۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۰:۴۵
تحریریه معماری آرل
هنگامی که لوکوربوزیه این کلمات معروف را در مجله ی مانیفست 1927 خود (Architecture Verse une) نوشت، این موضوع را برای یک خانه به عنوان ابزاری کارآمد در نظر گرفته بود که تنها باید ابزارهای لازم برای زندگی، خانه را به زیبایی ارائه دهد و نه هیچ چیز دیگری. طرح های معاصر برای اقامتگاه های خصوصی اغلب این احساس را در بر دارند- اما اگر یک خانه بتواند فراتر از مقرراتی که لوکوربوزیه خواستار آن است برود ، چه می شود؟
اگر از قابلیت خالص خود فراتر برود و احساسی بیش از راحتی و رفاه را در ما ایجاد کند، چه می شود؟
اگر یک خانه بتواند کاتالیزور الهام دهنده روزانه ساکنان آن باشد، چه می شود؟

خانه های مفهومی (طرح های پیشنهادی که هنوز در دنیای واقعی ساخته نشده اند) می توانند به عنوان وسیله ای برای بررسی چنین فرضیه هایی عمل کنند، که اغلب راه حل های معماری بسیار نوآورانه ای را در این پروسه به نمایش می گذارند. آنها اغلب عجیب و غریب و از دنیای دیگری هستند و به صورت ویژه برای دیده شدن بین مخاطبان گسترده آنلاین طراحی شده اند. با گسترش روزافزون رسانه های اجتماعی، معماری اکنون می تواند بصورت ویروسی و تعداد زیادی از علاقه مندان به طراحی را که مشتاق هستند بدانند این خانه ها چگونه می توانند باشند، دریافت کنند.

در ادامه به معرفی و بررسی نمونه های جهانی این سبک طراحی ها می پردازیم.

1- Cliff houseتوسط Modscape

Cliff house Modscape
Cliff houseتوسط Modscape

Cliff House برای افرادی که از ارتفاع و یا آب می ترسند، مناسب نیست. کارشناسان سازه های پیش ساخته این اقامتگاه پنج طبقه را برای یک کارفرما که به دنبال فرصتی برای توسعه ی قسمتی از زمین های ساحلی در استرالیا بود، طراحی کردند. این طراحی جسورانه ومتناسب با سایت فوق العاده و وسیع آن است، اما توسط منتقدان، تمامیت و درستی سازه ی آن مورد سوال قرار گرفته است. Modscape پاسخ می دهد: "همانطور که طراحی به خودی خود ساخت و ساز اصولی و منع کننده ای را ارئه می کند، این مفهوم از طراحی مدولار Modscape و فن آوری های پیش ساخته برای ارائه مجموعه ای از مدول های متعدد که به صورت صخره ای با پیچ و مهره های فلزی متصل هستند، استفاده می کند." این خانه نه تنها بازخورد فوق العاه ای در اینترنت داشته بلکه تبدیل به اخبار شبانه شده است!



2- The Shell and the rockطرح معماران زاها حدید

The Shell and the rock
The Shell and the rock

در اواخر حیات خود، زاها حدید این ویلاهای نمونه را برای یک زمین گلف و spa ای خاص در کرواسی طراحی کرد. این فرم که امضای حدید را داراست با نام Shell و Rock نامگذاری شده است. حدید می گوید: زوایای سفید و منحنی در اطراف تراسهای بیرونی با تراس های خصوصی، استخرهای شنا و چشم اندازهای خیره کننده به دریای Adriatic احاطه شده اند. هر یک از اقامتگاه های هفت خوابه از المانهای طبیعی موجود در چشم انداز مجاور خود الهام گرفته اند. توپوگرافی karst و سازه های پوسته این قسمت از خط ساحلی کرواسی را خط می کشند.

3- Da-house توسط معماران Igor Sirotov

Da-house
Da-house

Igor Sirotov، تصویرگر معماری حرفه ای، به خاطر رندرهای بسیار واقعی خود از تصاویر اقامتگاه های برجسته مدرنیستی بتنی، معروف است. Da-house یکی از نمونه های قابل توجه آن است، که دارای فضایی تاریک و اتمسفری عبوس است که هر گونه احساس تبه کاری Bond را در خانه ایجاد می کند. پشت این جو مرموز، برخی از مفاهیم معماری جذاب، مانند طبقه های شیشه ای سازه ای و باغ های میکرو در حیاط قراردارد که جزئیات ظریف مینیمالیسمی ژاپنی را به تصویر می کشد.

4- Pole House  توسط  Konrad Wójcik

Pole House
Pole House

مفهوم Wójcik برای عقب نشینی جنگلی پایدار با یک ریزه کاری کوچک طراحی شده است ( هم از لحاظ زیست محیطی و هم فیزیکی). Pole House یک ساختار فشرده و چهار طبقه است که توسط یک ستون مرکزی پشتیبانی می شود و شامل فضای زندگی برای دو نفر و در یک صفحه فلزی زاویه دار است. با الهام از شکل درختان اطراف، نمای جنوبی با فتوولتائیک پوشانده شده است، در حالی که یک پنجره سه گوشه تیز، چشم انداز زیبایی از طبیعت اطراف را فراهم می کند.

Concept/77 by Roman Vlasov

Concept/77 by Roman Vlasov
Concept/77 by Roman Vlasov

واقع در سطح سنگی مشرف به اقیانوس، اقامتگاه سفید درخشان  Roman Vlasovو پر از حرکت های معماری جسورانه قرار گرفته است. دیوارهای بلند این خانه از یک نوار تکی ساخته شده از مصالحی که برای تشکیل دو فضا برای زندگی و یکی برای قرارگیری قایق تا شده و موج داده شده اند، که هر کدام با نور خورشید روشن می شوند که تمام سقف آنها را پوشش می دهد. مفهوم Vlasov به خاطر کیفیت کامل و مینیمالیستی آن، یادآور عقب نشینی هنرمندان سیاه و سفید زاویه ای جزیره Fogo است که به طور استادانه توسط معماری Saunders طراحی شده است.


تحریریه معماری آرل
نویسنده : فروغ آقاجانی
تعداد بازدید : ۲۵۵۶
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
اتاق بازرگانی همدان توسط گروه معماری UDA

اتاق بازرگانی همدان توسط گروه معماری UDA

طراحی مفهومی

طراحی مفهومی "حلقه ی خورشیدی"

طراحی کانسپتچوال دانش آموزان HEAD

طراحی کانسپتچوال دانش آموزان HEAD

معماری کانسپچوآل برجی مسکونی در دبی

معماری کانسپچوآل برجی مسکونی در دبی

طراحی و معماری مرکز فرهنگ و موسیقی تایوان

طراحی و معماری مرکز فرهنگ و موسیقی تایوان

معماری کانسپچوآل: اتصال بافت شهری شیکاگو به کمک کریدورهای پیچ در پیچ

معماری کانسپچوآل: اتصال بافت شهری شیکاگو به کمک کریدورهای پیچ در پیچ

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir