۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

 

این مقاله گذری است بر اثار طراحی شده توسط آی وی وی و نگاه انتقادی وی به فرهنگ پاپ. واقعیت مشهود زندگی روزمره در نیمه ی دوم سده ی بیستم واقعیت جامعه ی مصرفی شهری است، که ظاهر خود را با تولید انبوه، طراحی، تبلیغات و شیوه های نوین ارتباطی آشکار می کند. الگوهای مدرن مصرف تا حدی ناشی از زیستن در کلان شهرها، شهرها و حومه ها هستند. زیرا زندگی در این محیط ها همانگونه که گئورگ زیمل بیان می دارد انسان های جدیدی را پرورش می دهند، که نگران حفظ خودمختاری و فردیت وجود خویش در تقابل با نیروهای چیره ی اجتماعی هستند. این افراد در کلان شهرها مصرف می کنند تا هویت از دست رفته ی خود را بازیابند.
 
این رویکرد به نوبه ی خود مبارزه ی بی امانی را برای تمایز یافتن ایجاد می کند، مبارزه ای که در آن گروه های دارای منزلت بالای اجتماعی پیوسته مجبور به تغییر الگوهای مصرف خود هستند. چرا که طبقات متوسط میانه و متوسط پایین و بیشتر اقشار طبقه ی کارگر از بعضی عادات آنها تقلید می کنند. برای مثال نوشیدن شامپاین یا ویسکی مالتی، که زمانی مختص اشرافیت بریتانیا بود، در صد سال گذشته به طبقات اجتماعی پایین تر راه یافته است، از این رو گروه های اجتماعی دارای منزلت رفیع، یا مصرف این نوشیدنی ها را قطع کرده اند، و یا به مصرف مارک های انحصاری تر و گران قیمت تر روی آوردند. چنانچه به نظر می رسد منطق مصرف آلت دست نشانه ها شده است. جامعه ی سرمایه داری با استفاده از این منطق به شکلی انتزاعی ساکنانش را با این مارک ها و نشانه ها درگیر می کند.


 

هادی تهرانی در سال 1954 در تهران متولد شد.وی به مدت شش سال در ايران زندگي كرد و در سال 1960 به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبيرستان، در سال 1977 تحصيلات خود را در رشته معماري در دانشگاه صنعتي (براونشوايك) آغاز و تا سال 1984 در اين رشته به تحصيل پرداخت. پس از آن مدتي در مدرسه‌ عالي (آخن) تدريس كرد و همزمان روي پروژه‌هاي معماري كار مي‌كرد. او استعداد و خلاقيت فراواني در اين رشته از خود نشان مي‌داد. در سال 1991 همراه با دو تن از معماران خبره آلماني به نام (جينز بوت) و (كايريشتر) دفتر معماري (BRT) را در هامبورگ تاسيس كردند كه امروزه با 104 كارمند، به عنوان معروفترين و بهترين دفتر معماري در اروپا در حال فعاليت است. اين دفتر در زمان تاسيس، فقط ده كارمند داشت. امروزه طرح‌ها و پروژه‌هاي بديع و باشكوه تهراني نه تنها در شهرهاي آلمان از جمله مونيخ، كلن، فرانكفورت، هامبورگ، برلين و... بلكه در بسياري از شهرهاي توريستي دنيا از جمله دوبي، مسكو، استانبول، رم و... به چشم مي‌‌خورد. كارهاي او در سطح بين‌المللي، الگو و نمونه است. مردم آلمان به تهراني علاقه زيادي دارند و برايش احترام زيادي قايل هستند.
 

 


تحریریه معماری آرل
فرای اتو دو هفته زودتر از زمان موردنظر اعلام رسمی نام دریافت کننده، به عنوان دریافت کننده چهلمین جایزه پریتزکر اعلام شده است. با توجه به درگذشت ،فرای اتو، معمار آلمانی و مهندس سازه که بواسطه طرح استادیوم المپیک 1972مونیخ بسیار شناخته شده میباشد، این خبر زودتر منتشر شد.


زاها حدید در سال ۱۹۵۰ در بغداد (به روایت ویکی پدیا انگلیسی در تهران، ایران) در خانواده‌ای روشنفکر و مسلمان متولد شد ا و تحصیلات دوران ابتدایی را در یکی از دیرهای کاتولیک فرانسوی‌ زبان بغداد سپری کرد. خانم زاها حدید با داشتن پروژهای فراوان و طرح های بسیار زیبا در کل جهان دارد سعی کرده ایم در این بخش بصورت مجموعه ای از کارهای زاها حدید را جمع آوری کنیم تا بصورت کلی پروژهای این معمار بزرگ در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد.

مروری بر اثار ونگ شو و چگونگی مواجه وی با سیاست های چین در حوزه شهری:

جوایز جهانی غالبا بیش از انکه پاداشی باشند بر دستاوردها و نواوری های صورت گرفته در ان زمینه، واجد بعدی سیاسی اند، در این میان پریتزکر پرایز نسبتا غیرِ سیاسی بوده است، البته به استثنای چند سال اخیر. معماری در زمان هایی عمیقا با سیاست گره خورده بوده ـ مدرنیسم اروپایی برای دهه ها مدافع سیاست های سوسیالیستی بود ـ اما این اواخر، برندگان عالی ترین جوایز معماری ـ معمارْستاره هایی همچون زاها حدید و ریچارد راجرز ـ بیشتر به خاطر طرح هایشان بر سر زبان ها بوده اند تا ایده ئلژی های سیاسی پس زمینه طرح هاشان.
 
و حالا ونگ شو؛ اولین معمار ساکن چین که پریتزکر را از ان خود کرده است، معماری که کسب جایزه توسط او افتخاری بزرگ برای مقامات چین یا روح زمانه غالب بر قالب معماری رسمی این کشور به حساب نیامد. اثار متقدم ونگ شو را غالبا پروژه های مسکونی و تجاری تشکیل می دادند که تحت شمول جریان غالب معماری چین صورت بندی می شدند و نشان از درکی کاملا معمولی [و خنثی] از معماری داشتند، اما اثار متاخرتر وی حامل پیامی عمیقا انتقادی نسبت به طبیعت و سرعت شهرسازی معاصر چین دارند.


 
 
جایزه ی معماری پریتزکر برترین جایزه ی معماری در جهان بشمار می آید و هر سال به یک معمار زنده اعطا می گردد .این جایزه در سال 1979 توسط جی.آ پریتزکر(1999-1922) و همسرش سیدنی بنیان گذاری شد و همچنان توسط خانواده ی پریتزکر مدیریت میشود. جی.آ و سیدنی بر این باور بودند که یک جایزه ی ارزشمند نه تنها می تواند در تشویق و تحریک آگاهی عمومی بیشتر از ساختمان ها و معماری انها نقش بازی کند بلکه می تواند الهام بخش خلاقیت بیشتر در عرصه ی معماری نیز باشد. این جایزه که مرکز بین المللی آش در شیکاگو قرار دارد نام خود را از خانواده ی پریتزکر گرفته است. جایزه معماری پریتزکر را نوبل دنیای معماری می دانند، بسیاری از شاخصه ها و بارزه های اهدا جایزه معماری پریتزکر نیز بر گرفته از جایزه نوبل است . برندگان این جایزه مبلغ 100000 دلار را به عنوان تقدیر رسمی دریافت میکنند، از سال 1987 تا به حال یک مدال برنز نیز به مبلغ جایزه اضافه شده است.تا قبل از این هر سال کپی از یکی از مجسمه هنری مور نیز به هر برنده اهدا میشد.




لویی کان میل و کشش نسبت به راه حل های متنوع را اعتبار و نفوذ خاصی بخشید، او که اثارش دست کمی از پیشکسوتان فقید معماری مدرن ندارد در 1925 به امریکا مهاجرت کرد، اثار او تا نیمه سال های 1950 ناشناخته بود، او ضمن تدریس در دانشگاه ییل، گالری هنری دانشگاه نیوهاون را طراحی کرد، به محض ورود به دانشگاه فیلادلفیا، از 1957 به بعد، لابراتوارهای ریچاردز و سپس آزمایشگاه سالک در لایولا و سرانجام خوابگاه های برین ماور کالج در فیلادلفیا را طراحی نمود، بدین ترتیب در عنوان دهه شصت از حیات خود و با تاخیر بسیار زیاد شهرت فراوانی فراچنگ اورد و در مدت کوتاهی تا مرگ نابهنگامش در 1974، با انبوه سفارشات بسیار مهم رو به رو شد، طرح جامع مرکز تاریخی فیلادلفیا، ساختمان های دولتی داکا و موسسه مدیریت احمد اباد، تئاتر فورت واین، مرکز بریتانیایی نیو هاون و کاخ کنگره ها در ونیز از جمله این آثارند.


تحریریه معماری آرل
لوئي كان به سال 1901 در جزيره "ازل" در استوني كه در آن هنگام جزئي از امپراطوري روسيه بود تولد يافت.پدر او "لئوپلد" كه كارش ساختن شيشه هاي رنگين بود و مادرش "برتا" كه هارپ مي نواخت به سال 1905 به ايالات متحده مهاجرت كردند و در فيلادلفيا ساكن شدند.پدرش مغازه شيريني فروشي كوچكي باز كرد، اما زندگي براي خانواده "كان" مانند بسياري از مهاجرين ديگر در آن زمان، در سرزمين تازه مشكل بود و اين خانواده با گرسنگي بيگانه نبود.

برای دانلود کامل زندگی نامه و آثار وی به ادامه مطلب بروید.


هراکلیتوس گزاره "هستی پوشیده است" را از خود به جای گذاشته و لویی کان امر غیر قابل اندازه گیری را خاموش توصیف کرده است، اما خاموشی "خواست معطوف به وجود" را می زید که جهت بخش هستی چیزهاست.در این زمینه، اصطلاح خاموش شاید تا اندازه ای عجیب به نظر رسد، اما در عمل بدان معناست که آنچه پنهان است خاموش می ماند تا خود را در اثر آشکار سازد و به سخن درآید. این هنگامی رخ می دهد که "خاموشی و نور با یکدیگر دیدار کنند، خاموشی در آرزوی شوند و شدن و صیروریت است و نور حضور را به کل اشیا می بخشد."

تحریریه معماری آرل
پیتر آیزنمن در ۱۱ اگوست سال ۱۹۳۲ در نیوارک، ایالت نیوجرسی به دنیا آمد. او مدرک لیسانس معماری خود را از دانشگاه کرنل، مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه کلمبیا و دکترای خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد. به وی یک دکترای افتخاری هنرهای زیبا از طرف دانشگاه ایلینویز شیکاگو اهدا شد. در سال ۱۹۸۰ پس از سالها تدریس و نوشتن کتاب و نوشتن تئوری های قابل قبول ،کار حرفه ای خود را در زمینه ی طراحی و ساختن آغاز کرد که شامل خانه هایی با مقیاس بزرگ و پروژه های شهری و نیز فعالیتهایی در زمینه ی آموزش دانشگاهی و یک سری خانه های شخصی بود.
 
مجموع ۷۲ رکورد - در ۸ صفحه
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir