۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
نویسنده : غزاله عزالدین
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۰:۴۵
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
تحریریه معماری آرل
اگرچه روند و حتی نحوه انجام کار در فضاهای اداری تغییر کرده ، اما بیشتر دفاتر همچنان طراحی های مشابه و طبق اصول گذشته را در پی گرفته اند وقتی سخن از نوآوری در این روند به میان می آید قطعا منظور خراب کردن تمام دیوارها و ایجاد فضای بازی در طراحی دفتر کار نیست! طراحی یک دفتر باید نیازها و جزئیات هر  فعالیت کاری را به طور جداگانه در نظر بگیرد. البته همیشه برای هر کارکرد روش های بهتر و بدتری برای ساماندهی فضاها وجود دارد اما برخی از تغییرات برای فعالیت های خاص بهتر عمل می کنند که بهتر است از آن ها چشم پوشی نشود.
اما نکته مهم این است که دفتر کار ضمن ایجاد مکان هایی برای تمرکز موثر در حین کار، امکان ایجاد تعامل را نیز فراهم نماید در واقع به اثبات رسیده کیفیت کار برای کارمندان در تعاملات و فعالیت های کاری شکل گرفته و می تواند علاوه بر کیفیت کار سبب ارتقاء رشد شخصی نیز گردد.
همه ما در طی یک روزکاری در دفترکار ، در جاهای مختلف می نشینیم ما به دنبال تمرکز ، گفتگو ، شرکت در جلسات و مذاکره در مورد ایده های جدید هستیم به همین دلیل علاوه بر پیکربندی فضا ، راحتی در کلیه فعالیتها برای کارآیی بهترو انجام موثر کار بسیار مهم است. نورپردازی ، دما ، سر و صدا ، ارتفاع میز و راحتی  و ارگونومیک بودن صندلی بخشی از این معادله است زیرا فردی که احساس راحتی نمی کند به جای فکر کردن در مورد کار ، به فکر علت ناراحتی از مسائل بیرونی خواهد بود .
دفاتر آینده باید طرحی را که انگیزه نوآوری و پتانسیل اجرایی را به دنبال دارد ، جذب، تشویق و حفظ نمایند و در عین حال استراتژی شرکت را به فضا منتقل نمایند. مهم این است که ارتباط معنوی با کار وجود داشته باشد که با همکاران به اشتراک گذاشته شده و بستر افزایش بهره وری و کارآیی و یک تجربه انسانی از تعامل و خلاقیت را مهیا سازد.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
در ادامه با آرل با انواع طراحی فضاهای اداری  با سازماندهی متفاوت بسته نوع تعاملات و شخصی یا گروهی بودن برای ارتقاء کیفیت کار همراه باشید......

کار فردی:

اتاقک های مجزا
اولین فضاهای کار همان اتاقک های مجزای کار هستند که از دیرباز و بیشتر در گذشته مرسوم بوده اند که مانند پناهگاهی متمرکز با جدا کردن دیوار یا پارتیشن ها مکانی امن و بدون حواس پرتی ایجاد می کند در عین حال ، به عنوان مکانی برای استراحت نیز می تواند عمل کند. بسته به نوع در نظر گرفته شده ، پیکربندی ممکن است دارای یک میز و صندلی ارگونومیک برای آرامش بیشتر باشد و به منظور توجه کافی و برای استفاده از فناوری و سایر ابزارها ، یک اتاق مشترک مرکزی برای فعالیت های گروهی لحاظ شود.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
کندو
دومین نوع ساماندهی فضاهای اداری طراحی به صورت شبکه های مجزا یا به اصطلاح کندو نامیده می شود که شامل گروهی از ایستگاه های کاری است که این امکان را فراهم می کند تا چندین نفر کار هماهنگ ، فردی و مشارکتی داشته باشند. کندو از فضای مشترک برای کمک به تقویت کار استفاده می کند و پیکربندی آن ترکیبی از حوزه های کار فردی با صندلی های ارگونومیک را ایجاد می کند. تغییرات در تقسیمات مکانی ، تعداد فضای ذخیره سازی و حدود آنها ، شخصیت فضا و کار مشخصی مربوط به آن حوزه، تعریف می شود. سایر ملاحظات ارگونومیک نیز می تواند شامل تجهیزات ثابت و یا قابل تنظیم باشد.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
فضای پرش
در این فضا یک حوزه فضایی مکانی را برای کار کوتاه  مدت در طول روز ایجاد می کند که از فضاهای بسیار قابل دسترسی تشکیل شده است که کار بین فعالیتها را تسهیل می کند. به همین دلیل ،این حوزه ها در مکانهایی با جریان  عبوری زیاد و یا در نزدیکی تقاطع های شلوغ برای ارتباط افراد از بخش ها یا تیم های مختلف تعریف شده اند.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد

کار گروهی

کلوپ کاری
 این نوع از طراحی فضاهای اداری شامل حوزه ای  است که برای فعالیت تیمی برای یک پروژه بلند مدت خاص اختصاص یافته است. این مجموعه از انواع کار فردی و گروهی تشکیل شده است که به افراد امکان می دهد با استفاده از انواع فن آوری های ثابت ، موبایل ، فعالیت های فردی و از راه دور ، به راحتی و از نظر بصری بین کارها و فعالیتها حرکت کنند و در جریان مستقیم قرار گیرند حفظ نزدیکی و هویت در این اجتماع کاری به تقویت کارهایی که در داخل اتفاق می افتد ، کمک می کند تا پتانسیل های کافی برای نمایش و به اشتراک گذاری کار در حال پیشرفت ایجاد گردد. این پیکربندی محدودیت هایی را به همراه تداخل فعالیت ها ایجاد میکند اما راه خوبی برای کار تیمی و برای ایجاد زمینه ای برای دسترسی و تسلط بصری است.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
پناهگاهی مجزا
نوع دیگر از دفاتر کار برای کار گروهی یک فضای کوچک است که در نزدیکی حوزه های کار فردی یا مناطق مشترک واقع شده است و به افراد امکان می دهد برای مدت زمانی کوتاه ملاقات و به تعاملات کاری موثر بپردازند آنها برای جلسات کوچک و سریع ایده آل هستند که به صورت طولانی مدت شرکت کنندگان نمی خواهند در اطراف و حوزه های تعریف شده اختلال ایجاد کنند بنابراین ،  این حوزه باید دارای پارتیشن های کافی باشد تا از مزاحمت  در سایر قسمت های دفتر جلوگیری شود. باید امکان حضور شرکت کنندگان از راه دور از طریق فناوری های ثابت یا شخصی در نظر گرفته شود. این فضاها معمولاً توسط افرادی که نزدیک به یکدیگر کار می کنند استفاده می شود.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد
ورکشاپ کاری
یک ورکشاپ کاری گزینه ای ایده آل برای کارمندان است که بتوانند برای تولید ایده های جدید و تقویت کار خود ، با یکدیگر همکاری کنند. این نوع فضای کاری دسترسی آسان به سطوح و ابزارهای آنالوگ و دیجیتال را برای مشاهده و خلق آثار جدید فراهم می کند. حتی زمانیکه افراد حتی اگر از نظر جسمی حضور نداشته باشند سبب می شود به راحتی ببینند و بشنوند. نحوه توزیع و گروه بندی مبلمان  این فضا با چیدمان های متفاوت این امکان را به افراد می دهد تا شیوه ای را که به بهترین وجه برای کار مناسب است انتخاب و سازماندهی کنند ضمن اینکه فضای گردش مناسب را برای فعالیت ها ایجاد می کند.
انواع طراحی داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily
تعداد بازدید : ۱۴۸
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 طراحی داخلی دفتر فیس بوک

طراحی داخلی دفتر فیس بوک

ساختمان اداری PSP/استودیو معماری الگو

ساختمان اداری PSP/استودیو معماری الگو

طراحی داخلی شرکت بیمه با محوریت رنگ و نظم

طراحی داخلی شرکت بیمه با محوریت رنگ و نظم

رنگ های پر انرژی، پیشتاز در طراحی داخلی دفتر کار مایکروسافت

رنگ های پر انرژی، پیشتاز در طراحی داخلی دفتر کار مایکروسافت

طراحی ساختمان اداری آفتاب تهران

طراحی ساختمان اداری آفتاب تهران

دفتر اداری درسان سازه / رِنا دیزاین  ( رضا نجفیان )

دفتر اداری درسان سازه / رِنا دیزاین ( رضا نجفیان )

مشاوره معماری رایگان

اگر فضای بیش از 100 متر دارید می توانید از مشاوره رایگان آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی و معماری شیپ

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


معماری و طراحی هتل
طراحی و اجرا ساختمان اداری
طراحی داخلی ساختمان اداری و دفتر کار
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir