معماری سفارت ایران در آلبانی-علی اکبر صارمی

در نزدیکی میدان اسکندربیگ، در تیرانا پایتخت آلبانی قطعه زمینی به مساحت ۸۵۰ متر مربع به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد. این قطعه زمین که در میانه رزیدانس سوئیس و رزیدانس انگلستان واقع شده است، در حال حاضر محل قرارگیری ساختمانی با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع به نام سفارتخانه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران است. این ساختمان که توسط دکتر علی اکبر صارمی و مهندس جواد بنکدار طراحی شده، بنایی شایان توجه و درخور تحلیل است؛ گرچه تاکنون همچون بسیاری از آثار شایسته معماری معاصر ایرانی، مورد ارزیابی و تحلیل جدی قرار نگرفته است.

 

معماری ساختمان سفارت ایران در آلبانی، ساختمان سفارت ایران در آلبانی، علی اکبر صارمی

 

ساده ترین تلقی از معماری سفارتخانه ایران در تیرانا انتزاع آن به دو عنصر مکعب و صفحه بتنی است. یک مکعب که در درون آن حجم هایی پر و خالی قرار دارند و صفحه ای بتنی که در جهتی متفاوت با محورهای اصلی مکعب (اضلاع و قطرها) با آن تلاقی می کند. با تلاقی این دو عنصر و پر و خالی های درون مکعب، کلیت معماری سفارتخانه شکل می گیرد. ورودی اصلی ساختمان را ایوانی بزرگ تشکیل می دهد که در ابتدای آن چند پله قرار دارد. این ترکیب ایوان و پله ها تاکیدی بر ویژگی تشریفاتی بودن این ساختمان دارد، علاوه بر آن امکان جریان باد و نسیم تابستانی را در آب و هوای مدیترانه ای تیرانا فراهم می کند. کناره های این ایوان باز است و باعث ایجاد جریان کوران می شود. کل بنا بر صفحه ای بلند قرار گرفته که با پله های عریض به ایوان منتهی می شود. سقف نهایی مجموعه نیز به صورت صفحه ای است که نورگیرهایی با فرم های خاص آن را قطع می کند، این سقف توسط ستون هایی به کف متصل می شود. کل ساختمان سفارتخانه، همچون یک کوشک در وسط زمین طراحی شده که از چهار طرف نورگیری داشته باشد.

 

معماری ساختمان سفارت ایران در آلبانی، ساختمان سفارت ایران در آلبانی، علی اکبر صارمی

 

    فعالیت های موجود در سفارتخانه به چهار بخش کلی تقسیم شده است:
۱- بخش مخصوص سفیر، شامل کلیه فعالیت های خاص شخص سفیر (اتاق کار، اتاق انتظار، ملاقات و استراحت)
۲- بخش اداری سفارت، شامل کلیه فعالیت های سفارت از قبیل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و…
۳- بخش کنسولی، شامل فعالیت های کنسولی و ارتباط با مراجعان
۴- بخش خدمات و فضاهای جنبی
در این بنا، طبقه همکف به فضای ملاقات عمومی، فعالیت های کنسولی و تشریفات اختصاص یافته است، در طبقه اول کلیه فعالیت های اداری سفارت (فرهنگی، اقتصادی و…) و در طبقه دوم فضاهای متعلق به سفیر و نیز سوئیت های ویژه مهمانان قرار گرفته است. همچنین فضاهای خدماتی و جنبی، بنا به ضرورت های عملکردی در طبقات مختلف وجود دارند.

 

معماری ساختمان سفارت ایران در آلبانی، ساختمان سفارت ایران در آلبانی، علی اکبر صارمی

 

1 دیدگاه در “معماری سفارت ایران در آلبانی-علی اکبر صارمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *