آموزش vray - متریال VrayLightMtl

 

متریال  VrayLightMtl مختص به vray ئه و به ما توانایی ساخت سطوح self-illuminated رو می دهد. self-illuminated surface به سطوحی می گن که به ما حس یک منبع نور رو می دهد (البته این توضیح خیلی غیر حرفه ایست)  خود max هم بخشی به نام self-illuminated دارد ولی VRayLightMtl خیلی سریع تر رندر گرفته می شود و امکان تبدیل شی به یک منبع نور مش رو هم می دهد.

برای استفاده از این متریال ابتدا از طریق پنجره Material Editor بر روی standard کلیک کرده و در پنجره Mterial/Map Browser قسمت VRayLightMtl رو انتخاب کنید.

تنظیمات متریال  VrayLightMtl متریال به شرح زیر هست:

به قسمت mental ray Connection که کاری نداریم ولی بقیته موارد رو براتون توضیح می دهم.

Color : همانطوریکه از اسمش پیداست رنگ متریال را مشخص می کند.

عدد جلوی آن مشخص کننده ضریب نور است. (میزان شدت آن). سمت راست آنهم (همان قسمتی که نوشته None جهت دادن texture هست. که البته باید گفت که ضریب نور ر روی texture تاثیری ندارد.

 Opacity :به این قسمت می توانید texture بدید تا در میزان Opacity متریال تغییر ایجاد کنید. (در حالت کلی اگر به Opacity یک متریال texture بدید قسمت های تیره کدر و قسمت های روشن شفاف تر به نظر می رسد.)

Emit light on back side :اگر تیک این قسمت رو نزنید قسمت پشتی شی سیاه به نظر می رسد. بنابراین با گذاشتن تیک این قسمت قسمت پشت متریال نیز از خود نور ساطع می کند.

Compensate camera exposure :اگر تیک این قسمت رو بزنید از شدت نور برای تصحیح نوع نمایش VRayPhysicalCamera استفاده می شود.

Multiply color by opacity :اگر تیک این قسمت رو بزنید رنگ متریال نور بوسیله opacity texture شدت پیدا می کند.

Displace : به کاربر این امکان رو می دهد که یک displacement map به متریال اضافه کند.

 

در قسمت بعدی آموزش vray می خوایم چند مثال در مورد متریال varylightmtl براتون بزنم تا با تنظیمات اون بهتر آشنا بشید. فقط بدونید که توی این مثال ها GI که یکی از تنظیمات رندر هست روشنه

اول از متریال vraylightmtl به صورت پیش فرض استفاده کرده و اون رو به یک plane می دهیم.

Multiplier: 5.0

GI on

2-sided off

 

Multiplier: 5.0

GI on

2-sided on

 

Multiplier: 10.0

GI on

2-sided off

 

Multiplier: 10.0

GI on

2-sided on

 

Multiplier: 3.0

GI on ; 2-sided on

در اینجا یک تکسچر به قسمت map داده شده که چون شدت نور کم هست قابل دیدن می باشد

 

Multiplier: 30.0

GI on ; 2-sided on

 

 


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-297.html