چگونه یک پروژه زیرساخت نروژی از واقعیت مجازی برای بهبود خرید عمومی استفاده می کند؟

تحریریه معماری آرل
این مقاله در اصل توسط انتشارات ردشیفت اورودسک تحت عنوان «پروژه خط آهن نروژ طرح جذابی را برای مشارکت و خرید عمومی درنظر می گیرد» منتشر شد.
برای یک پروژه خط آهن 10 کیلومتری درهم گسیخته که حتی تا سال 2019 نیز کلنگ آن زده نخواهد شد، مقامات دولتی و ساکنان محلی منطقه ماس، در جنوب اسلو در نروژ، یک پیش نمایش غیرمعمول را در گذشته ارائه دادند که فقط طراحان در این مرحله آنرا دیده بودند.
هانس پیتر سیون، هماهنگ کننده مدیریت تسهیلات برای شرکت «بانه نور» که یک شرکت دولتی یک ساله مسئول توسعه، بهره برداری و نگهداری زیرساخت خط آهن ملی نروژ است می گوید: «ما نمایشگاهی را در شهر ایجاد کردیم که مردم می توانند به آنجا آمده و این پروژه را در یک محیط تئاترگونه تماشا کنند و بازخورد بسیار خوبی دریافت کردیم. اعضای پروژه نیز پذیرای این امر می باشند. آنها به ما می گویند که ابعاد را بگونه ای روی صفحه نمایش بزرگ مشاهده نموده اند که قبلاً هرگز ندیده بودند.»
تئاتر واقعیت مجازی (VR) 180 درجه مورد استفاده در پروژه، برخلاف نمایش هایی که بیننده را مجبور به استفاده از هدست می کند، چندین بیننده را بصورت شبیه سازی شده در موقعیت سفر قرار داده و وارد یک دنیای طراحی جذاب کرده و توسط شبیه ساز ناویسورکس سفر را هدایت می کند. یک برنامه مدلسازی اطلاعات ساختمان (بیم تراک) نیز به کاربر امکان اظهار نظر در لحظه را داده و دیالوگی را بین شرکت «بانه نور» و تیم طراحی رامبول/سوئکو برقرار می سازد.
جارل راسموسن، مدیر پروژه «بانه نور» می گوید: «یک روز در ماه یک نفر از اعضاء تیم در اتاق نمایش واقعیت مجازی برای پاسخگویی به سؤالاتی که مردم می پرسند حضور دارد، وقتی کار ساخت را در سال 2019 شروع کنیم، فکر می کنم افراد بیشتری تمایل به تماشای چگونگی انجام فرآیند و تکمیل آن در سال 2024 خواهند داشت. هرچند الان هم پذیرش این موضوع برای آنها بسیار آسان تر شده است.»

برنامه واقعیت مجازی توسط سرمایه گذاری مشترک غول های مهندسی اسکاندیناوی یعنی سوئکو و رامبول که بترتیب در استکهلم و کپنهاگ مستقر می باشند، ایجاد شد. درحال حاضر، برنامه ریزی برای بیش از یک سال این پروژه پیچیده، شامل ساخت 10 کیلومتر خط آهن جدید، دو تونل و یک ایستگاه ترانزیت جدید می باشد. این پروژه، تیم موفقی را که درحال حاضر درحال ساخت یک راه آهن دوخطی 75 کیلومتری بین سورلی و لیلهامر در شمال اسلو می باشد، دوباره به تیم حاضر ملحق می کند. پاییز گذشته، این پروژه بطور خلاقانه از شبیه سازی های BIM و 3D استفاده نمود و تیم ANS رامبول – سوئکو مقام اول را در رده زیربنایی در فستیوال ممتاز AEC بدست آورد.
طبق استنادات به جایزه این فستیوال: «BIM با استفاده از شبیه سازی های 3D به تیم پروژه در طراحی، مجسم سازی و رفع مشکلات محیطی کمک کرد. در مجموع 120 طرح و مشارکت کننده از ابزار BIM بعنوان پلت فرم اصلی طراحی، طرح پیشنهادی، تحلیل، به اشتراک گذاری و اظهار نظر در کل پروژه استفاده کردند.»
این تیم، برای پروژه جدید 10 کیلومتری جنوب اسلو بازهم از کلیه ویژگی های این ابزار استفاده نمود. و از ژانویه 2017، برنامه جذاب واقعیت مجازی از نرم افزار اتودسک انفراورکس (Autodesk InfraWorks) برای اثربخشی بهتر همکاری برای تیم و مردم استفاده نمود.

اسکار کارلسون مدیر BIM تیم سوئکو در پروژه خاطر نشان می کند: «این ایده برای عرضه یک نمایش تئاترمانند از از ساموئل اندرسون یکی از هماهنگ کننده های برنامه BIM گرفته شده است. او اطلاعاتی درمورد آزمایشگاه واقعیت مجازی در دانشگاه علوم انسانی نروژ (NMBU) در منطقه آس [تقریباً 30 کیلومتری جنوب اسلو] را روی یک صفحه نمایش بزرگ مشاهده کرد. بنابراین، اولین پیشنهاد ما این بود که تجربه یک صفحه نمایش 180 درجه ای را برای دادن اطلاعات بیشتر به تیم پروژه داشته باشیم. این کار به آنها اجازه می دهد تا چگونگی توسعه سایت در کل مدت زمان پروژه و همینطور زمانی که پروژه به اتمام می رسد را مشاهده کنند.»
کارلسون می افزاید که «بانه نور» الزامات لازم برای پروژه را تهیه کرده تا اطمینان حاصل شود که سیستم سیگنال دهی در امتداد مسیر ریل برقرار است و کد برای راننده قطار و راه آهن ارسال می شود. او می گوید: آزمایشگاه واقعیت مجازی که تیم ساختمانی به آن «آزمایشگاه B» می گویند، توانایی گروه را برای برآورده ساختن نیازها بهبود داده است. جوئن می گوید: «هنگامی که متوجه شدیم که می توانیم از این تکنولوژی برای تعیین بهتر موقعیت چیزها استفاده کنیم، از آن برای قرار دادن کلیه سیستم سیگنال دهی در طول مسیر استفاده کردیم.»

کریستینا هگ، مدیر پروژه رامبول با اشاره به استفاده گسترده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR) در یک پروژه زیربنایی می گوید: «این اولین بار است که من از روند انجام کار، آگاهی دارم. اما این فرآیند قطعاً در آینده بیشتر بکار گرفته می شود و من فکر می کنم که خیلی بیشتر از اینها از این تکنولوژی استفاده خواهیم کرد.
هگ می گوید تیم درحال حاضر به برنامه ریزی جزئیات فنی، ایجاد اسناد مناقصه برای ساخت قرارداد اتمام کار در هر دو پروژه آماده سازی و مهندسی واقعی خط آهن مشغول است. کار اصلی سایت درحال حاضر در دست انجام است.
تاکنون تنها تیم ساختمانی، مالک و دیگر سهامداران از تجربه صفحه نمایش بزرگ دانشگاه برای ارتقاء همکاری خود استفاده نموده اند. از سوی دیگر، عموم مردم تشویق به استفاده از اتاق نمایش در منطقه ماس برای تورهای پیاده روی بهمراه هدست های واقعیت مجازی شده اند. بازخورد از هر دو گروه دلگرم کننده است.

راسموسن می گوید: «بطور متداول، ما فقط از نقاشی های دوبعدی استفاده می کردیم، بنابراین از خودمان پرسیدیم: «چگونه می توان از فناوری برای جذاب تر شدن فرآیند استفاده کرد؟ امروزه ساختمان ها مسیر بسیار طولانی را طی می کنند – بسیاری از آنها حتی نقشه های فیزیکی ندارند. اما زیرساخت هنوز بطور کامل وجود ندارد. امیدوارم یک روز این اتفاق بیافتد، البته نه در آینده نزدیک. امکانات ما هنوز هم کیلومترها و حتی سال های طولانی پیش رو دارند تا بدون استفاده از کاغذ تکمیل شوند.»
با این حال، سوجن و راسموسن هر دو توافق دارند که اندازه گیری سرعت آینده تغییر فناوری دشوار است. هر دو در سال 2003 وارد صنعت راه آهن شدند، و زمانی که از یکدیگر پرسیدند آیا می توانند فناوری 14 سال پیش را الان در این پروژه ها بکار گیرند؟ بطور مشترک پاسخ دادند: «نه به هیچ عنوان!»


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-1204.html