۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶
V-Ray یک plug-in جهت نرم افزار ۳ds Max است که به کاربر اجازه می دهد تا تصاویری واقعی را به آسانی و به سرعت ایجاد نماید.آخرین نسخه به بازار آمده V-Ray ورژن ۲٫۳ هست که نسبت به ورژن قبلی آن جهت رندر گرفتن خز و مو پیشرفت بسیاری کرده. در اینجا ما در مورد ورژن ۲٫۰ که رایج بازار است صحبت خواهیم کرد البته کلیه این آموزش ها قابل استفاده در V-Ray 2.3 نیز می باشد.
در ابتدا (البته بعد از نصب) باید به پنجره تنظیمات رندر رفته وV-Ray را به عنوان موتور رندر مورد نظرتان به آن معرفی کنید.
برای این کار به پنجره تنظیمات رندر بروید (کلید F10 صفحه کلید را بزنید) و در قسمت Assign Renderer ، بر روی دکمه جلوی Production کلیک کنید.
پنجره ای به شکل زیر باز می شود که شامل V-Ray Adv 2.00.03 و V-Ray RT 2.00.02 هست.
ما آموزش های مربوط به V-Ray Adv که مخفف V-Ray Advance را خواهیم داشت. (البته باید یادآوری کنم که تفاوت V-Ray Adv و V-Ray RT هم در رندرreflection وhighlight ها و هم در نیاز به کارت گرافیک و هم روش cpu rendering می باشد.)
پلاگین V-Ray امکان ایجاد ۴ قسمت مختص به خود را به شما می دهد.
V-Ray Material
نورهای V-Ray
و دوربین های V-Ray
موتور رندر V-Ray
بعد از آموزش reflection نوبت به subdiv می رسه. subdiv در واقع مخفف subdivision به معنی بخش فرعی و یا زیر بخش است. این گزینه میزان glossy reflections را کنترل می کند. مقدار پائین آن باعث می شود که سریعتر رندر بگیریم ولی noisy و مقادیر بالای آن سرعت رندر کمتری دارد ولی نتیجه noise کمتری داشته و نرم تر است.
Use interpolation :این گزینه با استفاده از cache سراعت رندرglossy reflections را بالا می برد.
Max depth : همانطور که می دونید نور در واقع تعداد زیادی اشعه است. این گزینه تعداد باری که یک اشعه می تونه بازتابش کنه رو مشخص می کند. (فراموش نکنید که در مورد متریال داریم صحبت می کنیم و این موارد در واقع مربوط به متریالیست که به یک شی می دیم.بنابراین یک صحنه با تعداد زیادی شی و متریال شاید نیاز به مقدار بیشتری از پیش فرض خود مکس داشته باشد)
Exit color :اگر اشعه به ماکزیمم عمق خود یعنی عدد Max depth رسید این رنگ بدون ردیابی بیشتر اشعه بازتاب خواهد شد.
Fresnel reflections :اگر تیک این گزینه را بزنید باعث می شود که قدرت بازتابش کاملاْ به زاویه دید نسبت به سطح بستگی داشته باشد.برخی از مواد موجود در طبیعت مثل شیشه اینگونه اند. این نکته رو به خاطر بسپرید که اثر Fresnel بستگی به میزان refraction دارد.
Fresnel IOR :این گزینه وقتی که تیک Fresnel reflections رو بزنید مورد استفاده قرار می گیره. البته مقدار آن روی ۱.۶ قفل شده که با برداشتن قفل می تونید عدد آن را تغییر بدید.
برای اینکه عدد درست رو برای یک متریال بدست بیاورید کافیست به help خود مکس مراجعه کرده و یا توی اینترنت جستجو کنید.
حالا با یک مثال تغییرات یک متریال را با Fresnel reflections روشن و مقادیر مختلف Fresnel IOR براتون نشون می دم.
در اینجا Reflection رو بر روی ۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵ یعنی کاملاْ سفید و بازتابش کامل گذاشتیم.
در ادامه آموزش vray مبحث متریال vraymtl قسمت بعدی که امروز می خوایم راجع بهش صحبت کنیم refraction هست. لغت refraction به معنی انکسار و یا شکست می باشد. پس می تونید حدس بزنید که برای اشیا شفاف و نیمه شفاف بکار می رود. اگر در فیزیک دبیرستان خاطرتون باشه وقتی نور به سطح شفاف یا نیمه شفاف می رسه (کلاً سطوحی که نور از اونها عبور می کنه) دچار شکست می شه و بهمین علت هست که ما اشیا شفافی مثل شیشه رو می بینیم.
refract :در اینجا رنگ شکست یا شفافیت ماده مشخص می شود. این گزینه نیز مانند قسمت Reflect هر چه رنگ روشن تر باشد میزان شفافیت ماده بیشتر است.
برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه کنید.
در اینجا رنگ Diffuse طوسی با Reflect سفید و Fresnel روشن است:
رنگ Refract: سیاه (۰و۰و۰) یعنی بدون هیچ گونه Refract ای
رنگ Refract: طوسی روشن (۱۹۲و۱۹۲و۱۹۲)
رنگ Refract: سفید (۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵)
IOR :مخفف index of refraction که مشخص کننده میزان شکست اشعه در هنگام عبور از سطح ماده است. (ضریب شکست نور رو یادتونه این همونه)
مقدار ۱ یعنی نور تغییر جهت نمی دهد.
به این مثال توجه کنید.
IOR :۰.۸
IOR :۱.۰
IOR :۱.۳
IOR :۱.۸
منبع : cgartcenter.ir