۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : منیژه قاضیا
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۳:۵۹
پرزانته معماری
تحریریه معماری آرل
پرزانته حرفه ای موضوعی است که مشاهده ی نمونه های متنوع و ایده یابی در این حوزه منجر به افزایش راندمان ارائه می شود. در ادامه تکنیک هایی بیان می شود که می تواند ضمن معرفی فرایند طراحی معمار در یک پروژه و صرفه جویی در زمان انجام کار ، حظّ بصری لازم را برای مخاطبین به ارمغان آورد، همراه آرل باشید تا با 12 نکته از روش های پرزانته اشنا شوید.

1-عکسی از ماکت پروژه می تواند جایگزین تصویر سه بعدی در شیت ارائه باشد؛ در این عکس اطلاعات لازم به کمک اسکیس اضافه می شود و در نهایت به صورت اسکن شده در شیت قرار می گیرد.

پرزانته معماری

2-اتود های اولیه پروژه شاید کاغذهای پوستی باشد که سیر تحول ایده ها بر آنها ترسیم شده است. ارائه غنی، ارائه ای است که مراحل توسعه ایده را به نمایش می گذارد تا ضمن همراه کردن مخاطب در روند تکامل پروژه ، ماهیت ایده اولیه را روایت کند. از این رو می توان گفت بازنمایی روند طراحی پروژه از جمله اجزای یک شیت معمارانه است.

پرزانته معماری

3-تصویری از دیاگرام های ترسیم شده در طول پروژه حتی به طور دستی می تواند ارائه شما را حرفه ای تر کند.

4-می توانید با ارائه ی جزئیات در بخشی از اطلاعات ضمن بیان ایده های خود زمان کمتری را به آن اختصاص دهید.

پرزانته معماری
پرزانته معماری

5- استفاده از یک تم رنگی  برای محیط و شاخص کردن پروژه با یک رنگ و یا بالعکس از جمله سریع ترین تکنیک های پرزانته در فرصت زمان محدود است.
پرزانته معماری

6- آنچه ارائه ی شما را از سایرین متمایز می سازد؛ وجود خط فکری شما در نحوه ی پرزنت کردن  طرح مد نظرتان است. آنچه از ابتدای فرایند همواره مطرح می شود ایده ای است که شما به عنوان طراح بیان می کنید و آن را در طراحی فرم ، پلان ، نما و مقطع در نظر دارید. برای مثال فرض کنید موضوع شما طراحی فرهنگسرا است و شما در نظر دارید تعاملات اجتماعی را در طرح پیشنهادی خود پررنگ ببینید ؛ در این راستا تدابیری اتخاذ کرده اید که بایستی در ارائه به مخاطب نیز دیده شود. برای مثال وجود پرسناژ از رفتارهای مختلف انسانی در اجزای شیت ارائه مانند پرسپکتیو ، مقطع و ... می تواند ایده ی شما ( نگاه اجتماعی) را به مخاطب انتقال دهد.

7- همسازی حال و هوای شیت و متریال ماکت با موضوع طراحی می تواند نکته سنجی و دقت طراح را به نمایش گذارد. بهتر است در ارائه خود دلیلی محکمتر از سلیقه شخصی را در انتخاب رنگها ، متریالها ، ابعاد شیت ، فونت ها و ... لحاظ کنید .

8- گنجاندن اطلاعات بیش از حد در یک شیت معماری نوعی آشفتگی بصری به دنبال دارد. در این صورت بیننده نمی تواند ارتباط اجزای شیت را درک کند.
فضاهای خالی برای قدم زدن افکار مخاطب ویافتن پاسخی برای ابهامات در اولین رویارویی با طرح شما است ؛ و اهمیتی به اندازه اطلاعات شما دارد زیرا در تفهیم آنها مؤثر است.  پس از شلوغ کاری و پر کردن افراط گونه شیت اجتناب کنید.

9- ساخت ماکت از فرم پیشنهادی از جمله راه های معرفی ایده و نمایش بخشی از اطلاعات در وضعیت سه بعدی است که قادر است تجسم فضایی مخاطب را بهبود بخشد. چنانچه موضوع طراحی شما فرم-محور باشد شبیه سازی آن در مقیاس معین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معمولاً ارائه ی حرفه ای در ساخت ماکت متعلق به نمونه ای است که تماماً به رنگ سفید و یا دو رنگ ساخته شود. وارد کردن رنگ دوم در ساخت ماکت اصولاً به جهت تأکید بر عنصر شاخص مثلا چرخش یک صفحه صورت می گیرد.

پرزانته معماری

پرزانته معماری


10- استفاده از یک رنگ شاخص در بخش هایی از پرسپکتیو( متتاسب با موضوع) مثلاً در جداره ها ، مسیرهای ارتباطی ، کاربران حاضر در فضا و ...سبب تأکید بر آن و خلق جذابیت برای بیننده می شود.

11- نمایش ایده های متفاوت و چندین خروجی از یک مدرک خبر از نبوغ طراح در ایده پردازی و ارائه راهبردهای متعدد در حل مسئله طراحی می دهد.

پرزانته معماری


12- ترکیب اجزایی از شیت معماری که به شکل دستی ترسیم شده با برخی از اجزا که در دنیای دیجیتال ایجاد شده است گاه نتیجه ای منحصربفرد در پی دارد. تنها کافیست به عنوان طراح کمی از هوش بصری و ذوق معمارانه خود بهره گیرید تا انسجام و پیوستگی لازم را میان عناصر دستی و دیجیتال برقرار سازید. در این صورت محصول نهایی ، توانایی شما در ارائه حرفه ای را به روشنی بیان می کند.


اگر میخواهید مقالات بیشتری را مطالعه کنید، پیشنهاد می کنیم سری هم به مجموعه مقالات شیت بندی در لینک زیر بزنید.


در ادامه نمونه هایی از شیت های معماری آورده شده است :
 

پرزانته معماری پرزانته معماری پرزانته معماری پرزانته معماری پرزانته معماری پرزانته معماری

تحریریه معماری آرل
نویسنده : منیژه قاضیا
تعداد بازدید : ۷۱۹۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
چگونه معماری و طراحی را دوست دارید؟

چگونه معماری و طراحی را دوست دارید؟

15 تخصص حرفه ای در معماری داخلی

15 تخصص حرفه ای در معماری داخلی

 معیارهای انتخاب متریال  در طراحی نما + 10  متریال رایج  نما

معیارهای انتخاب متریال در طراحی نما + 10 متریال رایج نما

گزینه های شغلی که می توانید در کنار معماری ادامه دهید !

گزینه های شغلی که می توانید در کنار معماری ادامه دهید !

معماری پارامتریک، معماری جزئیات

معماری پارامتریک، معماری جزئیات

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

چگونه خلاقانه معماری کنیم؟

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir