هادی میرمیران: بیوگرافی و آثار

نویسنده: پروانه شاه سوار
سید هادی میرمیران در سال 1323 در شهر قزوین متولد شد. وی در سال 1347 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در بازه ی زمانی سال های 1343 تا 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران به فعالیت پرداخت و بعد از آن به عنوان سرپرست واحد طراحي شركت خانه سازي ايران و سرپرست واحد طراحي اداره كل مسكن و شهرسازي استان اصفهان مشغول به کار شد و در زمینه طراحی شهری فعالیت نمود. میرمیران در سال 1364 به همراه همکاران خود شرکت شخصی خود را تاسییس نمود و فعالیت حرفه ای خود را در معماری ادامه داد. وی از سال 1370 تا 1376 مدرس دانشگاه علم و صنعت و از سال 1374 تا 1382 مدرس دانشگاه های آزاد اسلامی بوده است. از آثار حرفه ای او می توان به طرح موزه ملی آب ايران،  طرح ساختمان کتابخانه ملی ايران، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت،  طرح احيای منطقه تاريخی-فرهنگی شيراز و  طرح بهسازی و نوسازی مجموعه ميدان کهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان نام برد. او در شهر برلین بعد از ده سال مبارزه با بیماری سرطان در 29 فرودین 1385 درگذشت.



برخی از افتخارات هادی میرمیران:
- دريافت نشان معماري ايران از انجمن مفاخر معماري ايران (1385)
- دريافت نشان درجه يك فرهنگ و هنر از رياست محترم جمهوري وقت (1383)
- دريافت لقب شهروند افتخاري اصفهان (1383)
- برنده جايزه مهراز (1381)
 - لوح تقدير جامعه مهندسان مشاور ايران، براي شناسايي و معرفي معماري ايران (1380)

برخی از مقالات برتر هادی میرمیران:
- تقسيمات شهری شهرهای ايران (نمونه شهر اصفهان)
- استخوان بندی کالبدی قديم شهرهای ايران
- فرم در معماری معاصر جهان ( لوکوربوزيه و ميس اندرروهه )- فصل نامه معماری و فرهنگ- شماره اول
- سيری از ماده به روح- مجله معماری و شهرسازی- شماره 42 و 43
- جريان تازه در سنت معماری- مجله معماری و شهر سازی-  شماره های 31 و 32

برخی از آثارهادی میرمیران:
1- طرح توسعه مجموعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)
موقعیت: قم- ایران
مساحت: 19.000 مترمربع






2- مجموعه ورزشی رفسنجان
موقعیت: رفسنجان- ایران
سال ساخت: 1373
بافت به هم پيوسته و کويری رفسنجان عناصری مانند حياط مرکزی، آب انبار و يخچال را در خود جای می دهد. اين عناصر معماری سنتی در طول ساليان بر اثر تکرار و تجربه، به فرم هايی تبديل شده اند که با تغييری در جزئيات آن، در گوشه و کنار بافت ديده می شوند. دستمايه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد يکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل يافته است. اين بنا که يکی از يخچال های قديمی رفسنجان است با تدابير معماری که شکل و کارکرد نوينی برای آن ايجاد کرده و به شکل حاضر در آمده است.








3- سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران در فرانکفورت
موقعیت: فرانکفورت- آلمان
مساحت: 5.400 مترمربع
سال ساخت: 1384-1381
بنای سر کنسولگری از ورای يک ديوار بلند شيشه ای رويت می شود، اين نحوه حضور بنا انعکاس روح فرهنگ و معماری خيال انگيز ايران است.
موقعيت زمين ، خيابان و پارک اين فکر را پيش آوردکه فضای خيابان شمالی و پارک جنوبی را به عنوان دو فضای عمومی شهری به يکديگر متصل سازدو از درون بنای سرکنسولگری عبور نمايد اين فضا را گالری ايران ناميديم، که در آن رفت و آمد افراد زياد است. اين فضا بتای سر کنسولگری را به دو بخش اصلی : يکی برای فعاليتهای ساده روزمره و ديگری برای فعاليتهای رسمی و ديپلماتيک سر کنسولگری تقسيم می کند. 






تحریریه معماری آرل
نویسنده: پروانه شاه سوار
منابع: mirmiran-arch
caoi
ammi

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-969.html