ساخت متریال شیشه با Vray


 همانطوری که می دانید انواع مختلفی شیشه وجود دار که ما در اینجا فقط در مورد یکی از آن صحبت می کنیم و شما می تونید این تنظیمات رو بسط بدید به هر نوع شیشه ای که مورد نظرتون هست. البته یادتون نره که می تونید با استفاده از فتوشاپ نوع شیشه تون رو تغییر بدید که روش این کار رو در قسمت آموزش post production در فتوشاپ و vray براتون توضیح داده بودم.
برای شروع رنگ difuse را بر روی مشکی خالص و رنگ refraction را بر روی سفید خالص می گذاریم. خروجی که به ما می دهد به شکل زیر است.
همانطوریکه می بینید متریال شیشه ما نیاز به مقداری بازتاب دارد تا طبیعی تر به نظر برسد.
می تونید رنگ reflecton اون را بر روی طوسی روشن بگذارید تا به شکل زیر در بیاید.
IOR: ۱.۴۵
در کل می تونید IOR شیشه رو بین ۱.۴۵ تا ۱.۷ بگذارید.
بهتون پیشنهاد می دم یه جای اینکه رنگ refraction رو تغییر بدید (اگر می خواید شیشه رنگی بسازید) از تغییر رنگ fog color استفاده کنید.
می تونید رنگ fog color رو به هر رنگی که دوست دارید دربیارید ولی من بهتون پشنهاد می کنم از ترکیب رنگ طوسی روشن با رنگ مورد نظرتون استفاده کنید.
با این کار خروجی کار به شکل زیر درمی آید.
نگران تاریک شدن متریالتون نباشید. چون با تغییر  fog multiplier  به ۰.۱ می تونید از میزان Fog color کم کنید.
و حتی می تونید fog multiplier رو بر روی ۰٫۰۲ بذارید یعنی شفافیت بیشتر.
تا اینجا تونستیم یک متریال شیشه خوب درست کنیم ولی اگر دوست دارید که متریالتون واقعی تر بشه می تونید  fog bias رو بر روی -۰٫۳ گذاشته و Max depth هم reflection و هم refraction رو بر روی ۱۰ می گذاریم و البته تیک reflect on backside  رو هم در قسمت option می زنیم.
اینهم متریال شیشه
و اما آخرین نکته اینکه متریال شیشه کاملاً وابسته به محیط اطرافش هست. یعنی هرچه تعداد object های اطراف بیشتر باشه متریال طبیعی تر به نظر می رسه.

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-296.html