تنظیمات vraylight در Vray



سلام امروز ادامه تنظیمات vraylight رو باهم در قسمت آموزش vray بررسی می کنیم. قسمت بعدی که احتمالاً زیاد با اون کار خواهیم داشت قسمت option هست


بخش Options vraylight :

Cast shadows: وقتی روشن هست که البته بطور پیش فرض روشنه نور باعث ایجاد سایه می شود. ولی اگر خاموشش کنید دیگه از سایه های این نور خبری نیست

Double-sided:وقتی شکل نورتون plane باشد می توان از این گزینه استفاده کرد تا از دو طرف بتابه ولی اگر نورSphere  و یا Dome باشه این گزینه تاثیری ندارد.

Invisible :این قسمت باعث می شه که منبع نوری مشخص نباشد. البته این نامرئی بودن منبع نور نسبت به دوربین و refractions هست و اگر می خواهید این نامرئی بودن در reflections هم اتفاق بیافتد باید از Affect specular استفاده کنید (دیدید که یه موقع هایی منبع نوریتون مثل یه دایره می افته روی اجسام صیقلی مثل روی فلز و تبدیل می شه به دایره سفید نورانی این Affect specular باعث می شه این اتفاق نیافتد)

Ignore light normals :بطور معمول نور خارج شده از یک منبع نوری در تمامی جهات پراکنده می شود. حالا اگر تیک این گزینه رو بردارید بیشتر نور در جهت بردار آن پراکنده ساطع می شود.

(بردار نرمال همان برداری است که وقتی نور رو می کشید به نور چسبیده)

No decay :لغت inversely به معنی نزول است. بطور معمول قسمتی از شی که به نور نزدیک تر هست روشن تر و قسمت های دورتر تاریک تر هستند. اگر تیک این قسمت رو بزنید دیگر این تغییر و افت نور رو نخواهیم داشت.

Skylight portal : اینم یک گزینه خیلی جالبه. اگر تیک این قسمت رو بزنید VRay دیگه از Color  و Multiplier  استفاده نمی کنه و شدت نور رو براساس محیط اطراف (environment ) تعیین می کند.

Simple : این قسمت وقتی که تیک Skylight portal رو بزنید فعال می شود. وقتی تیک این قسمت رو می زنید در واقع به VRayLight می گید که رنگ نور رو مستقیماً از رنگ environment بگیرد. در حالت معمول VRayLightوقتی که تیک Skylight portal رو زده باشید رنگ رو از اشیا اطرافش می گیرید که این بدین معنی است که ردیابی های زیادی برای بدست آوردن نور باید انجام دهد که یعنی رندری کند ولی این گزینه باعث می شود رندر سریعتر انجام شود.

Store with irradiance map : اگر تیک این گزینه رو بزنید و تنظیمات رندر رو بر روی irradiance map بذارید رندر کندتر انجام می شود ولی می تونید irradiance map رو ذخیره کرده و بعد دوباره ازش استفاده کنید.

Affect diffuse : مشخص می کند که نور بر روی خصوصیات diffuse متریال ها تاثیر داشه باشد یا نه

Affect specular : این رو که توضیح دادم

Affect reflections : مشخص می کند که نور بر روی خصوصیات reflections  متریال ها تاثیر داشه باشد یا خیر

 

 در آموزش vray راجع به vraylight صحبت کردیم. vraylight یکی از نورهای کاربردی هست که احتمالاً خیلی ازش استفاده خواهید کرد. اگر تا امروز آموزش های ما رو دنبال کرده باشید با گزینه های Sampling آشنا هستید. پس می ریم سراغ Texture.
 

 

Use texture :اگر از نورهای Rectangle, Dome و یا Mesh استفاده می کنید این گزینه باعث می شود که برای سطح نور از texture اسفاده کند.

Texture :خب اینم که همون Texture ست.

Resolution :کیفیت Texture

Adaptiveness :به معنی انطباق است و میزان روشنایی Texture رو مشخص می کند. اگر ۰.۰ باشه هیچگونه تطبیقی برای شدت texture صورت نخواهد گرفت. و وقتی ۱.۰ باشه حداکثر میزان تطابق صورت می گیرد. تغییر در مقدار این پارامتر وقتی لازم است که بخش هایی از texture  خیلی روشن باشد. این کار باعث می شود تا از تمرکز نور در برخی از قسمت ها جلوگیری شود.

 

بخش Dome light options:

Spherical full dome : اگر تیک این گزینه رو بزنیم باعث می شود که نور کل محیط اطراف رو در بربگیرد ولی اگر تیک نداشه باشه نور فقط همون hemisphere  رو دربر میگیرد.

 

 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-302.html