‌ استفاده کند.

مبلمان رایج در معماری چوبی کودکان

یک نوع مبلمان رایج در معماری چوبی برای کودکان کمد کتاب با پایه‌های عریض و ثابت است. این‌گونه کمد کتاب به دلیل ثبات فوق‌العاده، با حرکت و بازی کودکان به هیچ عنوان حرکت یا سقوط نمی‌کند. این نوع کمدها حتی برای نوزادان هم ایمن هستند و می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.
یکی دیگر از مبلمان چوبی رایج، میز تعویض پوشک است که باید در ارتفاع قابل قبولی برای پرستار یا مادر طراحی شود. معمولا برای این گونه کمدها از یک حفاظ مشبک استفاده می‌کنند. تا به این ترتیب اطمینان حاصل شود که کودک به هنگام تعویض نمی‌افتد و خطری وی را تهدید نمی‌کند. کمد تعویض پوشک باید دارای کشوها و جاهای مختلف برای نگهداری وسایل بهداشتی کودک باشد. بنابراین وسایل مراقبت همیشه در دسترس خواهند بود.

طراحی محیط آرام برای کودکان

در معماری چوبی برای کودکان خلق یک محیط آرام برای رشد طبیعی کودکان بسیار توصیه می‌شود. استفاده از چوب به خودی خود حس آرامش و سکوت را به کودکان القا می‌کند. حال اگر با یک معماری اصولی ترکیب شود، بهترین محیط برای کودکان فراهم خواهد شد. محیط چوبی آرام به تمرکز کودکان و درنتیجه، یادگیری سریع آن‌ها کمک می‌کند.

استفاده از کفپوش چوبی در معماری چوبی

کف خانه به عنوان پایه‌ای برای اکتشاف کودک و هم به عنوان تکیه‌گاه عمل می‌کند. بنابراین لازم است همه قسمت‌هایی که کودک با آن‌ها سروکار دارد، با یک کف کاملا سخت و مستحکم پوشانده شوند. کف محکم به کودکان اجازه می‌دهد آزادانه حرکت کنند و بدوند؛ همچنین به نوزادان اجازه می‌دهد اولین قدم‌های خود را محکم و استوار بردارند. کفپوش محکم به ایمنی، حالت درست ایستادن و بازی کردن کودک و نوزادان کمک می‌کند.
نکته مهم دیگر درباره کف این است که نباید سرد باشد. چرا که کودکان اغلب با پاهای برهنه تردد می‌کنند و سرد بودن زمین برای آن‌ها چندان خوشایند نیست. از این رو باید متریالی استفاده شود که گرما را در خود حفظ کند و بهترین متریال در این زمینه، چوب خواهد بود.
کفپوش چوبی با مزایای زیادی از جمله صاف بودن، گرم بودن، زیبایی، محکم و در عین حال نرم بودن همراه است. به همین علت می‌تواند بهترین گزینه برای معماری چوبی برای کودکان باشد.

 
 
 
تحریریه معماری آرل-غزاله عزالدین
منبع: Archdaily

تعداد بازدید : ۳۶۴۱
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
سیستم های گرمایشی در ایران

سیستم های گرمایشی در ایران

دانلود پاورپورینت کامل درباره مقرنس

دانلود پاورپورینت کامل درباره مقرنس

چگونگی طراحی برای تامین آسایش حرارتی ( و دلایل اهمیت آن)

چگونگی طراحی برای تامین آسایش حرارتی ( و دلایل اهمیت آن)

چرا معماران باید بیشتر میز کار خود را ترک کنند و به پروژه های اجرایی سرکشی کنند؟

چرا معماران باید بیشتر میز کار خود را ترک کنند و به پروژه های اجرایی سرکشی کنند؟

نمایشی تاریخی از تکنولوژی برای معماران (قسمت اول: ظهور سیاره میمون‌ها)

نمایشی تاریخی از تکنولوژی برای معماران (قسمت اول: ظهور سیاره میمون‌ها)

ماکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX

ماکسول (Maxwell) موتور رندر قدرتمند 3Ds MAX

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir