۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

معماری آرل
تاریخ دوشنبه , ۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۱۲:۴۸



استفاده از عکاسی در شبیه سازی معماری - قسمت دوم


نور طبیعی

 مطالب زیادی در این مورد تا به حال گفته شده ، ولی اجازه بدید من شمارا به مقاله پیتر گوتری ( Peter Guthrie’s HDRI related posts ارجاع بدم ، همچینن مقاله تنظیمات نورپردازی صحنه سه بعدی بر اساس عکس HDR نوشته رونن بکرمن (  HDR Image Based Lighting 3D Scene Setup article که منابع بسیار خوبی در این مورد هستند و روی نور پردازی با کمک تصاویر HDR به عنوان منبع اصلی نور طبیعی با یا بدون کمک از بقیه منابع نوری تمرکز کرده اند .
یکی از مواردگی که باید حتمن در نظر بگیرید موضوع کنترل رنگ و زاویه نور است . برای مثال در تصویر زیر برای تولید نوری که مد نظر من بود از سه صفحه با شیبی کم استفاده شده که با کمک مدیفایر به سطح اونها نویز داده شده و با کمک مترال vray light نور ساطع می کنند .
فقط از این طریق بود که ساختن طیف سایه ظریف روی دیوار و نور روی پله ها امکان پذیر می شد .
 
 

عکاسی و معماری ، نور طبیعی ، HDR ، مترال vray light

 

بالانس رنگ

برای متعادل کردن رنگ سفید در صحنه ، باید در نظر بگیرید که تنها روشن ترین نقاط داخل صحنه شما باید به رنگ سفید دیده شوند . بقیه نقاط سفید بین کد 190 تا 220 متغیر هستند  . همچنین باید به لکه های سیاه اجازه نقش آفرینی دهید در صحنه را بدهید . به یاد داشته باشید که همیشه باید متعادل نگه دارید صحنه و نباید محیط های اوراکسپوزد یا آندراکسپوزد زیادی در صحنه داشته باشید .
 
 

عکاسی و معماری ، بالانس رنگ ، اوکسپوزد

نکته اصلی و مهمی که اینجا باید در نظر داشته باشید اینه که همچنان که دنیا جای بسیار رفلکتیوی هست ، بسیار هم خاکستری است .البته شاید این تئوری اندکی افسرده کننده باشه ( گفته شده تا 50 درصد فضا)


 .

عکاسی و معماری ، بالانس رنگ ، اوکسپوزد

 
 
همانطور که در بالا می بینید ، تنها چیزی که واقعا در این صحنه سفید است ، پنجره اورکسپوزد می باشد . بقیه چیزها ( به جز اشیای قهوه ای ) رنگهای ما بین سیاه تا خاکستری روشن هستند . حتی دیوارهای سفید هم واقعا سفید دیده نمی شوند . البته این تصویر تا حدودی تیره است اما شما دیوارها را سفید می بینید .
توضیح مناطق تیره و روشن در تصویر یک مسئله بسیار نسبی هست ، شما باید اون را در خیال تجسم کنید . تصویر روبرو به خوبی اتفاقی را که با قرار دادن رنگ خاکستری در بخش های مختلف تصویر می افتد نشان می دهد . توجه داشته باشید که این مناطق در میان طیف رنگ خاکستری قرار دارند .
 
این طور به نظر می رسه که مربع خاکستری در هر قسمت رنگی متفاوت داشته باشه ، اما اینطور نیست ، کد رنگ اون 110 ، 110 ، 110 در همه جا یکسان دیده شده .
 

عکاسی و معماری ، بالانس رنگ

 
 
برای داشتن رنگهای درست در صحنه باید مفهوم صحیح رنگ آمیزی را بدانید .
 

عکاسی و معماری ، بالانس رنگ

 
 
 
 راحت ترین راه اینه که کل صحنه را به رنگ خاکستری فرض کنید و یک رنگ کلیدی در نظر بگیرید . البته کارهای بسیار دیگه ای هم می شه انجام داد که من واقعا نمی تونم در این مقاله به اونها اشاره کنم
مدتی پیش من مجموعه Casa Barragan را ساختم ، هر صحنه رنگ محصر به فرد خودش را داره ، در حالی که همه آنها جزئی از یک صحنه کامل به حساب می آیند . با کمک دفتر معماری Barragn  و استفاده آنها از رنگ و ورود این رنگ ها به رندرهای این مجموعه ، این اجازه به من داده شد تا همه اونها را جزئی از یک مجموعه کنم.

رندرینگ

منابع بسیاری در مورد این موضوع روی وبسایت ها می توانید پیدا کنید و من مطمئنم آدمهای بسیاری هستند در گوشه و کنار که دانششون بیشتر از من هست اما من تنها می خواهم یافته های شخصیم را به اشتراک بگذارم . 
چیزی که من واقعن مفید و مهم پیدا کردم در رندرینگ فوتورئالیسم (شبیه عکس واقعی) گرین نام داره . ازش نترسید . گرین خفیف و ظریف در رندر شما ، کمک می کنه بیشتر شبیه عکس به نظر برسه . آثاری که بسیار تمیز و شسته رفته هستند فریاد می کشند که من یک CG)(طرح کامپیوتری) هستم . از قضا با کمک تنظیمات حداقلی رندر می توانید این گرین را به وجود بیاورید.  :)
اجازه بدید من به شما کاری از سارا دورویلیر نشون بدم . شما می تونید کارش را در انجمن ببینید ، اون یک شبیه ساز هست که در برلین کار می کنه ( همچنین یک انسان بسیار خوب )  .    اون به من گفت که از اسکچ آپ برای مدلینگ و Indigo Render برای رندرهای عالیش استفاده می کنه  . این یک موتور رندر آنبیاس است که ارزش نگاه کردن به رندرهاش زیباش را داره . مزیت اصلی موتورهای آنبیاس (anbiased render) مطمئنن وضوح جزئیات در اونهاست و گرین با لطافت این موتورها نتیجه خوبی به کار می ده . رندر شما با کلی نویز شروع می شه و به مرور در طی پردازش این نویز کمتر می شه . ندرتا (هوم ... هرگز!) شما یک نتیجه بی نقص به دست میاورید ، پس معمولا اندکی نویز وجود خواهد داشت . 
شما می توانید این تصویر را احساس کنید ... نه فقط به خاطر اینکه اون زیباست ... کاملا لمس کردنی به نظر می رسه . ( عجب اصراری می کنه !! - مترجم (
 
 

عکاسی و معماری ، رندرینگ ، رندرینگ و معماری

 
با توجه به اینکه من از موتور V-ray استفاده می کنم ، می خواهم اینجا ازش کمک بگیرم . بعضی از مواردی که بهش اشاره می کنم ممکنه در موتورهای رندر دیگه هم قابلیت اجرا داشته باشه .


عکاسی و معماری ، رندرینگ ، رندرینگ و معماری ، موتور V-ray


من صحنه را با سه عدد صندلی برای تست نور محیط باز می کنم ، و یک نور استاندارد با شیدر خاکستری در صحنه می گذارم . همچنین به دلیل بازشوهای بسیار کم نوری در اتاق این یک صحنه بسیار سنگینی برای نور GI به حساب می آید . تنها یک پنجره کوچک در روبرو و یک در بزرگ سمت راست داریم بنابراین نور در اینجا خیلی انعکاس پیدا می کنه .
به DOME LIGHT   یک  HDRI  نسبت می دم و سابدیوز اون را روی 64 تنظیم می کنم .
این تست ها را روی رزولیشن 800x541 پیکسل با چهار سیستم Core i-7 انجام می دهم ( کندترین سیستم ما در استودیو ) . ( پیشنهاد می کنم ادامه مطلب را فراموش کنید - مترجم (
ابتدا برای تست ، من از استاندارد لایت کش + ایردیسن شروع می کنم . همانطور که مشاهده می کنید ، نتیجه فاقد کیفیت است
لکه ها همه جا دیده می شوند . ژئومتری و جزئیات هم از دست رفته اند .
 

عکاسی و معماری ، رندرینگ ، رندرینگ و معماری ، موتور V-ray

 
  
وقتی که  LC و Detail Enhancement  را روشن می کنید ، تصویر به نظر بهتر میاد ، البته هنوز لکه هایی دیده می شوند همچنین زمان رندر هم طولانی هست .


عکاسی و معماری ، رندرینگ ، رندرینگ و معماری ، موتور V-ray

در یک ورژن از تست ، من تنظیمات Irradiance map را بالا بردم . کمک کرد که فضا بهتر بشه و سابدیوها کروی تر شدند اما هنوز گوشه ها پنجره خش وجود داره . زمان رندر به شکل وقیحانه ای به چهار ساعت و نیم رسید . یک راه حل این بود که از پرتال های اسکای لایت استفاده کنم اما حتی اون هم در سرعت رندر تاثیر گذار نبود .

عکاسی و معماری ، رندرینگ ، رندرینگ و معماری ، موتور V-ray

 
V-ray همچنین می تواند به صورت unbiased تنظیم بشه ...
 

 

نوشته : Lasse Rode

گرداورنده : گیتا مطلب نژاد
 

قسمت اول  ، قسمت دوم ، قسمت سوم

 

تعداد بازدید : ۳۴۴۰
برچسب ها :
ارسال نظرات

نظر شما :

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.