۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ شنبه , ۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۱۰:۵۰

در معماری ساختمان و بنا با کاربری های مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و... نمای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نمای ساختمان به خصوص نمای ساختمان اداری تجاری یک هویت بصری برای بنا می باشد و اولین راه ارتباطی ساختمان با مخاطب خود است. براساس تجربه گروه معماری آرل، در طراحی نمای ساختمان های تجاری- اداری و در کل معماری نما، به عنوان پوسته اصلی ساختمان که رابطه آن را با محیط اطراف تعریف می کند، به یکی از حساس ترین و پر چالش ترین مراحل طراحی تبدیل شده است. کوچکترین سهل انگاری در این مرحله می تواند منجر به بزرگترین مشکلات نه تنها برای نمای ساختمان و فضای داخلی آن بلکه آسیب جدی به زیستگاه شهری باشد.
معماری ساختمان تجاری اداری

طراحی نما ساختمان، داری اصول و قواعد و نکاتی می باشد که در زمان طراحی با توجه به کاربری آن، باید رعایت شوند تا علاوه بر داشتن کانسپت معمارانه از نظر بصری و زیباشناسی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.
نمای ساختمان جزء ای از نمای شهری می باشد، و طراحی و اجرا یک نما خلاقه و خودپسندانه بصورت منزوی و جدا از شهر، می تواند آسیب به چهره شهری بزند، بنابراین در طراحی نما یکی از قواعدی که باید رعایت شود، هماهنگی طراحی با اقلیم و محیط اطراف خود است که این موضوع با یک طراحی خوب و معمارانه قابل انجام است.

طراحی نما ساختمان دارای سبک های متفاوتی است که امروزه، از سبک های که با معماری پایدار و سازگار با محیط باشند، در جهان بیشتر استفاده می شود، نمای های هوشمند و متحرک که براساس عوامل مختلف از جمله نور عکس العمل نشان می دهند، نمای پویا و هوشمندی را خلق می کنند، که در این زمینه می توان به نمای مرکز فرهنگی و هنری شانگهای اثر نورمن فاستر و سیستم هوشمند نمایشی پنوماتیک اشاره کرد.

مشکلات طراحی نما

با پیشرفت ابزارهای طراحی، آرشیتکت ها باور کردند که می توانند هر فرمی را برای نمای ساختمان طراحی کنند و آن طرح قابل اجراست که تفکر درستی هم بود. آن ها هم چنین باور داشتند که هر مشکلی با استفاده از مصالح ساختمانی معجزه آسا قابل حل است و با این تفکرخود را از هر گونه مسئولیتی در مورد اینکه چه اتفاقی داخل یا خارج ساختمان به دلیل تصمیمات آن ها در طراحی و استفاده از متریال می افتد مبرا کردند. به جای این که فرم یک منطق پاسخ دهنده به شرایط آب و هوایی را پیروی کند به فرمی غیر کاربردی، افراطی و پیچیده تبدیل شد. به این ترتیب نما معنای حقیقی خود را از دست داد و نمای کاذب جای آن را گرفت.

بیشتر از این ها می توان در مورد مشکلات طراحی نمای ساختمان به خصوص تجاری - اداری صحبت کرد، استفاده از روشی که در گذشته مورد استفاده گرفته و موفق هم بوده می تواند نقطه شروع خوبی باشد. یکی از این روش ها طبقه بندی اطلاعات می باشد. بر اساس این طبقه بندی نماهای ساختمان به سه دسته اصلی بر اساس کاربری، نوع متریال و تعداد لایه های آن ها تقسیم می شوند.

تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری ساختمان
یکی دیگر از موارد مهم در طراحی نما ساختمان های اداری تجاری عمر مفید نما، نگهداری و پاکسازی نما ساختمان می باشد، نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود، که در مرحله اول آلودگی کمتری به خود جذب کند و در مرحله دوم پاکسازی و نگهداری آن دارای هزینه کم و ساده باشد. برای افزایش عمر نما که در طولانی مدت زیبایی و کارایی خود را از دست ندهد انتخاب متریال مناسب با توجه به شرایط محیطی ساختمان بسیار حائز اهمیت است.

نورپردازی

نور پردازی ساختمان تجاری اداری
نورپردازی از عناصر و موارد مهم طراحی و معماری است که اگر درست و مناسب در نمای ساختمان قرار بگیرید، زیبایی و حجم معمارانه ساختمان را دو چندان خواهد کرد، یکی از نکات اولیه در نور پردازی استفاده مناسب از رنگ و شدت نورها می باشد و این نورها نباید وارد فضای داخلی ساختمان شود زیرا باعث از بین رفتن آرامش ساکنین در شب هنگام می گردد. در طراحی نورپردازی به خط پیش آمدگی در طول سطح دیواری یا لبه ها، نظم قوسها و آرک ها، قرار گیری ستون ها، مناره ها و دیگر موارد که عناصر شاخص در نمای ساختمان می باشد باید توجه کرد.

مورد دیگری که در نورپردازی نمای ساختمان اداری تجاری باید توجه کرد، استفاده از محصولات روشنایی با طول عمر بالا و نحوه تعویض آنهاست، زیرا ممکن است به علت برخی از مشکلات برقی، عناصر روشنایی خاصیت خود را از دست بدهند و از زیبایی نمای ساختمان کاسته شود.

زمان اجرای نما

زمان طراحی و اجرا، اصولا برای کارفرما داری اهمیت است و گاهی با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی توان اجرای نمای یک ساختمان تجاری اداری به ماه ها به طول بی انجامد. مواردی هم چون سبک طراحی نما، نوع متریال، دیتیل های اجرایی، و .. بر روی اجرای نما تاثیر گزار هستند. به طور مثال برای اجرای نمای کلاسیک که جزئیات در آن دارای اهمیت می باشد، ممکن هست ماه ها طول بکشد تا طرح تایید شده به اجرا برسد یا استفاده از متریال ماژولار که ساخت آنها در کارخانه انجام شده است و فقط نیاز به نصب دارد، در مدت زمان کوتاهی قابل اجرا هستند.

هزینه

گروه معماران آرل همیشه سعی داشته با توجه به شرایط و نیازهای کارفرما طراحی و اجرای پروژه ها را انجام دهد، در این میان هزینه ها همیشه یک الویت برای کارفریان بوده است، بیشترین هزینه ها در زمان اجرا رخ می دهد که استفاده از متریال و محصولات داخلی و آشنایی با موارد موجود در بازار می تواند راه گشایی برای کاهش هزینه ها باشد.
 

شما عزیزان می تواند نمونه پروژه های طراحی و اجرا شده توسط گروه معماران آرل از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

مشاهده پروژه های اداری آرل



تحریریه معماری آرل

تعداد بازدید : ۲۷۵۱
ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir