دکوراسیون داخلی اداری مدرن

تحریریه معماری آرل
دکوراسیون داخلی اداری قواعد و ضوابطی را شامل میگردد. در 10 تا 15 سال گذشته، تغییراتی تدریجی در کار و روند آن به وجود آمده است. اما تغییرات ایجاد شده در طراحی دکوراسیون اداری بسیار چشمگیر است. با پیشرفت تکنولوژی و راه ارتباطی متفاوت، افراد در مکان های متفاوت از دنیا می توانند تشکیل تیم دهند، بنابراین با پیشرفت ابزارهای مدرن و کامپیوتری، فضاهای اداری حداقل ارتباط را با دنیای بیرون باید داشته باشند. همان طور که می دانید هدف اصلی در طراحی دکوراسیون اداری، ایجاد همکاری صمیمی بین کارمندان است بنابراین لازم است، طراحی صورت گرفته فضای مناسبی را برای تعامل بین کارمندان ایجاد و آن را ارتقا دهد. در ادامه خلاصه ای از موارد مرتبط با طراحی داخلی ساختمان اداری مدرن را برای شما فراهم کرده ایم. با آرل در ادامه همراه باشید...

برنامه ریزی فضایی دکوراسیون داخلی اداری

پیش از شروع طرح ریزی فضایی و طراحی دکوراسیون داخلی اداری، قبل از تصمیم گیری، مجموعه ای از معیارها و سوالات مهم برای ارزیابی وجود دارد که طراح و کافرما در تعامل و جلسات خود معیارها را ارزش گزاری می کنند.
نیاز: برای هر فضا اداری چه هدفی دارید؟ نیازخود را برای برنامه ریزی فضایی از قبل مشخض کنید. هدف و نیازی که اساس طراحی را شکل می دهد باعث می شود تا جنبه ی عملکری و کاربردی فضا بهبود یابد.
ترتیب: طراحی نقشه ی طبقاتی کاربردی. هر آنچه در شرکت نیاز است را مشخص کنید و این که همه ی آنها ،چه از نظر معماری و چه مبلمان آن، در کجا و کدام طبقه قرار خواهد گرفت.
ظواهر: چه نمود ظاهری و بیان احساسی را برای فضا اداری خود در نظر دارید؟ چه رنگی را ترجیح می دهید؟ طراحی شخصی مورد نظرتان برای پیاده سازی در فضا چیست؟
بایگانی: فضای مورد نیاز برای انباری و ذخیره سازی را در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که آن را در ترتیب فضایی اداری قرار می دهید.
استاندارد سازی: نیاز است تا برنامه ریزی فضایی را  برای پروژه های بزرگ مقیاس استاندارد سازی کنید. برای مثال اگر در طراحی مورد نظر شما تمام سالن های کنفرانس شبیه به هم هستند باید استاندارد سازی را در نظر داشته باشید.

مفهوم مدرن و مدرنیته

برای پرداختن به موضوع طراحی دکوراسیون داخلی اداری مدرن، ابتدا به طور خلاصه مفهوم مدرن و مدرنیته را مورد بررسی قرار میدهیم
 modern ، كه از كلمة لاتين modo اخذ شده، در فرهنگ روميان باستان به معناي "به تازگی" يا "تازه" بوده است. يعني" آنچه به تازگی غالب گشته".
Modern الزاماً به مفهوم " تازه" نيست.

ﺗﻌﺮﻳﻒ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آنتونی ﮔﻴﺪﻧﺰ از ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ

گیدنز از مشهور ترین جامعه شناسان جهان، مدرنیته را شیوه های زندگی یا سازمان اجتماعی خاصی می داند که از سده ی هجدهم میلادی در اروپا شکل گرفت و نفوذ آن به تدریج جهانی شد. از نظر او، مدرنیته به طور اساسی از گذشته گسسته و بریده است، بدین معنا که نهادهای اجتماعی مدرن، از برخی جهات، ویژگی های بی همتایی دارند که آنها را از سازمان سنتی متمایز می کند.

 نتيجه

مدرنيته يك رويكرد است كه اشكال متفاوتی از آن ظاهر می شود. يكي از معضلات كشور های در حال توسعه اين است كه اساساً به دنبال مدرنيته مربوط به خود نيستند و مي پندارند با وارد كردن اين فرهنگ، خود نيز به طور حقيقی واجد آن خواهند شد.

مفهوم دکوراسیون داخلی مدرن در فضای اداری

در گذشته، توجه اولیه به طراحی دکوراسیون داخلی محل کار صرفا عملکردی بود. این به این معنی است که تا زمانی که فضا امن باشد و مردم به فضایی کافی برای کار کردن داشته باشند (با وجود دشواری در بعضی موارد!) سپس به تدریج زمان و منابع صرف شده در طراحی به عنوان یک تمرین زیبایی شناسانه ایجاد شد. به همین دلیل است که امروزه، ارتباط بین طراحی تاثیرگذار دکوراسیون داخلی اداری با پیشرفت و سودآوری به وضوح نمایان است. در واقع، همه چیز از بازده کیفی کارکنان تا حتی رضایت مشتری تحت تاثیر اثرگذاری و مورد پسند بودن فضای اداری قرار می گیرد.
به طور طبیعی، شما طرحی تاثیرگذار و سودآور را برای دکوراسیون داخلی اداری مدرن خود ترجیح می دهید. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا سه اصل وجود دارد که باید در نظر داشته باشید، همانطور که فضای خود را برنامه ریزی کرده و دوباره تصور می کنید. سه اصل زیر را در برنامه ریزی و یا بازسازی دکوراسیون اداری خود در نظر داشته باشید :


نور خورشید را به داخل هدایت کنید

 یکی از اصول کلیدی طراحی دکوراسیون داخلی اداری مدرن از دیرینه وجود داشته است : نور خورشید! دلایلی برای هوشمندانه بودن این حرکت وجود دارد، نخست این است که نور طبیعی طیف وسیع تری از رنگ ها را نشان می دهد که خستگی چشم را کاهش می دهد و بازدهی کار را افزایش میدهد.
نور طبیعی، رایگان است. با توجه به این که هزینه های جانبی همواره در حال افزایش است، استفاده از نور طبیعی باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.
با این وجود نیاز به پوششی قابل تغییر برای راه دادن نور طبیعی نیاز است تا از تابش نور مستقیم در زاویه ی نامناسب در ساعاتی از روز جلوگیری شود.

تولید فضای برک آوت (breakout)

فضاهای برک آوت "مناطق" مجزا در محل کار هستند که شامل فضایی باز برای کارمندان و بازدیدکنندگان که جدا از محل معمول کاری خود است. این مکان ها می تواند محلی برای استراحت، ناهار خوردن و حتی جلسات غیر رسمی باشد. این فضاها در اجرا نسبتا ارزان هستند، چرا که مبلمان زیادی ندارند و دیواری در آن وجود ندارد.
ممکن این فضا قدم اصلی طراحی دفتر قرار گیرد به صورتی که فضاهای دیگر حول آن جریان داشته باشد. ولی در حالت معمول بهترین مکان برای راه اندازی فضاهای برک آوت معمولا در نزدیکی ناهارخوری ها یا پله هاست جایی به دور از مناطقی که ممکن است توسط مشتریان یا بازدیدکنندگان دیده شود چرا که ممکن است افراد خارجی هدف استراتژیک آنرا را درک نکنند.

همانطور که در American Express OPEN Forum نیز گفته شده است : "فضاهای خالی فقط جایی برای ناهارخوردن کارمندان شما نیست ؛ برک آوت مکان مهمی برای برای ترویج خلاقیت و به دور از میز کاری فراهم می کنند.


بهینه سازی همزمان با سازماندهی دکوراسیون اداری

اصل کلیدی دیگر در طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر مدرن، برای تشخیص دادن ساده است، اما اغلب، برای وقوع، نیاز به برنامه ریزی و صرف هزینه دارد، یعنی : سازماندهی کردن.
هرچند امروزه دفاتر شلوغ و کثیفی که در گذشته بیشتر شاهد آن بودیم تقریبا از بین رفته اند و موثرترین و سودآورترین دفاتر اداری امروزه، الگویی از نظم و تربیت و پاکیزگی است ولی هرج و مرج در هر فضایی ممکن است. با این تفاوت که این نوع  بی نظمی "آشفتگی سازمان یافته" نام دارد که بیشتر در بخش های اورژانس بیمارستان یا برج های کنترل ترافیک دیده می شود.
از دیدگاه طراحی، سازماندهی فضایی به طور معمول شامل بهینه سازی جریان های ترافیکی است و از طرف دیگر با استفاده از مبلمان و تجهیزات مختلف تلاش می کند تا که کاربری فضا را به حداکثر برساند.


با توجه به اصول و معیارهای بالا، طراحی و اجرا دکوراسیون داخلی اداری مدرن، که تاثیر گزار و سود آور باشد، نیاز به تخصص و تجربه خاصی می باشد، شما می تواند از مشاوره و تخصص گروه معماران آرل در طراحی فضاهایی اداری بهرمند شوید و آنچه در ذهن خود دارید را اجرایی نمایید.


تحریریه معماری آرل
گردآورنده : سنا رستگار
منابع :
کتاب تجدد و تشخص ترجمه ناصر موفقیان
مقاله ی دﻳﻦ و ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ از ﻧﮕﺎه آﻧﺘﻮﻧﻲ ﮔﻴﺪﻧﺰ
مقاله ی "راهنمای طراحی: فضاهای اداری" دانشگاه سینسیناتی آمریکا
http://www.keyinteriors.us/blog/3-principles-of-modern-office-design
http://jrs.srbiau.ac.ir/article_4393_74eadb207660cafff9c20f9e717cd0c0.pdf
https://www.osi.biz/wp-content/uploads/2017/01/OSI_A-Guide-to-Office-Space-Planning-Design.pdf


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-1190.html