گوگل اسکچ آپ : معرفی،آموزش(قسمت 2)


آشنایی با اجزا و گروه ها

معمولا چندین بخش از یک مدل رو توی یک گروه قرار میدن تا برخی اعمال سریع تر انجام بشه.مثلا فرض کنید میخوایم توی یک مدل چهار بخش رو کپی کنیم.اگه بخوایم تک تک این کار رو بکنیم خیلی وقت میگیره ولی اگه اینها رو در یک گروه قرار دهیم و کپی کنیم خیلی سریع تر میشه.یکی از قابلیت های گروه ها انتخاب سریعه.خاصیت بعدی جدا سازی هندسه هاست
در اسکچ اپ میشه گروه ها رو در یکدیگر ادغام کرد .کامپوننت ها گروه هایی هستند که میتونید اونها رو از مدلی به مدل دیگر انتقال بدین.مثلا شما یک اتومبیل طراحی میکنید.میتونید اون رو از یک طراحی به طراحی دیگرتون منتقل کنید

 
آشنایی با سایه ها

در اسکچ اپ میتونید سایه هایی رو در اطرافتون قرار بدین تا مدل طراحی شده هرچه بیشتر شبیه محیط واقعی بشه مثلا میتونید مشخص کنید که منزل طراحی شده شما در روز 20 ماه مارس ساعت 5 عصره.نرم افزار جهت نور خورشید رو بطور اتوماتیک تعیین میکنه و براتون سایه گزاری میکنه.
 
اشنایی با منو های نرم افزار


منو فایل: توی این منو برخی گزینه هاست که لازم به توضیحشون نیست.مثل open و save و save as و ... اینجا فقط گزینه های مهم رو میگم Save as template:برای ذخیره تنظیمات موجودتون به عنوان یک قالب.که میتونید این قالب رو بعدا توی صفحهwelcome to sketchup نمایشش بدین.بعد از کلیک بر روی این گزینه صفحه زیر براتون باز میشه.
 

در قسمت 1 نامی رو برای قالب انتخاب کنید.در قسمت 2 توضیحات و در قسمت 3 نامی رو بزارین که قالب با اون نام براتون ذخیره بشه.اگه تیک گزینه 4 رو بزنید این قالب به صورت قالب پیش فرض اسکچ اپ در میاد و هر بار اون رو اجرا کنید با این قالب بارگزاری میشه.بر روی save کلیک کنید تا قالبتون ذخیره بشه.فایل های قالب با پسوند skp ذخیره میشن Revert:فایل ذخیره شده رو به مکان قبلی ارجاع مییده 3d werhouse: به کتابخانه مدلهای اماده سایت گوگل وصل میشه.مشکل اینه که اولا سرعت ما کمه دوما گوگل ایران رو فعلا ترحیم کرده.عجب!!!Export: مدل شما رو با پسوند های خاصی (سه بعدی و یا دو بعدی (همون تصویر)) استخراج میکنه و میتونید توی سایر نرم افزارها ازش استفاده کنید.با کلیک روی این گزینه از زیر منو باز شده اگه گزینه 2d رو انتخاب کنید نمایی که در حال دیدن هستید در قالب عکس با پسوند های مختلف ذخیره میشه.اگه 3d رو انتخاب کنید مدلتون در قالب های سه بعدی براتون ذخیره میشه Import: مدلها و ... رو از سایر فایلها به اسکچ اپ وارد میکنه.بعد از کلیک روی این گزینه صفحه زیر باز میشه.از قسمت file type میتونید پسوند که نرم افزار برای وارد کردن پشتیبانی میکنه رو ببینید.در سمت راست هم میتونید پیش نمایشی از فایلهاتون رو ببینید.
 

 

منو Edit این منو یه سری دستورات داره که اکثرا باهاش اشنایید.cut و کپی و past(یا به قول یکی پّست دی: ) Past in place: ایتمی که کپی شده در همون محل خودش past میشه Delete guids: راهنما ها را دو ناحیه ترسیم حذف میکنه Select all: تمامی اجزا رو انتخاب میکنه.CTRL+A کلید میانبرشه Select none:کلیه اجزا انتخاب شده از حالت انتخاب خارج میشن Hide:ایتمی که انتخاب کردین رو مخفی میکنه در گزینه unhide چند مورده.که اولیش گزینه انتخاب شده رو از حالت مخفی خارج میکنه.دومی اخرین موردی که مخفی کردین رو از از حالت مخفی خارج میکنه.گزینه اخر هم تمامی ایتمهای مخفی شده رو از حالت مخفی خارج میکنه Lock: این گزینه ایتم انتخاب شده رو قفل میکنه.و دیگه نمیتونید اون رو انتخابش کنید و روش تغییر بدین Unlock: مثل unhide چند زیر گزینه داره.کارش شبیه همونهاست فقط با این تفاوت که اشیا رو از حالت قفل خارج میکنه Make component:قسمتی رو که انتخاب کردیم تبدیل به کامپوننت میکنه.بعدا توضیحش میدم Make group: همون کار بالایی رو میکنه.با این تفاوت که اجزا رو تبدیل به گروه میکنه Close group/componenet: ایتمها رو از حالت گروه یا کامپوننت خارج میکنه Intersect:کارش اینه که فصل مشترک ایتمها رو بهمون میده.زیر منو اول فصل مشترک اجزایی که روی هم هستن رو بهمون میده.مثلا یک استوانه روی یک مکعبه.این گزینه فصل مشترک این دو شکل رو میده.گزینه دوم هم فصل مشترک ایتمهای انتخاب شده رو به ما میده.گزینه اخر فصل مشترک دو ایتم رو که در یک بخش هستن به ما میده.

 
 

منو view این منو بر روی نوارهای ابزار و ...مدیریت میکنه. Toolbars: نوارهای ابزار موجود در نرم افزار رو مدیریت میکنه Hide geometry:اشکالی رو که مخفی هستن در حالی که مخفی هستن نشون میده.یک دونه مستطیل بکشید و اون رو بکمک دستور hide مخفی کنید.بعد تیک این گزینه رو بزنید.متوجه کار این گزینه میشین.

 
 

دو گزینه بعدی مربوط به مقطع هان.که بعدا براتون توضیح میدم.فقط بدونید کار اولی اینه که نمیای مقطع رو حذف میکنه و کار دومی اینه که نمایش قسمت مقطع خورده رو حذف میکنه.توی تصاویر زیر میتونید متوجه بشین
 

Axise:اگه تیک این گزینه رو بردارین محروهای مختصات مخفی میشن Shadows:سایه اشکال رو در محیط نمایش یا عدم نمایش میدهد Fog:هوای ابری رو نمایش یا حذف میکنه. دوتا گزینه بعدی رو بعدا توضیح میدم در منو component edit:اگه مورد اول انتخاب بشه. هنگامی که شروع به اعمال تغییرات بر روی یک کامپوننت میکنیم نمای محیط نیز تغییر میکنه.گزینه دوم نمایش کامپوننت مشابه کامپوننتی که در حال تغییرات هستیم تغییر میکنند. زیر منو بعدی animations هست. Add scene: میتونید یک صحنه جدید به انیمیشن مورد نظر اضافه کنید.هر انیمیشن از چندین سین پشت سر هم تشکیل شده. Update scene:تغییرات ایجاد شده در صحنه انتخابی رو ذخیره میکنهDelete scene: صحنه انتخابی رو حذف میکنه دو مورد بعدی برای حرکت بین صحنه ها ست Play:انیمیشن ایجاد شده رو نمایش میده Setting:تنظیمات انیمیشن رو نمایش میده.
 

منو camera این منو گزینه هایی برای اعمال تغییرات بر روی نقطه قرار گرفتن بیننده(دوربین )هست. Perivios:بیننده را در مکان قرار گیری قبلی قرار میده.گزینه بعدی عکس این گزینست. Standard views:نماهای استاندارد برای دید هستن.مثل بالا ،پایین ، چپ ، راست و ...اگه از منو view>toolbard>viewرو فعال کنید نوار ابزار کمکی برای این نماهای استاندارد براتون نمایش داده میشه Parallel projection:این مورد تصویر پارالاین مدل رو نمایش میده.در این حالت هر خط مربوط به مدل با خطوط موازی در محیط های سه بعدی و دو بعدی نمایش داده میشه. Perpective projection:تصویر پرسپکتیو مدل رو نمایش میده. مدل به صورتی نمایش داده میشه که با حالت اصلی ان متفاوته.خطوط در امتداد افق هرچه دورتر بشیم کم رنگتر و اشیا به هم نزدیکتر میشن Two point perspective: مدل رو در نمای دو بعدی و پرسپکتیو دو نقطه ای نمایش میده Match view photo:کادر محاوره ای رو نمایش میده برای انتخاب یک تصویر.و تصویری رو که انتخاب میکنید.برای نمای مورد نظرتون قرار میگیره.این عمل برای طراحی مدل زمانی که سه نمای اون رو دارید کاربرد داره.

 
 
ابزار چرخشrotate

 
 
· چرخاندن دوربین در اطراف مدل طراحی شده
 
عملکرد ابزار
 
1. در صفحه طراحی در هر قسمتی که مایلید کلیک کنید
2. در حالی که کلیک موس را نگه داشته اید آنرا به هر جهتی که میخواهید بچرخانید
 
کلیدهای کمکی
 
· Shift = Pan ابزار
· Ctrl = چشم پوشی از جاذبه (عدم تلاش برای حفظ لبه های بالا و پایین عمودی)
 
ابزار Pan

 

· .حرکت دوربین (نمای در حال مشاهده توسط شما) بصورت افقی یا عمودی
 
روش استفاده
 
1. هر قسمتی از صفحه را که مایل هستید کلیک کنید
2. موس خود را به هر جهتی که میخواید حرکت دهید
 
کلیدهای کمکی
 
· Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا با آن کار میکردید
 
ابزار بزرگنماییzoom

 

· حرکت دوربین (صفحه درحال مشاهده توسط شما) به داخل و خارج. کلید میانبر این ابزار بر روس صفحه کلید Z است.
 
روش استفاده
 
1. در هر قسمتی از صفحه کلیک کنید و کلید موس رو نگه دارید
 
2. .نشانگر موس را بکشید بالا برای بزرگنمایی مدل (دوربین به مدل نزدیک شود) و آنرا به سمت پایین بکشید تا میزان بزرگنمایی کم شود(دوربین از مدل طراحی شده دور شود)
 
کلید های کمکی
 
· Shift = تغییر فیلد مشاهده درجه ها
· Esc = فعال سازی ابزار قبلی که در حال استفاده بودید
 
قسمت مشاهده field of view

 

· این ابزار برای تغییر میزان حوزه دید شما کاربرد دارد .بطور کلی میدان دید شما پهن تر یا باریک تر میشه.
 
روش استفاده
 
1. در هر بخشی از صفحه طراحی که مایلید کلیک کنید و کلیک موس را نگه دارید
2. نشانگر موس را به بالا حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما کمتر شود(افزایش بزرگنمایی) و آنرا به سمت پایین حرکت دهید تا قسمت مشاهده شما افزایش یابد

ابزار بزرگنمایی پنجره ایzome window
 


 
· این ابزار برای بزرگنمایی قسمت مشخصی از صفحه طراحی شما کاربرد دارد .میتونید به کمک دراگ کردن محدوده که میخواهید بزرگنمایی صورت بپذیره عملیاتی که میخواهید رو روش انجام بدین
 
استفاده از ابزار
 
1. .در فاصله کمی از شی ای که میخواهید آنرا در بزرگنمایی پنجره ای مشاهده کنید کلیک کنید و کلید موس را نگه دارید
2. نشانگر موس را بصورت مورب حرکت دهید
3. .زمانی که نمامی اشیای مورد نظر در پنجره بزرگنمایی قرار گرفتند کلید موس را رها کنید
 
کلیدهای کمکی
 
· Esc = فعال سازی ابزاری که قبلا از آن استفاده میکردید
 
ابزار موقعیت دوربینposition camera

 

· قرار دادن محل دوربین و مشخص کردن ارتفاع آن.برای چک کردن خطوط مستقیم یا استفاده از ابزار راه رفتن
 
روش استفاده
 
· بر روی نقطه ای در مدل خود کلیک کنیددوربین در ارتفاعی متناسب با خط دید قرار گرفته و دید شما در ان موقعیت قرار میگیرد
 
کلیدهای کمکی
 
· هیچ کلید کمکی ای وجود ندارد
 
Walk Tool

 

· .به کمک این ابزار میتوانید در اطراف مدل طراحی شده حرکت انسان را شبیه سازی کنید
 
روش استفاده
 
1. بر روی قسمتی از صفحه کلیک کنید و نگه دارید.یک علامت + کوچک در ان قسمت ظاهر میشود
2. نشانگر موس را به بالا (حرکت به جلو)،پایین (عقب) ، چپ (چرخش به چپ) و راست (چرخش به راست) بچرخانید تا حرکت شبیه سازی شود.هرچه از علامت بعلاوه دورتر باشید سرعت حرکت بیشتر است
 
کلیدهای کمکی
 
· Shift = حرکت به بالا و پایین به جای حرکت به سمت چپ و راست
· Ctrl = دویدن به جای قدم زدن
· Alt = حرکت در اطراف اشیا
 
ابزار مشاهده اطرافlook around

 

· چرخش دوربین در اطراف یک محور مشخص
 
استفاده از ابزار
 
1. برای شروع چرخش کلیک کنید
2. نشانگر موس را بالا و پایین کنید تا تصویر کج شود و آن را به سمت چپ و راست بچرخانید تا تصویر جابجا شود

 
منو draw
 

در این منو تمامی ابزار ترسیم نرم افزار موجوده.که قبلا اونها رو توضیح دادم.
 
منو tools

 

با استفاده از گزینه های این بخش میتویند ابزار تغییر رو توی اسکچ اپ داشته باشید.برخیش رو قبلا توضیح دادم
 
ابزار مقیاسScale

 

· تغییر اندازه و کشیدن نقاط هندسی مرتبط با سایر اشیا در مدل طراحی شده
 
روش استفاده
 
1. بر روی شی مورد نظر کلیک کنید(این ابزار بر روی خطوط اثری ندارد)
2. بر روی دستگیره های مقیاس کلیک کنید
3. نشانگر موس را برای تغییر مقیاس حرکت دهید
4. برای پایان عملکرد کلیک کنید
 
کلید های کمکی
 
· Shift = تغییر مقیاس بصورت یکنواخت
· Ctrl = تغییر مقیاس اطراف نقطه سقل
 
ابزار دنبال کردنfollow me

· صفحه ای در یک مسیر مشخص تکرار میکند.ایتم انتخابی را در امتداد یک لبه صورت میگیره.برای خراطی کردن اشیا خیلی کاربرد داره.
 
روش استفاده
 
1. مسیر خود را رسم کنید
2. صفحه خود را عمود بر مسیر رسم شده رسم کنید
3. بر روی ابزار دنبال کردن کلیک کنید
4. بر روی صفحه رسم شده کلیک کنید
5. موس را به مقطه پایانی مسیر حرکت دهید
6. برای پایان عملکرد کلیک کنید
7. Esc =اتمام عملکرد
 
کلیدهای کمکی
 
· Alt = استفاده از محیط سطح به عنوان مسیر
 
ابزار Offset

· کشیدن یک کپی از خطوط در فاصله مشخصی از نمونه اصل آنها.مبدا ترسیم میتونه یک وجه یا یک لبه باشه.
 
روش استفاده
 
1. بر روی یک صفحه کلیک کنید
2. موس را حرکت دهید
3. برای پایان عملکرد کلیک کنید
4. Esc = پایان عملکرد
 
کلیدهای کمکی

هیچ کلید کمکی ای برایاین ابزار و جود ندارد
 
ابزار متر

 

. اندازه گیری فاصله ها ،کشیدن خطوط راهنما یا مقیاس در مدل طراحی شده .همچنین میتونید مدل مورد نظر خودتون رو مجددا بصورت دقیق اندازه گزاری کنید
 
روش استفاده
 
1. بر روی نقطه آغازین برای شروع اندازه گیری کلیک کنید
2. نشانگر موس را حرکت دهسد
3. بر روی قسمت پایانی برای اندازه گیری کلیک کنید
 
کلیدهای کمکی
 
· Ctrl = تغییر بین حالت رسم خطوط راهنما و یا نقاط راهنما
· Shift =قفل نوار متر در جهت کنونی
· Up arrow, left arrow, right arrow = قفل متر برای حرکت تنها در یک جهت (بالا=آبی, چپ=سبز, راست=قرمز)
 
ابزار نقاله

 

· .اندازه گرفتن زوایا و کمک در کشیدن زوایا و خطوط متقاطع
 
روش استفاده
 
1. مرکز نقاله را بر روی راس زاویه (محلی که دو خط یکدیگر را قطع میکنند) قرار دهید
2. برای قرار دادن نقاله کلیک کنید
3. .نشانگر موس را حرکت دهید بصورت دایه ای تا بر روی امداد اغازین زاویه قرار بگیرد(بر روی یکی از خطوط)
4. برای قرار دادن شروع زاویه کلیک کنید
5. نشانگر را حرکت دهید تا به امتداد دیگر زاویه برسید.
6. برای اندازه گرفتن زاویه کلیک کنید
7. Esc = لغو عملکرد
 
کلیدهای کمکی
 
· Ctrl = ساخت خطوط ساختاری
· Shift = قفل
 
ابزار آکس ها

انتقال یا چرخاندن آکس های طراحی.اجزایی که در راستای محورهای مختصات نیستن رو اگه بخوایم دقیق اندازه گیری کنیم از این ابزار استفاده میکنیم
 
روش استفاده
 
1. موس را برای نشانه روی راس جدید در صفحه حرکت دهید
2. برای مشخص کردن راس کلیک کنید
3. موس را از راس در جهتی که میخواهید جهتگیری قرمز رنگ قرار

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-274.html