۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ ۰۸:۲۰
طراحی ساختمان اداری
تحریریه معماری
طراحی ساختمان اداری ملزم به اصول و ضوابطی است که می بایست محل کار با هر فعالیت اداری را سازماندهی کند. نحوه سازماندهی یک ساختمان اداری در چند مورد خلاصه می شود که اهداف اصول طراحی ساختمان اداری به شمار می روند. فضاها و عملکردهای ضروری یک ساختمان اداری شامل: ساختار، طراحی نما ساختمان اداری، متریال های نما، طراحی نورپردازی نما، سیرکولایسون، دفاتر، ویژگی های رفع نیازهای ارباب رجوع در فضا، و فناوری های نوین می باشد. هر کدام از موارد بالا شامل تعریف های اختصاصی است که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمده ای ایفا می کنند. بخصوص نوع کاربری اداری ساختمان هم به طراحی اختصاصی نیاز دارد. اینکه در ساختمان اداری شما قرار است چه یا چندین صنف مشغول به کار شوند. گروه معماران آرل با ارائه این مطلب به برخی نیازها و سوالات شما (به عنوان یک مقاله مختصر) در خصوص طراحی ساختمان اداری پاسخ دهد و بتواند شما برای اهداف طراحی یا سفارش یک فضای اداری راهنمایی کند.
در ادامه خلاصه ای از موارد مرتبط با طراحی ساختمان اداری را برای شما قرار دادیم.
با آرل در ادامه همراه باشید...

از آنجایی که امور دفتری (به واسطه معرفی فنآوری جدید) پیوسته در حال تغییر است ،داشتن شناخت روشن از عملکرد های مورد نیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمده ای در سازمان دهی دفاتر و ساختمان های اداری دارد. به همین علت طراحان می توانند با تمام جنبه های مربوط به طراحی ساختمان اداری را با ترفندهای ذهنی و فنی خود تحت تأثیر قرار دهند. ایجاد نظم ، رنگ آمیزی فضا، انتخاب متریال و هارمونی در تمام اضلاع طراحی نمای ساختمان، تأثیر زیادی در بالا بردن کیفیت طراحی ساختمان اداری دارد. هدف از ارتقاء کیفیت طرح جلب رضایت کارفرما در همه زمینه هاست. لذا از شروع تا پایان کار می بایست یک تقارن همکاری بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. این پروسه لازمه پیشبرد پروژه بین یک شرکت و طرف مقابل است.

هزینه طراحی

هزینه طراحی و اجرای ساختمان های اداری

هزینه ساخت یک مجموعه اداری مهم ترین شاخصه طراحی در ایران می باشد. مهم ترین دغدغه کارفرما در ایران مدیریت هزینه های ساخت و ساز است. به همین دلیل یک شرکت طراحی باید بداند که کارفرما می خواهد چه نوع استفاده از ساختمان اداری خود داشته باشد. بعضی مواقع ممکن است کارفرما ساختمان را به عنوان مکانی برای اجاره دادن به شرکت یا شرکت ها در نظر گرفته باشد، و  یا ممکن است کسب و کار خود را برای آن ساختمان در نظر گرفته باشد. حتی در برخی موارد کارفرما تعدادی از واحد ها را اجاره داده و از بعضی فضاها برای کسب و کار خود بهره ببرد. تمامی موارد بالا نیازمند بودجه های متفاوتی است که در شروع کار تعیین می شود. در این مواقع بهتر از یک شرکت تخصصی معماری یا طراحی به عنوان مسئول پروژه خود انتخاب کنید تا آنها با مشاوره و تجربه به مدیریت هزینه های شما کمک کنند.

کانسپت معماری ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری در تهران به شدت کم اهمیت طلقی می شود. با گذر از کنار هر ساختمان اداری نمی توانید هویت و ویژگی آن شرکت را در نگاه اول تشخیص دهید. همین امر، طراحی سازه و ساختار ظاهری ساختمان را حائز اهمیت می کند. ساختار کلی طراحی یک ساختمان اداری در سازه و فرم بنا خلاصه می شود. طراحی یک سازه هوشمند می تواند فرم و زیبایی پروژه شما را شکل دهد و یا ساختمان را به یک شکل صلب و بی روح تبدیل کند. طراحی منعطف کانسپت ساختمان با توجه به اهداف مفهومی و بصری کمک می کند فرم ساختمان در برندسازی و هویت عملکرد آن تأثیرگذار باشد.

طراحی نما

طراحی نمای ساختمان اداری

نمای ساختمان های اداری مهم ترین بخش طراحی این گونه پروژه های محسوب می شود. نما معرف هویت مجموعه است و می بایست با توجه به عملکرد و فعالیتی که قرار است در ساختمان اداری صورت گیرد طراحی شود. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان آژانس هواپیمایی با نمای یک مجموعه معماری متفاوت است. یا اگر فعالیت مجموعه ای در زمنیه تکنولوژی است نمای آن دارای شاخصه های متفاوتی نسبت به یک ساختمان اداری با فعالیت پزشکی می باشد. لذا طراحی نما برای هر صنف دارای اصول طراحی مشخصی است که می بایست لحاظ گردد.

یک مورد مهم دیگر وجود دارد که به سبک طراحی نما مرتبط می شود. از آنجایی که نمای ساختمان برای کارفرما بسیار حائز اهمیت است، می بایست در برخی موارد سلیقه کارفرما برای تعیین سبک طراحی نما لحاظ گردد. اینکه طراحی یک نمای کلاسیک رومی برای ساختمان در نظر گرفته شود یا نمای مدرن. بخصوص که امروزه سبک های متنوعی مانند: نمای انتزاعی، نماهای پارامتریک و یا مینیمال در طراحی ساختمان ها نیز مشاهده می کنیم. به غیر از موارد فوق، منطقه ای که قرار است ساختمان اداری در آن انجام شود اهمیت دارد. همپوشانی شدن پوسته ساختمان با بافت منطقه یا محله جزء مواردی است که کمتر به آن توجه می شود.
متریال نما هم از شاخصه های طراحی ساختمان های اداری محسوب می شود. اقلیم نقش تعیین کننده ای در انتخاب متریال شما دارد. به طور قطع پیمانکار می بایست شما را در انتخاب بهترین متریال نما راهنمایی کند.

طراحی نورپردازی ساختمان اداری

طراحی نورپزدازی ساختمان اداری هم می بایست با توجه فرم و المان های پوسته ساختمان در نظر گرفته شود. همانطور که نمای ساختمان به خاطر عملکرد ساختمان فرم های متناوبی دارد، طراحی نورپردازی هم بر اساس هویت و عملکرد ساختمان طراحی می شود. البته پیش از نورپردازی، طراح پروژه باید نما و جایگذاری انواع چراغ های نما را پیش بینی کند. همانطورکه نورپزدازی نما در زیباسازی ساختمان، محله و منطقه اهمیت دارد، طراحی نورپزدازی داخلی هم در ارتقا کیفیت فعالیت و روحیات کارکنان تأثیر به سزایی خواهد گذاشت. نورپردازی تمام عرصه های یک فضای اداری می بایست بر اساس ضوابط و اصول طراحی دکوراسیون داخلی ارائه شود.

فضای داخلی ساختمان اداری بانک مسکن

طراحی داخلی ساختمان اداری

طراحی داخلی اداری نسبت به نوع عملکرد کاربری ارائه می شود. این مورد بر اساس ضوابط و اصول طراحی تعیین می گردد. مشاغل ادارات هنری، فرهنگی، صنعتی، حمل و نقل، پزشکی و ... دارای فضاسازی و سیرکولاسیون متفاوتی نسبت به هم هستند. طراحی داخلی هر کدام از مشاغل بالا در ساختمان اداری نیازمند دو شاخصه است. اول طراحی پلان و سیرکولاسیون که بنا به ریزفضاهای هر فعالیت تعیین می شود. مورد دوم تأسیسات هر ساختمان با توجه به عمکلرد داخلی اش می باشد. تأسیسات الکتریکی و مکانیکی هر ساختمان اداری با توجه به عملکرد آن نیز باید در نظر گرفته شود.
جای گیری تجهیزات سرمایش و گرمایش می تواند در فضایی اختصاصی (مانند موتورخانه) قرار بگیرد یا اینکه فضای از مشاع ساختمان (مانند پشت بام) برای قرار گرفتن وسایل تاسیساتی استفاده شود. حتی تعبیه آسانسور برای ساختمان های بلند می تواند دستخوش تغییراتی از جانب شهرداری، نظام مهندسی و یا حتی کارفرما باشد. در بعضی ساختمان ها کارفرما به تعداد بیشتری آسانسور نیاز دارد تا جابجایی بار یا انسان را تسهیل کند.

امیدواریم موارد مهمی که در مورد طراحی ساختمان اداری باید در نظر بگیرید برای شما مفید واقع شده باشد، اگر تصمیم به طراحی و ساخت فضای اداری دارید می توانید از تخصص و مشاوره گروه معماران آرل نیز بهرمند شوید.

مشاهده پروژه های اداری آرل

تعداد بازدید : ۵۳۲۳
ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir