۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

تاریخ دوشنبه , ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ۱۵:۵۴
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار
تحریریه معماری آرل
فیگور های انسانی یا پرسوناژ در اسکیس های معمارانه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند اگرچه به این تاثیرات کمتر توجه شده و گاهی بدون آگاهی در اسکیس ها  و فقط برای پر کردن فضا و زیبایی اسکیس از آنها استفاده می شود اما کاربرد اصلی این آدمک ها و  استفاده در اسکیس ها برای نشان دادن مقیاس بنا بوده و به درک طرح اولیه و مقیاس واقع گرایانه فضا، مقیاس های انسانی و همینطور نشان دادن ارتفاع واقعی طرح  کمک زیادی میکند. سبک طراحی فیگورها  به نحو جالبی مانند امضای معمار به فرم ها و مدل های متفاوت و مختص هر فردی کشیده می شود و به نوعی معرف شخصیت معمار است. برخی از معماران به سبکی واقع گرایانه و برخی این فیگورها را به صورت انتزاعی از بدن انسان  ترسیم می کنند.  خصوصیات شخصیتی گروه های مختلفی از 10 نوع ترسیم پرسوناژ در زیر آوره شده است:

1.پرسوناژهایی با سرهای کوچک و معلق

ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

اغلب در این پرسوناژها سر بدون گردن و به صورت معلق ترسیم می شود اگر شما از دسته معمارانی هستید که از این پرسوناژ ها استفاده می کنید شما کسی هستید که با جریان ها و تغییرات عجیب و غریب خوشحال هستید حتی اگر ترسیم سر به صورت مینیاتوری و به صورت معلق قرار بگیرد باز هم چنین چیزی درباره شما صادق است.

2. سوپر انتزاعی یا آبستره، کمی هم کثیف
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

ترسیم پرسوناژهای مبهم دو چیز را نشان می دهند اول اینکه شما فردی هستید که جلوتر از زمان و ضوابط حرکت می کنید و یا این رویکرد انتزاعی اغراق آمیز در شما بیان کننده نوعی سرعت در اسکیس و خلاقیت عمدی است که خود را خیلی برای جزئیات و ترسیم اشکال به شکلی واقع گرایانه تر اذیت نمی کنید.

3. به قول معروف شسته رفته و واقع گرایانه
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

این پرسوناژها همه قسمت های بدن را به درستی ترسیم و علاوه بر آن به تناسبات انسانی بدن و جزئیات آن نیز توجه دارند و درست مانند تصویر واقعی از انسان آن را ترسیم می کنند این پرسوناژها توسط معمارانی طراحی می شوند که دارای ذهنی بسیار سازمان یافته هستند و افرادی بسیار مسئول و متعهد محسوب می شوند در واقع این افراد تعادل خوبی بین کار و زندگی خود برقرار کرده و این شخصیت می تواند شخصیتی الهام بخش و موثر در کار حرفه ای داشته باشد.

4. پرسوناژهایی با خطوط دور و به صورت تو خالی
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

این پرسوناژها اکثرا به صورت تو خالی و به فرمی 2 بعدی ترسیم می شوند طراحان این نوع فیگورهای انسانی به کلیات و ضروریات بیشتر اهمیت داده و از آن دسته معمارانی هستند که معتقدند برای چیزهایی که در اولویت نیستند نباید وقت زیادی را صرف کرد حتی روی میز کار آنها  فقط وسایل ضروری وجود دارد و از نظر ظاهری انسان های شسته رفته و و مرتبی هستند.

5. پرسوناژهای اسکیسی با سایه های خطی
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

ترسیم پرسوناژهایی با خطوط سریع و سایه دار توسط افرادی تقریبا درونگرا و بسیار عمیق کشیده می شوند و این افراد دارای شخصیتی خونسرد و آرام هستند که بر خلاف ترسیم پرسوناژها به صورت سریع و اسکیسی جزئیات مهمی مانند سایه ها را که امری مهم در طراحی هستند را از قلم نمی اندازند .

6. پرسوناژهایی با اجزای صورت
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

به هیچ وجه در اسکیس معماری چنین پرسوناژهایی مرسوم نیست و بسیار غیر حرفه ای است که در اسکیسی پرسوناژها به شما لبخند بزنند یا دارای چشم و ابرو باشند.....! و قطعا سوالی که از این طراحان با این نوع ترسیم پرسیده می شود این است که آیا  اصلا به مدرسه معماری رفته اید؟!

7. تصویر پرسوناژهای بریده شده از مجله
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

این دسته از معماران انسان های باهوشی هستند که از امکانات موجود به نفع خود استفاده می کنند آنها به همه جزئیات و عناصر ترسیمی به قول معروف از سیر تا پیاز توجه کرده و در ترسیمات خود لحاظ می کنند اما درباره پرسوناژها به این دلیل که ترسیم کردن اسکیس انسان باچنین جزئیاتی زمان زیادی بره و در نهایت فضا را نیز غیر واقعی تر نشان می دهد و جزئیات ترسیم های آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد وبرای یکپارچه کردن اسکیس از تصاویر واقعی بریده شده از مجلات به نحوی هوشمندانه بهره می گیرند.

8.پرسوناژهایی به صورت آدمک های چوبی زمان کودکی
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

بسیاری از مدارس معماری به این آدمک ها که در اوایل برای تمرینات از آنها استفاده می شود معتقدند و چون گویای مقیاس و دارای تناسبات می باشد آن را رد نمی کنند اما چنین معمارانی که این پرسوناژها را برای کار حرفه ای انتخاب می کنند به ندرت دیده می شوند و اگر دیده شوند یا انسانهای بسیار شجاعی هستند و یا بسیار شوخ طبع هستند که می توانند از کار خود با دلایل قانع کننده دفاع کرده در غیر این صورت شاید مورد سرزنش قرار گرفته که این نقاشی را کودکی 3 ساله ترسیم کرده است.

9. پرسوناژهای مدرن و دارای لباس های مد روز
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

درباره معمارانی که در اسکیسهای خود از این سبک فیگورها استفاده می کنند جای سوال دارد که آیا حتما لازم است در سایت معماری مورد نظر که بنایی طراحی و ترسیم شده به جای تمرکز دید بر فضاهای اصلی و ساختمان ها یا فضای شهری اطراف تعدادی پرسوناژ با چنین ظاهری ایستاده در کنار ساختمان اصلی وجود داشته باشد؟!چنین افرادی بسیار به ظاهر و مد اهمیت داده و البته شاید ایده شیکی به نظر بیاید اما مناسب اسکیس معماری هست؟شاید این افراد شانس خوبی برای طراحی لباس داشته باشند و می توانند این نوع طراحی ها را نیز امتحان کنند.

10. پرسوناژهایی با چهره معمار
ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار

خط تمایزی بین عشق به خود و خودشیفتگی وجود دارد. هنگامی که فرد معمار در اسکیس خود به وضوح به جای سر پرسوناژها از چهره خود استفاده می کند قطعا جز دسته دوم محسوب می شود. در واقع ممکن است این نوع طراحی برای خود شخص جالب باشد اما برای شخصی به عنوان بیننده عجیب و غیر حرفه ای جلوه می کند. 

تحریریه معماری آرل
مترجم:غزاله عزالدین
منبع:archdaily
تعداد بازدید : ۲۱۸۳۹
ارسال نظرات

نظر شما :

مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir