لوئیس باراگان: آثار و بیوگرافی

گردآورنده: الهه کاشی
لوییس باراگان از معماران مشهور مکزیکی قرن بیستم است که در سال 1902 در Guadalajara متولد شد و در شهر Jalisco پرورش یافت. باراگان آموزش های حرفه ای خود را در زمینه مهندسی ادامه داد اما مهارت های معماریش خود آموخته بود. در سن 18سالگی، سفرهای زیادی به فرانسه و اسپانیا کرد و در سال 1931 برای مدتی در پاریس زندگی کرد و در این دوره تحت تاثیر سخنرانی‌های لوکوربوزیه و نوشته‌های معمار منظر فرانسوی Ferdinand BAC  قرار گرفت.

اولین تجربه معماری باراگان در بین سالهای 1927 تا 1936 در زادگاهش بود و در اواخر دهه 30 به مکزیک رفت و در آن سالها خانه هایی به سبک بین‌المللی طراحی کرد که بدین منظور در مکزیک شهرت یافت. در واقع،  شهرت باراگان از جهت بهره گیری مناسب از روشنایی و رنگ در سبک‌های بین‌المللی، در خلق طراحی نوین مکزیکی می باشد. او با افزودن رنگ‌های روشن و جلوه هایی ازطبیعت، سبک بین‌المللی را به سبک هیجان انگیز و متحرک و احساسی مکزیکی تبدیل نمود. آثار او نمونه‌های مینیمالیسم در معماری هستند که از بافت و رنگی فوق العاده برخوردارند. به طوری که، سطوح خالص، دیوارهایی ساخته شده از خشت، الوار و گچ و یا حتی آب، المان‌های ترکیبی او هستند و همه ی آنها در ارتباط با طبیعت قرار دارند.

از افتخارات مهم لوئیس باراگان در سال 1980، کسب جایزه معماری Pritzker بود و از نمونه آثار شاخص وی می توان به برج های ماهواره ای و مزرعه خانواده فوک ایگرستروم (Folke Egerstrom) اشاره نمود.
لوئیس باراگان در سال 1988 چشم از دنیا فروبست و در Guadalajara تدفین شد.

منزل و استودیو لوئیس باراگان

باراگان به شاعر رنگ ها معروف است. وی این چنین می گوید که: «خانه من پناهگاه من است احساسی ترین بخش معماری من»


تحریریه معماری آرل
منابع: archnews
architecturalart

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/Pages-View-1073.html