راهنمای ارائه و شیت بندی موثر برای معماران !

تحریریه معماری آرل
پروژه های طرح معماری، پویایی و روح مدرسه و دانشگاه های معماری هستند  دانشجویان از طرح معماری طراحی پروژه های مختلف و نکات منحصر به فردی را برای ورود به بازار کار یاد می گیرند شاید به عنوان یک معمار برای شما هم اتفاق افتاده باشدکه بهترین تلاش خود را برای پروژه طرح انجام داده باشید اما در روز ژوژمان ناگهان همه چیز عوض شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهید، نه به این دلیل که پروژه شما از بقیه کمتر است و یا خلاقانه نیست بلکه تنها به دلیل ارائه ضعیف !
ارائه پروژه معماری ممکن است هسته اصلی پروژه نباشد، اما مطمئنا بیننده را بسیار تحت تاثیر قرار داده و همچنین می تواند به عنوان شاخصی از مهارت های هنری و معمارانه شما به عنوان یک طراح در نظر گرفته شود.

بنابراین زمانی که روی دریافت نتایج مثبتی از یک طرح معماری تمرکز می کنید برای ارائه بهتر و چشم نواز باید زمان کافی در نظر بگیرید و برای آن به درستی برنامه ریزی کنید تا ایده خود را بهتر بیان کرده و جذابیت های کارتان را بیشتر نمایان سازید  این را بدانید استاد معماری شما ممکن است به شما برای یک طراحی خلاقانه بدون توجه به نحوه ارائه، نمره بدهد و قدردانی کند ، اما در شغل حرفه ای آینده شما احتمالا کارفرما بیشتر این نحوه نمایش را می بیند، بنابراین از همین ابتدا عادت کنیدکه مهارت های طراحی خود را در تمام جنبه ها بهبود بخشید! در ادامه با  برخی از راهنمایی های اولیه در مورد نحوه ارائه و شیت بندی یک پروژه معماری خیره کننده با آرل همراه باشید....

1) اندازه و جهت شیت

افقی یا عمودی بودن شیت از انتخاب های بسیار تاثیرگذار برای پرزنتیشن طرح شماست مدارک پروژه خود را چک کنید دقت کنید شیت مناسب را بر اساس رندرها و یا طرح پلان که افقی یا عمودی است انتخاب کنید این مدارک می تواند مانند تابلو راهنمایی شما را به سمت درست هدایت کنند. همینطور برای انتخاب ابعاد نیز به تعادل طول و عرض شیت دقت کنید شیت های در اندازه های نرمال را انتخاب کنید تا هم برای پلات و چاپ به مشکل نخورید و هم تصاویر خوانا و چشم نواز دیده شوند می توانید تمامی مدارک را در یک شیت یا در تعداد بیشتری تقسیم کنید.

2) طرح بندی

برای طرح بندی بایستی برای سطح کار و یا پوستر برنامه ریزی کنید اگر پروژه خود را به صورت دیجیتالی ارائه می دهید، می توانید از یک سیستم شبکه برای سازماندهی نقشه های خود استفاده کنید و با جدول بندی قسمت های مشخصی را برای چیدمان صحیح در نظر بگیرید به اندازه ها و خوانایی حتما توجه کنید و فضای کافی را برای هر مدرکی در نظر بگیرید. بعد از طرح بندی  می توانید با توجه به ابعاد و اولویت ها  و یا سایز رندرها یا مدارک موجود چیدمان نمایید اما قبل از آن انتخاب سبک طرح بندی بسیار مهمتر است.


3) چیدمان و زون بندی

برای زون بندی و چیدمان موثر خود را به جای ناظر ارائه و نحوه شیت بندی خود بگذارید به این فکر کنید که برای کسی که پروژه شما را برای اولین بار می بیند، چگونگی ارائه سبب دادن درک بهتری از پروژه  شما به آن ها خواهد شد و پروسه طراحی شما را بهتر و قابل لمس تر بیان می کند به عنوان مثال، شما ممکن است با تجزیه و تحلیل سایت شروع کنید، سپس به کانسپت های مفهومی و طرح های تصویری آن اشاره کنید.
• اگر مفهوم  و کانسپت شما مبتنی بر فرم باشد، باید قبل از طرح، ابتدا فرم را به نمایش بگذارید، سپس به سراغ طرح بروید تا مشخص باشد که فرم از نظر کارکردی چگونه است.
• اگر رویکرد شما در برنامه فیزیکی نهفته است شاید بهتر باشد ابتدا به طور مستقیم طرح و پلان ها را نمایش دهید و در نهایت با فرم بیرونی  شیت را به اتمام رسانید.
فراموش نکنید هر کسی بدون آشنایی با پروژه باید از نحوه ارائه هدف اصلی پروژه و مراحل آن را درک نماید پس از پیچیدگی بپرهیزید.


4) Background

برای شیت بندی صحیح بایستی یک پلت فرم وجود داشته باشد تا بتواند مدارک و نقشه ها را به عنوان موضوع اصلی شیت و با تمرکز بر آن، بدون هیچ حواس پرتی، به نحوی روشن نمایش دهد بعضی از دانشجویان از طراحی های محو شده پروژه های خود به عنوان پس زمینه استفاده می کنند، اما پس زمینه سفید، بهترین انتخاب است چرا که رنگ واقعی پروژه شما را نشان می دهد بدون اینکه احساس سردرگمی و خطای بصری و یا آزار برای چشم ایجاد کند.

5) رنگ

برای استفاده از رنگ ها راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید پروژه های خود را طراحی کنید :
  • طرح سیاه سفید یا خاکستری
  • طرح خاکستری با تک رنگ یا دو رنگ ( طرح رنگی می تواند رنگ فضای سبز ،آب یا متریال شیشه باشد )
  • طرح  رنگی
فراموش نکنید همه این تکنیک های قبلی خوب کار خواهند کرد اگر رنگ، تمرکز اصلی پروژه شما نباشد بهتر است حداقل پالت رنگی را برای ارائه خود به کار ببرید و این را بدانید بهترین نحوه ارائه با استفاده از رنگ ها زمانی است که رنگ ها بتوانند برای درک بهتر طرح به شما کمک کنند و یا به جذابیت بیشتر شیت بیافزایند.


6) سلسله مراتب بصری

نقطه قوت پروژه شما برای برجسته سازی چیست؟ راه های زیادی برای جلب توجه و نمایش بهتر نقاط قوت طرح با استفاده از رنگ یا ابعاد وجود دارد. به عنوان مثال، اگر ایده اصلی در قسمت مقطع کار باشد، می توانید آن را در مقیاس بزرگ با طرح رنگی، در برابر نقشه های سیاه و سفید  با ابعاد کمی کوچکتر قرار دهید این کار با ایجاد کنتراست  بر نقطه قوت پروژه تاکید و این ویژگی را برجسته می سازد.

7)حداقل متن

از حداقل متن برای بیان مفهوم و به صورت کوتاه و مختصر استفاده کنید و در صورت لزوم توضیح بسیار کوتاهی را اضافه کنید وقت خود را برای نوشتن متن توصیفی طولانی هدر ندهید زیرا تصاویر و کلیات از نوشته ها مهمتر هستند و کسی نوشته های طولانی را هرگز نخواهد خواند.

8)تصاویر بیشتر  از توضیحات

کلمات را با طرح های ساده و ارقام ساده جایگزین کنید فراموش نکنید ارزش هزار کلمه برابر یک تصویر است. پس بهتر است همیشه متن را با تصاویر یا دیاگرام ها جایگزین کنید.

9) فونت یکنواخت

از فونت مناسب برای عنوان و توضیحات خود استفاده کنید و ترجیحا از یک نوع فونت  با اندازه های متفاوت برای هر پروژه استفاده کنید.

10) در آخر :

• طراحی شیت را با نقشه ها و متن در همه جهات نبندید،  بگذارید یک فضای تنفس وجود داشته باشد اما به نحوی خیلی زیاد نباشد که به نظر بیاید کار شما هنوز تمام نشده یا قسمتی را فراموش کرده یا خالی گذاشتید به گردش بصری توجه کنید و اینکه در کل جذابیت و کشش بصری کافی ایجاد می کند یا خیر. 
•  از رنگ های بیش از حد بپرهیزید زیرا آن ها سبب حواس پرتی می شوند و سبب شوند تلاش های شما به چشم نیایند اما در قسمت هایی که ضعف دارید می توانید از این موضوع به عنوان فرصتی بهره گیرید.
موفق باشید!

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: arch2o

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-1240.html