۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ دوشنبه , ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ ۱۳:۱۳



آموزش مقدماتی  vray

V-Ray یک plug-in جهت نرم افزار ۳ds Max است که به کاربر اجازه می دهد تا تصاویری واقعی را به آسانی و به سرعت ایجاد نماید.آخرین نسخه به بازار آمده V-Ray ورژن ۲٫۳  هست که نسبت به ورژن قبلی آن جهت رندر گرفتن خز و مو پیشرفت بسیاری کرده. در اینجا ما در مورد ورژن ۲٫۰ که رایج بازار است صحبت خواهیم کرد البته کلیه این آموزش ها قابل استفاده در V-Ray 2.3 نیز می باشد.
در ابتدا (البته بعد از نصب) باید به پنجره تنظیمات رندر رفته وV-Ray را به عنوان موتور رندر مورد نظرتان به آن معرفی کنید.
برای این کار به پنجره تنظیمات رندر بروید (کلید F10 صفحه کلید را بزنید) و در قسمت Assign Renderer ، بر روی دکمه جلوی Production کلیک کنید.


 

 آموزش مقدماتی  vray

 پنجره ای به شکل زیر باز می شود که شامل V-Ray Adv 2.00.03  و V-Ray RT 2.00.02 هست.

 

 آموزش vray

 
ما آموزش های مربوط به V-Ray Adv که مخفف V-Ray Advance را خواهیم داشت. (البته باید یادآوری کنم که تفاوت V-Ray Adv و V-Ray RT هم در رندرreflection وhighlight ها و هم در نیاز به کارت گرافیک و هم روش cpu rendering می باشد.)
 پلاگین V-Ray امکان ایجاد ۴ قسمت مختص به خود را به شما می دهد.

 V-Ray Material

 نورهای V-Ray

 و دوربین های V-Ray

 موتور رندر V-Ray
 

 
در آموزش vray اولین متریالی که یاد خواهیم گرفت VRayMtl است که می توانید به جای استفاده از متریال استاندارد مکس از آن استفاده کنید. (توصیه می شود که در صورت استفاده از پلاگین V-Ray حتماً از این نوع متریال استفاده کنید چون سریع تر رندر گرفته می شود و سازگای بیشتری با V-Ray دارد)
برای شروع کلید M صفحه کلید را فشار دهید تا پنجره ای به شکل زیر برایتان باز شود.
 
آموزش مقدماتی  vray

 
اگر در نرم افزار ۳ds Max تازه کار باشید (حتی اگر از ورژن های ۲۰۰۹ به قبل استفاده کرده اید) ممکن است شلوغی این پنجره کمی برایتان گیج کننده به نظر برسد. پس به منوی Modes رفته و گزینه Compact Material Editor را انتخاب کنید. پنجره Material Editor به شکل زیر در می آید.
 
آموزش مقدماتی  vray

 
حالا کمی بهتر شد.
برای اینکه یک متریال VrayMtl بسازید بر روی گزینه Standard کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.

 
آموزش مقدماتی  vray

از این پنجره در قسمت V-Ray… گزینه VrayMtl رو انتخاب کنید.
 
آموزش مقدماتی  vray

 
آموزش مقدماتی  vray
 
آموزش مقدماتی  vray
Roughness 0.0

آموزش مقدماتی  vray
Roughness 0.3

آموزش مقدماتی  vray
Roughness 0.6
 
 

 reflection 

در بخش سوم آموزش vray به ادامه آموزش ساخت متریال می پردازیم. reflection قسمتی از متریال هست که می توانید در اون تنظیمات مربوط به بازتابش متریال تون رو درست کنید.
 
آموزش مقدماتی  vray

Reflect: تغییر رنگ این قسمت باعث می شود تا میزان بازتابش نور توسط این متریال تغییر کند. البته باید گفت هر چه رنگ روشن تر باشد میزان بازتابش نور بیشتر است.

نکته: این رنگ بر روی Diffuse متریال نیز می تواند تاثیر بگذارد. یعنی اگر این رنگ غیر از طیف طوسی (که رنگی خنثی محسوب می شود) انتخاب کنید هر چه رنگتان تیره تر باشد تاثیر آن بر روی متریال تون بیشتر است. بهتر است خودتون امتحان کنید.

رنگ Reflect: سیاه (بدون بازتابش)    ۰,۰,۰

رنگ Reflect: طوسی (بازتابش متوسط)    ۱۲۸,۱۲۸,۱۲۸

رنگ Reflect: سفید (بازتابش کامل)    ۲۵۶,۲۵۶,۲۵۶

همانطور که می بیند جلوی قسمت Reflect یک مربع مثل قسمت Diffuse است. هر mapای که به این قسمت بدید تاثیری مستقیم بر روی بازتابش و همانطور که گفته شده رنگ متریال (همان قسمت Diffuse) دارد.

پس بهتر است برای دادن map قدری دقت کنید.

مثلاْ اگر بهش نویز بدید جاهایی که روشن تر هست بازتاب بیشتری دارد.

Highlight glossiness: این قسمت برای کنترل میزان بازتابش سطوح براق و صاف بکار می رود مثل آینه.

اگر دقت کنید جلوی این قسمت یک دکمه برای بستن مقدار آن به قسمت Refl. glossiness هست.

برای سطوح صاف و صیقلی باید این قفل رو باز کنید ولی برای بازتابش سطوحی مثل فلز که سطحشان صاف نیست ولی بازتابش دارند بهتر است به این قفل دست نزنید.

Refl. glossiness: امکان ایجاد بازتاب های محو را به ما می دهد. هرچه میزان آن کمتر باشد میزان محوی آن نیز کاهش یافته و سرعت رندر افزایش می یابد.

subdiv در vray

بعد از آموزش reflection نوبت به subdiv می رسه. subdiv در واقع مخفف subdivision به معنی بخش فرعی و یا زیر بخش است. این گزینه میزان glossy reflections را کنترل می کند. مقدار پائین آن باعث می شود که سریعتر رندر بگیریم ولی noisy و مقادیر بالای آن سرعت رندر کمتری دارد ولی نتیجه noise کمتری داشته و نرم تر است.

Use interpolation :این گزینه با استفاده از cache سراعت رندرglossy reflections را بالا می برد.

Max depth : همانطور که می دونید نور در واقع تعداد زیادی اشعه است. این گزینه تعداد باری که یک اشعه می تونه بازتابش کنه رو مشخص می کند. (فراموش نکنید که در مورد متریال داریم صحبت می کنیم و این موارد در واقع مربوط به متریالیست که به یک شی می دیم.بنابراین یک صحنه با تعداد زیادی شی و متریال شاید نیاز به مقدار بیشتری از پیش فرض خود مکس داشته باشد)

Exit color :اگر اشعه به ماکزیمم عمق خود یعنی عدد Max depth رسید این رنگ بدون ردیابی بیشتر اشعه بازتاب خواهد شد.

Fresnel reflections :اگر تیک این گزینه را بزنید باعث می شود که قدرت بازتابش کاملاْ به زاویه دید نسبت به سطح بستگی داشته باشد.برخی از مواد موجود در طبیعت مثل شیشه اینگونه اند. این نکته رو به خاطر بسپرید که اثر Fresnel بستگی به میزان refraction  دارد.

Fresnel IOR :این گزینه وقتی که تیک Fresnel reflections رو بزنید مورد استفاده قرار می گیره. البته مقدار آن روی ۱.۶ قفل شده که با برداشتن قفل می تونید عدد آن را تغییر بدید.

برای اینکه عدد درست رو برای یک متریال بدست بیاورید کافیست به help خود مکس مراجعه کرده و یا توی اینترنت جستجو کنید.

حالا با یک مثال تغییرات یک متریال را با Fresnel reflections روشن و مقادیر مختلف Fresnel IOR براتون نشون می دم.

در اینجا Reflection رو بر روی ۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵ یعنی کاملاْ سفید و بازتابش کامل گذاشتیم.

آموزش vray
در اینجا Fresnel خاموش است.

آموزش vray

در این حالت Fresnel روشن کرده و میزان IOR رو بر روی ۱.۳ قرار دادیم.


آموزش vray

در این حالت Fresnel روشن کرده و میزان IOR رو بر روی ۲.۰ قرار دادیم.

آموزش vray

در این حالت Fresnel روشن کرده و میزان IOR رو بر روی ۱۰.۰ قرار دادیم.
 

refraction

در ادامه آموزش vray مبحث متریال vraymtl قسمت بعدی که امروز می خوایم راجع بهش صحبت کنیم refraction هست. لغت refraction به معنی انکسار و یا شکست می باشد. پس می تونید حدس بزنید که برای اشیا شفاف و نیمه شفاف بکار می رود. اگر در فیزیک دبیرستان خاطرتون باشه وقتی نور به سطح شفاف یا نیمه شفاف می رسه (کلاً سطوحی که نور از اونها عبور می کنه) دچار شکست می شه و بهمین علت هست که ما اشیا شفافی مثل شیشه رو می بینیم.

refract :در اینجا رنگ شکست یا شفافیت ماده مشخص می شود. این گزینه نیز مانند قسمت Reflect هر چه رنگ روشن تر باشد میزان شفافیت ماده بیشتر است.

برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید.

در اینجا رنگ Diffuse طوسی با Reflect سفید و Fresnel روشن است:
 

آموزش vray

رنگ Refract: سیاه (۰و۰و۰) یعنی بدون هیچ گونه Refract ای

آموزش vray

رنگ Refract: طوسی روشن (۱۹۲و۱۹۲و۱۹۲)

آموزش vray

رنگ Refract: سفید (۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵)


IOR :مخفف  index of refraction که مشخص کننده میزان شکست اشعه در هنگام عبور از سطح ماده است. (ضریب شکست نور رو یادتونه این همونه)

مقدار ۱ یعنی نور تغییر جهت نمی دهد.

به این مثال توجه کنید.
 

آموزش vray

IOR :۰.۸




IOR :۱.۰


آموزش vray

IOR :۱.۳


آموزش vray


IOR :۱.۸

منبع : cgartcenter.ir

تعداد بازدید : ۱۰۹۸۹
برچسب ها :
ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir