طراحی دفتر کار

هرکس می تواند فضا کار و دفتر کار رویاهای خودش را داشته باشد، معماران و کارشناسان گروه معماری آرل شما را در طراحی فضای دفترکارتان همراهی می کنند.  آرل در طراحی و اجرا فضای اداری، از جمله طراحی ساختمان های اداری دولتی و خصوصی،  شرکت های مرتبط با فناوری، نمایندگی های ایساکو، فضای اداری بانک و طراحی دفتر کار اشاره کرد. در این مطلب گروه آرل نکات مفیدی در خصوص طراحی دفترکار ارائه خواهد داد که می توانید هنگام طراحی این اصول را رعایت کنید تا فضایی جذاب و حرفه ای در عین حال کاربردی داشته باشید. علاوه بر این معمولا چالش هایی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد. چگونه میتوان تمام این مسائل در هنگام طراحی داخلی دفترکار در نظرگرفت؟

کاربری دفترکار کار نکته مهم در طراحی داخلی

با توجه به نوع استفاده و کاربرد دفترکار،شروع کنید. کاربری و عملکرد هر دفترکار متفاومت است، بنابراین مهم است که در ابتدا درباره نوع استفاده از دفترکار که میخواهید داشته باشید فکر کنید. الویت اول طراحی دفترکار، افرادی هستند که قرار است برای آن ها این دفترکار طراحی و اجرا شود. درباره این موضوع فکر کنید که این دفترکار فقط برای کارکنان آنجا طراحی می شود و یا ارباب رجوع های زیادی دارد. همیشه در طرح بندی فضا به نوع کار توجه کنید. بعضی از کارها به فضای بزرگتری نیاز دارند،درحالی که بعضی دیگر به اتاقی برای کامپیوتر یا دیگر تجهیزات اداری نیاز دارند.

کدام رنگ مناسب دفترکارتان است؟

روانشناسی رنگ دفتر کار نه تنها کارکنان شما را تحت تاثیر قرار می دهد و بر میزان کارایی آن ها تاثیر بگذارد بلکه بر دید مراجعه کنندگان و سایر افراد در درک درست کسب و کار، شناخت شرکت، ارزیابی کسب و کارتان اثر می گذارد بنابراین لازم است که طرح و رنگ مناسب را انتخاب کنید، سعی کنید از رنگ هایی که زمینه فعالیت کاری شما را منعکس می کنند استفاده نمایید تا مجموعه شما را به بهترین وجه ممکن به مخاطبانتان نشان دهد. رنگ ها می توانند تاثیر مثبت و منفی بر خلاقیت، احساسات، علاقه مندی، اعتماد بنفس، فعالیت ذهنی، نشاط و یاحتی گرسنگی بزارند. از رنگ های خنثی، به ویژه در رنگ دیوارها استفاده کنید. رنگ های خنثی فضاها را بزرگتر نشان می دهند همچنین با تمام رنگ ها همخوانی دارند. بنابراین شما می توانید بدون نگرانی در مورد دیوارها، دفترکار خود را به روز کنید و تغییر دهید. برای شناخت بیشتر رنگ ها، تاثیر آن ها بر جسم و نحوه استقاده در محیط کار می پردازیم.

سفید

رنگ سفید نشان دهنده ی خلوص و پاکیزگی و شرایط امن می باشد. اما گاهی اوقات حس امنیت بیش از حد میتواند خسته کننده و ناامیدکننده باشد به همان اندازه رنگ بسیار مهمی برای افزایش روشنایی و وضوح در محیط است. سفید بهترین رنگ برای آشپزخانه و فضاهای باز است. دقت کنید که در استفاده از سفید زیاده روی نکنید شما نمی خواهید دفترکاری شبیه به یک دندان پزشکی داشته باشید.

مشکی

احساس قدرت و کنترل محیط را از دست خواهید داد در عین حال میتوانید نور طبیعی را جذب کند،پس دقت کنید! این رنگ می تواند به عنوان یک رنگ کاملا مرموز با ذهنیت افکار شیطانی باشد در عین حال میتواند یک فضا زیبای لوکس را ایجاد کند.

آبی

اگر دوست دارید فشارهای کاری را کمتر حس کنید و در آرامش بیشتری کارهایتان را به انجام برسانید، رنگ آبی بهترین انتخاب است. این رنگ فضاهای استرس‌ زا را آرام می کند ثبات و عمق زیادی دارد. اگر از این فعالیت کاری شما دارای هیجانات منفی و استرس‌های زیادی است، بهتر است دکوراسیون فضای کار را آبی انتخاب کنید تا به طور نامحسوس انرژی های مثبت و آرامش‌بخش القا کند و ارتباط بین افراد افزایش یابد.

بنفش

رنگی سلطنتی،لوکس و نشان دهنده جاه طلبی است. رنگ بنفش به علت عدم وجودش در طبیعت رنگ مصنوعی به حساب می آید. بنفش روشن نشان دهنده ی موافقت در حالی که بنفش تیره نشان دهنده ی مخالفت است. ترکیب این دو رنگ باعث ایجاد یک طرح جادویی می شود. بنفش موجب رویایی شدن فضا و افزایش حس خلاقیت می شود.

جنبه های تعالی بخش رنگ بنفش :

وقار، اصالت، عزت نفس
مجلل و سلطنتی
آرامش بخش و تسکین دهنده
آرمان گرایی همراه با تواضع

جنبه های منفی:

فراموش کاری
نا شکیبایی و سهل انگاری
غرور و خودبینی

سبز

رنگی که ما را به محیط طبیعی متصل می کند و باعث رشد و تعادلی می شود. بهترین راه برای ورود این رنگ به محیط، اضافه کردن گلدان های سبز رنگ و دیوار های سبز است.

جنبه های تعالی بخش رنگ سبز:
روحیه سازگار،همراه ،سخاوتمند
سبب تعدیل احساسات
وظیفه شناسی، قضاوت صحیح و درک بالا
امنیت، حمایت، آزادی
فراغت خیال، آرامش
انعکاس دهنده تکامل روحی
جنبه های منفی:
خساست
بی تفاوتی
عدم امنیت
تنبلی
رکود
احتیاط بیش از حد

قرمز

رنگ قرمز باعث افزایش شور و هیجان و جذب انرژی می شود ولی در عین حال میتوان باعث ایجا سردرد شود. به نظر می رسد که رنگ قرمز برای مبلمان انتخاب مناسب تری باشد و به عنوان یک عنصر برجسته عمل می کند. رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار می گیرد. باعث افزایش سوخت و ساز بدن،تنفس و فشارخون می شود.
جنبه های تعالی بخش رنگ قرمز:
اراده، جدیت، انرژی بالا
نمایانگر قدرت ابتکار
گرمی و هیجان
پشتکار، قدرت، استقامت
صمیمیت، بخشنذگی، موفقیت
قدرشناسی، عشق جسمانی
جنبه های منفی:
گستاخی و بی ادبی ،نخراشیدگی در رفتار و لجاجت، خشونت های جسمانی، وحشیگری و ایجاد خطر از جمله مواردی هستند که احتمال بروز دارند. احساسات قوی و قدرت ذاتی رنگ قرمز می تواند منجر به خشم و غضبی آتشین گردد و یا امکان دارد به شکل بی رحمی،ظلم،عصبانیت یا طغیان بروز کند.

زرد

انتخاب رنگ زرد،برای محیط هایی که درآن کار گروهی انجام می شود بهترین گزینه است زیرا روشنی آن میتواند حس مثبت،خوش بینی،خلاقیت و ایده پردازی را افزایش دهد. رنگ زرد باعث تحریک فعالیت های ذهنی و تولید انرژی عضلانی می شود اما بعضی افراد بر این باورند که رنگ زرد باعث ایجاد حس گرسنگی در افراد می شود.
جنبه های تعالی بخش رنگ زرد:
رنگ زرد کم رنگ ترین ،رنگ گرم  طیف رنگ ها به شمار می آید و رنگی است که بیشترین شباهت را با خورشید دارا است. رنگ مکمل آن بنفش تیره است.
امیدواری، شادی، سرزندگی
خوشدلی، فارغ از هرگونه تعصب
عقل و منطق،
 قدرت تمیز عقلانی
درک و واقعیت
جنبه های منفی:
حیله گری، گمراهی
رفتارهای توام با سیاست
حسابگری، بدخواهی
انتقام جویی، چاپلوسی
افسردگی

نارنجی

نارنجی باعث تشویق و تحریک روحی می شود و میزان تمرکز و شفافیت ذهنی را افزایش می دهد. این رنگ در میان جوانان محبوب است و نشان دهنده ی شادی، موفقیت، عزم و اراده است. این رنگ به سادگی توجه افراد را جلب می کند و از آن برای برجسته کردن عناصر و المان ها در طراحی خود استفاده کنید.
رنگ نارنجی. این رنگ برای کارهایی که به تمرکز بیشتر نیاز دارند، بسیار مناسب است.
<جنبه های تعالی بخش رنگ نارنجی:
اجتماعی و متکی به نفس بودن
اشتیاق همراه با سرزندگی
سلامت، نیروی حیات
قدرت ابتکار، شهامت
شادابی، رضایت
ارتباط جمعی خوب
جنبه های منفی:
تحکم و سلطه جویی
خودنمایی
فقدان شادی
یاس و تباهی

انتخاب مبلمان و وسایل دفترکار

باتوجه به آینده برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که برنامه و طرح هایی که محتمل و قابل اجرا است، در ذهن دارید. مبلمان و تجهیزاتی را برای دفتر کار خریداری کنید که به آسانی قابل جابه جایی باشد نه مبلمانی که درفضای داخلی ساخته می شوند و قابل جابه جایی نیستند. این روش به شما این اطمینان را می دهد که هر زمانی که بخواهید میتوانید در فضای داخلی دفترکار تغییراتی بدهید. همچنین قابلیت انعطاف پذیری را در فضا ایجاد می کند به طوری که اگر شما باید محل دفترکار را تغییر دهید نیاز یه فروش لوازم نیست و می توانید از آن وسایل در دفتر جدید استفاده کنید. در ابتدای کار لیستی از وسایل مورد نیاز دفترکارخود تهیه کنید. این وسایل می تواند شامل کامپیوتر، فکس، پیرینتر، تلفن، کمد لوازم و .. باشد.
در مورد انتخاب مبلمان دفتر کارتان به نکات زیر توجه کنید. مبلمان دفتر کار می تواند گویای استایل و سبک شما باشد. سبک دلخواه شما مبلمان مدرن یا سنتی است؟ مبلمان چوبی حس سنتی تری به فضا القا می کند. در حالی که وسایل استیل و شیشه ای فضایی مدرن ایجاد می کنند، مبلمان دفتر کار، از جمله موارد بسیار مهم در هر محیط کاری است. مبلمان ارگونومیک به افزایش بهره وری و کاهش دردهای ناشی از نشستن طولانی مدت کمک می کند. از آنجایی که بیشتر اوقات کارهای دفتری پشت میز می گذرند بنابراین خرید یک میز و صندلی ارگونومیک اولین اصل هر اتاق کاری است. اگر با کامپیوتر کار می کنید تهیه کیبورد، موس و مانیتور ارگونومیک نیز از اهمیت بسیار بالایی دارد. این امر به کاهش تنش عضلانی و ایجاد ایمنی برای بافت های مختلف بدن کارکنان کمک می کند.
تقسیم‌بندی یا نحوه چیدمان میزهای کاری نیز می‌تواند به صورت‌های مختلف انجام شود. در مراکزی که مراجعه کننده حضور دارد، بهتر است میزها به گونه‌ای قرار گیرند که افراد به راحتی به نقطه مورد نظر خود دسترسی یابند و مجبور به دور زدن بقیه میزها نباشند. در طراحی خود فضایی برای نشستن مراجعه کننده ها و گفتمان بین آن ها تعبیه کنید دقت داشته باشید که این محیط خسته و کسل کننده نباشد. همچنین باید شرایط رفت و آمد بین اتاق ها و محل کار کارکنان به درستی طراحی شود تا دچار مشکل نشوند.

راحتی و سلامت مبلمان دفتر کار در الویت انتخاب می باشد اما نکته مهم دیگر در انتخاب مبلمان برای یک فضای اداری،استایل، رنگ و جنس آن است. در اکثر دفاتر کار، صندلی‌های چرمی بهترین گزینه به حساب می‌آیند، چون قابلیت نظافت و راحتی بیشتری دارند.تنوع رنگ و بافت پارچه های چرمی نیز بیشتر از سایر پارچه است.می‌توان در انتخاب رنگ مبلمان بیشتراز یک رنگ استفاده کرد،به شرط آنکه آشفتگی و استرس در محیط ایجاد نشود. به عنوان مثال، می‌توان صندلی‌های کارکنان را با یک رنگ و صندلی‌های مراجعان را با رنگی مکمل یا هماهنگ انتخاب کرد. رنگ‌هایی مانند قرمز آجری، زرشکی یا طیف‌های مختلفی از سبز، برخلاف باورهای غلط که رسمیت فضا را کم می کند باعث ایجاد تنوع رنگی زیبایی میشود و از به وجود آمدن خستگی در کارکنان و مراجعان جلوگیری می‌کند. البته در انتخاب این رنگ‌ها بهتر است هماهنگ با رنگ و پوشش دیوار انتخاب شوند تا مبلمان بتوانند در محیط زیبا جلوه کنند. میزها نیز می‌توانند رنگ و طرح های متفاوتی داشته باشند. برخلاف صندلی‌ها، بهتر است متریال سازنده میزها قابلیت شست‌و شوی بیشتری داشته باشند.


فایل ها ضروری ترین آیتم در دفترکار

به دنبال راهی برای پنهان کردن بهم ریختگی ها باشید. هر دفترکاری قسمت بهم ریخته و شلوغی از وسایل دارد، یک میز کار عالی با شلوغی وسایل و کاغذ ها، نمای خود را از دست می دهد. یک طرح عالی تضمین کننده راهی برای پنهان کردن این قسمت ها است. قفسه بندی و کشو ها بخش مهمی از هر محیط اداری می باشند.

جابه جایی تاسیسات فنی دفترکار

از جابه جایی لوله کشی، سیستم برق کشی و پیریزها، کانال های تهویه هوا و سایر لوازم نصب کردنی اجتناب کنید که تنها به هزینه های پروژه افزوده می شود. یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش هزینه پروژه طراحی داخلی جابه جای برخی از تاسیسات اصلی ساختمان است البته همیشه جلوگیری کردن از آن آسان نیست و اگرشما ناچار شدید که یکی از این تأسیسات را جابه جا کنید مطمئن شوید که دلیل خوبی برای آن وجو دارد.ت صمیم به جابه جایی باید تنها در صورتی انجام شود که برای فضای ادرای ارزش دائمی داشته باشد.

امیدواریم این مقاله در مورد طراحی دفتر کار برای شما مفید بوده و ذهن بازتر نسبت به فضای کاری داده باشد تا بتوانید فضای اداری خوبی برای کارمندان و همکاران خود ایجاد نمایید. برای مشاهده فضاهای اداری طراحی شده توسط مجموعه آرل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.


تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-1193.html