معماری و تنوع هندسی نمای این آپارتمان مسکونی واقع در تهران

مترجم: فائزه میرزائی
معماری: Ero Architects
موقعیت: احتشامیه، تهران، ایران
مساحت: 430 متر مربع
سال: 2015
به در خواست کارفرمای این پروژه، فضای کلی در 5 طبقه مسکونی طراحی شده که بخش های خصوصی مانند اتاق خواب ها در قسمت شمالی ساختمان قرار گرفته اند و تعدادی از اتاق ها، نشیمن و آشپزخانه در بخش جنوبی و نمای آفتاب گیر قرار گرفته اند. دسترسی ساختمان در انتهای یک بن بست قرار دارد  و چالش اصلی طراحی نمای شمالی ساختمان، شاخص کردن بنا در انتهای این کوچه ی بن بست، بدون استفاده از احجام اضافی و تزیینات بیش از حد بوده است. به بیانی ساده تر، پنجره ها و متریال و بافت به کار رفته در نمای اصلی از ویژگی های اصلی طراحی این ساختمان است.

در قدم اول، پنجره های نمای شمالی ساختمان که در واقع، پنجره های اتاق خواب ها هستند به صورت رندوم و تصادفی تغییر جهت داده اند تا طراحی نما را تنوع ببخشند. چرخش پنجره ها در میان دیوار های بتنی نما و با به کار گیری متریال چوب در میان پنجره صورت پذیرفته و استفاده  از رنگ های خنثی در نما، به شاخص شدن پنجره ها و نمایش فرم های متنوع آن ها کمک کرده است.

در طراحی نمای جنوبی بنا، نور خورشید و چشم انداز، دو عنصر اصلی طراحی هستند و بهره گیری از پنجره های بزرگ تر برای فضای نشیمن در فضای داخلی بسیار تاثیر گذار است. بخش های داخلی با متریال های با کیفیت و با تکیه بر سبکی مدرن با رنگ های خنثی طراحی شده است که رنگ سفید به کار رفته در بیشتر قسمت ها، نقش اصلی تنوع فضایی را بر دوش مبلمان خانه قرار داده است.



تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-5292.html